گزارش زنده

  1. وزیر بهداشت می‌گوید وزیر ورزش به هوش آمده اما هنوز به «دستگاه ونتیلاتور» وصل است

    ورزش ۳ تصاویری از داخل هلی‌کوپتر و قبل از سقوط آن منتشر کرده است
    Image caption: ورزش ۳ تصاویری از داخل هلی‌کوپتر و قبل از سقوط آن منتشر کرده است

    بهرام عین‌اللهی،‌ وزیر بهداشت ایران درباره آخرین وضعیت حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان که در اثر سقوط هلی‌کوپتر در کرمان در بیمارستان بستری است، گفت که او امروز هوشیار بوده و با او صحبت کرده است.

    آقای عین اللهی روز یکشنبه در گفتگو با بخش خبری شبکه خبر گفت که با وجود اینکه او می‌تواند دست‌ها و پاهایش را تکان دهد اما همچنان به دستگاه ونتیلاتور وصل است.

    پیشتر به نقل از پزشکان معالج وزیر ورزش در بیمارستان بقیه الله تهران گزارش شده بود که او به هوش آمده و از زیر دستگاه ونتیلاتور خارج شده است.

    عصر روز پنجشنبه هلیکوپتر حامل وزیر ورزش و گروهی از همراهانش در بافت کرمان سقوط کرد. بر اساس تصاویر منتشر شده هلی کوپتر هنگامی که قصد فرود داشت ناگهان به زمین برخورد می‌کند.

    اسماعلی احمدی مشاور وزیر ورزش و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت ورزش جان باخته است.

    گفته شده که ۱۸ نفر در این هلی‌کوپتر بودند.

    سایت ورزش ۳ امروز در گزارشی درباره این اتفاق نوشت: «به گفته یکی از حاضرین در این پرواز در حالی که نزدیک به ۲۰ متر تا نشستن روی زمین مانده بود، به یک باره هلیکوپتر شروع به چرخیدن دور خودش کرد؛ اتفاقی که هنوز دلیل اصلی آن مشخص نیست. طبق ویدیویی هم که از لحظه سانحه منتشر شده، ابتدا دم هلی کوپتر با زمین برخورد کرده و سپس به گفته شاهدان عینی چند بار هلی کوپتر روی زمین غلت خورده است.»

  2. یک روز پیش از واگذاری به طالبان؛ دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان سفارت این کشور در تهران را تخلیه کردند

    .

    منابعی از سفارت افغانستان در تهران به بی‌بی‌سی گفتند ساعتی پیش دیپلمات‌های دولت پیشین این کشور در تهران ساختمان سفارت را «تخلیه» کردند.

    دیپلمات‌ها و وابسته‌ها (اتشه‌ها) و بیشتر کارکنان محلی ساختمان این سفارت را یک روز پیش از تحویل‌دهی به طالبان تخلیه کرده و گفته‌اند پس از امروز «مسئولیت» این نمایندگی برعهده آنها نیست.

    عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست پیشین سفارت افغانستان در تهران همراه با دیپلمات‌ها و بیشتر کارکنان محلی پیش‌تر گفته بودند حاضر نیستند برای حکومت طالبان کار کنند.

    وزارت خارجه ایران هفته گذشته به دیپلمات‌های دولت پیشین اطلاع داد که در مورد واگذاری سفارت افغانستان به دیپلمات معرفی شده از جانب وزارت خارجه طالبان موافقت کرده است.

    طالبان همچنین فردی را به عنوان سرکنسول برای کنسولگری افغانستان در مشهد معرفی کرده است.

    در نامه‌ای که پیشتر از سوی طالبان به این سفارت فرستاده شده بود، امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان، فضل احمد حقانی را به عنوان «سرپرست» سفارت در تهران معرفی کرده است.

    ایران سفارت افغانستان را به «دیپلمات طالبان می‌سپارد»

    عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست پیشین سفارت افغان همراه با دیپلمات‌ها و کارکنان محلی
    Image caption: عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست پیشین سفارت افغانستان در تهران همراه با دیپلمات‌ها و کارکنان محلی
  3. نظرات تعدادی از شهروندان از افزایش قیمت ارز در ایران

  4. وعده حذف قرعه‌کشی از طرح پیش‌فروش خودرو همزمان با تغییر مدیریت «ایران خودرو»

    مهدی خطیبی از مدیرعاملی ایران خودرو کنار رفت
    Image caption: مهدی خطیبی از مدیرعاملی ایران خودرو کنار رفت

    یکی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از حذف قرعه‌کشی در طرح پیش‌فروش خودروهای داخلی خبر داده است.

