ایران: آب هیرمند به سیستان و بلوچستان رسید

توضیح ویدئو،رهاسازی آب هیرمند به ایران

رسانه‌های ایران با نشر ویدیویی از سد جریکه، در شهرستان زهک استان سیستان و بلوچستان، از رها سازی آب هیرمند به سمت ایران گزارش داده‌اند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری دولتی، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب امروز در نشست خبری گفت آب هیرمند امسال در «دو نوبت» از افغانستان جاری شده است.

در این دو نوبت «حدود ۴۰ میلیون متر مکعب» آب رها و موجب بهبود اندک وضعیت چاه نیمه‌ها (چهار چاله طبیعی) شده است.

بنا به گزارش‌ها، آب هیرمند ظهر روز شنبه (اول فروردین/حمل) وارد منطقه جریکه سیستان شده است.

براساس خبرنامه وزارت خارجه طالبان، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور و کاردار ایران در کابل در دیدار با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان از «رفع موانع رسیدن آب دریای هلمند به سیستان» تشکر کرده و آب را «یک عامل مهم» در گسترش روابط دو جانبه خوانده و اظهار امیدواری کرده است که جریان آب تداوم یابد.

وزیر خارجه طالبان نیز گفته است که با بارندگی‌های اخیر پس از چند سال خشکسالی، آب هیرمند در پایین‌دست نیز جاری شده است.

.

منبع تصویر،@OCS_AFG

هفته گذشته عبدالغنی برادر، معاون امور اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، در بازدید از سد کجکی گفته بود که امسال به دلیل بارندگی پی‌هم، سطح آب پشت این سد افزایش یافته و بیشتر بندها (سدها) افغانستان مثل این سد «پر از آب» شده‌ است.

سد کجکی در ولایت هلمند، در جنوب افغانستان واقع است که بر روی یکی‌ از شاخه‌های اصلی رودخانه هیرمند ساخته شده است، رودخانه‌ای که آب آن پس از عبور از چند ولایت غرب کشور به ایران می‌رسد.

در ماده دوم معاهده حقابه ایران از رود هیرمند در سال ۱۳۵۱ (۱۹۷۳) آمده است: «مجموع مقدار آبی که از رود هیرمند (‌هلمند) در سال نرمال آب و یا سال مافوق نرمال از طرف افغانستان به ایران تحویل داده می‌شود، ‌منحصر به متوسط (‌اوسط) جریان ۲۲ متر مکعب در ثانیه است».

.
توضیح تصویر،ایستگاه آب‌سنجی دهراوود در بالا دست سد کجکی واقع است که میزان آب وارد شده به رودخانه هیرمند را محاسبه می‌کند. این محاسبه نشان می‌دهد که آیا سد پرآب یا کم‌آب بوده است