۱۴۰۱ اسفند ۲, سه‌شنبه

 

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه "حفظ حریم خصوصی کاربران" در وبسایت دویچه وله بخوانید.
  1. پرش به گزارش
  2. پرش به منوی اصلی
  3. پرش به دیگر صفحات دویچه وله
رضا پهلوی در کنفرانس امنیتی مونیخ، ۱۸ فوریه

شاهزاده رضا پهلوی در پارلمان اروپا سخنرانی می‌کند

46 دقیقه پیش

شاهزاده رضا پهلوی به دعوت نماینده سوئد در پارلمان اروپا سخنرانی خواهد کرد. والدین دو قربانی هواپیمایی اوکراینی گزارش رسمی کارشناسی را "دروغ" خواندند. پنج تن از نمایندگان کارگران پارس جنوبی بازداشت شدند.

https://p.dw.com/p/4NmfN

شاهزاده رضا پهلوی روز سه‌شنبه (۲۸ فوریه/۹ اسفند) در پارلمان اروپا سخنرانی خواهد کرد. چارلی ویمرز، سیاستمدار سوئدی و عضو پارلمان اروپا، با انتشار این خبر در توییتر نوشت، او میزبان ولیعهد پیشین ایران خواهد بود و رضا پهلوی افزون بر سخنرانی، با برخی از نمایندگان پارلمان اروپا نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

ویمرز به نشریه "پولیتیکو" گفت: «هم به نفع اتحادیه اروپا و هم به نفع مردم ایران است که رژیم جدیدی در تهران روی کار آید و نخستین و ضرور‌ی‌ترین قدم در همین رابطه نیز ممنوع کردن [تروریستی خواندن] سپاه پاسداران است.»



پیش‌تر نیز اعلام شده بود که مسیح علی‌نژاد و حامد اسماعیلیون روز سه‌شنبه (۲۱ فوریه/ دوم اسفند) در نشستی در مجلس سنای ایتالیا در مورد خیزش "زن زندگی آزادی" سخنرانی خواهند کرد. این دو همچنین روز چهارشنبه (۲۲ فوریه) در تظاهراتی در رم که در حمایت از خیزش مردمی در ایران برگزار می‌شود، شرکت خواهند داشت.

شرکت آنجلینا جولی در پروژه هنری حمایت از زنان ایران

آنجلینا جولی، هنرپیشه سرشناس هالیوود، روز دوشنبه (۲۰ فوریه/اول اسفند) در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام ویدیوی فراخوانی را برای حمایت و ابراز همبستگی با زنان ایرانی منتشر کرد. او در توضیح این ویدئو نوشت که این پروژه هنری به همت پرونه نوری، هنرمند فرانسوی، برای نشان دادن "همبستگی با زنان شجاع در ایران است که برای برابری و احقاق حقوق‌شان مبارزه می‌کنند."

آنجلینا جولی نوشت که او نیز به همراه خانواده‌اش در این پروژه جهانی شرکت دارند و تکه‌‌ای از موهای‌شان را برای "ارج نهادن به شجاعت زنان ایران" قیچی می‌کنند.

این پروژه هنری قرار است در قالب یک نمایشگاه در روز ۸ مارس (روز جهانی زن) در شهر نیویورک به نمایش درآید.



"موشک دوم به بدترین جای هواپیما خورده بود"

والدین زینب و محمدحسین اسدی‌لاری، دو تن از قربانیان هواپیمای اوکراینی، در مصاحبه‌‌ای با روزنامه اعتماد، گزارش کارشناسی ایران در رابطه با سقوط این هواپیما را "دروغ" خوانده و گفتند بر خلاف آنچه در این گزارش ذکر شده، موشک دوم "دقیقا به هواپیما اصابت کرده و به بدترین جای هواپیما هم خورده است."

محسن اسدی‌لاری و همسرش زهرا مجد در این مصاحبه که روز سه‌شنبه (دوم اسفند) منتشر شد، گفته‌اند که آنها به "جایی وصل نیستند" اما "بیشترین اطلاعات" در رابطه با حادثه سقوط این هواپیما را دارند و هیچ‌کدام از خانواده‌های دیگر قربانیان به اندازه آنها از جزئیات مطلع نیستند.

محسن اسدی‌لاری عنوان کرده: «سینه مالامال از ناگفته‌هاست و هیچ‌کدام اطلاعات ما را ندارند. نه اینکه بگویم به جایی وصلم یا علم لدنی دارم، بلکه اکتسابی است و به خاطر مطالعه و تسلط به پرونده و ده‌ها سند دیگر است.»

او با بیان اینکه "هیچ امیدی به عدالت ندارم" عنوان کرده: «مسئولان هیچ‌گونه اطلاعاتی ندادند و نمی ‌پس داده نشده و آنهایی که اطلاعات دارند، الحمدلله با ما ارتباطی ندارند، آنهایی که این جنایت را شکل دادند.»

والدین این دو قربانی کیفرخواست صادر شده برای این پرونده را "کاملا غلط و ظالمانه" توصیف کرده و گفته‌اند که در این کیفرخواست تنها افراد نظامی مقصر جلوه داده شده‌اند، در حالی که "از وزیر وقت راه تا رئیس سازمان هواپیمایی و خیلی از افراد دیگر از جمله فرمانده سابق نیروی انتظامی، که تمام منطقه را به‌هم‌ریختند و از جمله اجساد و ابدان مطهر بچه‌های ما را زیر لودر گرفتند، وزیر کشور و سایر مقاماتی که باید آسمان را می‌بستند ولی این کار را نکرده‌اند" جزو عاملان این فاجعه بوده‌اند.

