گزارش زنده

  1. سفارت آمریکا در لندن «به حالت آماده‌باش» درآمد

    به نوشته روزنامه دیلی میل چاپ بریتانیا، سفارت آمریکا در لندن پس از دریافت هشدار امنیتی در مورد وجود یک بسته مشکوک صبح امروز به حالت آماده باش درآمد.

    به حاضران در داخل ساختمان گفته شد که از پنجره‌ها دور شوند و عکس‌هایی که در اینترنت به اشتراک گذاشته شده نشان می‌دهد تعدادی از حاضران خود را خم کرده و پشت به دیوار نشسته‌اند. به آنان گفته شده بود به پنجره‌ها نزدیک نشوند.

    یکی از شاهدان عینی گفته است که پلیس مسلح همراه با سگ‌های تربیت شده برای کشف مواد منفجره را در حال جستجو و گشت‌زنی در محوطه دیده است.

    کاربران رسانه‌های اجتماعی در محل هم از حضور پلیس مسلح در ساختمان خبر داده‌اند و تصاویری از حداقل دو ماشین آتش‌نشانی و پلیس در منطقه اطراف سفارت منتشر شده است.

    بعدا اعلام شد که این هشدار اشتباه بوده و ماموران حدود ساعت ۱۱:۰۷ صبح و پس از حدود یک ساعت جستجوی محل آن را ترک کرند.

    سفارت ایالات متحده به فعالیت‌های عادی خود بازگشته است. در حساب توییتر رسمی سفارت آمده است که ماموران محلی یک بسته مشکوک را در خارج از سفارت بررسی و آن را منتقل کردند.

  2. وزیر ارشاد درباره توقیف روزنامه سازندگی: اصرار بر تخلف، هیات نظارت را مجبور به این رای کرد

    .

    محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران درباره توقیف روزنامه سازندگی توسط هیات نظارت بر مطبوعات گفته است «تلاش زیادی شده بود تا با نشست‌های حضوری و تذکرات، از صدور آرای توقیف جلوگیری شود، اما متأسفانه اصرار بر تخلف، هیات را مجبور به این رای کرد».

    هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه روز اول اسفند ۱۴۰۱ خود روزنامه سازندگی را توقیف کرد.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از جلسه امروز هیات دولت گفته «دستور رئیس‌جمهوری بر حداکثر سعه صدر در برخورد با تخلفات رسانه‌ها و تلاش حداکثری بر حفظ آزادی بیان است».

    اکبر منتجبی٬‌سردبیر روزنامه سازندگی در مصاحبه با انصاف‌نیوز گفته بود که٬«بر اساس شنیده‌های ما، رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت از تیتر طغیان گوشت عصبانی شده‌اند و به تبع آن، وزیر ارشاد از هیات نظارت خواستار توقیف روزنامه شده است.»

    نهادهای مستقل نظارتی می گویند وضعیت آزادی بیان و حقوق بشر در ماه های اخیر در ایران دچار پسرفت بیشتری شده است.

    اتحادیه اروپا هفته جاری، وزیر ارشاد در ایران و شماری دیگر از مقام های حکومتی را به دلیل نقض حقوق بشر در این کشور، تحریم کرد.

  3. فرمانده سپاه تعلیق فعالیت ایران اینترنشنال در لندن را به «نفوذ انقلاب» تعبیر کرد

    سلامی

    سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران تعلیق فعالیت شبکه فارسی زبان ایران اینترنشنال در لندن را به «نفوذ انقلاب» تعبیر کرده است.

    سرلشکر سلامی در یک سخنرانی در مشهد گفته «پرتاب» این رسانه به «سرزمین دیگر» به گفته او «به‌معنی قلمروی قدرت، میدان نفوذ و شعاع تأثیر انقلاب است».

    شبکه ایران‌اینترنشنال می‌گوید تصمیمش برای توقف پخش تلویزیونی برنامه‌هایش در لندن پس از آن گرفته شد که پلیس بریتانیا آن‌ها را از وجود «تهدیدی جدی، آنی و مشخص علیه روزنامه‌نگاران و ساختمان» این شبکه در غرب لندن مطلع کرد.

    مهدی پرپنچی، از سردبیران ارشد این شبکه پبشتر به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که پلیس به آنها توصیه کرده «برای حفظ جان همکارانشان و هم‌چنین سایر شرکت‌هایی که در این ساختمان هستند» کار را متوقف کنند.

