گزارش زنده

  1. کانادا ۱۲ نفر دیگر را به دلیل «نقض فاحش» حقوق بشر در ایران تحریم کرد

    کانادا ۱۲ نفر دیگر را به دلیل «نقض فاحش و سیستماتیک» حقوق بشر در ایران و سرکوب معترضان بخصوص در کردستان به تحریم‌های خود اضافه کرد.

    به گفته ملانی جولی وزیر خارجه کانادا اموال این افراد در کانادا مسدود شده و اجازه سفر به کانادا نخواهند داشت. او همچنین گفت کانادا و متحدانش تا به رفتار شنیع حکومت ایران با مردم پاسخ دهد.

    اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان و مرتضی میرآقایی فرمانده بسیج سپاه کردستان در میان تحریم‌شدگان جدید هستند.

  2. رضا پهلوی: یافتن راهی برای حمایت از اعتصاب کنندگان از اولویت‌هاست

  3. ابراهیم رئیسی افزایش نرخ ارز در ایران را به «دشمن» نسبت داد

    ابراهیم رئیسی افزایش نرخ ارز در ایران را به «دشمن» نسبت داده است.

    او در دیدار با نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی و امامان جمعه گفته: «این اتفاق(افزایش نرخ ارز) علل مختلفی می‌تواند داشته باشد که مهترین آن حاصل نقش‌آفرینی دست‌های بیگانه است.»

    او در ادامه گفته: «دشمن وقتی دید سدهایی که مقابل پیشرفت ملت ایران ایجاد کرده بود در حال شکستن هستند، ابتدا بلوا و اغتشاش خیابانی به راه انداخت و وقتی با آگاهی و بصیرت مردمی در این فتنه نیز ناکام ماند، تلاش کرد با افزایش بی‌اعتمادی و ایجاد نارضایتی و کشاندن آن به سفره مردم اهداف خود را دنبال کند.»

    دیروز نرخ دلار در بازار آزاد ایران به بیش از ۶۰ هزار تومان هم رسید ولی پس از ساعاتی نرخ آن چند هزار تومان پایین آمد؛ بعضی فعالان اقتصادی دولت ایران را به نوسان‌گیری متهم می‌کنند؛ اتهامی که دولت ایران آن را رد می‌کند.

    قیمت دلار در بازار آزاد امروز کمتر از ۵۸ هزار تومان است.

    در زمان انتصاب محمدرضا فرزین، به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی در دی ماه امسال نرخ دلار حدود ۴۳ هزار تومان بود که

  4. سازمان ملل: افغانستان از نظر وجود مواد انفجاری، «آلوده‌ترین» کشور جهان است

    .

    دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید افغانستان از نظر وجود و پخش مواد منفجره، آلوده‌ترین کشور جهان است.

    این دفتر در توییتر خود نوشت: «در طول چندین دهه جنگ، مهمات منفجرنشده زیادی در خاک افغانستان پراکنده شده است که برای پاکسازی آن‌ها به ۱۸.۳ میلیون دلار نیاز است.»

    این اداره همچنین گفته است که حدود ۴.۹ میلیون افغان بر اثر انفجار مین و دیگر ابزار جنگی زخمی شده‌اند که به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از این افراد کمک خواهد شد.

    سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ولایات شرقی و جنوبی افغانستان را پرمخاطره‌ترین مناطق از لحاظ مواد منفجره می‌دانند. بر اساس ارزیابی سازمان ملل، قندهار، هلمند، کنر و فراه ولایاتی هستند که مردم آن بیشترین آسیب را از مواد منفجره روی زمین متحمل شده‌اند و کاپیسا، بامیان، جوزجان و بادغیس، ولایاتی هستند که از این نظر در پایین‌ترین سطح قرار گرفته‌اند.

    کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که مین‌ها و مواد منفجره در افغانستان یک تهدید جدی است و اکثر قربانیان کودک هستند.

    به گفته این نهادها هرچند جنگ به میزان قابل توجهی کاهش یافته اما تلفات ناشی از انفجار مین در حال افزایش است.

    کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از ژانویه/جنوری تا اوت/آگوست ۲۰۲۲ میلادی، ۴۳۵ حادثه انفجار مواد منفجره را ثبت کرده که در نتیجه آن ۴۶۲ نفر کشته و بیش از هزار نفر زخمی شده‌اند.

    لوسین کریستین سخنگوی کمیته صلیب سرخ به بی‌بی‌سی گفت: «یکی از دلایل تلفات انسانی در افغانستان این است که مردم در حال بازگشت به مناطقی هستند که مملو از مواد منفجره است، بنابراین مردم بازگشته با این تهدید مواجه هستند».

    وی دلیل دیگر را وضعیت بد اقتصادی مردم در افغانستان دانست که عده‌ای بناچار آهن‌پاره‌ جمع می‌کنند تا بفروشند و در این حین با مواد انفجاری روبرو می‌شوند.

  5. ادامه ناآرامی‌های در نزدیکی نابلس، اعزام نیروهای اسرائیل

    اسرائیل نیروی نظامی تازه‌ای به نزدیکی نابلس در کرانه باختری اشغالی اعزام کرده است.

    شهرک حواره در نزدیکی نابلس از دیروز دستخوش شورش و ناآرامی است.

    پس از اینکه دو برادر اسرائیلی به ضرب گلوله در خودرویشان کشته شدند، شهرک‌نشینان اسرائیلی تعدادی از خانه‌ها، مغازه‌ها و خودروهای فلسطینی‌ها را به آتش کشیدند و یک فلسطینی کشته شد.

    به گفته مقام‌های فلسطینی «چهار صد» نفر به دلیل استنشاق گاز اشک‌آور نیروهای اسرائیلی به درمان نیاز پیدا کردند.

    گروه‌های حقوق بشری از خشونت نیروهای اسرائیلی انتقاد کرده‌اند.

    دیروز اعلام شد مقام‌های امنیتی اسرائیلی و فلسطینی با میانجی‌گری مصر و آمریکا در اردن به توافق‌های رسیده‌اند خشونت‌ها را کاهش دهند و اسرائیل هم شهرک‌سازی را شش ماه متوقف می‌کند.

    ساعتی بعد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل توییت کرد که شهرک‌سازی متوقف نمی‌شود.

    خشونت‌های مرگبار در ماه‌های گذشته در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ادامه داشته‌اند. از ابتدای سال میلادی (تقریبا دو ماه پیش) ۶۰ فلسطینی و ۱۳ اسرائیلی و یک اوکراینی در خشونت و حملات مختلف کشته شده‌اند.

  6. چند خبر کوتاه از ایران

    • حسین امیرعبدالهیان وزیر خارجه ایران در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخنرانی می‌کند.
    • او پیش از این سخنرانی با وزیران خارجه فنلاند و بلژیک دیدار کرد.
    • با حکم فرمانده انتظامی تهران بزرگ سرهنگ محمد معظمی گودرزی رئیس پلیس پیشگیری پایتخت شد.
    • عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت پلیس حاضر است دبیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را به عهده بگیرد.
    • به گفته صادق رحیمی معاون قضایی قوه قضاییه ایران، «عفو در هر مرحله از پرونده قضایی قابل اعمال است.»
  7. رئیس فدراسیون فوتبال ایران: مردم مربی خارجی می‌خواهند

    رئیس فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید طبق «نظرسنجی مردم مربی خارجی می‌خواهند.»

    مهدی تاج گفت سرمربی تیم ملی فوتبال را «پیش از ۲۸ اسفند» معرفی می‌کنیم و یکی از گزینه‌های خارجی، سرمربی سابق قطر (فلیکس سانچس) است.

    او همچنین گفت:

    «برای انتقال پول به دلار مشکلاتی خواهیم داشت. اگر سه ماه حقوق پرداخت نشود و کسی به فیفا شکایت کند، می‌تواند همه پولش را بر اساس این بند بگیرد. استراماچونی، کالدرون، ویلموتس و برانکو از این بند استفاده کردند و ما نمی‌خواهیم به این مشکل بخوریم. باید مطمئن باشیم این پول را کامل می‌توانیم تامین کنیم. اگر مطمئن نباشیم حتما به سمت گزینه داخلی می‌رویم.»