    صحبت از حذف قرعه‌کشی در طرح پیش‌فروش خودرو در حالی به میان آمده که مدیریت ایران خودرو تغییر کرده و سه نفر از پنج عضو هیات مدیره این خودروساز تغییر کرده‌اند.

    روز یکشنبه ۷ اسفند ماه اعلام شد که مهدی خطیبی، مدیر این شرکت خودروسازی بعد از حدود ۱۳ ماه این گروه صنعتی را ترک کرده و علیمردان عظیمی جای او را گرفته است.

    عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل خودرویی وزارت صمت گفته پیش‌فروش خودرو خارج از فرآیند قرعه‌کشی از همین هفته آغاز خواهد شد و «در این طرح همه متقاضیان خودرو دریافت می‌کنند.»

    او گفته تمامی خودروسازان ایرانی-از جمله سایپا و ایران خودرو- در طرح جدید اقدام به فروش خودرو خواهند کرد.

    زمان تحویل خودروها بین سه ماه تا یک سال اعلام شده است.

    وعده اخیر در حالیست که مشخص نیست میزان تولید و خودروهای ثبت نامی بتواند جوابگوی حجم متقاضیان باشد؛ طی سالهای گذشته نیز بسیاری از تعهدات و زمان تحویل به تعویق افتاده بود.

    بسیاری از طرح قرعه‌کشی خودرو به عنوان «لاتاری» یاد می‌کنند؛ که به دلیل اختلاف قیمت بازار با کارخانه و همچنین روند رو به رشد تورم، بخشی از مردم از خودرو بعنوان محلی برای حفظ ارزش سرمایه خود استفاده کرده‌اند.

    استقبال از خوردوهای داخلی-با توجه به کیفیت نامناسب بسیاری از آنها- به حدی بوده که در لحظات اول ثبت نام سایت در مواردی از دسترس خارج می‌شد.

    خودروسازان ایرانی با زیان انباشته روبرو هستند؛ سه خودروساز بزرگ ایرانی (سایپا، ایران خودرو پارس‌خودرو) در پایان آذر امسال ۸۲ هزار میلیارد تومان ضرر انباشته را ثبت کرده‌اند.

    طرح پیش‌فروش خودرو راهی برای جبران ضرر خودروسازان است؛ که در مواردی اینکار بدون توجه به ظرفیت تولید و تمهیدات لازم صورت گرفته.

  5. تجمعات اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در ایران:‌ «رئیسی دروغگو، حاصل وعده‌هات کو؟»

  6. رئیس کمیسیون آموزش مجلس ایران «عمدی بودن» مسمومیت در مدارس دخترانه را «خبر بسیار بدی» دانست

    علیرضا منادی،‌ رئیس کمیسیون مجلس ایران خبر «عمدی بودن» مسمومیت دانش‌آموزان دختر را «خبر بسیار بدی» دانست و گفت که کمیسیون آموزش مجلس از ابتدا پیگیر این ماجرا بوده است.

    او گفت که به زوی با حضور وزارت بهداشت، آموزش و اطلاعات در کمیسیون آموزش جلسه‌ای برگزار می‌شود تا این اتفاقات تکرار نشوند.

    او گفت که طبق اخبار رسیده سم استفاده شده از سموم جنگی نیست که خطر بالایی داشته باشد اما همین که «اراده و فکر پلیدی» پشت ماجرا بوده که دختران را از آموزش بازدارند،‌ خطر مهمی است و خبر بسیار بدی محسوب می‌شود.»

    در حالی معاون وزیر بهداشت ایران از عمدی بودن مسمومیت در مدارس دخترانه ایران خبر داد که همچنان اخباری از مسمومیت دختران دانش آموز منتشر می‌شود.

  7. مرزبانان ایران در تایباد ۵ نفر را با «بیش از ۳ کیلوگرم بسته‌های بلعیده‌شده موادمخدر» بازداشت کردند

    بسته‌های مواد مخدر بلعیده شده

    مرزبانان ایرانی در تایباد در نزدیکی گذرگاه مرزی دوغارون با افغانستان ۵ نفر را با ۲۹۰ بسته مواد مخدر بلعیده شده بازداشت کرده‌اند که قصد ورود به ایران را داشتند.

