۱۴۰۳ مرداد ۹, سه‌شنبه

 عنوان اول پیک نت 10 مرداد

پزشکیان در مراسم تحلیف

مصمم به تشکیل

دولت وفاق ملی هستم

همانگونه که پیش بینی می شد و در فاصله دو مرحله انتخابات این پیش بینی قوت بیشتری گرفته بود، دکتر پزشکیان روز گذشته (سه شنبه) در مراسم تحلیف خود در مجلس که در آن هیات های خارجی، در کنار میهمانان داخلی حضور داشتند، اعلام داشت که دولت او دولت وفاق ملی خواهد بود.

این یکی از آن نکاتی بود که در جریان کارزار انتخاباتی، بسیاری از کسانی که در انتخابات شرکت نکردند و آنها که در دام رای به جلیلی افتادند نتوانستند آن را پیش بینی کنند و بر مبنای آن سهم مثبتی در این انتخابات برعهده بگیرند.

البته در کنار این مسئله، آنها نتوانستند این را نیز بپذیرند که سیاست خارجی ایران تغییر نخواهد کرد و حضور پزشکیان در انتخابات با هدف اصلاحات در مدیریت کشور صورت گرفته است و او همانن سیاست راهبری را دنبال خواهد کرد که رهبر جمهوری اسلامی در سالهای اخیر با عنوان نگاه به شرق تدوین و اعلام کرده است.

عزم نظام برای این تحول و سپرده شدن سکان ریاست جمهوری بدست پزشکیان که یقین داشتند رای مردم را بدست خواهد آورد، آنقدر قوی بود که اجازه کودتای انتخاباتی پای صندوق های رای به نفع جلیلی را ندادند و این درحالی است که تمام نهادهای برگزار کننده انتخابات در سراسر کشور و بویژه وزارت کشور در اختیار جبهه پایداری بود. جبهه ای که جلیلی نامزد انتخاباتی آن بود و پشتوانه ای مانند آیت الله میرباقری عضو مجلس خبرگان و زعیم جبهه پایداری را در حوزه های مذهبی قم دارد. زعیمی که خواب جانشینی رهبر کنونی جمهوری اسلامی را دیده است. البته پیش بینی می شود که در آینده نزدیک، پر و بال او و جبهه پایداری که تشکل و سازمان میرباقری است چیده خواهد شد. آنها، درعین حال که کشور را می چاپند، به مردم وعده می دهند که گرسنگی و فقر را تحمل کنند تا امام زمان ظهور کند.

و این همان ضرب المثل معروف و عامیانه ایرانی است که می گوید «بزگ نمیر، بهار می آد- کمبوزه با خیار می آد»

پیرامون انتخاباتی که برگزار شد و نتیجه ای که از آن حاصل آمد و بویژه تفاوت و دلائل این انتخابات در مقایسه با انتخابات 1400 سخن باید گفت و بسیار هم باید گفت، بویژه خطاب به آنها که با ادعاهای بزرگ بزرگ در دام جبهه پایداری و رای به جلیلی افتادند و تصور کردند از بغل ارتجاع مذهبی جوانه های ترقی و پیشرفت و گردش به شرق رشد خواهد کرد!

خوش بینانه ترین دلیل این اشتباه را می توان در بیگانه بودن آنها با اوضاع واقعی کشور و حاکمیت آن دانست و بد بینانه ترین آن را خود حدس بزنید.

طولی نخواهد کشید که نقاب از چهره جبهه پایداری برداشته شده و عوامل نفوذی اسرائیل در این جبهه رسوا خواهند شد.

پزشکیان که خود را همآهنگ با رهبر جمهوری اسلامی میداند، روز گذشته در سخنرانی مراسم تحلیف خود در مجلس گفت:

«من معتقد به توافق در داخل و تعامل با دنیا هستیم وفاق ملی یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته است. مردم ما در انتخابات چیزی جز این نخواستند.

جهان نیز نیازمند بهره برداری از  فرصت کم نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح طلب و عزتمند است. عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان را حق مسلم ایران می دانم. باید به مردم ایران، زنان، جوانان و قومیت‌ها به عنوان فرصت‌های بی‌نظیر ملی بنگریم. آن‌ها می‌توانند راه‌هایی نو برای حل مشکلات کشور ارایه دهند. باید فرصت حضور و مشارکت را برای کسانی که تا کنون در حاشیه‌ بوده‌اند فراهم کنیم. انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری، فرصتی نو ایجاد کرد. فرصت شنیدن صدای همه آحاد ملتی که خواست آنها تحول است.

تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران باید دولت های طرف مذاکره با ایران را به این درک رسانده باشد که ایران پایبند به تعهداش بوده و خواهد بود، اما مردم و رهبری و نظام سیاسی ایران تسلیم فشار و زیاده خواهی نمی شوند.»