گزارش زنده

  1. رئیسی «دستور عفو» دانشجویان معترض را داده

    تجمع دانشجویان الزهرا علیه رئیسی
    Image caption: وقتی ابراهیم رئیسی به دانشگاه الزهرا رفت، دانشجویان با شعار «رئیسی برو گم‌شو»، انگشتانشان را به نشانه توهین به او بالا بردند

    انسیه خزعلی، معاون زنان و امور خانواده ابراهیم رئیسی، می‌گوید رئیس جمهور ایران دستور عفو دانشجویان معترضی را داده که در جریان اعتراضات حکم‌های انضباطی گرفته‌اند.

    خانم خزعلی گفته: «امیدوار هستیم کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها به این مسئله رسیدگی کنند و دستور آقای رئیس‌جمهور را اجرایی کنند.»

    او گفته وزیر علوم بر این کار نظارت خواهد کرد.

    مشخص نیست شرایط «عفو» دانشجویان چیست.

    در جریان سرکوب اعتراضات بارها نیروهای امنیتی و لباس شخصی به دانشگاه‌ها یورش بردند و صدها دانشجو با زندان، تعلیق و دیگر فشارهای امنیتی مواجه شدند.

  2. رضا پهلوی: آلترناتیو را از درون نظام نمی‌توان انتظار داشت

    رضا پهلوی به کسری ناجی گفت می‌توان به اتحاد اپوزیسیون داخل و خارج کشور کمک کرد.

    او گفت آلترناتیو را نمی‌توان از درون نظام جمهوری اسلامی انتظار داشت.

  3. افراد ناشناس یک طلبه جوان اهل سقز را با شلیک گلوله کشتند

    معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان از شلیک مرگبار به یک طلبه جوان اهل سقز توسط افراد ناشناس خبر داده و گفته تحقیقات برای دستگیری ضاربان در دست بررسی است.

    مهدی رمضانی روزگذشته به خبرنگاران گفته صلاح‌الدین صالحی، ۱۹ ساله و اهل سقز، بامداد پنجشنبه ۲۷ بهمن ماه مقابل منزل پدری‌اش به ضرب گلوله افراد مسلح ناشناس به قتل رسید.

    در شبکه‌های اجتماعی گفته شده پدر صلاح‌الدین صالحی از «زندانیان سابق عقیدتی» در این شهر است اما درباره فعالیت سیاسی احتمالی مقتول و انگیزه قتل هنوز خبری منتشر نشده است.

    سقز در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است و در جریان کشته شدن مهسا امینی، شهروند سقزی، نام این شهر صدر خبرها قرار گرفت و در جنبش اعتراضی مردم، شهر سقز یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات در ایران بود.

  4. مسیح علی‌نژاد: غرب نمی‌تواند شعار دموکراسی بدهد و همزمان مدرنترین انقلاب را نادیده بگیرد

    کسری ناجی و مسیح علی نژاد

    مسیح علی‌نژاد، از مخالفان سرشناس حکومت ایران که در نشست امنیتی مونیخ حضور داشته، به کسری ناجی گفت مساله مهم این است که روشن شود «غرب نمی‌تواند شعار برابری و دموکراسی و فمینیسم بدهد و همزمان مدرنترین انقلاب را نادیده بگیرد و دست قاتلان زن و مرد و کودک را بفشارد‌.»

    خانم علی نژاد گفت: «بالاخره غرب به این باور رسیده که باید مقامات جمهوری اسلامی را منزوی کنند تا مثل جواد ظریف نیایند و دروغ بگویند در اینجا».

    او خواهان گام‌های عملگرایانه‌تر علیه حکومت ایران و سپاه شد.

  5. رضا پهلوی در مونیخ: جمهوری را ترجیح می‌دهم اما شاید بتوان راهی برای سلطنت انتخابی به جای موروثی یافت

    رضا پهلوی

    رضا پهلوی، یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، می‌گوید شخصا نظام جمهوری را به نظام سلطنتی ترجیح می‌دهد، اما شاید بتوان راه نوآورانه‌ای برای انتخاب مقام سلطنت پیدا کرد، به جای آن که شخصی که این جایگاه را پر می‌کند آن را به ارث ببرد.