    آقای پرپنچی تأکید کرد که ایران‌اینترنشنال «بی‌تردید در لندن باقی می‌ماند و پخش برنامه مثل گذشته از لندن خواهد بود. این توقف موقت است».

    بیشتر بخوانید:

    انتقاد از پلیس و دولت بریتانیا در پی تعلیق فعالیت‌های ایران‌اینترنشنال در لندن

  4. تلاش «عروس داعش» برای بازگرداندن تابعیت بریتانیایی رد شد

    دادگاه تجدید نظر در بریتانیا درخواست وکلای شمیمه بیگم برای بازگرداندن تابعیت بریتانیایی به او را رد کرده است.

    شمیمه بیگم به عنوان یک دختر دانش‌آموز مدرسه خود در لندن را ترک کرد و به گروه دولت اسلامی - داعش - در سوریه پیوست.

    او که به «عروس داعش» معروف شده بود در سن پانزده سالگی در سوریه به ازدواج یکی از جنگجویان دولت اسلامی درآمد.

    پس از شکست داعش، او همراه با هزاران تن دیگر دستگیر شد و تا کنون در اردوگاه بازداشت شدگان در شمال سوریه به سر می‌برد.

    پس از بازداشت شمیمه بیگم در سوریه، وزیر کشور وقت بریتانیا او را خطر امنیتی توصیف و تابعیت بریتانیایی او را سلب کرد.

    وکلای شمیمه بیگم خواستار تغییر تصمیم دولت شده‌ و استدلال کرده بودند که این دختر جوان در واقع قربانی قاچاق جنسی بوده زیرا در سن پانزده سالگی او را فریب دادند و به عقد یک مرد بزرگسال درآوردند.

    پیشتر، قاضی دادگاه مهاجرت این اعتراض را رد کرده بود.

    وکیل دولت استدلال کرده بود که سرویس‌های امنیتی بریتانیا هنوز فکر می‌کنند که خانم بیگم، که حالا بیست و سه سال دارد، همچنان خطری برای امنیت ملی محسوب می‌شود.

    شمیمه بیگم در مصاحبه با خبرنگار تلویزیون بریتانیا نسبت به رای موافق دیوان عالی ابراز تردید کرده و گفته بود که انتظار دارد همچنان ساکن این اردوگاه باشد.

  5. خبر فوریتجمع در بازار تهران در اعتراض به سقوط ریال در برابر دلار

    با ادامه سقوط ریال در برابر ارزهای خارجی، تجمعی در بازار تهران شکل گرفته که در آن معترضان با اشاره به عبور دلار از مرز ۵۰ هزار تومان دیگر شهروندان را به اعتراض فراخواندند.

  6. دادگاه نیویورک پرداخت غرامت به بازماندگان حمله یازدهم سپتامبر از دارایی‌های افغانستان را رد کرد

    بانک مرکزی افغانستان

    دادگاهی در نیویورک حکم کرده که بازماندگان حملات یازدهم سپتامبر مستحق دریافت جبران خسارت از سه و نیم میلیارد دلار ذخایر ارزی مسدود شده‌ بانک مرکزی افغانستان در آمریکا نیستند.

    جورج دانیلز، قاضی دادگاه منهتن نیویورک گفت که او از نظر حقوقی نمی‌تواند طالبان را «حکومت مشروع» افغانستان بداند و دارایی بانک مرکزی افغانستان متعلق به این گروه نیست.

    آقای دانیلز گفته که پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به این معنی است که دادگاه، طالبان را به عنوان دولت قانونی افغانستان به رسمیت می‌شناسد، در حالی‌که قانون اساسی آمریکا چنین صلاحیتی را به او نداده است.

    براساس فیصله قاضی خانواده‌های قربانیان مستحق غرامت هستند، اما این غرامت از دارایی‌های افغانستان قابل پرداخت نیست.

    قاضی افزود که طالبان باید غرامت حوادث یازدهم سپتامبر را بپردازند، نه دولت سابق افغانستان یا مردم افغانستان. وکلای مدافع برخی خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر که امیدوار بودند این پول را به عنوان جبران خسارت دریافت کنند، گفته‌اند که خواهان تجدید نظر خواهند شد.

