جنگ اوکراین؛ چین: «کشورهای مشخصی» بر آتش جنگ می‌دمند

روسیه

منبع تصویر،REUTERS

وزیر امور خارجه چین گفته است که پکن به شدت نگران تشدید جنگ در اوکراین است. کین گنگ با هشدار درباره اینکه جنگ ممکن است از کنترل خارج شود گفت «بعضی کشورها» باید فورا دمیدن بر آتش جنگ را متوقف کنند.

چین تهاجم روسیه را محکوم نکرده است و به هشدارهای آمریکا در مورد ارسال سلاح به مسکو با عصبانیت واکنش نشان داده است.

این کشور همچنین اعلام کرد که در هفته جاری راه حلی سیاسی برای صلح پیشنهاد خواهد داد.

چین در جنگ روسیه با اوکراین خود را بی‌طرف اعلام کرده و آمریکا و ناتو را متهم می‌کند که به درگیری دامن می‌زنند.

پس از آن که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه هشدار داد که چین در حال بررسی کمک نظامی به روسیه است، وزیر امور خارجه جدید چین آمریکا را متهم کرد که مسئولیت جنگ اوکراین را به گردن چین می اندازد.

نقشه اوکراین

رابطه اقتصادی چین و روسیه در سال‌های گذشته رو به رشد بوده است. چین یکی از بزرگترین وارد کننده‌های نفت، گاز و زغال سنگ روسیه است.

تا کنون یک شرکت چینی به اتهام ارائه تصاویر ماهواره‌ای از اوکراین به گروه واگنر، گروه مزدور تحت حمایت کرملین، تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته است.

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
پادکست
رادیو فارسی بی‌بی‌سی

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی – دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

پادکست

پایان پادکست

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که احتمالا چین در حال بررسی تامین سلاح و مهمات مرگبار برای روسیه در جنگ این کشور علیه اوکراین است.

وزیر خارجه آمریکا، در مورد اینکه ایالات متحده چه اطلاعاتی در مورد برنامه‌های بالقوه چین دریافت کرده توضیحی نداده‌ است و تنها به احتمال ارائه تسلیحات سنگین و مرگبار به روسیه اشاره کرد.

در مقابل وزیر خارجه چین گفت از زمان آغاز جنگ، چین موضعی «عینی و بی‌طرفانه» اتخاذ کرده است.

وزیر خارجه چین گفت «ما از برخی کشورها می خواهیم که فورا از دامن زدن به آتش‌سوزی دست بردارند، تقصیر را به گردن چین نیندازند، و از هیاهوی اوکراین امروز و فردا تایوان دست بردارند».

از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، کشور‌های عضو ناتو، از جمله ایالات متحده، انواع تسلیحات و مهمات را به اوکراین فرستاده‌اند.

هشدار چین یک روز پس از آن اعلام می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف، پایتخت اوکراین «غافلگیرانه» دیدار کرد.