تشییع کودکان کشته شده در مجدل شمس جولان؛‌ برخورد خشمگین گروهی از عزاداران با مقامات اسرائیلی

مراسم خاکسپاری

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،مراسم خاکسپاری کودکان کشته شده در حمله موشکی دیروز به بلندی‌های جولان

مراسم خاکسپاری کودکان کشته شده در حمله موشکی دیروز به مجدل شمس در بلندی‌های اشغالی جولان با حضور هزاران نفر از مردم منطقه و خانواده‌های سوگوار برگزار شد. در این مراسم تعدادی از وزرا و مقام‌های اسرائیلی هم شرکت کردند که‌ با واکنش گروهی از عزاداران روبرو شدند. جمعیت عزادار و خشمگین سیاستمداران اسرائیلی را متهم کردند که ۹ ماه است که از امنیت آن منطقه غفلت کرده و حالا به آنجا آمده‌اند.

در حمله راکتی شنبه به مجدل شمس در مناطق تحت اشغال اسرائیل در بلندی‌های جولان، دست کم ۱۲ نفر کشته و ۱۹ نفر مجروح شدند. کشته شدگان نوجوانانی بودند که در یک زمین فوتبال در حال بازی بودند.

به گزارش تایمز اسرائیل یکی از حاضران به سیاستمداران اسرائیلی حاضر در مراسم را خطاب قرار داد و گفت: «شرم نمی‌کنید! پسری برای بازی فوتبال رفت و دیگر به خانه بازنگشت.» جمعیت حاضر با صدای بلند این جملات را تایید کردند.

مجدل شمس،‌ روستایی در بلندی‌های اشغالی جولان است که حدود ۲۵ هزار نفر از عرب‌زبان‌های دروزی در آن زندگی می‌کنند.

اسرائیل، حزب‌الله لبنان را که از حمایت ایران برخوردار است مسئول حمله به مجدل شمس می‌داند اما حزب‌الله هرگونه دخالت را رد کرده است.

در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که «همه نشانه‌ها» حاکی از این است که موشکی که به بلندی‌های جولان اصابت کرده را حزب‌الله لبنان پرتاب کرده است.

آقای بلینکن تاکید کرد که آمریکا در تماس با اسرائیل است و نمی‌خواهد که شاهد تشدید درگیری باشد.

یک روز پس از این حمله، ارتش اسرائیل گفت در اقدامی‌ تلافی‌جویانه «زیرساخت‌های» حزب‌الله لبنان از جمله «انبارهای سلاح» را هدف قرار داده است.

عکس کودکان و نوجوانان کشته شده

منبع تصویر،ISRAELI FOREIGN MINISTRY

توضیح تصویر،اسرائیل عکس‌ها و اسامی ۱۱ تن از کودکان کشته شده را منتشر کرده است؛ آنها ۱۰ تا ۱۶ ساله بودند

در همین حال قرار است دور تازه گفتگو برای آتش‌بس در غزه امروز در رم، پایتخت ایتالیا از سر گرفته شود درحالیکه این نگرانی وجود دارد که بار دیگر بی‌نتیجه بماند.

ویلیام برنز رئیس سیا، شیخ محمد عبدالرحمان آل ثانی نخست‌وزیر قطر و روسای دستگاه‌اطلاعاتی-امنیتی اسرائیل و مصر، دیوید برنع و عباس کامل در این گفتگوها شرکت می‌کنند. این درحالیست که بنابر گزارش‌ها بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل که از سفر به آمریکا بازگشته است در حال ایجاد سازوکاری نظارتی است که مانع ورود شبه‌نظامیان حماس به شمال غزه شود.

ایران نسبت به «پیامدهای پیش‌بینی‌نشده» هشدار داد

مجدل شمس

منبع تصویر،EPA-EFE/REX/SHUTTERSTOCK

توضیح تصویر،مراسم تشییع نوجوانان کشته شده در حمله موشکی دیروز در مجدل شمس

حمله موشکی روز شنبه به مجدل شمس واکنش‌های بسیاری در پی داشته است.

جوانا ورونیکا، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها شده است.

او هشدار داد ادامه آتش‌پراکنی و تشدید حملات متقابل می‌تواند «کل منطقه» را در «فاجعه‌ای فراتر از تصور همگان فرو ببرد.»

پس از حملات اسرائیل به لبنان، ایران هم نسبت به «عواقب پیش‌بینی نشده» هشدار داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به بیانیه حزب‌الله لبنان درباره حمله به مجدل شمس، این حمله را «یک سناریوی ساختگی» اسرائیل برای «انحراف افکار عمومی و توجهات جهانی» از جنگ غزه خوانده است.

او اسرائیل را «مسئول قطعی و اصلی پیامدها و واکنش‌های پیش‌بینی نشده» دانست و نسبت به «توسعه دامنه بی‌ثباتی، ناامنی و آتش جنگ در منطقه‌» هشدار داد.

گفته می‌شود که بسیاری از قربانیان کودکان و نوجوانانی هستند که در زمین فوتبال در این منطقه بازی می کردند.

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،گفته می‌شود که بسیاری از قربانیان حمله راکتی دیروز کودکان و نوجوانانی بودند که در زمین فوتبال در این منطقه بازی می‌کردند

ساعاتی پیش از این حمله یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای در واکنش به حمله راکتی گفت: «حمایت ما از امنیت اسرائیل در برابر همه گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران، از جمله حزب‌الله لبنان، محکم و تزلزل‌ناپذیر است.»

پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که زودتر از موعد از سفر آمریکا به اسرائیل بازگشته است، تهدید کرده بود که حزب‌الله «بهایی سنگین» برای حمله به زمین فوتبال در منطقه مجدل شمس پرداخت خواهد کرد.

اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل این حمله را زیر پا گذاشتن تمام «خط قرمز‌ها» خوانده بود.

او به کانال ۱۲ اسرائیل گفت «ما با یک جنگ تمام عیار روبرو هستیم.»

دولت لبنان هم در بیانیه‌ای کم‌سابقه در واکنش به این حمله گفت «کلیه اعمال خشونت‌آمیز و تعرض علیه غیرنظامیان را محکوم می‌کند و خواستار پایان فوری خصومت در همه جبهه‌ها است.»

در این بیانیه آمده «هدف گرفتن غیرنظامیان نقض فاحش قوانین بین‌المللی است و مغایر اصول بشری است.»

همچنین روز شنبه مقامات درمانی غزه که در کنترل حماس است، اعلام کردند که حداقل ۳۰ نفر بر اثر حمله اسرائیل به یک مدرسه که محل اسکان آوارگان فلسطینی بوده، کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

ارتش اسرائیل می‌گوید در این حمله« یک مرکز فرماندهی و کنترل حماس» را که در داخل ساختمانی در مرکز شهر غزه قرار داشت، هدف قرار داده است.

نیروهای اسرائیلی در نزدیکی محل حمله مرگبار شنبه در بلندی‌های جولان که تحت اشغال اسرائیل قرار دارد

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،نیروهای اسرائیلی در نزدیکی محل حمله مرگبار شنبه در بلندی‌های جولان که تحت اشغال اسرائیل قرار دارد

تنش اخیر نگرانی از یک جنگ تمام عیار میان اسرائیل و حزب الله را افزایش داده است.

اسرائیل و حزب‌الله لبنان از ماه اکتبر و از زمان آغاز جنگ در غزه، به طور مداوم مشغول تبادل آتش بوده‌اند اما حمله راکتی به مجدل شمس بدترین حمله به مرزهای شمالی اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه بوده است.

هر دو طرف تاکنون از یک جنگ تمام عیار اجتناب کرده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهند که حملاتِ تقریباً روزانه، مناطق مسکونی را هم در اسرائیل و هم در لبنان نابود کرده است.

دروزی‌ها چه کسانی هستند؟

حمله موشکی دیروز به مجدل شمس یکی از چهار روستای واقع در بلندی‌های جولان شده است که حدود ۲۵ هزار دروزی در آن زندگی می‌کنند.

بلندی‌های جولان مساحتی حدود ۱۸۰۰ کیلومتر دارد که ۱۲۰۰ کیلومتر آن توسط اسرائیل اشغال شده است.

اسرائیل از زمان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ میلادی (۵۷ سال پیش) این بخش از خاک سوریه را در اشغال خود دارد.

زمانی که اسرائیل در سال ۱۹۸۱ بلندی‌های جولان را به خاک خود ضمیمه کرد به ساکنان ‌آن حق شهروندی اسرائیل را داد، اما همه آنها این را قبول نکردند.

دروزی‌ها یک اقلیت مذهبی و قومی عرب زبان هستند که اغلب آنها در شمال اسرائیل،‌ لبنان، اردن و سوریه زندگی می‌کنند. دروزی‌ها پیرو آیینی توحیدی هستند که از دومین شاخه بزرگ اسلام شیعی، یعنی اسماعیلیه، منشعب شده است.

دروزی‌ها می‌توانند در اسرائیل درس بخوانند و کار کنند اما فقط کسانی که شهروندی دارند می‌توانند رای دهند.

خدمت سربازی برای مردان دروزی در ارتش اسرائیل اجباری است و آنها بزرگترین گروه غیر یهودی را در ارتش اسرائیل تشکیل می‌دهند.

گروه بزرگی از جامعه جهانی اقدام اسرائیل در تصاحب بلندی‌های جولان و الحاق آن به کشور خود را به رسمیت نمی‌شناسند.