    آقای پهلوی، که به همراه مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی در نشست امنیتی مونیخ حضور یافته، در یک مصاحبه مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

    یکی از خبرنگاران با اشاره به گروه‌های سلطنت‌طلب حاضر در مونیخ گفت هواداران رضا پهلوی به روشنی او را «شاهزاده» صدا می‌زنند و از او می‌خواهند که بر تخت سلطنت بنشیند. این خبرنگار پرسید آیا تصویر او به عنوان میراثدار یک رژیم غیردموکراتیک (سلطنت پدر و پدربزرگش محمدرضا شاه پهلوی و رضاشاه پهلوی) به خط مشی او که می‌خواهد برقراری دموکراسی در ایران باشد ضربه نمی‌زند؟

    آقای پهلوی در پاسخ به این خبرنگار گفت نباید درباره او به واسطه عملکرد خوب یا بد اسلافش قضاوت شود. او گفت: «کسی شما را به خاطر اقدامات والدینتان قضاوت نمی‌کند، در مورد من هم نباید به خاطر اقدامات آنها قضاوت شوم، بلکه عملکرد خودم باید معیار قرار بگیرد.»

    او گفت در آینده ایران و در یک نظام دموکراتیک «مبنای هر مقام و جایگاهی باید بر اساس شایستگی و انتخاب باشد.»

    رضا پهلوی گفت خودش شخصا هواداران سلطنت‌طلبش را به چالش کشیده است. او گفت: «اگر انتخاب من بود بین جمهوری سکولار و یک سلطنت موروثی، جمهوری را انتخاب می‌کردم.»

    او در عین حال افزود: «اما اگر آن طور که سلطنت طلبان می‌گویند به خاطر فرهنگمان به یک چتر فراگیر حمایتی نیاز داشته باشیم، از آنها می پرسم آیا می‌شود راهی نو بیابیم که سلطنت انتخابی پیدا کنیم به جای اینکه موروثی باشد و این نقش به یک خاندان محدود شود؟»

    آقای پهلوی گفت «این نقض حقوق بشر است.»

    رضا پهلوی پیش از این نیز گفته است که نظام جمهوری را ترجیح می‌دهد.

    مساله نقش رضا پهلوی و سلطنت یا جمهوری یکی از موضوعات مناقشه‌برانگیز میان مخالفان جمهوری اسلامی است. هواداران سلطنت اصرار دارند که او باید جایگاهی فراتر از دیگر مخالفان داشته باشد و در تظاهرات ۲۲ بهمن امسال در خارج از ایران هم شعارهای در حمایت از آقای پهلوی پررنگتر از دیگر شعارها بود.

    هواداران آقای پهلوی به خصوص با چپگرایان مشکل دارند و همسر او نیز شعار «مرگ بر سه فاسد، ملا، چپی، مجاهد» را همرسانی کرده است.

    در مقابل بعضی از مخالفان جمهوری اسلامی به شدت بر مرزبندی با آقای پهلوی و هوادارانش تاکید دارند و شعار «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر» در تجمع‌های داخل ایران، ویژه کردستان و سیستان و بلوچستان داده می‌شود.

    رضا پهلوی پیش از انقلاب ایران ولیعهد بود و بنا بود به عنوان جانشین محمدرضا شاه به سلطنت برسد. او در سال ۱۳۵۹ در تبعید به عنوان پادشاه ایران سوگند یاد کرد.

    او چند سال پیش در توضیحی راجع به این سوگند گفت به این نتیجه رسیده که آزادی و دموکراسی باید موضوع اصلی شود و «بحث جمهوری یا پادشاهی الی الابد مانع همسویی نیروهای آزادیخواه مملکت نشود.»