    به نوشته خبرگزاری رویترز این تصمیم شکستی برای چهار گروه از طلبکاران است که از جمله القاعده را به عنوان مسئول حملات ۱۱ سپتامبر تحت پیگرد قرار داده بودند. بعد از خودداری این گروه‌ها از حضور در دادگاه، احکامی دایر بر «قصور در پرداخت بدهی» علیه آنها صادر شد.

    به گزارش رویترز قاضی دانیلز همچنین یافته‌های قاضی سارا نتبرن را اقتباس گرفت که اوت گذشته توصیه کرده بود طلبکاران نمیتوانند طلب خود را از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان بردارند.

    در پایان سپتامبر سال گذشته، دولت جو بایدن دارایی‌های مسدود شده افغانستان به ارزش هفت میلیارد دلار را به دو قسمت تقسیم کرد. قسمت اول، سه و نیم میلیارد دلار را به صندوق به نام صندوق امانی افغانستان در سوئیس که توسط گروهی از معتمدین نظارت می‌شود، سپرد.

    قسمت دوم، سه و نیم میلیارد دلار باقیمانده را در آمریکا نگهداشت تا به عنوان غرامت به قربانیان یازدهم سپتامبر داده شود.

  7. بعد از قم، ۲۱ دانش آموز دختر در بروجرد مسموم شدند

    IR

    بعد از اخبار مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر در قم، رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی لرستان خبر داده از مجموع ۲۱ دانش‌آموزی که در دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شدند، ۱۵ نفرشان از بیمارستان ترخیص شدند.

    به گزارش ایسنا، مهدی غیبی گفته «هم‌اکنون شش نفر از این دانش آموزان در بیمارستان بستری هستند که وضعیت عمومی آنها مطلوب گزارش شده است».

    در روزهای گذشته موضوع مسموم شدن سریالی دانش آموزان شهر قم در صدر خبرهای روز بوده است.

    پیش از تایید مسمومیت دانش‌آموزان بروجردی با مونوکسید کربن، مقام‌های وزارت بهداشت مسموم شدن دانش آموزان قمی با گاز مونوکسید کرین را رد کرده‌ بودند و هنوز دلیل آن روشن نیست.

    محمد جعفر منتظری، دادستان کل در ایران روز دوشنبه گذشته، اول اسفندماه، در نامه‌ای از «احتمال اقدامات مجرمانه عمدی» در این ماجرا خبر داد.

    خبر مسمومیت دانش آموزان قمی را اینجا بخوانید.

  8. وزیر ارتباطات ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ را به وزارت صنعت، معدن، تجارت نسبت داد

  9. بایدن و رهبران کشورهای «مرز شرقی ناتو» کمک به اوکراین و وضعیت دفاعی ناتو را بررسی می‌کنند

    جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امروز در نشست مشترک رهبران کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا شرکت می‌کند.

    از این کشورها با عنوان گروه بخارست-۹ نام برده می‌شود. این گروه شامل بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی است.

    این کشورها تا پیش از فروپاشی اتحاد شوروی از جمهوری‌های تشکیل دهنده اتحاد جماهیر شوروی یا متحدان آن بودند.

    هدف از نشست امروز گفتگو درباره تقویت دفاع منطقه‌ای در پی حمله روسیه به اوکراین و افزایش کمک نظامی به اوکراین برای مقابله با روسیه است.

    جو بایدن در سخنرانی روز گذشته خود در لهستان، جنگ اوکراین را مبارزه یک نسل برای آزادی توصیف کرد.

    او گفت «شهوت قدرت و کشورگشایی پوتین قطعا ناکام خواهد ماند».

  10. خبر فوریدیوان عالی ایران حکم اعدام محمد بروغنی را لغو کرد

    خبرگزاری میزان قوه قضاییه ایران می‌گوید دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی محمد بروغنی، از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر را پذیرفته شده و پرونده او به یک شعبه دیگر دادگاه انقلاب ارجاع شده است.

    محمد بروغنی یکی از ده‌ها متهمی است که به اعدام محکوم شده‌اند.

  11. ایران می گوید «در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای آماده «طرح جایگزین» است

    حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران که به بغداد سفر کرده گفته «در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای آماده طرح جایگزین هستیم».