زینب اسدی‌لاری دانشجوی دوره لیسانس بیولوژی در دانشگاه تورنتو بود و برادر او در رشته پزشکی همین دانشگاه تحصیل می‌کرد.

پرواز پی‌اس۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ چند دقیقه پس از بلند شدن از روی باند فرودگاه "امام خمینی" تهران هدف اصابت دو موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و سقوط کرد. در این فاجعه ۱۷۶ سرنشین و خدمه این هواپیما جان خود را از دست دادند.

بخوانید: ترودو: رژیم ایران باید برای سقوط وحشیانه هواپیما پاسخگو باشد

محسن اسدی لاری، استاد دانشگاه تهران و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت در دولت روحانی و همسرش زهرا مجد، استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، عضو انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی نیستند. محسن اسدی‌لاری به اعتماد گفته برای عدم عضویت در این انجمن "دلایل خودمان را داریم اما هر کدام [از آنها] که بخواهد دادخواهی کند، من در خدمت و زمین‌خورده آنها هستم."

آنها با زیرسئوال بردن بازپرس و هیأتی که روی کیفرخواست پرونده کار کرده‌اند و همچنین بحث کارشناسی آن بار دیگر تأکید کرده‌اند کسانی که در این پرونده به عنوان مقصر اصلی معرفی شده‌اند "نظامی‌های دون‌پایه" هستند.

محسن‌اسدی‌‌لاری و زهرا مجد دی‌ماه سال گذشته نیز در مصاحبه‌ای مشروح با سایت "انصاف نیوز" صراحتا گفته بودند که "باور داریم به عنوان سپر انسانی هواپیما را زدند." آنها تأکید کرده بودند که متهمین حاضر در این پرونده را بعنوان متهمان درجه اول و دوم به رسمیت نمی‌شناسند و "آمرین و عاملین را اشخاص دیگری می‌دانند."

اخیرا شماری از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در اعتراض به روند رسیدگی به پرونده شکایت خود را از دادگاه نظامی تهران پس گرفتند. عباس صادقی که چهار عضو خانواده‌اش را در این فاجعه از دست داده است، روز ۲۳ بهمن با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی ضمن اعلام این خبر گفت: «بر این باوریم که این دادگاه نه صلاحیت، نه توانایی و نه اراده رسیدگی مستقل و بی‌طرفانه را دارد.» او اضافه کرد کارشناسان قوه قضائیه برای این پرونده همان مأموران نظامی بوده‌اند و "با قلب واقعیت حقیقت را به مسلخ بردند."

بازداشت پنج تن از نمایندگان کارگران پارس جنوبی

سایت "اعتماد آنلاین" از بازداشت پنج تن از نمایندگان کارگران پارس جنوبی طی دو روز خبر داد. در این گزارش به نقل از فعالان کارگری نوشته شده علیرضا میرغفاری رییس کانون صنفی کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی و حجت رضایی نماینده کارگران پالایشگاه ۶ مجتمع گاز پارس جنوبی، یکشنبه شب (۳۰ بهمن) و پیش از برگزاری تجمع صنفی دستگیر شده‌اند و ذبیح‌الله میرزایی بازرس کانون صنفی کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی هم صبح روز دوشنبه (اول اسفند) و بعد از احضار به دفتر پلیس امنیت بازداشت شده است.

بهداد غلامی از اعضای انجمن صنفی پالایشگاه ۶ و یکی از کارگران عضو در انجمن صنفی پالایشگاه ۶ هم روز دوشنبه در محل برگزاری تجمع دستگیر شده‌اند.

اعضای کانون صنفی کارگران پیمانکاری مجتمع گاز پارس جنوبی قصد داشتند روز اول اسفند برای طرح مشکلات شغلی کارگران یک تجمع صنفی برگزار کنند که این تجمع با حضور مأموران امنیتی با خشونت سرکوب شد.

اهدای "هزار متر زمین باارزش" به ضارب سلمان رشدی

مقامات جمهوری اسلامی به ضارب سلمان رشدی "هزار متر مربع" زمین اهدا کردند. خبرگزاری فارس روز دوشنبه (اول اسفند) به نقل از محمد اسماعیل زارعی مسئول دبیرخانه "شبکه مردمی اجرای فتوای حضرت امام خمینی در اعدام سلمان رشدی" نوشت حدود هزار متر مربع "زمین زراعی با ارزش و حاصلخیز" طی مراسمی ویژه به ضارب یا نماینده قانونی او اهدا خواهد شد.

زارعی اضافه کرد چنانچه شخصی فتوا را اجرایی کرده و سلمان رشدی را به قتل برساند، "مقدار زمین باقی‌مانده" به عنوان پاداش به او تعلق خواهد گرفت.

بخوانید: سلمان رشدی از یک چشم نابینا و از ناحیه دست فلج شد

سلمان رشدی تابستان سال گذشته در مراسم کتاب‌خوانی موسسه آموزشی "چاتاکوا" در نیویورک با چاقو مورد حمله قرار گرفت و سخت زخمی شد. او بینایی یک چشمش را در اثر این حمله از دست داد.

مهاجم ۲۴ ساله، شهروند آمریکایی لبنانی‌الاصل به نام هادی مطر در مصاحبه با "نیویورک پست" گفته بود، آیت‌الله خمینی را "شخصیتی عالی" می‌داند.

سلمان رشدی اخیرا کتاب تازه‌ای را با عنوان "شهر پیروزی" منتشر کرد.