گزارش زنده

  1. Post update

    الهام مدرسی، از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در ویدیویی تازه که پس از آزادی منتشر کرده از حمایت مردم، کفیل‌های سیاسی و سازمان حقوق بشر برای آزادی‌اش تشکری می‌کند. او می‌گوید: «امیدوارم روزی برسد که هیچ انسانی در بند نباشد. به امید آن روز. ژن، ژیان، آزادی»

  2. امیر نصرآزادانی، بازیکن سابق سپاهان اصفهان و تراکتور به ۲۶ سال زندان محکوم شد

    ‌امیر نصر آزادانی، فوتبالیست و از بازیکنان سابق تیم سپاهان و تراکتور در دادگاهی در اصفهان به اتهام بغی -یا شورش مسلحانه علیه حکومت اسلامی- به ۲۶ سال زندان محکوم شده. او یکی از متهمان پرونده موسوم به خانه اصفهان است. حکومت مدعی است که متهمان این پرونده در آبان ماه در اوج اعتراضات سراسری، سه مأمور امنیتی را در این شهر کشته‌اند.

    جزییات این خبر را در گزارش زیر از مریم افشنگ ببینید

  3. رضا پهلوی با سناتورهای فرانسوی دیدار کرد

    شاهزاده پهلوی همچنین با سناتور ژاکلین اوستاش برینیو دیدار و گفتگو کرد.
    Image caption: شاهزاده پهلوی همچنین با سناتور ژاکلین اوستاش برینیو دیدار و گفتگو کرد.

    رضا پهلوی روز سه‌شنبه در مجلس سنای فرانسه با دو سناتور دیدار کرده است.

    سناتور آندره والینی در توییتی درباره دیدار خود با آقای پهلوی نوشت: «من در سنا از رضا پهلوی استقبال کردم تا وضعیت ایران را ارزیابی کنیم: کلیه ابتکار عمل‌ها در حمایت از اعتراضات عمومی (ایران) و احتمال سقوط دیکتاتوری ملاها باید در ارجحیت باشد. و فرانسه باید به این روند یاری برساند.»

    شاهزاده پهلوی همچنین با سناتور ژاکلین اوستاش برینیو دیدار و گفتگو کرد.

    در این روز همچنین مسیح علی‌نژاد و حامد اسماعیلیون، از دیگر مخالفان سرشناس حکومت ایران، در رم با اعضای کمیسیون سیاست خارجی و امور اروپایی مجلس نمایندگان ایتالیا دیدار کردند.

    در آن دیدار هم اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایتالیا با خانم علی‌‌نژاد و آقای اسماعیلیون درباره تحولات ایران تبادل نظر کردند و در جریان خواسته‌‌های مخالفان حکومت ایران از دولت‌های اروپایی قرار گرفتند.

    «قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، اخراج سفرای جمهوری اسلامی از پایتخت های اعضای اتحادیه اروپا، فشار بر حکومت ایران برای آزاد کردن زندانیان سیاسی و کمک به دسترسی مردم ایران به اینترنت آزاد» از جمله موضوع‌های مورد تاکید مسیح علی نژاد و حامد اسماعیلیون در این دیدار بود.

    آقای پهلوی در توییتی در روز سه شنبه نوشت: «قدردان تک‌تک ایرانیانی هستم که در روزهای گذشته از دوسلدورف و لس‌آنجلس تا مونیخ و بروکسل با حضور پرشور خود شعله انقلاب ملی ایران را برافروخته‌تر کردند. بار دیگر از همه می‌خواهم که در این گردهمایی‌ها همبستگی برای نجات ایران را سرلوحه عمل قرار دهند، و تفرقه‌انگیزان را ناکام بگذارند».

  4. «سفر قریب الوقوع» سلطان عمان به تهران با «پیام برجامی» و احتمال تبادل زندانیان

    منابع خارجی و همچنین رسانه‌ها در داخل ایران از سفر قریب الوقوع هيثم بن طارق، پادشاه عمان به تهران خبر داده‌اند و آن را مرتبط با گفتگوهای غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن توصیف کرده‌اند.