    سرهنگ برات‌الله سلطانی‌ میرزایی، جانشین فرمانده هنگ مرزی تایباد در جمع خبرنگاران گفته است «مرزبانان هنگ تایباد حین انجام وظیفه در ایست بازرسی‌ به چند تبعه افغانستانی مشکوک شده بودند که در معاینه این افراد ۲۹۰ بسته بلعیده شده کشف شد.»

    آقای میرزایی تصریح کرده که مواد مخدر کشف شده از معده این افراد، «هروئین فشرده و شیشه به وزن ۳۳۳۷ گرم» بوده است.

    این مسئول مرزبانی ایران افزوده که افراد دستگیر شده‌ همراه مواد مخدر مکشوفه به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

  8. مسمومیت ۵۰ دختر دانش‌آموز در بروجرد؛ معاون وزیر بهداشت می‌گوید هدف «به تعطیلی کشاندن» مدارس دخترانه است

    در ادامه ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس دخترانه در ایران،‌ امروز ۵۰ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه ۱۵ خرداد شهر بروجرد راهی بیمارستان شدند.

    دیروز هم ۴۴ دانش آموز دبیرستان دخترانه احمدیه این شهر با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شدند.

    ‌در تازه ترین اظهارنظر یونس پناهی،‌ معاون وزیر بهداشت ایران مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس دخترانه را ناشی از «ترکیبات شیمیایی در دسترس» خوانده و می‌گوید «مشخص شده افرادی دوست داشتند تمامی مدارس دخترانه» تعطیل شود.او روز یکشنبه در یک نشست خبری در مشهد گفت: «پس از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.»

    این مقام وزارت بهداشت ایران یکی از اعضای اصلی کمیته علمی بررسی مسمومیت دختران دانش آموز است.هفته گذشته نیز محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران گفته بود که «احتمال اقدامات مجرمانه عمدی» در این رویدادها وجود دارد.

  9. افزایش تعداد پناهجویان کشته شده در ایتالیا،‌ پاپ فرانسیس می‌گوید برایشان دعا می‌کند

    اجساد پناهجویان در ساحل ایتالیا
    Image caption: اجساد پناهجویان در ساحل ایتالیا

    شمار قربانیان غرق شدن کشتی حامل پناهجویان به ۴۳ نفر افزایش یافت. یک کودک در میان کشته شدگان است.

    گزارش شده که ۸۰ نفر دیگر زنده از آب گرفته شدند. عملیات جستجو و نجات همچنان ادامه دارد.

    مشخص نشده که چند نفر در این کشتی بودند ولی رسانه‌های ایتالیایی می‌گویند که شهروندانی از ایران،‌ افغانستان و پاکستان در کشتی بودند.

    پاپ فرانسیس،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان،‌ که همیشه از حق مهاجرت دفاع کرده است می‌گوید که برای کسانی که در این حادثه جان باختند و آنهایی که مفقود شدند و بازماندگان دعا می‌کند.

    بیشتر بخوانید:

    غرق‌شدن کشتی پناهجویان در ایتالیا؛ ده‌ها تبعه ایران و افغانستان کشته شدند

  10. وزیر خارجه ایران استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را «ادعای نادرست» خواند

    حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در توییتی اخبار مربوط به استفاده از پهپادهای ایرانی توسط روسیه در جنگ اوکراین را «ادعاهای نادرست» و «بازی بی‌ثمر غرب» خواند.

    او در توییتی نوشت: « ادعاها در مورد پهپادهای ایرانی بکارگرفته شده در اوکراین نادرست است. قرار بود دومین دیدار هیات های سیاسی و نظامی ایران و اوکراین برگزار شود، اما برخی طرف‌های غربی فقط ادعا می کنند و هیچ سندی را ارائه نمی دهند. غرب باید دست از این بازی بی ثمر بردارد. ایران حامی صلح و مخالف جنگ است.»

    دیروز وزارت دفاع بریتانیا در تازه‌ترین ارزیابی اطلاعاتی خود درباره جنگ اوکراین گفته بود که از حدود ده روز پیش گزارشی از به کار بردن پهپادهای انتحاری ساخت ایران در حملات روسیه منتشر نشده است.