    پس از پایان قرارداد کارلوس کی‌روش، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران در پایان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، این تیم بدون سرمربی است.

  8. رئیس سازمان نقشه‌برداری: فرونشست زمین در ایران پنج برابر دنیاست

    رئیس سازمان نقشه‌برداری می‌گوید نرخ فرونشست زمین در ایران پنج برابر متوسط دنیاست.

    علی جاویدانه گفت نرخ فرونشست زمین در ایران «بالای ۲۰ سانتی‌متر» است و «۳۵۰ شهر کشور فاقد نقشه فرونشست» هستند.

    او گفت قرار است از تصاویر ماهواره خیام برای نقشه برداری استفاده شود اما سازمان فضایی تاکنون این تصاویر را در اختیار سازمان نقشه‌برداری نگذاشته است.

    دلیل عمده فرونشست زمین، برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است و اکنون به گفته آقای جاودانه، فرونشست‌ها از مجاورت اراضی کشاورزی به سمت شهرها در حال حرکت است.

    به گفته رئیس سازمان نقشه‌برداری ایران نرخ فرونشست در کرمان سالانه ۴۰ سانتیمتر و در تهران سالانه ۲۰ سانتیمتر است.

    فرونشست در تهران «بیشتر در نوار جنوبی تهران، جنوب شرق و جنوب غرب است.»

  9. درخواست معاون قوه قضاییه از دادستان کل ایران برای تعقیب قضایی پرویز ثابتی

    کاظم غریب‌آبادی معاون بین‌الملل قوه قضائیه ایران خواستار «گردآوری مستندات جرایم ارتکاب یافته از سوی پرویز ثابتی و شناسایی قربانیان این جرائم» شده است.

    آقای غریب‌آبادی که دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هم هست، در نامه‌ای به دادستان کل نوشته «مطالبه‌گری افکار عمومی از دستگاه قضایی» دلیل این درخواست است.

    دو هفته پیش تصویری تازه از پرویز ثابتی در حاشیه تظاهرات همبستگی با معترضان در ایران در آمریکا باعث واکنش‌های گسترده‌‌ای شد.

    پرویز ثابتی در سال ۱۳۴۵ به ریاست اداره یکم ساواک رسید و از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷ مسئول اداره سوم یا مهم‌ترین رکن ساواک و رئیس ساواک تهران بوده است.

    او متهم است که در دوران ۲۰ ساله کار در ساواک و به ویژه مدیریت اداره سوم در شکنجه یا مرگ بسیاری از فعالان سیاسی قبل از انقلاب نقش داشته است.

    اینجا بخوانید که پرویز ثابتی کیست؟

  10. ایران می‌گوید مدیرکل آژانس «بزودی» به تهران می‌رود

    بهروز کمالوندی سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت رافائل گروسی به تهران دعوت شده و در «روزهای آینده» این سفر انجام خواهد شد.

    مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این ابزار امیدواری کرده بود که در سفر به تهران بتواند با مقام های جمهوری اسلامی ایران برای حل اختلاف گفتگو کند.

    در حال حاضر ایران در موضوع غنی سازی ۸۴ درصدی و یافت شدن ذرات اورانیوم در سه مرکز اعلام نشده، با آژانس اختلاف دارد.

    شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است در هفته های آینده تشکیل شود و گزارش جدید مدیرکل درباره ایران را بررسی کند.

  11. رزمایش مشترک «تخصصی پدافند هوایی» در ایران

    مرحله نهایی «رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی» نیروهای مسلح ایران از دوشنبه‌ شب آغاز می‌شود.

    سرتیپ قادر رحیم زاده، فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، گفت رزمایش «مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱»، در حدود «دو سوم از آسمان» ایران و در «گستره بیش از یک میلیون کیلومتر مربع» برگزار می‌شود.

