۱۴۰۳ مرداد ۸, دوشنبه

 اولین دیدار و مذاکره خارجی

پزشکیان با پوتین خواهد بود

 

پزشکیان پس از مراسم تنفیذ که در آن رهبر جمهوری اسلامی و پزشکیان سخنرانی کردند، با همراه مخبر سرپرست ریاست جمهوری و دختر خودش عازم ساختمان ریاست جمهوری در پاستور شد. اما در هیاتی که او را از محل تنفیذ تا داخل ساختمان ریاست جمهوری همراهی کرد، یک گام جلو تر از علاء الدین بروجردی نماینده کهنه کار مجلس که اکنون رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس است، مردی با کت شیک و کرم رنگ حضور داشت که هیچ گونه مقام رسمی ندارد اما موقعیت بسیار بالائی در جمهوری اسلامی دارد. این فرد علیرضا مرندی سرپزشک مخصوص رهبر جمهوری اسلامی است که در گذشته وزیر بهداشت بود و حکم ریاست پزشکیان برای دانشگاه تبریز را او امضاء کرد. این همراهی و حضور بدرستی تعبیری بر همسوئی پزشکیان با علی خامنه ای و برخورداری از حمایت او برای اصلاحات را دارد. اصلاحاتی که با اصلاحات 20 سال پیش بکلی متفاوت است و عمدتا شامل مقابله با فساد درون حکومتی، باندبازی های مافیائی و رانتی، همت برای تقویت تولید در برابر واردات و اقتصادی تجارت محور و برخی گشایش های سیاسی و اجتماعی دارد. ظاهرا دست پزشکیان برای این اصلاحات باز گذاشته شده و تلاش او عمدتا در این مسیر خواهد بود و نه درمسیر سیاست خارجی که چارچوبی مشخص و راهبردی دارد و رئیس جمهور در آن مسیر پیش خواهد رفت. چنان که روز گذشته اعلام شد، پزشکیان در مهرماه برای شرکت مستقیم در اجلاس بریکس به قزاقستان خواهد رفت و در آنجا با پوتین و رهبر چین دیدار خواهد کرد. دیدارها قطعا گسترده تر خواهد بود اما این دو دیدار در نوع خود دیداری کلیدی است و نشان می دهد که پزشکیان درعین حال که سعی می کند علاوه بر بهبود روابط با کشورهای همسایه و کشورهای اروپائی و حتی امریکا، بر اهمیت حضور ایران در جبهه شرق آگاه است و سیاست خارجی او خارج از این مسیر راهبردی نیست. چنان که طی این مسیر، علیرغم هر ترکیبی که دولت او داشته باشد قطعی است. البته طبیعی است که ترکیب کابینه هم در زمینه اقتصادی و هم فرهنگی و اجتماعی و هم خارجی باید منطبق با همین اصلاحات داخلی و سیاست خارجی باشد.

علیرضا مرندی، بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در یک مصاحبه کوتاه با خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه پاسداران است، بطور قاطع از پزشکیان دفاع کرده و نسبت به موفقیت او در اداره کشور ابراز امیدواری کرد. فیلم این مصاحبه همان زمان در پیک نت منتشر شد.

فرزند علیرضا مرندی، که تسلط کامل به زبان انگلیسی دارد و در حاشیه تیم های مذاکره کننده اتمی ایران بعنوان کارشناس و آگاه به مسائل حقوقی حضور داشته، تا پیش از انتخابات اخیر با برخی کانال های ایرانی روی یوتیوب مصاحبه های تخصصی می کرد که با توجه به مواضع شتابزده ای که این کانال ها در حمایت از جلیلی (تا حد توهین به پزشکیان) اتخاذ کردند، بعید است که دیگر با این کانال ها مصاحبه کند.

ما شاید در یکی از عنوان های اول پیک نت، به نقشی که این کانال ها و گردانندگان آنها در انتخابات اخیر و در حمایت حیرت آور از جلیلی کردند پرداختیم. اگر هم تاکنون چنین نکرده ایم به این دلیل است که ذکر کلیات و نام نبردن از افراد را کافی میدانیم. بویژه که آمار بینندگان و شنوندگان برنامه های این کانال ها، از پس از انتخابات و پیروزی پزشکیان سقوط کرده است.

مراسم تحلیف پزشکیان قرار است امروز (سه شنبه) در مجلس انجام شود و بدنبال آن ترکیب کابینه وی به مجلس معرفی خواهد شد.

آنگونه که علاء الدین بروجردی معاون اسبق وزارت خارجه و نماینده پر سابقه مجلس که اکنون نیز عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس است اعلام کرده، چندین رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر خارجه به همراه هیات هایی از کشورهای مختلف در مراسم تحلیف حضور خواهند داشت. از جمله رئیس مجلس دومای روسیه و یک هیات بلند پایه از چین.

به كانال تلگرام پيك نت بپيونديد:

https://telegram.me/pyknet