    وزیر خارجه ایران توضیحی درباره طرح احتمالی این کشور نداده اما گفته کشورش در مذاکرات «اقدام های سازنده ای داشته» و اکنون امادگی دارد «با رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی در جهت جمع بندی مذاکرات قدم بردارد».

    مذاکرات احیای برجام که از فروردین ۱۴۰۰ شروع شده بود از تابستان امسال متوقف شده و کشورهای غربی می گویند که هیچ چشم اندازی برای از سرگیری در حال حاضر یا رسیدن به موفقیت ندارد.

    هدف از مذاکرات احیای برجام افزایش نظارت بر برنامه اتمی ایران و اعمال محدودیت مجدد بر آن در ازای رفع تحریم های ایالات متحده بوده است.

    ایران می گوید میز مذاکره را ترک نکرده اما ایالات متحده اعلام کرده جمهوری اسلامی ایران هیچ اقدام عملی که به معنای علاقه به احیای توافق برجام باشد از خود نشان نمی دهد.

    .
  12. سفر وزیر دفاع پاکستان و رئیس آی‌اس‌آی به کابل در پی چند حمله خونین در پاکستان

    هیأت پاکستانی در کابل

    یک هیأت بلندرتبه دولت پاکستان به کابل سفر کرده و با مقامات طالبان دیدار و گفتگو کرده‌اند.

    خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان و ژنرال ندیم انجم، رئیس سازمان اطلاعات نظامی (آی‌اس‌آی) این کشور با عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر و محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع حکومت طالبان و برخی دیگر از مقامات در پایتخت افغانستان دیدار کردند.

    این نخستین سفر وزیر دفاع پاکستان به افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت در آگوست/اوت ۲۰۲۱ است. مقام‌های بلندرتبه نظامی پاکستان در حالی به دیدار مقام‌های طالبان رفته‌اند که تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) حملات خود بر نظامیان این کشور را افزایش داده است.

    در پی این حملات مقامات پاکستانی مدعی اند که طالبان پاکستانی در افغانستان پناهگاه امن دارند و خواهان برخورد حکومت طالبان افغانستان با آنها هستند.

    بنا به خبرنامه معاونت اقتصادی رئیس‌الوزرای طالبان در این دیدار دو طرف درباره «مناسبات دوجانبه، تجارت، اتصال منطقوی و انکشاف همکاری‌های اقتصادی» بحث و گفتگو کرده‌اند.

    عبدالغنی برادر در این دیدار گفته است که افغانستان و پاکستان «باید با همدیگر روابط حسنه داشته باشند». او تاکید کرده است که باید «مسایل تجاری و اقتصادی از مسایل سیاسی و امنیتی» تفکیک شود «تا شکار سیاست نگردد».

    براساس این خبرنامه آقای برادر خواستار آزادی افغان‌هایی هم شده که در زندان‌های پاکستان «اکثراً به دلیل نداشتن مدرک اقامت» زندانی هستند.

    او همچنین خواستار ایجاد سهولت برای مسافران در گذرگاه‌های مرزی تورخم و اسپین بولدک بین دو کشور شده است.

    بنا به خبرنامه طالبان مقام‌های پاکستانی به طالبان درباره «حل و فصل مسایل یادشده اطمینان داده» است.

    دیدار هیأت پاکستانی
  13. خبر فوریآلمان از اخراج دو دیپلمات جمهوری اسلامی ایران خبر داد

    آلمان از اخراج دو دیپلمات ایرانی به دلیل صدور حکم اعدام علیه جمشید شارمهد، شهروند ایرانی-آلمانی خبر داده است.

    آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در بیانیه ای اعلام کرد که کشور دو کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران را «عنصر نامطلوب» می داند و به آنها دستور داده که فورا خاک این کشور را ترک کنند.

    قوه قضائیه ایران دیروز خبر داده بود که دادگاه انقلاب اسلامی در تهران آقای شارمهد را مفسد فی الارض دانسته و او را به مجازات اعدام محکوم کرده است.

    بیشتر بخوانید:

    جمشید شارمهد کیست؟

  14. نشریه دولتی کره شمالی کمک غذایی خارجی را به «آب‌نبات مسموم» تشبیه کرد

    با وجود کمبود شدید مواد غذایی در کره شمالی، این کشور کمک خارجی را رد کرده است.