    آقای پهلوی در مصاحبه‌ای با بیژن فرهودی گفته بوده که چنین نقشی را در تناقض با نقش پادشاه هم نمی‌بیند، چرا که «کار یک پادشاه یک موضعگیری فرامسلکی و فراعقیدتی نسبت به همه آحاد جامعه است.»

    چندی پیش نور پهلوی، فرزند او، به عنوان ولیعهد از طرف خاندان پهلوی معرفی شد.

  6. سوناک: بریتانیا و اتحادیه اروپا درباره ایرلند شمالی اشتراک نظر دارند

    ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، در نشست امنیتی مونیخ گفت کشورش و اتحادیه اروپا درباره آنچه باید برای حل مساله مرز ایرلند شمالی انجام شود اشتراک نظر دارند، اما هنوز سر یک توافق به نتیجه نرسیده‌اند.

    آقای سوناک تاکید کرد کشورش به دنبال رابطه‌ای مثبت با اتحادیه اروپا است.

  7. خبر فوریآلمان: باید از تشدید تنش هسته‌ای ایران پیشگیری کنیم

    به گزارش رویترز آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در نشست امنیتی مونیخ گفت باید از تشدید تنش هسته‌ای ایران جلوگیری شود.

  8. رضا پهلوی درباره آینده رابطه ایران و جمهوری آذربایجان: روشن خواهد بود

    زن هوادار سلطنت رضا پهلوی

    رضا پهلوی در حاشیه نشست مونیخ در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره آینده رابطه ایران و جمهوری آذربایجان پرسید، اظهار امیدواری کرد که دو کشور روابط روشنی داشته باشند.

    آقای پهلوی گفت: «ما مسائل مشترک بسیاری داریم که باید همراه با هم به آنها بپردازیم، مانند موضوعات محیط زیست و بحران آب، مشکلاتی که اثر مستقیم بر ثبات و امنیت منطقه دارد».

    او اظهار امیدواری کرد که ایران بتواند در همراهی با همسایگانش ترتیباتی برای مقابله با چالش‌های محیط زیستی بیندیشد که موج بیشتری از پناهجویان به راه نیفتد.

  9. شاهزاده رضا پهلوی در کنار مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی در نشستی در کنفرانس امنیتی مونیخ، نظراتش را درباره لزوم تغییر رژیم در ایران تشریح کرد

    کنفرانس امنیتی مونیخ که هر سال در شهر مونیخ آلمان برگزار می‌شود، در این روزها بیش از هر زمان دیگری توجه افکار عمومی ایرانیان را به خود جلب کرده. چرا که امسال در این کنفرانس، مخالفان جمهوری اسلامی فرصت حضور پیدا کردند؛ یکی دیگر از اثرات بین‌المللی اعتراض‌های سراسری که بعد از کشته‌شدن مهسا امینی و با شعار «زن، زندگی، آزادی» در پنج ماه اخیر در ایران برگزار شد.

    خبر کامل
  10. گزارش ایلنا از اجاره خانه‌های نجومی در شمال تهران

    IR

    خبرگزاری ایلنا در گزارشی از بالا رفتن اجاره خانه در شمال تهران منتشر کرده وگفته برای اجاره کردن یک خانه با امکانات کامل در مناطقی مانند فرشته، فرمانیه، الهیه، ولنجک، فرمانیه، اقدسیه و نیاوران باید بیش از یک میلیارد تومان به عنوان رهن یا «پول پیش» به علاوه ماهانه ۸ تا بیش از ۳۰۰میلیون تومان نیز پرداخت شود.

    خبرگزاری ایلنا جدولی از مساحت خانه، تعداد اتاق‌ها و متراژ خانه در مناطق متختلف تهران منتشر کرده و گفته در شش ماه دوم امسال شاهد افزایش قیمت مسکن در تهران بوده‌ایم.

