۱۴۰۳ مرداد ۹, سه‌شنبه

 

ظریف: کار من و «شورای راهبری» به پایان رسید

محمدجواد ظریف از پایان کار دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳، آخرین جلسهٔ شورای راهبری برگزار شد

منبع تصویر،X/JZARIF

توضیح تصویر،محمدجواد ظریف در آستانه مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در مجلش با انتشار این عکس نوشت آخرین جلسه شورای راهبری دوشنبه ۸ مرداد تشکیل شد

در آستانه مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در مجلس، محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری پیشنهاد گزینه‌های وزارت به مسعود پزشکیان، از پایان کار این شورا خبر داد.

او در ایکس نوشت این شورا با «بیش از ۳۰ جلسهٔ نیم‌روزی» و «گفتگوهای تفصیلی و نظرخواهی مخفی»، گزینه‌های «برتر» را به رئیس جمهور معرفی کرده است که در آن «شماری از جوانان، زنان و شایستگان اقوام و مذاهب» حضور دارند.

«خروجی نهایی فرآیند پیشنهاد کابینه به رئیس جمهور در مجموع قابل دفاع و افتخار و همسو با راهبرد توافق‌گرا و عدالت‌خواهانه دکتر پزشکیان شد.»

«شورای راهبری دوره انتقال» از کمیته‌های ویژه تشکیل شده بود تا گزینه‌های مطلوب تصدی وزارتخانه‌های دولت چهاردهم را به آقای پزشکیان ارائه کند.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید امروز برای برگزاری مراسم تحلیف به مجلس می‌رود و تا دو هفته دیگر موظف است گزینه‌های خود برای وزارتخانه‌ها را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

مجلس دوازدهم چندان با آقای پزشکیان همسو نیست اما آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با نمایندگان این مجلس و همچنین در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری از مجلس خواست با آقای پزشکیان همراهی کند.

از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی، بسیاری از منتقدان و به ویژه جریان‌های محافظه‌کار، آقای پزشکیان را به خاطر حضور پررنگ محمدجواد ظریف در ستاد انتخاباتی‌اش هدف انتقاد قرار داده بودند.

مسعود پزشکیان اما در هفته‌های گذشته ارتباط نزدیک خود با آقای ظریف را که هشت سال وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی بود، حفظ کرد و حتی پس از پیروزی او را به عنوان رئیس شورای راهبری معرفی کرد.

در روزهای گذشته، مصاحبه آقای ظریف در باره شورای راهبری با تلویزیون دولتی ایران هم خبرساز شده بود که گفت «قرار نیست افرادی که با گفتمان رئیس‌جمهور همراهی ندارند، در کابینه حاضر باشند» هر چند تاکید کرده بود که رئیس‌جمهوری جدید به دنبال تشکیل «دولت وحدت ملی» است.

این موضوع بر شدت انتقادها و حملات لفظی به محمدجواد ظریف افزود تا آنجا که در نماز جمعه ۲۹ تیر، شماری از حاضران شعار «ظریف برو گم شو» و «ظریف گورت رو گم کن» سر دادند.

محافظه‌کاران تندرو در عین حال به مواضع محمدجواد ظریف درباره مذاکره با آمریکا انتقاد دارند.

این انتقادها پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله آمریکا و درز صحبت‌های آقای ظریف در مجلس درباره او جدی‌تر مطرح شد.

در یک فایل صوتی مصاحبه محمدجوادظریف در اردیبهشت ۱۴۰۰ به بیرون درز کرد او از کارشکنی روسیه در مذاکرات برجام و همچنین تقابل دستگاه دیپلماسی با تصمیمات نظامی و به ویژه نقش قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران گفته بود.

توضیح ویدئو،جزییات مصاحبه منتشر نشده محمد جواد ظریف درباره قاسم سلیمانی و مسایل مهم سیاست خارجی ایران

با پایان کار دولت حسن روحانی، همچنان انتقادها از آقای ظریف ادامه یافت و بسیاری خواستار محاکمه او شدند.

او در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی وزیر خارجه پیشین ایران کمتر تن به مصاحبه داده بود اما در ماه‌های گذشته او به مرور او درباره سیاست خارجی ایران صحبت کرده بود.

سرانجام در هفته‌های گذشته با اعلام نامزدی آقای پزشکیان، آقای ظریف بار دیگر در صحنه سیاسی ایران ظاهر شد و به عنوان مشاور سیاست خارجی و رئیس شورای راهبری مسعود پزشکیان فرصت یافت در تلویزیون دولتی ایران صحبت کند.