۱۴۰۳ مرداد ۸, دوشنبه

 

جو بایدن خواستار تعیین محدودیت سنی و ضوابط اخلاقی برای قضات دیوان عالی آمریکا شد

دیوان عالی آمریکا

منبع تصویر،REUTERS

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ضمن انتقاد تند از «احکام افراطی» اخیر قضات دیوان عالی این کشور، خواستار اصلاحات جدی در عالی ترین نهاد قضایی آمریکا شده است؛ از جمله تعیین محدودیت دوران حضور قضات بر کرسی‌های این دیوان.

این اصلاحات که زمزمه علنی شدن آن چند هفته پیش هم در جلسه میان جو بایدن و فراکسیون نمایندگان ترقی‌خواه کنگره به گوش رسیده بود پس از آن مطرح می‌شود که دیوان عالی آمریکا اخیرا در تصمیماتی که به نفع محافظه‌کاران ارزیابی شده در مواردی چون حق سقط جنین و اختیارات و مصونیت قضایی روسای جمهوری احکامی صادر کرد که بسیار مناقشه‌برانگیز شد.

در لایحه پیشنهادی آقای بایدن محدودیت ۱۸ ساله برای حضور قضات در دیوان عالی تعیین شده و همچنین موازین اخلاقی که ضمانت اجرایی داشته باشد برای قضات در نظر گرفته شده است.

پیشنهاد ضوابط قابل اجرای اخلاق حرفه‌ای برای قضات این دیوان پس از آن مورد بحث گذاشته شد که رسانه‌های آمریکا درباره دریافت هدیه‌های نفیس و خدمات رفاهی از سوی قاضی ارشد دیوان عالی، کلارنس توماس، گزارش‌هایی منتشر کردند.

در حال حاضر ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا به طور مادام العمر منصوب می‌شوند و تنها در صورت تمایل خود به کناره‌گیری، مرگ و یا استیضاح از سوی کنگره، از کرسی خود کنار می‌روند. دونالد ترامپ در چهار سال ریاست جمهوری خود ۳ قاضی فعلی دیوان عالی را به سنا پیشنهاد و با تایید کنگره، منصوب کرد.

دیوان عالی آمریکا که بالاترین نهاد در سیستم قضایی این کشور است، یک شاخه جدا از قوه مجریه (دولت) و قوه قانون‌گذاری (کنگره) است اما قضات آن به پیشنهاد رئیس‌جمهوری و تایید مجلس سنا انتخاب می‌شوند و قوانین و مقررات ساختاری آن هم می‌بایست مصوب کنگره آمریکا باشد.

با این حال، اصلاحات پیشنهادی جو بایدن احتمالا در کنگره آمریکا به بن بست خواهد خورد چرا که مجلس نمایندگان در کنترل جمهوری‌خواهان است و در مجلس سنا هم دموکرات‌ها اکثریت شکننده‌ای دارند اما آقای بایدن گفته علت پیشنهاد چنین اصلاحاتی «ترمیم اعتماد خدشه‌دار شده دیوان عالی» است.

همزمان دموکرات‌ها امیدوارند با طرح چنین اصلاحات ساختاری در دیوان عالی کشور، رای‌دهندگان حامی این تغییرات را به سوی خود جلب کنند و با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و کنگره آمریکا - نوامبر امسال - قدرت لازم برای پیش‌بردن چنین اصلاحاتی را کسب کنند.

جو بایدن

منبع تصویر،EPA-EFE/REX/SHUTTERSTOCK

توضیح تصویر،آقای بایدن روز دوشنبه در مراسم ۶۰ سالگی تصویب قوانین شهروندی آمریکا که در آستین تگزاس برگزار شد این اصلاحات را پیشنهاد کرد

جو بایدن که به تگزاس سفر کرده امروز - دوشنبه - در شهر آستین، مرکز ایالت، گفت که «احکام افراطی» اخیر صادر شده از سوی دیوان عالی «قوانینی که برای حفظ صیانت اصول حقوق شهروندی» وضع شده‌اند را تضعیف کرده است.

آقای بایدن همچنین با اشاره برخی گزارش‌ها از بروز «تضاد منافع» شخصی و حرفه‌ای قضات گفت یکی از علل ضروری بودن اصلاحات پیشنهادی او این است که دیوان عالی «در بحران رعایت موازین اخلاق حرفه‌ای فرو رفته» است.

«من یقین دارم که ما به این اصلاحات نیاز داریم تا اعتماد خدشه‌دار شده به دیوان عالی را ترمیم کنیم. برای این که نظام حکومت‌داری خود را حفظ کنیم و توازن و نظارت را که برای بقای دموکراسی ما حیاتی است، حفظ کنیم».

جو بایدن که هفته گذشته کناره‌گیری او از رقابت‌های انتخاباتی همچنان در صدر اخبار آمریکاست روز گذشته در روزنامه واشنگتن پست یادداشتی در همین رابطه منتشر کرد که در آن نوشته بود از نظر او «آنچه اکنون در حال وقوع است نرمال نیست».