    روز سه‌شنبه، دوم اسفند، همشهری آنلاین به نقل از علی علیزاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نوشت که حسین امیرعبدالهیان، وزیرخارجه ایران از سفر پادشاه عمان به تهران «در آینده‌ای نزدیک و با خبری خوش» به او گفته است.

    این نماینده خبر خوش و اظهارات آقای امیرعبدالهیان را به گفتگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا بر سر توافق هسته‌ای موسوم به برجام تعبیر کرده اما در یک هفته گذشته گزارش‌هایی از نزدیک شدن تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانیان و آزادسازی میلیاردها دلار از پول‌های ایران در کره جنوبی خبر داده بودند.

    بیشتر بخوانید

  5. خبر فوریسخنرانی مهم جو بایدن در لهستان

    Biden

    جو بایدن در سخنرانی خود در لهستان گفت پوتین با «اراده آهنین» آمریکا مواجه شد و حمله روسیه به اوکراین، ناتو را بیش از پیش متحد کرده است.

    رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در سفری غیرمنتطره وارد کیف پایتخت اوکراین شده و در آنجا سخنرانی کرده بود. او امروز در همسایه غربی اوکراین یعنی لهستان در محوطه رویال کسل ورشو سخنرانی کرد.

    سخنرانی آقای بایدن چند ساعت بعد نطق سالانه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود که تقریبا هفتاد روز بعد از تاریخ همیشگی انجام شد.

    آقای پوتین بشدت به غرب حمله کرد و گفت روسیه مشارکتش در «پیمان استراتژیک کاهش تخاصم» را به حال تعلیق درمی‌آورد.

    کاخ سفید گفته بود آقای بایدن پیش از نطق خودش سخنرانی ولادیمیر پوتین را تماشا می‌کند.

    رئیس‌جمهور آمریکا تقریبا یازده ماه پیش در همین‌جا سخنرانی کرده بود.

    او پس از تشکر از مهمان‌نوازی لهستان گفت:

    «یک سال پیش دنیا آماده سقوط کیف می‌شد. ما تازه از کیف آمده‌ایم و من می‌توانم گزارش کنم که کیف محکم ایستاده است.»

    رئیس‌جمهور آمریکا گفت باید در مقابل خودکامگان ایستاد و دنیا باید فقط یک کلمه به آنها بگوید: «نه».

  6. خبر فوریمعاون وزیر دارایی آمریکا: به دنبال قطع کمک پهپادی ایران به روسیه هستیم

    والی اده‌یمو معاون وزیر دارایی آمریکا گفت دولت این کشور روسیه را در قبال جنایاتی که در اوکراین مرتکب شده پاسخگو خواهد کرد.

    او همچنین گفت آمریکا زنجیره تامین منابع را که روسیه برای جنگ با اوکراین استفاده می‌کند هدف خواهد گرفت که شامل تهیه پهپاد از ایران نیز می‌شود.

    به گفته آقای اده‌یمو، شرکت‌های چینی علاقمندند حضور خود را در اقتصاد جهانی حفظ کنند و از این رو کمک «محدودی» به روسیه کرده‌اند. او البته به شرکت‌های چینی هشدار داد در پی دور زدن تحریم‌های روسیه نباشند.

    معاون وزیر دارایی آمریکا گفت تحریم‌های جدیدی در روزهای آینده برای روسیه در راه است و شواهد نشان می‌دهند که تحریم آثار منفی شدید بر اقتصاد روسیه گذشته است.

  7. دبیر کمیسیون ماده ۱۰: انجمن دندانپزشکی ایران حق فعالیت قانونی ندارد

    دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی امروز اعلام کرد انجمن دندانپزشکی ایران «پروانه فعالیت خود را تمدید نکرده» و این تشکل صنفی حق فعالیت قانونی ندارد.