    در روزنگار اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا گفته شده که این موضوع نشان می‌دهد که احتمالا انبارهای تسلیحاتی روسیه از پهپادهای ساخت ایران خالی شده است.

    توییت آقای امیرعبداللهیان در آستانه سخنرانی او در ژنو است.

    فردا ۸ اسفند برابر با ۲۷ فوریه، وزیر خارجه ایران قرار است در مراسم افتتاحیه نشست پیشروی شورای حقوق بشر سازمان ملل سخنرانی کند.

    پیشتر، هیلل نویر، مدیر اجرایی دیدبان سازمان ملل از وزرای خارجه تمامی کشورها خواسته تا دراعتراض به برخورد جمهوری اسلامی ایران با معترضان، هنگام سخنرانی وزیر خارجه ایران،‌ سالن را ترک کنند.

    عکس از توییتر هیلل نویر، مدیر اجرایی دیدبان سازمان ملل
    Image caption: عکس از توییتر هیلل نویر، مدیر اجرایی دیدبان سازمان ملل/ این کارشناس حقوق بشر در توییتی از سخنرانی حسین امیرعبداللهیان در کنار وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا ابراز تعجب کرده بود
  11. طالبان: والی دولت پیشین در زابل از خودروی آتش زده شده جان سالم به در برد

    تصویری از خودروی آنش گرفته والی پیشین زابل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
    Image caption: تصویری از خودروی آنش گرفته والی پیشین زابل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

    طالبان تایید کرده که خودروی والی دولت پیشین افغانستان در زابل در قندهار «آتش زده شده» و او از «سوقصد» جان سالم به در برده است.

    تصویری از خودروی آتش گرفته کنار خیابان در رسانه‌های محلی نشر شده که گفته شده خودرو متعلق به بسم‌الله افغان‌مل، والی زابل در دولت پیشین است.

    فرماندهی امنیتی محلی طالبان در خبرنامه‌ای گفته که در این رویداد به والی پیشین زابل آسیب نرسیده و دلیل آن «دشمنی شخصی» بوده است. در خبرنامه آمده که «این حادثه بعد ازظهر روز شنبه در ولسوالی سپین بولدک قندهار رخ داده و در این ارتباط چهار تن بازداشت شده‌ و به جرم خود اعتراف کرده اند».

  12. اعتصاب گروهی از کارکنان ذوب آهن اصفهان

  13. وزیر تحصیلات عالی طالبان: سرفصل‌های درسی را طوری آماده سازیم که نسلی با عقاید اسلامی به بار آیند

    ندا محمد ندیم

    ندامحمد ندیم وزیر تحصیلات عالی طالبان گفته است باید سرفصل‌های درسی به گونه‌ای تنظیم شود تا «در آینده یک نسل عیار با عقاید اسلامی به بار آیند.»

    وزارت تحصیلات عالی طالبان امروز دوره بازنگری و نصاب تحصیلی ‌رشته‌های زبان و ادبیات، روزنامه‌نگار و علوم اجتماعی را آغاز کرد.

    آقای ندیم در این سمینار گفت «نصاب تحصیلی نهادهای تحصیلی کشور را طوری آماده سازیم که پاسخگوی نیازمندی‌های جامعه و ملت باشد.

    در خبرنامه این وزارت آمده که «او از تمام اساتید نهادهای تحصیلی کشور خواست نسل آینده کشور را بر علاوه آموزش‌های مسلکی به آموزش‌های دینی، وعقیدتی عیار نمایند تا باشد در آینده یک نسل عیار با عقیده اسلامی و متعهد به وطن به بار آیند.»

    مقام‌های طالبان قبلا در گفتگوهای خود با جامعه جهانی متعهد شده بودند که تغییری در نصاب آموزشی افغانستان وارد نکنند.

    شرکت کنندگان
  14. وزارت خارجه اسپانیا: یک زن اسپانیایی که آبان ماه در ایران بازداشت شده بود،‌ آزاد شد

    وزارت خارجه اسپانیا امروز،‌ یکشنبه ۷ اسفند اعلام کرد که ایران یک زن اسپانیایی را که از نوامبر ۲۰۲۲/ آبان ماه امسال در ایران بازداشت شده را آزاد کرده است.

