۱۴۰۳ مهر ۱۳, جمعه





خامنه‌ای درباره تقابل با اسرائیل: بدون تعلل یا شتاب‌زدگی عمل می‌کنیم
Play video, "علی خامنه‌ای در نماز جمعه تهران", مدت 1,48
01:48
توضیح ویدئو،علی خامنه‌ای: نه تعلل می‌کنیم، نه شتاب‌زده می‌شویم
۵۵ دقیقه پیش


سه روز پس از حمله گسترده موشکی ایران به اسرائیل، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران این اقدام را «قانونی و مشروع» توصیف کرده و گفته که ضربه به اسرائیل را «از سوی هر کس و هر مجموعه، خدمت به کل منطقه و بلکه به کلّ انسانیّت» خواند.


این اولین حضور او در یک نماز جمعه پس از پنج سال بود و با شرکت جمع گسترده‌ای از سران ارشد جمهوری اسلامی همراه بود.


رهبر ایران آخرین بار در سال ۱۳۹۸ و پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت سپاه قدس در نماز جمعه حضور یافته بود.


آیت‌الله علی خامنه‌ای با اشاره به حملات موشکی سه روز پیش ایران به اسرائیل گفت: «در انجام وظیفه نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب زده می‌شویم و آنچه که منطقی، معقول و درست و نظر تصمیم‌گیران سیاسی و نظامی است در وقت خود انجام می‌گیرد و در آینده هم اگر لازم شود باز انجام خواهد گرفت.»



این اظهارات تکرار تهدیدهای روزهای گذشته مقام‌های ارشد ایران بود که گفته بودند در صورتی که اسرائیل به این حملات پاسخ دهد، با حملات «شدیدتری» مواجه خواهد شد.


رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: «دشمن ملت ایران همان دشمن ملت فلسطین، لبنان، عراق، مصر، سوریه و یمن است.»


علی خامنه‌ای گفت: «هر ملتی حق دارد از کشور و خاک خود در مقابل متجاوز دفاع کند» و در دفاع از حمله ۷ اکتبر حماس و متحدانش افزود: «طوفان الاقصی یک حرکت قانونی و بین‌المللی بود و حق با فلسطینی ها بود.»


در این حمله نزدیک به ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته شدند و بیش از ۲۵۰ نفر هم به گروگان گرفته شدند.


واکنش اسرائیل و حملات آن به غزه به گفته منابع فلسطینی به کشته شدن بیش از ۴۱ هزار نفر انجامیده است. اسرائیل در هفته‌های اخیر عملیات نظامی خود را به لبنان گسترش داده است و حملات آن بنا به اعلام منابع لبنانی بیش از دو هزار کشته بر جای گذاشته است.

منبع تصویر،Leader.irتوضیح تصویر،علی خامنه‌ای بعد از پنج سال در یک نماز جمعه حضور پیدا کرده بود

پیام خامنه‌ای چه بود؟




فرنوش امیرشاهی، بی‌بی‌سی


خطبه‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران در نماز جمعه تهران بعد از پنج سال دوری از این حضور، محتاطانه بود.


لحن و سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، بیش از آنکه حماسی و شورآفرین باشد، با هدف تحکیم جایگاهش به عنوان «رهبر جهان اسلام» و روحیه دادن به «نیروهای مقاومت» بود. از همین‌رو نیمی از اظهاراتش را به زبان عربی و برای نیروهای نیابتی‌اش در منطقه ارایه کرد و خواهان اتحاد آنان شد. پیش از آغاز خطبه ها هم میثم مطیعی، مداح مورد اعتماد او در جای جای سخنانش از حاضران خواست که دست راستشان را بلند و با «حیدر زمان» بیعت کنند.


علی خامنه‌ای قصد داشت چهره یک رهبر «مقتدر و شجاع» را به نمایش بگذارد، در شرایطی که خبرهایی از احتمال انتقال او به مکانی امن به ظن احتمال حمله تلافی جویانه اسرائیل منتشر شده بود. به همین دلیل هم از چند روز قبل تبلیغات گسترده‌ای آغاز شد. وبسایت رهبر ایران ویدئوکلیپ‌هایی حماسی با مضمون حضور او در میدان جنگ منتشر کرده بود، تلویزیون مراسم را با شکوه تمام نمایش داد و عده و عُده زیادی برای حضور در نماز جمعه بسیج شده بودند.