    در این گزارش گقته شده افزایش بیش از چهل درصدی نرخ دلار تنها در دو ماه از پنج ماه نیمه دوم سال، باعث رشد قیمت مسکن شد به طوری که طبق گفته عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران قیمت مسکن هم‌جهت با نرخ دلار روزانه افزایش پیدا می‌کند و یکی از عوامل مهم در نرخ اجاره، بهای ملک است.

    همچنین گفته شده از این رو با افزایش ارزش ملک، اجاره آن ملک هم بالا می رود. از سوی دیگر با رشد نرخ تورم، موجران و مالکان برای افزایش درآمد به نرخ اجاره متوسل می‌شوند تا بتوانند هزینه‌های ناشی از افزایش نرخ تورم را پوشش دهند.

  11. اطلاعات سپاه زاهدان یک روحانی بلوچ را بازداشت کرد

    رسانه‌های محلی در سیستان و بلوچستان خبر دادند که نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران یک روحانی بلوچ به نام مولوی بسم الله خوگیانی، امام جماعت مسجد صدیقی در منطقه کریم آباد زاهدان را بازداشت کردند.

    به گزارش رسانک و حال‌وش شامگاه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱، مولوی بسم الله خوگیانی «از سوی ماموران اطلاعات سپاه با یک دستگاه خودروی سمند سفید رنگ در مسیر بازگشت از مسجد به سوی منزلش بازداشت شد».

    در خبرهای منتشره گفته شده در روزهای اخیر تعدادی از روحانیون و اساتید مسجد مکی زاهدان نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

    روز گذشته مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل تسنن زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه از زندانی شدن شماری از «علمای اهل تسنن» خبر داد و خواستار آزادی آنان شد.

  12. پخش برنامه‌های ایران‌اینترنشنال در پی «تهدیدات امنیتی» از لندن به واشنگتن منتقل شد

    IR

    تلویزیون ایران‌اینترنشنال در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که «برای حفظ امنیت روزنامه‌نگاران و همکاران خود، پخش برنامه‌های این شبکه را از شامگاه جمعه از لندن متوقف و همه بولتن‌های خبری ۲۴ ساعته خود را به واشنگتن‌» منتقل می‌کند.

    در این اطلاعیه که در وبسایت ایران اینترنشنال منتشر شده، گفته شده «این تصمیم در پی دریافت هشدارهایی صورت گرفت که پلیس متروپولیتن لندن، درباره وجود تهدیدهای جدی و فوری نسبت به امنیت روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در این رسانه، به مدیران ایران‌اینترنشنال منتقل کرده است».

    در آخرین مورد از تهدیدها علیه ایران‌اینترنشنال، پلیس متروپولیتن لندن دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای از بازداشت و اعلام جرم علیه یک تبعه اتریش با اتهام «تلاش برای انجام جرایم مرتبط با عملیات تروریستی علیه ساختمان ایران‌اینترنشنال» خبر داد.

    تهدیدهای امنیتی جمهوری اسلامی پیش از این هم علیه رسانه‌های فارسی‌زبان در بریتانیا مطرح خبرساز شده است.

    چند روز پیش رئیس پلیس ضد تروریسم بریتانیا اعلام کرد «حکومت ایران دست‌کم ۱۵ بار برای ربودن یا حتی کشتن شهروندان بریتانیایی یا افراد مستقر در این کشور تلاش کرده است».

    سه سال پیش و در پی اعتراضات آبان‌ ماه ۱۳۹۸، اتحادیه روزنامه‌نگاران بریتانیا در بیانیه‌ای برای محکومیت تهدید علیه کارکنان شبکه‌ ایران‌اینترنشنال و بخش فارسی بی‌بی‌سی، از حکومت ایران خواست کارزار آزار و اذیت روزنامه‌نگاران ایرانی را متوقف کند.