    به گزارش خبرگزاری فرانسه، خوزه مانوئل آلبارز وزیر خارجه اسپانیا گفت که آزادی این شهروند اسپانیایی دیروز انجام شده: ««او دیروز آزاد شد، اما ما نمی‌خواستیم قبل از بلند شدن هواپیمای او از ایران، آن را علنی اعلام کنیم».

    پیشتر هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ، خبر بازداشت یک زن ۲۴ ساله اسپانیایی به نام آنا بانیر را اعلام کرده بود که در جریان اعتراضات سراسری ایران بازداشت شده است.

    همزمان با اعتراضات سراسری در ایران، وزارت اطلاعات ایران از بازداشت ۹ نفر از شهروندان کشورهای خارجی خبر داده بود. ایتالیا، آلمان و فرانسه دیگر کشورهایی بودند که بازداشت شهروندانشان را در ماههای اخیر تایید کردند.

    جمهوری اسلامی سابقه طولانی در بازداشت شهروندان خارجی یا دو تابعیتی دارد و اغلب در قبال آزادی آنها خواسته‌هایی داشته است. منتقدان این رفتار جمهوری اسلامی را گروگان‌گیری دولتی نامیدند.

    ایران در ازای شهروندان دوتابعیتی چه گرفته است؟

  15. پیکر شهرام عبدلی،‌ بازیگر ایرانی امروز در تهران تشییع و به خاک سپرده شد

    مراسم تشییع شهرام عبدلی بازیگر در خانه هنرمندان
    Image caption: مراسم تشییع شهرام عبدلی بازیگر در خانه هنرمندان

    مراسم تشییع شهرام عبدلی، بازیگر سینما و تلویزیون در ایران امروز در خانه هنرمندان در تهران برگزار شد.

    این بازیگر ۴۶ ساله دیروز شنبه ۶ اسفند پس از یک هفته بستری در بیمارستان قائم مشهد درگذشت.

    او شامگاه ۲۸ بهمن در حالیکه برای بازی در یک سریال در مشهد بود به علت خونریزی مغزی به بیمارستان منتقل شد.

    پیکر او دیشب هم در «حرم امام رضا» مشهد تشییع شده بود و به تهران منتقل شد.

    ایرج راد،‌ بازیگر و رئیس هیات مدیره خانه تئاتر در سخنانی در مراسم تشییع او در خانه هنرمندان گفت: «شهرام عبدلی را که در خیابان می‌دیدید به شما لبخند می‌زد و لبخند به لب داشت ولی هر کدام از هنرمندان مشکلات متعددی دارند و ما در جایگاه این صنف می‌دانیم چه می‌کشند و چه ناملایمت‌هایی را تحمل می‌کنند.»

    مراسم تشییع شهرام عبدلی بازیگر ایرانی در خانه هنرمندان در تهران
    Image caption: مراسم تشییع شهرام عبدلی بازیگر ایرانی در خانه هنرمندان در تهران
    ایرج راد در مراسم تشییع شهرام عبدلی
    Image caption: ایرج راد در مراسم تشییع شهرام عبدلی در خانه هنرمندان
  16. طالبان: دروازه مرزی تورخم به روی رفت و آمد باز شده است

    دروازه تورخم

    طالبان می‌گوید پس از نزدیک به یک هفته دروازه گذرگاه مرزی تورخم در شرق افغانستان به روی تردد مسافران و وسائط باربری باز شده است.

    محمد صدیق خالد، مقام طالبان در گذرگاه تورخم گفته است این دروازه مرزی دوباره بروی رفت و آمد مردم و کالاهای تجاری پس از جلسه روز گذشته با مقام‌های پاکستانی باز شد که به گفته او جانب پاکستانی «تعهد کرده‌اند که در آینده مشکلی پیش نیاید»، و دو جانب همچنین در مورد «ترانزیت و حمل و نقل کالاهای تجاری نیز گفتگو کرده‌اند».

    این مقام طالبان می‌گوید از تورخم «روزانه از ۹ میلیون تا ۲۵ میلیون افغانی» درامد به خزانه حکومت طالبان واریز می‌‎شود.

