۱۴۰۱ اسفند ۷, یکشنبه

 

" خواجه نصیرالدین طوسی و ماجرای نمد مال شدن( نحوه مرگ) آخرین خلیفه عباسی"

Text written in Persian👇
Translation by Facebook 👇

هنگامی که هلاکوخان بغداد را فتح کرد و خواهان کشتن آخرین خلیفه عباسی شد شخصی به نام حسام الدین منجم به هلاکوخان و سرداران مغول گفت:
اگر خلیفه که نماینده خداست کشته شود و خونش ریخته شود عالم سیاه و تاریک میگردد و علائم قیامت آشکار و مشاهده میگردد.
در این میان خواجه نصیرالدین طوسی که در آن مکان حاضر بود در پاسخ حسام الدین منجم گفت: زکریای پیغمبر و یحیی معصوم را به قتل آوردند و هیچ یک از این حالات واقع نشد!
اگر حسام الدین میگوید که بر قتل بی عباس این احوال مرتبط میشود مسلم و مقبول نیست. زیرا که چندین تن از خلفای بنی عباس را بکشتند و فلک دوار و روزگار همچنان برقرار هست.اگر فکر میکنی ریختن خون این شخص نحسی و پلیدی به بار می آورد!!!! نگران نباشید او را به گونه ای قصاص کنید که خونی از دماغش نیاید.
پس اینچنین شد که بر طبق برخی منابع خلیفه عباسی را در نمدی پیچانیدند و نمد مالان آنقدر نمد مالی کردند تا آخرین خلیفه عباسی بدون آنکه حتی یک خراش بردارد کشته شد.

نکته:
منابع دست اول آن دوران درباره نقش خواجه نصیرالدین طوسی در سرنگونی خلافت عباسی و مرگ آخرین خلیفه جهان عربی/ اسلامی هم نظر نیستند.
برای اطلاعات بیشتر به کتاب ابن اثیر، کتاب سده های گمشده از پرویز رجبی، تاریخ مغول از اقبال آشتیانی ، جامع التواریخ رشید الدین فضل الله و ....
مراجعه فرمایید.

Merci Area Rahnama for composing this post🙏