۱۳۹۳ مهر ۱۶, چهارشنبه

شوره، اگزما یا قارچ

شوره سر يا سبوره با پوسته‌ريزي پوست سر مشخص مي‌شود که همراه با خارش و گاهي اوقات همراه با قرمزي ودلمه مي‌باشد. شوره سر نوع خفيف درماتيت سبوروئيک مي‌باشد. درماتيت شوره‌اي‌ به ضايعات قرمز و پوسته‌دار پوست که باتوليد سبوره (پوسته‌هاي‌ چرب‌ يا خشک‌ سفيد رنگ)‌ و خارش همراه است، گفته مي‌شود. اين‌ بيماري‌ مسري‌ نيست‌.


شوره سر به دلايل مختلفي از قبيل تغذيه نادرست ، هيجان و نگراني و استرس ، هواي‌ گرم‌ و مرطوب‌ ، يا سرد و خشک‌ ، پوست‌ چرب ، تعريق زياد ، عدم تعادل هورمونها به خصوص آندروژنها ، مصرف بي‌رويه مواد آرايشي مو و عدم رعايت نظافت مو ظاهر مي‌شود. براي‌ رفع‌ شوره‌ مختصر سر مي‌توانيد از شامپوهاي‌ طبي ضدشوره‌ از جمله سلنيوم سولفيد ، کتوکونازول ، پيريتنيوم زينک (پريتيون روي) و شامپو هاي آنتي سپتيک مانند شامپو ستاولون و نيز لوسيون‌هاي‌ نرم‌کننده‌ پوست‌ استفاده‌ کنيد. در موارد شديدتر ، امکان‌ دارد شامپوهاي‌ حاوي‌ قطران‌ يا کرم‌ پوست‌ سر حاوي‌ کورتيزون‌ تجويز شود. در شوره شديد سر که با پوسته ريزي و دلمه همراه است پماد 5 درصد اسيد ساليسيليک مفيد است. براي درمان شوره خشک شامپوي سلژل دوکري بسيار موثر مي باشد.

همچنين براي براي مراقبت از موهاي خشک مي بايست از شامپوهاي حاوي نرم کننده استفاده کرد وبهترين نوع برس براي شانه زدن موهاي خشک برس نرم داراي موهاي طبيعي ميباشد. در صورت خيس بودن موها هرگز نبايد آنها را شانه کرد و استفاده از مواد شيميايي نامرغوب خشکي را بيشتر مي کند . حرارت دادن مو با سشوار از فاصله نزديک مشکل را بيشتر مي کند و مي بايست موها را به آرامي بايک حوله نرم خشک نمود براي تقويت و نرم کردن استفاده از حنا و سدر بي رنگ بسيار موثر است .آلودگي هاي هوايي و نور شديد آفتاب و گرماي زياد خشکي موها را شديدتر مي نمايد.

بيماري درماتيت سبورئيک در دو گروه سني بروز ميکند و علت آن در اين دو گروه متفاوت است..در دوران نوزادي و در جواني.

در دوران جواني بعد از بلوغ جنسي و ترشح هورمونهاي جنسي که باعث تحريک ترشح غدد چربي ميشوند اين بيماري بروز ميکند . علت دقيق آن مشخص نيست و يک التهاب مزمن پوست است که فاکتورهاي زيادي را در بروز آن سهيم ميدانند. از جمله اين فاکتورها وجود نوعي مخمر است که روي پوست همه افراد ديده ميشود اين مخمر چون بيهوازي ميباشد با تخمير ترشحات چربي سطح پوست به زندگي خود ادامه ميدهد . بعضي از افراد به محصولات اين تخمير حساس ميباشند و به اين محصول واکنش نشان ميدهند و نتيجه کار ايجاد پوسته ريزي يا همان شوره - قرمزي و خارش که بيشتر بصورت سوزشي است ميشود . اين بيماري نسبت به درمان کمي سرکش است چون با از بين بردن اين مخمر بوسيله داروهاي موضعي و خوراکي ضد قارچي به فاصله کمي دوباره در سطح پوست ظاهر ميشود ( تا دارو مصرف ميشود بيمار عاري از ضايعه است و با قطع دارو دوباره مشکل شروع ميگردد. با گذشت زمان و غير حساس شدن پوست نسبت به اين محصول تخمير مشکل وجود دارد. اين غير حساس شدن در بين افراد مختلف متفاوت است و ميتواند تا چندين سال هم ادامه يابد.

روشهاي درمان متنوعي دارد که بر اساس علت رايج ميتوان از آن استفاده کرد. شامپوهاي ضد قارچي از جمله سلنيم سولفيد - زينک پريتيون و کتوکونازول ميتواند تا حد زيادي کمک کننده باشد. مشخص ترين گياه داروئي که براي درمان استفاده ميشود آلوئه ورا ميباشد . اين بيماري حالت مزمن دارد و در فصولي از سال فعال ميشود و با استرس روحي تشديد ميابد.

شوره سر در حقيقت نوعي حساسيت پوست به مواد تخميري يک نوع مخمر در سطح پوست و مو ميباشد و درمان طولاني مدت و تکرار شونده دارد. البته اگر کتوکنازول مصرف ميشود بايد فقط موضعي آن استفاده گردد و بطور مرتب از آن نبايد مصرف کرد .

همچنين ميتوانيد از شامپوي کرتيول دوکري براساس دوره درماني مشخصي که دارد استفاده نماييد.

 

 فرزين نجفي پور

www.maximumtechnic.com

 
گردآوری: مریم حبیبی