    در این رزمایش به فرماندهی «قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا»، به گفته سرتیپ رحیم‌زاده این یگان‌ها شرکت می‌کنند:

    «یگان‌های پهپادی و پدافند هوایی نیروی پدافند هوایی ارتش، یگان‌های پدافند هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین نیروی هوافضای سپاه، یگان‌های پدافند هوایی و هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش و نزدیک به دو هزار پست دیده‌بانی از کلیه نیروهای ارتش، سپاه و فراجا.»

    رزمایش‌های مشابه هر سال برگزار می‌شوند اما به گفته سرتیپ رحیم زاده در رزمایش امسال، «منطقه عمومی رزمایش شبیه‌سازی نبوده» و «این وسعت و این حجم» را نداشته است.

    برخی کشورهای منطقه و همچنین کشورهای غربی بارها از برنامه‌های موشکی و پهپادی سپاه ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها همچنین به پهپادهای ساخت ایران که تحویل روسیه شده و در جنگ اوکراین استفاده شده اعتراض دارند.

    ایران این موضوع را تکذیب می‌کند. موضوع سرنگون شدن هواپیمای مسافری اوکراینی با دو موشک سپاه پاسداران همچنان مطرح است و خانواده‌های جان‌باختگان در پی دادخواهی هستند.

  12. سفارت افغانستان در تهران؛ استقرار دیپلمات‌های طالبان و آغاز کار فضل محمد حقانی به عنوان کاردار

    .

    وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای گفت یک هیأت ۷ نفری را به تهران اعزام کرده تا در کنار فضل محمد حقانی که به عنوان کاردارمعرفی شده، امور سفارت افغانستان را پیش ببرند.

    حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی این وزارتخانه امروز (دوشنبه) در یک پیام ویدیویی گفت: «این گام در روابط میان ایران و افغانستان مهم و کمک‌کننده است».

    در همین حال عکسی هم از داخل سفارت افغانستان در تهران منتشر شده که حضور افراد طالبان را نشان می‌دهد.

    روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود از واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان انتقاد کرده و نوشته است:

    «تحویل دادن سفارت به یک گروه نامشروع و تروریستی علاوه بر مخاطرات امنیتی زیادی که دارد، به عنوان لکه سیاهی در پرونده روابط ایران و افغانستان ثبت خواهد شد».

    وزارت خارجه ایران اما گفته است که «موضوع تحویل و تحول سفارت افغانستان در تهران، امری داخلی (مربوط به افغانستان) بوده و به هیچ عنوان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به موضوع مزبور ورود نکرده است.»

    به گفته منابع داخلی سفارت افغانستان در تهران، رسول موسوی دستیار وزیر خارجه ایران هفته گذشته به دیپلمات‌های دولت پیشین اطلاع داده بود که تهران با واگذاری سفارت افغانستان به دیپلماتی که طالبان معرفی کرده موافقت کرده و سفارت باید تا امروز ( دوشنبه هشت اسفند/حوت) تحویل نماینده طالبان شود.

    عصر دیروز دیپلمات‌ها و وابسته‌ها (اتشه‌ها) و بیشتر کارکنان محلی ساختمان این سفارت را یک روز پیش از «موعد» تخلیه کردند و گفتند از این پس «مسئولیت» این نمایندگی برعهده آنها نیست.

  13. یورگن کلینزمن سرمربی کره جنوبی شد

    یورگن کلینزمن، سرمربی و کاپیتان اسبق تیم ملی آلمان تا پایان جام جهانی ۲۰۲۶ سرمربی کره جنوبی شد. او جانشین پائولو بنتو شد که پس از شکست کره جنوبی از برزیل در جام جهانی قطر کنار رفته بود. جام جهانی ۲۰۲۶ در کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار می‌شود.

