۱۴۰۱ اسفند ۲, سه‌شنبه


 


.
.هنوز یک ماه نگذشته که دوران داوری به چاپ دوم خود رسیده است. کتابی که داستان یا به عبارت بهتر یک ناداستان درباره تاریخ روشنفکری معاصر ایران در هفت دهه اخیر با محوریت رضا داوری اردکانی است.
.فراز کوتاهی از این کتاب را در ا‌دامه می‌خوانید:
.«با به اتمام رسیدنِ فرصتِ مطالعاتی در تابستان 1357، همگی با پروازی مستقیم با هواپیمایی بریتیش ایرویز به تهران برگشتند. شهری که دیگر وضعیتِ طبیعیِ خود را نداشت و نگاهی در چهرة شهروندانش بود که گویی می‌خواست همة خصم‌‌هایش را یک‌جا آتش بزند و خاکستر کند. دودِ این آتش را می‌شد از برخی خیابان‌های تهران دید که به آسمان سر کشیده بود. همه می‌دانستند که اتّفاق بزرگی در حال رُخ دادن است. برخی به استقبال این رخداد رفته و برخی دیگر با شوربختی غریبی دربارة آن سخن می‌گفتند. اما کار به جایی رسیده بود که دیگر اِنکارِ آن اِتّفاقِ بزرگ ناممکن به نظر می‌رسید. رضا داوری حالی دوگانه داشت. از یک سو آنچه بر سر کشورش می‌آمد سخت پریشانش کرده بود و تکانش داده بود و از سوی دیگر سرشار از نیرویی سترگ شده بود و حال کسی را داشت که می‌توانست قلم را گذاشته و تپانچه را بردارد.
با حالی که پیوسته دستخوشِ تغییر بود، همة توانِ خود را جمع کرد و با لبانی خاموش امّا زبانی به غایت بلیغ در کار نوشتنِ مهمترین کتابش در میانة مهمترین مقطعِ تاریخی ایرانِ معاصر شد. کتاب اگر چه با غریوِ کَرکُنندة مردمی که در خیابان‌ها تظاهر می‌کردند نسبتی نداشت، امّا با متانتی محض، مهمترین مسائل همان مردم در متنِ تاریخِ اندیشه را مورد بررسی قرار داده بود. این بررسی، داوری را نیروی دوباره‌ای داده بود. انگار که خستگیِ سالیانِ زیادی اندیشه را با نوشتن این کتاب برطرف کرده بود. گویی آنچه همة این سال‌ها در طلبش رنج برده بود، اکنون مهیّا شده بود و «وضعِ کنونی تفکّر در ایران» در آستانة چاپ بود.»
.کتاب را می‌توانید از درگاه اینترنتی نشرصاد به آدرس زیر تهیه کنید:
.برای اطلاعات بیشتر به صفحه صاد در اینستاگرام به آدرس زیر مراجعه کنید:
.صفحه رسمی دکتر داوری اردکانی در اینستاگرام:
@rezadavariardakani