اسرائیل به منطقه تحت نفوذ حزب‌الله در بیروت حمله کرد و می گوید فوآد شکر را «کشته است»

توضیح ویدئو،تصاویری از منطقه مورد حمله هوایی اسرائیل در جنوب بیروت

ارتش اسرائیل می‌گوید توانسته در جریان حمله هوایی به جنوب بیروت و منطقه مورد نفوذ حزب‌الله، فوآد شکر، فرمانده ارشد نظامی این سازمان شبه نظامی مورد حمایت ایران را هدف قرار دهد.

ارتش اسرائیل سه‌شنبه شب مدعی شد که فوآد شکر را در جریان یک «حمله هدفمند مبتنی بر اطلاعات تجسسی، از پا درآورده» است.

آمریکا فوآد شکر را یکی از ارشدترین فرماندهان حزب الله و مشاور عالی حسن نصرالله، رهبر این گروه، می داند و برای نقش ادعایی او در بمب گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی آمریکایی در بیروت، آقای شکر را تحت تعقیب قرار داده و برایش ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در شبکه های اجتماعی و دقایقی بعد از این انفجار بدون جزییات بیشتر نوشته: «حزب الله از خط قرمز عبور کرده بود».

در روزهای گذشته مقام‌های اسرائیلی تاکید کرده‌ بودند که به حمله مرگبار اخیر به بلندی‌های جولان پاسخ خواهند داد.

در جریان آن حمله راکتی به منطقه مجدل شمس ۱۲ کودک و نوجوان که مشغول بازی در زمین فوتبال بودند کشته شدند.

حزب الله قویا نقش داشتن در این حمله را رد کرده و دولت لبنان هم خواستار تحقیقات مستقل بین‌المللی شده است.

روز گذشته کمیته امنیتی دولت اسرائیل پس از یک جلسه اضطراری به بنیامین نتانیاهو و وزیردفاع اسرائیل مجوز اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل حمله راکتی به مجدل شمس را داده بود.

اکنون نگرانی‌ها از احتمال آغاز یک جنگ تمام عیار میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل به اوج خود رسیده و بازیگران بین المللی چون کاخ‌سفید که بزرگترین حامی اسرائیل است می‌گوید هنوز باور دارد که جلوگیری از یک جنگ تمام عیار غیرممکن نیست.

بیروت

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،تصاویر اولیه از نقطه‌ای که گفته شده انفجار ناشی از حمله هوایی ارتش اسرائیل روی داده

لبنان حمله به جنوب بیروت را محکوم کرد

در نخستین واکنش رسمی از سوی دولت لبنان، نبیل میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، «خشونت آشکار اسرائیل» در حمله به جنوب بیروت را محکوم کرده و گفته از نظر لبنان این یک «اقدام مجرمانه» بوده وبخشی از «یک سری عملیات‌های خشن کشتن شهروندان که آشکارا نقض قوانین بین‌المللی است».

ساعتی پیش هم عبدالله بو حبیب، وزیرخارجه لبنان از تصمیم کشورش برای شکایت به سازمان ملل متحد خبر داده بود.

آقای بو حبیب همچنین به خبرگزاری رویترز گفته امیدوار است هرگونه پاسخ احتمالی از سوی حزب‌الله موجب افزایش تنش و درگیری نشود.

این که آیا این حمله هوایی اسرائیل تمام پاسخی است که این کشور برای مقابله با حمله راکتی به مجدل شمس انجام داده یا حملات دیگری هم در راه است، موجب افزایش نگرانی‌ها از گسترش جنگ از داخل غزه به خاک لبنان و مرزهای جنوبی این کشور با اسرائیل شده است.

توضیح ویدئو،تصاویری که نفیسه کوهنورد، گزارشگر ارشد ما از لحظات اولیه بعد از شنیدن صدای انفجار در بیروت ارسال کرده است

واکنش اولیه کاخ‌سفید: جنگ تمام عیار میان حزب‌الله و اسرائیل اجتناب‌ناپذیر نیست

دولت آمریکا در نخستین واکنش خود به حمله اسرائیل به جنوب بیروت گفته «جنگ تمام عیار میان حزب‌الله و اسرائیل غیرقابل اجتناب نیست».

کارین ژان-پی‌یر، سخنگوی کاخ‌سفید دقایقی پیش در کنفرانس خبری روزانه در باره احتمال بروز جنگ رو در رو و تمام عیار میان حزب‌الله و اسرائیل گفت «جو بایدن معتقد است که می‌توان از وقوع آن پرهیز کرد».

خانم ژان پی‌یر گفته از نظر کاخ‌سفید یک راه حل دیپلماتیک همچنان قابل دسترس است که به موجب آن به ساکنان دو سوی مرزهای لبنان و اسرائیل اجازه بازگشت به محل زندگی آنها را بدهد.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده است که موضع آمریکا پرهیز از «یک جنگ تمام عیار» میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان است.

در همین حال، کامالا هریس، معاون ریاست جمهوری امریکا و نامزد منتخب حزب دموکرات برای انتخابات نوامبر امسال گفته از «حق اسرائیل برای دفاع از خود» حمایت می‌کند.

خانم هریس عصر سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «من بدون هیچ اما و اگری از حق اسرائیل برای دفاع و تامین امنیت خود حمایت می‌کنم. اسرائیل حق دارد که از خود در برابر یک سازمان تروریستی دفاع کند - چیزی که دقیقا حزب‌الله است. ما باید همچنان بروی یک راه حل دیپلماتیک کار کنیم که به چنین حملاتی پایان دهد».