    به گزارش ایرنا، عبدالله مرادی گفت این تصمیم بر اساس «اعتراضاتی» بوده که به «عملکرد غیرقانونی»، «خروج از وظایف صنفی» و «رفتار خلاف اساسنامه» این انجمن شده است.

    آقای مرادی به انجمن‌های صنفی «توصیه» کرد «از ورود به مسائل سیاسی خارج از چارچوب وظایف قانونی خود پرهیز کنند.»

    انجمن دندانپزشکان ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد بیانیه‌ای صادر کرده بود و با «محکوم کردن رفتارهای خشن و ناشایست»، خواستار «ترک رفتارهای خشونت آمیز و برخوردهای قهرآمیز با معترضینی» شده بود که «در چارچوب قانون اساسی اعتراض مسالمت‌آمیز دارند.»

    کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی نهادی در وزارت کشور است که مسئول صدور مجوز برای تشکل‌های صنفی و احزاب سیاسی است.

  8. فرمانده ارشد سپاه می‌گوید «خاکریز ضعیفی به‌ نام اقتصاد داریم و دشمن از این ناحیه به ما حمله می‌کند»

    سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفته است که «ما امروز از قدرت منطقه‌ای هم عبور کرده‌ایم» اما «دشمن تشخیص داده است ما خاکریز ضعیفی به‌ نام اقتصاد داریم و از این ناحیه به ما حمله می‌کند».

    سرتیپ حاجی‌زاده بابت وضعیت کنونی اقتصاد ایران بدون نام بردن از دولت حسن روحانی انتقاد کرده و گفته «در دهه ۹۰ بی‌عملی داخلی عقب‌افتادگی ایجاد کرد و موجب شد خاکریز ضعیف ما اقتصاد باشد». آقای روحانی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ رئیس جمهور ایران بود.

    سخنان آقای حاجی‌زاده در حالیست که اقتصاد ایران بویژه در ماه‌های اخیر با تورم شدید، رکود گسترده و سقوط پی‌درپی ارزش پول ملی مواجه است و علیرغم وعده‌های ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، دولت نتوانسته موفقیتی درباره مشکلات فزاینده اقتصادی به دست آورد.

    روز دوشنبه (اول اسفند) نرخ دلار در بازار آزاد ایران با ثبت رکوردی تاریخی به بالای ۵۰ هزار تومان رسید. بازار طلا و سکه هم به تبعیت از دلار، شاهد افزایش قیمت بود و هر سکه بهار آزادی (طرح جدید) هم به بالای ۲۹ میلیون تومان رسید.

    شهروندان ایرانی با تورم فزاینده دست به گریبانند؛ مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه دی ماه ۱۴۰۱ برای خانوارها را ۴۶/۳ اعلام کرده؛ تورم سالانه خوراکی‌ها در دی ماه بیش از ۶۵ درصد اعلام شده است.

    منابع غیررسمی نرخ تورم را فراتر از این ارقام می‌دانند. ناراضیتی ها سیاسی و اجتماعی، همراه با مشکلات شدید اقتصادی، باعث افزایش بی سابقه اعتراضات در ایران شده که از شهریور امسال آغاز شده است.

    بیشتر بخوانید:

    بحران ارزی در ایران؛ بانک مرکزی «مرکز مبادله ارز و طلا» راه‌اندازی کرد

    قیمت دلار در بازار آزاد ایران مرز ۵۰ هزار تومان را هم رد کرد

    «کاهش» مسافرت شهروندان ایرانی به ترکیه

  9. خبر فوریآلمان صدور حکم اعدام علیه جمشید شارمهد را محکوم کرد

    شارمهد

    آلمان صدور حکم اعدام علیه جمشید شارمهد شهروند ایرانی-آلمانی را محکوم کرده است.

    آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، در بیانیه‌ای گفته است «حکم اعدام جمشید شارمهد کاملا غیرقابل قبول است.»

    ‌ساعاتی پیش خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه ایران اعلام کرد که آقای شارمهد به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی» به اعدام محکوم کرده است. آقای شارمهد، تابستان سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی در دوبی توسط ماموران حکومت ایران ربوده و به این کشور منتقل شد.

    دخترش می گوید او در مسیر پرواز از فرانکفورت به بمبئی، ربوده شد.

    بیشتر بخوانید:

    جمشید شارمهد کیست؟

  10. مسیح علی‌نژاد و حامد اسماعیلیون با نمایندگان پارلمان ایتالیا دیدار کردند

  11. وزیر خارجه آمریکا: برجام جزء گزینه‌ها نیست

    آنتونی بلینکن که دیروز در ترکیه بود، امروز در یونان و پس از دیدار با وزیر خارجه این کشور، در کنفرانس خبری در باره برنامه هسته‌ای ایران صحبت و تاکید کرد که برجام جزء گزینه‌ها نیست.

    وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما متعهد به امنیت اسرائیل هستیم. ما همراه با هم به این موضع متعهدیم که ایران نباید به سلاح هسته‌ای برسد این خبر تازه ای نیست. رئیس‌جمهور بایدن کاملا روشن کرده که تمام گزینه‌ها روی میز هستند. ما برای تعمیق همکاری با اسرائیل و کشورهای دیگر فعالیت می‌کنیم تا با چالش چندوجهی که ایران ایجاد کرده مقابله کنیم. ما این را هم روشن کرده‌ایم که توافق هسته‌ای موسوم به برجام در بین گزینه‌ها نیست.»

    آقای بلینکن همچنین گفت بهترین راه برای حل مسئله هسته‌ای ایران دیپلماسی است اما ایران وارد گفتگویی معنی‌دار نمی‌شود:

    ما پهپادهای ایران را که به تهاجم روسیه به اوکراین کمک می‌کند دیده‌ایم، ما سرکوب مجدد در خیابان‌های سراسر ایران را دیده‌‌ایم تا شهروندان نتوانند حرفشان را بزنند و دیده‌ایم که ایران مثلا برای ترور مخالفانش در کشورهای ثالث از جمله آمریکا توطئه می‌کند.»

  12. حزب دمکرات کردستان ایران: آماده همکاری با رضا پهلوی نیستیم

    گفتگوی ژیار گل با مصطفی هجری رئیس مرکز رهبری حزب دمکرات کردستان ایران را تماشا کنید:

  13. درگذشت ایرج کلانتری طالقانی معمار سرشناس

  14. محمدحسین آجورلو از کار در ایرنا برکنار شد

  15. سازمان ملل: هشت هزار غیرنظامی اوکراینی پس از حمله روسیه کشته شده‌اند

    سازمان ملل کشته شدن هشت هزار غیرنظامی اوکراینی را پس از حمله روسیه در یک سال گذشته تایید کرد.

    کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت جزئیات درباره مناطق مختلفی مثل ماریوپل که مدتی نبردی سنگین در آن جریان داشت اندک است و رقم واقعی می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

    فولکر تورک رئیس این دفتر امروز گفت خسارت جنگ برای غیرنظامیان اوکراینی غیرقابل تحمل است و این راه رسیدن به صلح را دشوار می‌کند.

    او این آمار را «نوک کوه یخ» توصیف کرد و گفت ۹۰ درصد غیرنظامیان در انفجار کشته شده‌اند.

  16. وزارت خارجه ایران: سرپرستی سفارت توسط دیپلمات طالبان «به معنی تغییر در وضعیت حقوقی نیست»

    ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران
    Image caption: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران

    وزارت خارجه ایران می‌گوید «پایان ماموریت یک دیپلمات و سپردن سرپرستی امور سفارت به دیپلماتی دیگر از همان مجموعه سفارت به معنی تغییر در وضعیت حقوقی آن سفارت نیست.»

    ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تغییرات داخلی سفارت افغانستان در تهران تاکید کرده که «هیچ تغییری در مواضع جمهوری اسلامی ایران در چگونگی تعامل با حکومت سرپرستی افغانستان بوجود نیامده است.»

    اخیرا تصویر نامه‌ای‌ به امضای امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان منتشر شده که یک دیپلمات در پست دبیر اول را به عنوان «سرپرستی» سفارت به تهران اعزام کرده است.

    طالبان دیپلمات‌های پایین‌رتبه دیگری نیز به نمایندگی‌های افغانستان در ایران معرفی کرده است.

    هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است. ایران نیز یک مقام ارشد را به سرپرستی هیات نمایندگی خود در کابل گماشته است.

    تصویر نامه وزیر خارجه طالبان
    Image caption: تصویر نامه وزارت خارجه طالبان که در شبکه‌‌های اجتماعی منتشر شده
  17. خبر فوریسخنرانی پوتین در نشست مشترک دو مجلس روسیه

    putin

    ولادیمیر پوتین گفت روسیه مشارکتش در «پیمان استراتژیک کاهش تخاصم» را به حال تعلیق درآورده و مسکو باید آماده آزمایش‌های هسته‌ای باشد در صورتیکه آمریکا بخواهد چنین کاری را انجام دهد.

    «پیمان استراتژیک کاهش تخاصم» سال ۲۰۰۲ بین آمریکا و روسیه امضا شد.

    ولادیمیر پوتین در پایان هر سال میلادی سخنرانی می‌کند که زنده از تلویزیون پخش می‌شود.

    سخنرانی او در پایان سال ۲۰۲۲ برای اولین بار در دهه اخیر لغو شد بدون اینکه تاریخ جدیدی تعیین شود.

    اکنون رئیس‌جمهور روسیه این سخنرانی را در سالگرد حمله به اوکراین (۵ اسفند) ایراد می‌کند. شکست نیروهای روسیه در جبهه‌های جنگ با اوکراین در آن زمان، از دلایل تعویق این نطق سالانه عنوان می‌شود.

    سرگی شویگو وزیر دفاع، دمیتری مدودیف رئیس جمهور و نخست‌وزیر سابق، آندری سیلوآنوف وزیر اقتصاد، سرگی لاوروف وزیر خارجه و پدر روحانی کریل در بین حاضران در سخنرانی بودند.

    رئیس‌جمهور روسیه در این نطق بشدت از غرب و اوکراین انتقاد و آنها را متهم به شروع جنگ کرد.

    آقای پوتین گفت پیش از «عملیات ویژه نظامی»، اوکراین گفتگو با غرب برای گرفتن سلاح را شروع کرده بود. روسیه حمله به اوکراین را «عملیات ویژه نظامی» می‌خواند.

    نقشه اوکراین

    او گفت روسیه ناچار شده از قوه قهریه استفاده کند: «ما از مردم و خانه‌مان دفاع می کنیم.»

    آقای پوتین گفت روسیه با تهدید وجودی روبرو است و غرب می‌کوشد یک تنش منطقه‌ای را به یک بحران جهانی تبدیل کند.

    او غرب را متهم کرد که در پی ایجاد تفرقه است و روی «خائنان» حساب کرده است.

    در این سخنرانی طولانی که نزدیک به دو ساعت طول کشید، آقای پوتین پس از حمله به غرب و اینکه آنها «برای همه چیز روسیه را سرزنش می‌کنند»، آقای پوتین به وضعیت خانواده‌های سربازانی پرداخت که به جنگ اوکراین فرستاده شده‌اند و وعده داد هر چه می‌تواند به آنها کمک کند.

    او سپس به تحریم‌ها پرداخت و گفت کشورهای غربی انتظار داشتند با تحریم اقتصاد روسیه را دچار فروپاشی کنند اما این کشور توانسته تدارکات و مشارکت‌های خود را بازسازی کند.

