۱۴۰۳ مرداد ۲۳, سه‌شنبه

 

د ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 24 مرداد

وزیر کشور مورد نظر او، پذیرفته نشد

ظریف، اگر امروز نمی رفت

فردا به بهانه ای دیگرمی رفت

 
 
 

   

در پاسخ به جنجالی که اصلاح طلبان غرب گرا، شانه به شانه پایداریچی ها علیه دولتی که هنوز کارش را آغاز نکرده بر پا کرده اند،  عباس عبدی که در جریان کارگروه تعیین مصداق برای انتخاب وزرای دولت پزشکیان بوده طی یادداشت کوتاهی نوشت:

«کسانی که دولت پزشکیان را دولت دوم رئیسی می‌دانند، هیچ شناختی از سیاست، دولت رئیسی و دولت پزشکیان ندارند.  ترکیب کابینه پزشکیان خوب خواهد بود، مگر اینکه مجلس خرابش کند. با کابینه دولت قبلی اصلا قابل قیاس نیست و با توجه به شرایط زمینه‌ای از دولت روحانی نیز قوی‌تر است.

در دولت چهاردهم راه برای حضور برادران اهل تسنن هنوز بسته نشده ولی مهم‌تر اینست که در سفارتخانه‌ها، استانداری‌ها و معاونت‌ها به تعداد کافی و بیشتر از آنچه پیشتر بوده این عزیزان به کار گرفته شوند. جوانان و زنان نیز باید مشمول این اصل شوند.»

( پیک نت: کلید انتقاد از ترکیب وزرای پیشنهاد را در اردوگاه اصلاح طلبان غرب گرا محمد جواد ظریف با نامه استعفای خود از کابینه پزشکیان زد. البته این شیوه عمل ظریف است که در گذشته نیز بارها تکرار شده است. او، عادت دارد که بجای ایستادن و در جستجوی فرصت برای یافتن راه حل ها باشد، استعفا را ترجیح میدهد. امروز بر سر تامین نشدن نظرش در باره ترکیب وزرا و گویا مخالفت اصلی اش با وزیر کشور پیشنهادی پزشکیان زیر میز زد و فردا در یک پیچ دیگر و یک بهانه دیگر زیر میز می زد.)

عبدی در ادامه نوشت:

«قرار نبوده همه پیشنهادات شورای راهبری پذیرفته شود. باید به آینده امیدوار بود و از پزشکیان حمایت کرد. در مورد دو وزیر کشور و آموزش و پرورش هم مشکل اصلی اطلاع‌رسانی ضعیف دولت بود و الا اطلاعات امروز، مرا به این نتیجه رساند که در شرایط موجود و بطور نسبی قابل دفاع هستند. امیدوارم در روزهای آینده برای همه رفع ابهام شود. چشم‌انداز آینده دولت فراتر از کابینه است و در درجه اول برمی‌گردد به خود دکتر پزشکیان و نوع تعاملش بامردم و نیز با ساختار قدرت..»

 

(پیک نت: وزیر کشور، همیشه مهم ترین وزیر کابینه است. از زمان شاه تا امروز همینگونه بوده است. نیروی انتظامی و پلیس از زیر مجموعه های وزارت کشورند. تمام استانداران و فرمانداران و بخشداران در سراسر کشور نیز زیر مجموعه این وزارتخانه اند. بنابراین انتخاب وزیر کشوری که توان کنترل و رهبری نیروی انتظامی و پلیس را در عین داشتن توان مدیریت تمام استانداری ها را داشته باشد بسیار مهم است و با این دیدگاه، هیچ ایرادی به انتخاب یک فرمانده سابق نیروی انتظامی و پلیس راهروار به سمت وزیر کشور وارد نیست. مهم اینست که این وزیر، همآهنگ با سیاست های دولت و شخص رئیس جمهور باشد. ظاهرا جواد ظریف چشمش برای این وزارتخانه بدنبال حسین علائی بود که دیدگاههای مشترک دارند. علائی در گذشته فرمانده نیروی دریائی سپاه بوده و در سالهای اخیر علاوه بر تدریس در دانشگاه، در مصاحبه با مطبوعات داخلی دیدگاههای خود را که عمدتا علیه مناسبات با روسیه و چین است مطرح کرده است. چگونه دولتی که در عین تلاش برای حل مشکلات با غرب ، باید تمرکز اصلی اش روی بریکس و شانگهای و در مجموعه جبهه شرق باشد، وزیر کشورش می تواند حسین علائی باشد؟)