    کلینزمن که در سال ۱۹۹۸ کفش‌هایش را آویخت در جام جهانی ۲۰۰۶ سرمربی آلمان بود و در جام جهانی خانگی به رتبه سوم رسید. او در فصل ۹-۲۰۰۸ سرمربی بایرن مونیخ بود و بعداز سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ هدایت تیم ملی آمریکا را به عهده گرفت.

    این مربی ۵۸ ساله هرماه با آمریکا در سال ۲۰۱۳ قهرمان جام طلایی کونکاکاف شد و همان سال به عنوان بهترین مربی آن منطقه انتخاب شد. نخستین حضور کلینزمن روی نیمکت کره در بازی دوستانه ۲۴ مارس مقابل کلمبیا است.

  14. نوسانات قیمت ارز در ایران

    بازار ارز و سکه در ایران دوباره شاهد تلاطم شدیدی بوده است.

    روز یکشنبه قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد به بیش از ۶۰ هزار تومان هم رسید ولی پس از ساعاتی نرخ آن چند هزار تومان پایین آمد.

    افت و خیرهای قیمت دلار را از ابتدای سال جاری خورشیدی ببینید:

    قیمت دلار
  15. «دو کشته» در حمله پهپادهای «شاهد» در اوکراین

    شهردار شهری در غرب اوکراین می‌گوید حمله روسیه با پهپادهای ایرانی به این شهر، دو کشته و سه مجروح بجا گذاشته است.

    به گزارش خبرگزاری فرانسه، الکساندر سیمچیشین شهردار خملنیتسکی در شبکه‌های اجتماعی خبر داد دو امدادگری که در حمله بیش از ده پهپاد زخمی شده بودند در بیمارستان جان باخته‌اند.

    ارتش اوکراین گفته است که ۱۱ پهپاد از ۱۴ پهپاد «شاهد» که این حمله را انجام دادند ساقط کرده است.

    حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران دیروز در توییتی استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را «ادعاهای نادرست» و «بازی بی‌ثمر غرب» خواند:

    «برخی طرف‌های غربی فقط ادعا می کنند و هیچ سندی را ارائه نمی دهند. غرب باید دست از این بازی بی ثمر بردارد. ایران حامی صلح و مخالف جنگ است.»

    وزارت دفاع بریتانیا شنبه گفت از حدود ده روز پیش گزارشی از کاربرد پهپادهای انتحاری ساخت ایران در حمله به اوکراین منتشر نشده و احتمال دارد انبارهای تسلیحاتی روسیه از پهپادهای ساخت ایران خالی شده باشد.

  16. دیدار نخست وزیر بریتانیا و رئیس کمیسیون اروپا در لندن

    ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا و اورزولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در نزدیکی لندن دیدار می کنند تا بخشی بحث‌برانگیز از توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را نهایی کنند.

    این بخش که پروتکل ایرلند شمالی نام گرفته مربوط توافق تجاری بین ایرلند شمالی و اتحادیه اروپاست.

    ایرلند شمالی جزء بریتانیاست و جمهوری ایرلند، بخش جنوبی این جزیره، عضو اتحادیه اروپاست.

    این توافق در این باره است که از مرز گمرکی بین دو ایرلند پرهیز شود در عین اینکه مقررات بازار واحد اتحادیه اروپا شکسته نشود.

    ایجاد نوعی مرز بین ایرلند شمالی و بریتانیا بعنوان مرز بریتانیا و اتحادیه اروپا با مخالفت شدید احزاب و گروه‌هایی در ایرلند شمالی روبرو است که طرفدار ماندن در بریتانیا هستند و نگران هستند این پروتکل باعث تضعیف ارتباط ایرلند شمالی با بقیه بریتانیا شود.

  17. غرق شدن دست‌‌کم ۶۰ نفر در سواحل ایتالیا

    Video content

    Video caption: ویدیویی که امدادرسانی مأموران ایتالیا را به بازماندگان این حادثه نشان می‌دهد

    دستکم شصت نفر از جمله ۱۲ کودک پس از غرق شدن قایق چوبی‌شان در دریای مواج جنوب ایتالیا در روز یکشنبه جان خود را از دست دادند و ده ها تن دیگر همچنان ناپدید هستند. گفته می‌شود پناه‌جویانی از افغانستان، پاکستان، سومالی و ایران در این قایق بوده‌اند.