    روزنامه دولتی رودونگ سینمون پذیرش کمک غذایی از خارج را به خوردن آب‌نبات مسموم تشبیه کرده و به خوانندگان هشدار داده است که خارجیان از کمک غذایی به عنوان محملی برای غارت و تحت سلطه درآوردن ملت‌های دریافت‌کننده بهره‌برداری می‌کنند.

    منابع دولتی کره جنوبی گفته‌اند که به نظر می‌رسد با شدت گرفتن قحطی در کره شمالی، تعداد بیشتری از مردم این کشور با خطر گرسنگی و مرگ دست به گریبان هستند.

    سیاست دولت کره شمالی برای قطع هرگونه ارتباط با خارج و بستن مرز با چین پس از شیوع کرونا باعث انزوای بیشتر این کشور شد. بخش عمده تجارت خارجی کره شمالی از طریق این مرز زمینی صورت می‌گرفت.

    دولت کره شمالی همچنین تمامی سازمان‌های امدادرسانی خارجی را هم از این کشور اخراج و پیشنهاد کمک غذایی سازمان ملل را رد کرده است.

    عقب‌ماندگی اقتصادی کره شمالی و به کارگیری روش‌های قدیمی کشت در بخش کشاورزی باعث کمبود همیشگی اقلام غذایی در این کشور شده و توزیع نابرابر اقلام اساسی به نفع کارکنان نهادهای نظامی فشار بر مردم عادی را افزایش می‌دهد. تحریم خارجی نیز این کمبود را شدت بخشیده است.

  15. جلسه بررسی علل افزایش نرخ دلار در مجلس ایران «سه روز عقب افتاد»

    یک نماینده مجلس شورای اسلامی در ایران گفته است که جلسه بررسی علل افزایش قیمت ارز به به دلیل ممکن نبودن حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی، به روز شنبه ششم اسفندماه موکول شده است.

    احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است که محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور «امروز در جلسه هیات دولت بوده و عملا نمی توانسته در مجلس حاضر شود» و «مادر همسر آقای [محمدرضا] فرزین رئیس بانک مرکزی فوت کرده و ایشان هم امکان حضور در جلسه را نداشت.»

    روز دوشنبه (اول اسفند) نرخ دلار در بازار آزاد ایران با ثبت رکوردی تاریخی به بالای ۵۰ هزار تومان رسید. بازار طلا و سکه هم به تبعیت از دلار، شاهد افزایش قیمت بود و هر سکه بهار آزادی (طرح جدید) هم به بالای ۲۹ میلیون تومان رسید.

    شهروندان ایرانی با تورم فزاینده دست به گریبانند؛ مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه دی ماه ۱۴۰۱ برای خانوارها را ۴۶/۳ اعلام کرده؛ تورم سالانه خوراکی‌ها در دی ماه بیش از ۶۵ درصد اعلام شده است.

    منابع غیررسمی نرخ تورم را فراتر از این ارقام می‌دانند. ناراضیتی ها سیاسی و اجتماعی، همراه با مشکلات شدید اقتصادی، باعث افزایش بی سابقه اعتراضات در ایران شده که از شهریور امسال آغاز شده است.

    بیشتر بخوانید:

    بحران ارزی در ایران؛ بانک مرکزی «مرکز مبادله ارز و طلا» راه‌اندازی کرد

  16. ایران می گوید مقام های آژانس در تهران هستند

    محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می گوید مقام های آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران هستند و به گفته او ««ابهاماتی که توسط یک بازرس خلق شده بود، در حال رفع و رجوع شدن است».

    اوایل هفته جاری خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود که بازرسان آژانس متوجه آثار غنی‌سازی ۸۴ درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران شده‌اند اما هنوز نمی‌دانند که این میزان غنی‌سازی، عمدی بوده یا نتیجه رسوب تصادفی در ماشین های غنی سازی اوارنیوم بوده است.

    ایران می گوید قصدی برای تولید اورانیوم ۸۴ درصدی نداشته است. این میزان خلوص در غنی سازی اورانیوم، نزدیک به غنای مرسوم برای تولید سلاح اتمی است.