پیامش این بود که وضعیت تحت کنترل است و او حامی تمام و کمال نیروهای متحد خود در منطقه، کما اینکه حملات حماس و حزب‌الله را حق قانونی و مشروع آنها در مقابل تجاوز خواند. و مواضعش را اینطور تکمیل کرد که در برخورد با اسرائیل، که دشمن مشترک مسلمانان نامید، نه تعلل خواهد کرد و نه شتاب.


او به دنبال آن است که همچنان سیاست «بازدارنگی از طریق تقویت عمق استراتژیک» را ادامه دهد. این یعنی او نمی‌خواهد که ایران و اسرائیل به صورت مستقیم رودررو شوند، بلکه خواهان تداوم تقابل با اسرائیل از طریق بازوهای نیابتی‌اش در منطقه است.


آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه دوم نماز جمعه به زبان عربی سخن گفت و آنچه به «محور مقاومت» است را خطاب قرار داد.


بگفته او «دشمن پلید و زبون چون نمی‌تواند به تشکیلات مستحکم حزب‌اللّه یا حماس یا جهاد اسلامی و دیگر سازمانهای مجاهد فی‌سبیل‌اللّه صدمه‌ی جدّی بزند، ترور و تخریب و بمباران و کشتار غیر نظامیان و داغدار کردن غیر مسلّحین را نشانه‌ی پیروزی خود قلمداد میکند.»


رهبر جمهوری اسلامی نتیجه را «تراکم خشم» و سر برآوردن «رهبران و از جان‌گذشتگان بیشتر» توصیف کرد.


حضور او در این نماز جمعه در حالی است که نگرانی‌ها از چگونگی پاسخ احتمالی اسرائیل به حملات موشکی ایران بر سر این کشور سایه انداخته است.


پیش از این سخنرانی، مراسمی برای یادبود حسن نصرالله، دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان در مصلی تهران برگزار شد.

منبع تصویر،IRNAتوضیح تصویر،وزیر خارجه ایران در ادامه سفرهای منطقه‌ای به بیروت رفت

عراقچی در بیروت؛ بیروت زیر حملات سنگین


از جمله غایبان نماز جمعه امروز عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران بود که طی روزهای اخیر برای رایزنی به کشورهای منطقه سفر کرده است.


او روز جمعه به بیروت، پایتخت لبنان رفته است و صبح امروز با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر این کشور هم دیدار کرده است.


عباس عراقچی و مسعود پزشکیان پیش از این به قطر سفر کرده بودند؛ رسانه‌های ایران گفته بودند جمهوری اسلامی از طریق قطر به آمریکا پیامی ارسال کرده و در آن گفته است که «دوره خویشتن‌داری یک جانبه دیگر تمام شده است.»


سفر وزیر خارجه ایران به بیروت در حالی انجام شده که دیشب مناطق جنوبی منطقه ضاحیه در بیروت شاهد یکی از شدیدترین حملات اسرائیل بود.


رسانه‌های محلی گفته‌اند که دست‌کم ده حمله به این شهر انجام شده که یکی از آنها در بیرون فرودگاه بین‌المللی بیروت بود.


در گزارش‌ها به نقل از مقامات اسرائیلی آمده است که یک هدف کلیدی هاشم صفی‌الدین، رهبر احتمالی حزب‌الله و پسرعموی حسن نصرالله، بوده است.


شاهدان می‌گویند که شدت این انفجارها با انفجارهایی که هفته گذشته نصرالله در آن کشته شد، قابل مقایسه است.


حزب الله هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده است.


پیش از این انفجارها سخنگوی ارتش اسرائیل با صدور هشدار و ترسیم نقشه‌ای از ساکنان جنوب بیروت خواسته بود که اطراف چند ساختمان مشخص شده روی نقشه را فورا ترک کنند.


حملات اسرائیل به لبنان در حالی ادامه یافته است که وزارت بهداشت لبنان می‌گوید تعداد کشته‌شدگان در این کشور به ۲۰۲۰ نفر رسیده است.