۱۴۰۳ مرداد ۷, یکشنبه

 


 

شام آخر

آخرین جشن هنر شیراز

و مراسم افتتاح المپیک فرانسه

 
 

 

آخرین جشن هنر شیراز، تیر خلاص به پیشانی رژیم شاه بود. آنها که آن جشن هنر را به یاد دارند، پس لرزه های آن را هم باید بخاطر داشته باشند. در آن جشن هنر، در خیابان های اصلی شهر یک نمایش ویترینی انجام شد که در آن رابطه جنسی بصورت علنی نمایش داده شد. یکی روز بعد از این نمایش سیل اعتراض ها آغاز شد و شهبانو فرح که به کمک مشاوران هنری اش مبتکر این نمایش مدرن بود، نه یک پا که چند به عقب برداشت و دستور توقف این نمایش را داد، اما دیگر کار از کار گذشته بود و مذهبیون و بویژه بازاری ها و کسبه شیراز سوژه را از کف ندادند. این آخرین جشن هنر شیراز و در واقع آخرین دسته گلی بود که فرح همسر شاه در ایران به آب داد.

مراسم فاجعه بار افتتاح المپیک فرانسه که اعتراض های گسترده ای را در خود فرانسه و دیگر کشورهای اروپائی به دنبال آورده، آن جشن هنر را به خاطر می آورد و آن نابخردی های تاریخی را که گاه می تواند ریشه یک رژیم و نظام و حکومت را از خاک بیرون بکشد.

در مراسم افتتاح المپیک، شام آخر مسیح به تمسخر گرفته شد و رقص هنری را هم به یک همجنسگرا دادند که ریش داشت اما معلوم نبود زن است و ریش مصنوعی گذاشته و یا مرد است و لباس زنانه پوشیده. سر میز شام آخر نیز نوعی رابطه جنسی به نمایش گذاشته شد.

دولت فرانسه خیلی سریع و با دیدن انعکاس های اعتراض آمیز عقب نشینی کرده و بابت این نمایش عذرخواهی کرد اما "چرا عاقل کند کاری- که باز آرد پشیمانی". سبو شکست و آب ریخته روی زمین را نمی توان جمع کرد. دولت فرانسه و دستگاه تبلیغاتی و ورزشی آن سبوی صبر و تحمل مردم و بویژه باورمندان مسیحی و کشیش ها را شکستند.

روسیه که از شرکت دراین المپیک به بهانه جنگ با ناتو در اوکراین محروم شده خیلی زود سوژه را روی هوا قاپید و ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت:« دولت فرانسه در آستانه افتتاحی المپیک، یک سرآشپز روسی الاصل را به اتهام جاسوسی و تلاش برای "برهم زدن مراسم" بازداشت کرد. چند "جاسوس" لازم بود تا افتتاحیه المپیک در پاریس به این شکست بزرگ تبدیل شود؟»

رسانه های انگلیسی، از جمله روزنامه اکسپرس و شبکه خبری ریتیش نیوز هم نوشتند: این بدترین مراسم افتتاحیه المپیک بود، چنان که بسیاری از تماشای پخش زنده این مراسم منصرف شده و آنرا تا آخر تماشا نکردند.

ضمنا "آنجلو جولیانو"، روزنامه‌نگار ایتالیایی پس از افتتاحیه بازی‌های المپیک تابستانی پاریس، از روسیه درخواست پناهندگی کرد و گفت که دیگر نمی خواهد شاهد چنین نمایش های مزخرفی باشد. مکرون فرانسه را تحقیر می کند