    بیشتر بخوانید: غرق شدن قایق پناهجویان در سواحل ایتالیا؛ مرگ دست‌کم ۶۰ نفر تایید شد

    کروتونه در ایتالیا
    مهاجران کشته شده در مدیترانه
  18. آغاز اجلاس حقوق بشر سازمان ملل، بررسی حقوق بشر در ایران و افغانستان

    نشست شش‌هفته‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از امروز در ژنو سوئیس آغاز می‌شود و نمایندگان ۱۲۵ کشور عضو در آن سخنرانی می‌کنند.

    از موضوع‌هایی که در این شش هفته بررسی می‌شوند، در هفته دوم وضعیت حقوق بشر و بخصوص وضعیت زنان در افغانستان بررسی خواهد شد و در هفته چهارم، وضعیت حقوق بشر و حقوق زنان در ایران. گزارشگران حقوق بشر ویژه این دو کشور هم گزارش خواهند داد.

    حمله روسیه به اوکراین در دستور کار هفته پنجم است و برخی کشورها خواستار بررسی شورای حقوق بشر درباره جنایت جنگی در جنگ اوکراین خواهند شد.

    سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با ارتباط ویدئویی سخنرانی خواهند کرد.

    میچل تیلور نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر گفته است فشار خواهد آورد تا چین در باره سرکوب مسلمانان اویغور پاسخگو باشد.

    حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم برای شرکت در این نشست به ژنو سفر کرده است.

  19. عروسک باران زمین فوتبال برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه

    هواداران باشگاه بشیکتاش ترکیه یکشنبه شب در جریان آخرین مسابقه این تیم در سوپرلیگ ترکیه، هزاران عروسک پارچه‌ای برای کمک به بازماندگان زلزله مرگبار این کشور به درون زمین پرتاب کردند.

    هواداران باشگاه بشیکتاش در جریان بازی شب گذشته این تیم مقابل آنتالیااسپور در استانبول، در دقیقه ۴:۱۷ این بازی که یادآور ساعت وقوع زلزله بامداد ۶ فوریه است، شروع به پرتاب عروسک‌ها به درون زمین بازی کردند.

    بازیکنان دو تیم با جمع‌آوری این عروسک‌ها کنار زمین فوتبال، از هواداران تشکر کردند. قرار است این عروسک‌ها برای کودکان بازمانده از این زلزله ارسال شود.

    بر اساس آخرین آمار اعلام شده، تاکنون بیش از ۴۷ هزار نفر بر اثر زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه کشته شده‌اند.

  20. انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان

    سفارت افغانستان در تهران
    Image caption: تخلیه سفارت افغانستان در تهران توسط کارکنان این سفارت‌خانه برای تحویل به طالبان

    روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود از واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان انتقاد کرد.

    این روزنامه نوشته است: «تحویل دادن سفارت به یک گروه نامشروع و تروریستی علاوه بر مخاطرات امنیتی زیادی که دارد، به عنوان لکه سیاهی در پرونده روابط ایران و افغانستان ثبت خواهد شد».

    به نوشته جمهوری اسلامی این تصمیم دولت «واکنش‌های زیادی را برانگیخته است و علاوه بر اصحاب رسانه و فعالان سیاسی داخل کشور، مردم افغانستان نیز از این تصمیم متعجب شده‌اند.»

    این روزنامه در بخش دیگری نوشته است: «آنچه موجب تعجب ناظران سیاسی در داخل و خارج شده اینست که جمهوری اسلامی ایران، خواست یک گروه متکی به اسلحه که بدون انتخابات و براساس زد و بند با آمریکا بر افغانستان سلطه پیدا کرده و بعد از ۱۸ ماه هنوز هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته است را بر خواست مردم افغانستان که هرگز حاکمیت این گروه را به عنوان حکومت مشروع قبول نکرده ترجیح داده است.»