  13. طالبان کانال ظاهرشاهی قندهار را پاکسازی می‌کند

    والی قندهار و مسْولان محلی
    Image caption: والی قندهار و مسْولان محلی حضور داشتند

    وزارت انرِژی و آب طالبان می‌گوید کار پاکسازی کانال ظاهر شاهی در ولایت قندهار به طول ۷۹ کیلومتر را آغاز کرده است. «کمیته اضطراری خدمات رهبری» طالبان دستور این پروژه را داده است.

    محمد یوسف وفا، والی طالبان در قندهار و شماری دیگر از مسئولین محلی در مراسمی برای آغاز این پاکسازی حضور داشتند. محمد شرافت، رئیس حوزه فرعی رودخانه ارغنداب در افتتاح کار این کانال گفت، کانال ظاهر شاهی ۷۹ کیلومتر طول و ۴ متر عمق دارد که براثر رسوبات، خاک و بازمانده سیلاب‌های گذشته پر شده بود که ظرفیت عبور آب را نداشت.

    افغانستان در فصل بهار مواجه با جاری‌شدن سیلاب‌ها در بیشتر ولایت‌های کشور است که تلفات انسانی و زیان‌های زیادی بجا می‌گذارد. وزارت فواید عامه طالبان در برخی جاها در حال پاک‌کاری مسیرهای سیلاب است.

    پاک کاری کانال ظاهر شاهی
  14. کنفرانس امنیتی مونیخ؛ رضا پهلوی، مسیح علی نژاد نازنین بنیادی خواستار حمایت سایر کشورها از انقلاب در ایران شدند

    در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ، شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علی نژاد و نازنین بنیادی در نشستی با عنوان «انقلاب، زن، زندگی، آزادی» شرکت کردند.

    این نشست با حضور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برگزار شده است. هر سه سخنران شرکت کننده در این نشست بر حمایت سایر کشورها از اعتراضاتی که هم اکنون در ایران در جریان است، تاکید کرده و خواستار آن شدند که این کشورها در برخورد با این جنبش در جای درستی بایستند و از مردم ایران حمایت کنند.

    سخنرانان همچنین از این که نمایندگان مردم ایران برای شرکت در این نشست دعوت شدند، ابراز خوشحالی کردند.

    آن ها همچنین از کشورها خواستند که بدون هر گونه ترسی با اپوزیسیون ایران ملاقات کنند.

  15. شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به بالای ۴۵ هزار نفر رسید

    تدفین یکی از قربانیان در ترکیه در روز جمعه. روند خارج کردن جنازه قربانیان از زیر آوار بعد از ۱۱ روز همچنان ادامه دارد
    Image caption: تدفین یکی از قربانیان در ترکیه در روز جمعه. روند خارج کردن جنازه قربانیان از زیر آوار بعد از ۱۱ روز همچنان ادامه دارد

    شمار کشته‌شدگان زلزله در ترکیه و سوریه به بالای ۴۵ هزار نفر رسید.

    به نوشته رویترز پیش‌بینی‌ می‌شود که کماکان بر تعداد قربانیان اضافه شود چون تخمین زده شده که دستکم ۲۶۴ هزار آپارتمان مسکونی تنها در ترکیه ویران شده‌اند.

    ضمن اینکه هنوز شمار کسانی که مفقود شده‌اند بالاست.

    در روز جمعه، ۱۱ روز بعد از زلزله، سه نفر دیگر زنده از زیر آوار نجات داده شدند.

    بر اساس گزارش‌های رسمی، تعداد قربانیان در ترکیه ۳۹ هزار و ۶۷۲ نفر و در سوریه بیش از پنج هزار و ۸۰۰ نفر است.

    تعداد کشته‌شدگان در سوریه ظرف چند روز اخیر تغییری نکرده است.

  16. سخنگوی وزارت خارجه ایران: به زودی در مقابل استقامت، قدرت و عظمت مردم ایران زانو خواهید زد

    خبرگزاری تسنیم، توییت سخنگوی وزارت خارجه را واکنش به دیدار امانوئل مکرون و «عناصر ضد انقلاب» توصیف کرد

    .