در همین حال ارتش اسرائیل می‌گوید پیش از حمله به جنوب بیروت کاخ‌سفید را در جریان قرار داده بوده است.

بیشتر بخوانید

درگیری های نظامی مرزی میان حزب‌الله و اسرائیل دهه‌هاست که تقریبا به صورت روزانه وجود دارد و گاه افزایش و کاهش می‌یابد اما از زمان حمله خونین هفتم اکتبر حماس به خاک اسرائیل که موجب کشته شدن ۱۲۰۰ نفر و اسارت حدود ۲۵۰ نفر دیگر شد، این درگیری‌ها همواره منبع نگرانی جامعه جهانی از وقوع یک جنگ تمام عیار دیگر میان اسرائیل و حزب‌الله بوده است.

اکنون حمله راکتی به منطقه مجدل شمس در بخش اشغالی بلندی‌های جولان، ممکن است این تنش‌ها را وارد فاز جدیدی کرده باشد و در عمل یکی از قوی‌ترین نیروهای شبه نظامی جهان، یعنی حزب‌الله لبنان را وارد جنگی کند که در ۱۰ ماه گذشته محدود به غزه و میان حماس و ارتش اسرائیل و همزمان در منطقه مرزی جنوب لبنان و شمال اسرائیل بوده است.

هر دو گروه - حماس و حزب‌الله - مورد حمایت سیاسی و نظامی ایرانند و همین موضوع نگرانی از افزایش تنش میان اسرائیل و ایران و متعاقب آن ورود بیشتر گروه های شبه نظامی مورد حمایت تهران - نظیر حوثی‌ها در یمن و شبه‌نظامیان شیعه در عراق - به درگیری با اسرائیل را بسیار بالا برده است.

اطلاعیه تعیین جایزه ۵ میلیون دلاری آمریکا برای یافتن فوآد شکر

منبع تصویر،US GOVERNMENT

توضیح تصویر،دولت آمریکا برای پیدا کردن هر سرنخی از فوآد شکر ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است چرا که او متهم به داشتن «نقش محوری» در انفجار مقر تفنگ داران دریایی آمریکایی در بیروت به سال ۱۹۸۳ است

فرمانده مورد هدف اسرائیل در این حمله کیست؟

ارتش اسرائیل ساعاتی پس از این حمله هوایی مدعی شد که در جریان این حمله توانسته فوآد شکر، از فرماندهان نظامی ارشد حزب الله را هدف قرار دهد.

ما همچنان در حال بررسی صحت و سقم این اطلاعات هستیم اما تا اینجا آنچه در مورد آقای شکر می‌دانیم این است که آمریکا او را مشاور ارشد نظامی حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله می‌داند.

همچنین گزارش شده که او در جریان جنگ داخلی سوریه به حمایت از دولت بشار اسد حضور داشته است.

دولت آمریکا برای پیدا کردن هر سرنخی از فوآد شکر ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است چرا که او متهم به داشتن «نقش محوری» در انفجار مقر تفنگ داران دریایی آمریکایی در بیروت به سال ۱۹۸۳ است؛ انفجاری که طی آن ۲۴۱ نیروی نظامی آمریکایی کشته شدند.

بیروت

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،تصاویر اولیه از محل حمله هوایی در جنوب بیروت و منطقه تحت نفوذ حزب‌الله

از منطقه مورد حمله اسرائیل چه می‌دانیم؟

آن طور که گزارش‌ها و تصاویر نشان می‌دهند ساختمان‌هایی که در جریان حمله هوایی اسرائیل هدف قرار گرفته‌اند در مرکز محله حاره حریک در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت است.

حاره حریک در مرکز جنوب بیروت و ۳ کیلومتری فرودگاه واقع شده و از آن به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی حزب‌الله یاد می‌شود.

بیشترین آسیب به یک برج رسیده (عکس زیر) که به نظر می‌رسد مستقیما مورد اصابت قرار گرفته است.

بیروت

منبع تصویر،.

جزییات حمله راکتی به مجدل شمس چه بود؟

اسرائیل دو روز پیش - یکشنبه ۲۸ ژوئیه - اعلام کرد در پی اصابت یک راکت به زمین فوتبالی در روستای دروزی‌نشین مجدل شمس در بلندی‌های اشغالی جولان، ۱۲ نفر کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی شدند.

۱۲ کشته این حمله کودک و نوجوانانی بودند که در یک زمین فوتبال مشغول بازی بودند.

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، حزب‌الله لبنان را مسئول این حمله دانست و آن را «خطرناک‌ترین حمله» به غیرنظامیان اسرائیلی از اکتبر سال گذشته توصیف کرد. اما حزب‌الله هر گونه ارتباط خود با این حمله را رد کرد.

روز یکشنبه هزاران نفر در مراسم تشییع قربانیان این حمله شرکت کردند. زنان دروزی با لباس‌های سیاه عربی و روسری‌های سفید سنتی، اطراف تابوت‌هایی جمع شدند که در پارچه‌های سفید پیچیده شده بود.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل حدود ۴۳۰۰ نفر از مجموع ۲۱ هزار دروزی ساکن چهار شهر کوچک منطقه جولان، شهروندان اسرائیل هستند و برخی از آنها وضعیت شهروندی خود را از پدرانشان به ارث برده‌اند که قبلا تابعیت اسرائیل را پذیرفته بودند.

بیشتر بخوانید: