۱۳۹۳ آبان ۶, سه‌شنبه

جوناس سالک متشکریم فلمینگ سپاسداریم

امروز 28 اکتبر برابر است با زاد روز کاشف واکسن فلج اطفال دکتر جوناس سالک که چون الکساندر فلمینگ، کاشف پنیسیلین یهودی زاده بود.
جواز شرعی استفاده از این دستاوردها چگونه است.
چشم ها را باید شست...

جوناس سالک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جناس ادوارد سالک
متولدجوناس ادوارد سالک
۲۸ اکتبر ۱۹۱۴
نیویورک سیتی، نیویورک
مرگ۲۳ ژوئن ۱۹۹۵ میلادی (۸۰ سال)
لا هویا، کالیفرنیا
محل زندگینیویورک، پیتسبورگ، لا هویا
ملیتآمریکایی
تبارروسی
رشته فعالیتتحقیقات پزشکی، ویروس شناسی وهمه گیری
محل کاردانشگاه پیتزبورگ
انستیتو سالک
استاد راهنماتوماس فرانسیس
دلیل شهرتکشف اولین واکسن فلج اطفال
جوایزجایزه لسکر (۱۹۵۶)
دینیهودی
امضا
امضای جوناس سالک
جوناس ادوارد سالک (به انگلیسیJonas Edward Salk) (زاده ۱۹۱۴ - درگذشته ۱۹۹۵) پزشک آمریکایی بود. شهرت وی به خاطر کشف اولین واکسنفلج اطفال است.
جوناس سالک در نیویورک از پدر و مادری یهودی به دنیا آمد. پدرش در کار تولید لباسهای زنانه فعالیت داشت ولی جوناس شیفتهٔ علم و دانش بود. در دههٔ ۱۹۳۰ به عنوان دانشجوی سال اول رشتهٔ پزشکی وارد دانشگاه نیویورک شد. پس از مدتی به حدی نسبت به تحقیقات پزشکی علاقه‌مند گردید که مدت یک سال دانشکده را ترک و به تحقیق در زمینهٔ شیمی- پروتئین پرداخت. او به عنوان سخنوری چابک منطقی و متفکر با انرژی بیش از حد به تحقیقات خود ادامه می‌داد به طوریکه می‌گفت کرم تحقیق در خون من افتاده‌است. سالک بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه نیویورک و دریافت مدرک به سمت دانشگاه میشیگان عزیمت نمود تا به همراه یکی از استادانش به کار تحقیق ادامه دهد. ابتدا کار را بر ویروس آنفلوآنزا آغاز نمود. اما بعد از مدتی با مشاهده بیماری فلج اطفال که هر ساله بر تعداد بیماران مبتلا به این بیماری افزوده می‌شد و این بیماری موجب روانه شدن هزاران انسان به بیمارستان‌ها و نتیجتاً استفاده از ویلچر می‌گردید تصمیم گرفت به تحقیق در زمینه ویروس همه گیر فلج اطفال بپردازد. پس از کشف ویروس فلج اطفال توسط جان اندرز در بافت‌های گرفته شده از کلیه‌های میمون‌ها سالک به دنبال کشف واکسن رفت او اعتقاد داشت که ساخت واکسنی که در آن از ویروس‌های کشته شده استفاده می‌شود امکان پذیر است و قدم به قدم نسبت به ساخت واکسن‌های آزمایشگاهی و تست آن‌ها بر روی میمون‌ها اقدام نمود و در ژوئن ۱۹۵۲ متوجه شد واکسنی که تهیه کرده بر روی انسان نیز نتایج مثبتی در پی دارد. و این قهرمان فلج اطفال را در لوله آزمایش متوقف کرد وبا کشف این واکسن تحول عظیمی در جهان به وجود آورد او خود وخانواده‌اش را به عنوان اولین افرادی که تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند انتخاب کرد و پس از تست گسترده واکسن مذکور واکسن روانه بازار گردید جوناس بعد از شیوع ویروس ایدز در دههٔ ۱۹۸۰ تصمیم گرفت تا واکسنی را برای آن بیابد اما موفق نشد. و این دانشمند برجسته در ۲۳ ژوئن ۱۹۹۵ در سن ۸۰ سالگی در کالیفرنیا درگذشت.