    سخنگوی وزارت خارجه در توییتی که واکنش به ملاقات امانوئل مکرون با مخالفان جمهوری اسلامی توصیف شده، نوشته است: «به زودی در مقابل استقامت، قدرت و عظمت مردم ایران زانو خوهید زد.»

    روز جمعه، مسیح علی‌نژاد از فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، ویدئویی از دیدارش با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

    آقای مکرون در این ویدئو، «اتحاد مخالفان» را تبریک می‌گوید و اضافه می‌کند که چنین اقداماتی «در مسیر جامعه مدنی بسیار اهمیت دارد».

    مخالفان جمهوری اسلامی، از جمله خانم علی‌نژاد در روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی خواهند کرد.

    آقای مکرون از جمله رهبران اروپایی است که از اعتراض‌های اخیر در ایران حمایت کرده است.

    معترضان در جریان این اعتراض‌ها خواستار تغییر رژیم «جمهوری اسلامی» هستند.

    ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در توییتی که صبح شنبه منتشر کرده نوشته است: «آنانی که ۴۴ سال حضور بی‌نظیر اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان در حمایت از کشور، انقلاب و رهبری خود را نادیده می‌گیرند و به سراغ چند دلقک بی‌هویت می روند، نه به دموکراسی اعتقاد دارند و نه انقلاب و ملت ایران را می شناسند.»

  17. پیش‌بینی سازمان هواشناسی: در سه روز آینده آلودگی هوای شهرهای صنعتی افزایش خواهد یافت

    سازمان هواشناسی اعلام کرد که انتظار می‌رود طی سه روز آینده، در شهرهای صنعتی، آلودگی هوا افزایش یابد.

    این سازمان همچنین پیش‌بینی کرده که در مناطقی از جنوب غرب کشور، کیفیت هوا به دلیل افزایش گردوخاک، مطلوب نخواهد بود.

    بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی همچنین بارش برف و باران در برخی مناطق کشور در روز شنبه ادامه پیدا می‌کند.

    خراسان جنوبی و رضوی و همچنین شمال کرمان مناطقی هستند که به گفته این سازمان شاهد بارش پراکنده خواهند بود.

    این سازمان می‌گوید: «طی پنج روز آینده در بیشتر مناطق کشور به ویژه نوار شمالی کشور افزایش محسوس دما روی می‌دهد و امروز و فردا نیز احتمال ریزش بهمن در ارتفاعات البرز مرکزی وجود دارد.»

  18. شعارهای شبانه علیه جمهوری اسلامی در اصفهان

    در این ویدیو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده صدای برخی از افراد شنیده می‌شود که شبانه علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند.

    محل ثبت ویدیو اصفهان و زمان آن ۲۸ بهمن گزارش می‌شود و در آن شعار «مرگ بر دیکتاتور» شنیده می‌شود.

  19. نخست‌وزیر بریتانیا در سخنرانی‌اش در مونیخ، خواستار ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین خواهد شد

    ریشی سوناک در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ در این نشست بین‌المللی سخنرانی خواهد کرد
    Image caption: ریشی سوناک در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ در این نشست بین‌المللی سخنرانی خواهد کرد

    ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در سخنرانی‌اش در جمع رهبران جهان در کنفرانس امنیتی مونیخ تاکید خواهد کرد که باید «تسلیحات پیشرفته در سطح استانداردهای ناتو» در اختیار اوکراین قرار بگیرد.

    او همچنین در این سخنرانی از ناتو خواهد خواست تا در برابر تهدید تهاجم روسیه، تضمین امنیتی درازمدت بدهد.

    جنگ اوکراین، محور اصلی کنفرانس امنیتی مونیخ است.

    این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که تنها چند روز به سالگرد حمله روسیه به اوکراین باقی مانده است.

    متحدان غربی اوکراین در تلاش هستند که بر حمایت خود از این کشور بیافزایند و به روسیه بقبولانند که حاضر نیستند پشت کی‌یف را خالی کنند.