    سه روز پیش حکومت طالبان گفت این دروازه پس از تنش‌های اخیر، از طرف آن‌ها باز شده اما از سوی پاکستانی مسدود بود. هفته گذشته ویدیوهایی از تبادل آتش بین نیروهای مرزبانی طالبان و پاکستانی منتشر شد که در پی آن این گذرگاه پر رفت و آمد مرزی میان دو کشور بسته شد.

  17. راویان زخم و امید: «ایرانم روی یک چشمم حک شد،‌ چی بهتر از این؟»

    بی‌بی‌سی فارسی در مجموعه گزارش‌هایی با عنوان «راویان زخم و امید» روایت این گروه از جوانان زخمی و پرامید را منعکس می‌کند که در اینستاگرام یکدیگر را یافته‌اند و برای بلند کردن صدای خود تلاش می‌کنند.

    روایت نیلوفر آقایی، متخصص مامایی که در تجمع اعضای نظام پزشکی در اثر شلیک ماموران یک چشمم را از دست داد.

    او شعری از احمد شاملو نوشت: «شب تیره هر چه هست، آخر ز تنگه‌های سحرگه گذر کند.»

  18. وزارت داخله طالبان: در ننگرهار بیش از ۹ هزار جریب زمین از کشت کوکنار پاکسازی شده

    کشت کوکنار در ننگرهار
    Image caption: کشت کوکنار در ننگرهار

    وزارت داخله (کشور) طالبان می‌گوید در سال جاری «بیش از ۹ هزار جریب (۳۶۰۰ هکتار)» کشت کوکنار را در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان از بین برده است.

    در خبرنامه مرکز رسانه‌های طالبان آمده که عبدالحق آخندزاده، معاون وزارت داخله در امور مبارزه با مواد مخدر روز جمعه در نشستی برای اجرای حکم رهبر طالبان در مورد منع کشت و تجارت مواد مخدر در شهر جلال آباد این آمار را اعلام کرد. در این نشست علاوه بزرگان قبایل و مردم نیز حضور داشتند.

    آقای آخندزاده در این جلسه گفته است «براساس حکم ۴۰۵ امیرالمومنین که در پایان سال ۱۴۴۲ صادر شد، هر نوع کشت مواد مخدر، تجارت، خرید و فروش در سراسر کشور منع است و با متخلفان برخورد خواهد شد.»

    وی گفته است ۹ هزار جریب زمین در ننگرهار از کشت کوکنار پاکسازی شده، مقدار کمی در ولسوالی‌های نازیانو، سپین‌غر و اچین باقی مانده است که به زودی پاکسازی خواهد شد.

    هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان در ۱۴ حمل/فروردین سال جاری در فرمانی کشت، تولید و خرید و فروش موادمخدر در افغانستان «ممنوع» اعلام کرد، با آنهم کشت کوکنار به صورت گسترده در ولایت‌های جنوبی و شرقی ادامه دارد.

    در نوامبر گذشته نیز دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل گزارش داد که از زمان به قدرت رسیدن طالبان کشت خشخاش در افغانستان در سال جاری بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و درآمد محصولات آن تا سه برابر شده است.

  19. کشتی حامل پناهجویان در سواحل شرق ایتالیا غرق شد: دستکم ۳۳ نفر از جمله چند کودک کشته شدند

    عملیات نجات

    رسانه های ایتالیا از غرق شدن یک کشتی حامل پناهجویان در سواحل شرقی این کشور خبر داده است.

    تا این لحظه کشته شدن ۳۳ نفر از سرنشینان این کشتی تایید شده است. گزارش شده که ۲۷ جسد در ساحل «استکاتو دی کورتو» در استان کروتونه ایتالیا پیدا شده و اجساد دیگری در آب دیده شده است.

    مقامات محلی می‌گویند که قطعا تعداد کشته شدگان افزایش می یابد.

    برخی رسانه های ایتالیایی گزارش دادند که تعدادی کودک در میان کشته شدگان است.

    ۴۰ نفر از سرنشینان کشتی نجات داده شدند. خبرگزاری The Adnkronos که مرکزش در رم قرار دارد می‌گوید که کشتی پناهجویان ۱۰۰ سرنشین داشته است.

    خبرگزاری رویترز به نقل از منابع ایتالیایی میگوید که پناهجویانی از ایران،‌ افغانستان و پاکستان از جمله سرنشینان این کشتی بودند. کشتی در اثر هوای توفانی دریا به صخره ها برخورد کرده است.