    رئیس جمهور روسیه سپس به برنامه‌های افتصادی پرداخت، ساخت بزرگراه مسکو-غازان و امتداد آن برای اتصال به چین و مغولستان، مدرن کردن راه‌آهن و تقویت مناسبات با ایران، هند و کشورهای خاورمیانه از برنامه‌هایی بودند که به آنها اشاره کرد.

    جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که ساعاتی دیگر در لهستان سخنرانی مهمی می‌کند، به گفته کاخ سفید، نطق آقای پوتین را تماشا می‌کند.

    تجهیزات نظامی که روسیه از دست داده
  18. طالبان می‌خواهد ۱۱ پروژه زیربنایی «با بودجه کم» را تکمیل کند

    طالبان اعلام کرد می‌خواهد ۱۱ پروژه زیربنایی ناتمام در افغانستان را که «با بودجه کم» قابل تکمیل است، در سال آینده در دست بگیرد.

    کمیسیون اقتصادی کابینه طالبان که عبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر در رأس آن قرار دارد، در اعلامیه‌ای از این تصمیم خبر داده است.

    در اعلامیه این کمیسیون آمده است: «۱۱ پروژه‌ زیربنایی که کار آنها نا‌‌تمام مانده از بودجه انکشافی (توسعه‌ای) سال ۱۴۰۲ خورشیدی برایشان بودجه اختصاص [داده] و کار باقی مانده‌ شان به زودی آغاز خواهد شد.»

    از عمده‌ترین آنها پروژه‌های بند/سد کمال خان بر روی رودخانه هیرمند در نزدیک مرز با ایران، «بند شاه و عروس» در حومه کابل بر روی رودخانه شکردره، بند/سد پاشدان در حومه شهر هرات است.

    همچنین پروژه‌های راه‌سازی از جمله خط دوم شاهراه کابل-لوگر، اسفالت راه فرخار-ورسج، تکمیل محلقات فرودگاه‌های خوست و تخار، پروژه‌های آبرسانی شهر قلعه‌نو و بادغیس، تخته‌پل مزارشریف و شبرغان و ۱۴ شهرک در ولایت‌های مختلف و ساختمان مرکز درمان سرطان در بیمارستان علی‌آباد کابل در این فهرست آمده‌اند.

    مشخص نیست که با توجه به بحران اقتصادی و فقر جاری در افغانستان آیا طالبان نیروی فنی و بودجه کافی برای تکمیل این پروژه‌ها دارند یا خیر.

    سد کمال خان در غرب افغانستان
    Image caption: فاز دوم سد کمال خان در سال آخر دولت پیشین تکمیل شد، این پروژه زیربنایی می‌تواند بیش از ۱۸۴ هزار هکتار زمین را آبیاری و بیش از ۹ مگاوات انرژی برق تولید کند
  19. جمشید شارمهد شهروند ایرانی-آلمانی محکوم به اعدام شد

    اینجا بخوانید که جمشید شارمهد کیست و انجمن پادشاهی چیست؟

  20. انفجار یک «بمب مغناطیسی» در مرکز شهر کابل

    ویدیوی انفجار در کابل
    Image caption: ویدیوی منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که ظاهرا خودروی هدف انفجار بوده است

    صبح امروز (سه‌شنبه) در یک وسیله نقلیه در مرکز شهر کابل انفجاری رخ داد و ویدیویی از این انفجار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

    برخی شاهدان به رسانه های محلی گفتند که هدف انفجار یک خودروی نظامی طالبان بوده است.

    خالد زدران سخنگوی پلیس طالبان در کابل انفجار یک «بمب مغناطیسی» در حوزه دوم امنیتی را تایید کرد.

    در مورد خسارت احتمالی گزارشی منتشر نشده و هنوز گروهی مسُولیت را برعهده نگرفته است.