  17. فاطمه سپهری می‌گوید به زندان محکوم شده و به قاضی گفته «جمهوری اسلامی باید برود»

  18. واکنش‌ها به تعطیلی کتاب فروشی خوارزمی با شکایت «سازمان تبلیغات اسلامی»

    خوارزمی

    تعطیلی کتاب فروشی قدیمی خوارزمی در تهران و بیکار شدن کارمندان با مداخله سازمان تبلیغات اسلامی با انتقادهای بسیاری مواجه شده است.

    اسدالله امرایی مترجم ایرانی با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت کتاب فروشی خوارزمی، واقع در خیابان انقلاب با حکم قضایی پلمب شد.

    آقای امرایی نیز امروز گفت «گویا بخشی از سهام انتشارات خوارزمی به زنده‌یاد عبدالرحیم جعفری تعلق داشت که پس از تملک انتشارات اميرکبير و واگذاری آن به سازمان تبليغات اسلامی، سهام آقای عبدالرحيم جعفری، هم به مالکيت سازمان تبليغات اسلامی درآمد. از سال ١٣٨٦ و با درگذشت مرحوم عليرضا حيدری، که از بدو تأسيس مديرعامل خوارزمی بود، سازمان تبلیغات که انتشارات امیرکبیر را از حیز انتفاع انداخت و بیشتر فروشگاه‌های آن را تعطیل کرد و اگر اندک حیاتی دارد از مرده‌ریگ آن مرحوم مظلوم است حال مدعی فروشگاه شده که به گفته آقای طالقانی ربطی به انتشاراتی ندارد.»

    مجید طالقانی مدیر کتاب‌فروشی خوارزمی هم با اعلام خبر شکایت سازمان تبلیغات اسلامی از خود، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته «می‌خواهند این انتشارات را مصادره کنند».

    این کتاب فروشی همزمان با آغاز به کار انتشارات آن در سال ۱۳۴۸ تأسیس شد.

  19. احضار کاردار سفارت بریتانیا در تهران به وزارت خارجه ایران

    رسانه های ایران به نقل از منابع رسمی می گوید که ایزابل مارش کاردار سفارت بریتانیا در تهران در غیاب سفیر این کشور، به وزارت خارجه ایران احضار شده است.

    بر اساس گزارش ها دلیل احضار خانم مارش «اعتراض به تداوم اتهام زنی‌های بی‌پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران» عنوان شده است.

    به تازگی وزارت خارجه بریتانیا مهدی حسینی متین کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران را احضار کرده و به وی اعلام شده بود «بریتانیا تهدیدها علیه زندگی و آزادی رسانه‌ها را تحمل نمی‌کند».

    شدت گرفتن تهدیدات علیه کارکنان شبکه فارسی زبان ایران اینترنشنال در لندن که منجر به انتقال فعالیت‌های این شبکه به واشنگتن شده، علت احضار کاردار ایران در لندن بوده است.

    مناسبات تهران و لندن در ماه های اخیر پر تلاطم بوده است.

    روابط بریتانیا و ایران در حال حاضر در سطح سفیر است اما جمهوری اسلامی ایران نزدیک به یک سال است که سفیر خود از لندن را فراخوانده و سفارت این کشور توسط کاردار اداره می‌شود.

  20. خانواده مالکوم ایکس از پلیس نیویورک و نهادهای امنیتی آمریکا شکایت می‌کنند

    خانواده مالکوم ایکس از رهبران جنبش مدنی سیاهان آمریکا که فوریه ۱۹۶۵ ترور شد، از پلیس نیویورک، اف بی آی و سیا به اتهام توطئه در قتل او شکایت می‌کنند.

    خانواده مالکوم ایکس می‌گویند ۵۸ سال برای آشکار شدن حقیقت مبارزه می‌کردند. آنها خواستارغرامتی ۱۰۰ میلیون دلاری شدند.

    دو نفر از سه مردی که به جرم قتل محکوم شده بودند، دو سال پیش عفو شدند.

    برخی از نزدیکان مالکوم ایکس می‌گویند که مقامات از تهدیدات علیه او آگاه بودند اما مداخله نکردند.

    مالکوم ایکس در جریان سخنرانی خود در ۲۱ فوریه ۱۹۶۵ کشته شد.

    چند سال پیش مدارک جدیدی درباره ترور مالکوم ایکس به دست آمد.

    بیشتر بخوانید: ملکوم ایکس؛ از جنجالی‌ترین چهره‌های تاریخ قرن بیستم در آمریکا