۱۴۰۳ مرداد ۸, دوشنبه

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

 9 مرداد ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

براساس یک تفاهمنامه استراتژیک

روزانه 300 میلیون مترمکعب گاز

از روسیه به ایران خواهد رسید

مترجم: بهمن دوستدار

 
 
 

 

کمی بیش از یک ماه پیش، روسیه و ایران یک تفاهم نامه استراتژیک گازی امضا کردند، جزئیات این سند تا حدود زیادی علنی شده و در اختیار خبرگزاری ها قرار گرفته است .

قبل از هر چیز روشن است که  گازپروم در حال پیاده سازی کامل سیاست جدید خود است که اجباراً توجه بیشتر به سمت بازارهای  آسیاست که بر خلاف سمتگیری  اولیه آن است که بازار های اروپا را هدف قرار داده بود.

خبرگزاری های ایرانی شانا و ایرنا به نقل از جواد اوجی وزیر نفت ایران  گزارش میدهند که حجم گاز صادراتی روسیه به ایران در چارچوب تفاهم نامه امضا شده باید به 300 میلیون متر مکعب در روز یا 109 میلیارد متر مکعب در سال برسد. اوجی گفته که در این قرارداد «تامین حجم زیادی از گاز روسیه به ایران برای مصرف داخلی در درجه اول و در ثانی  پمپاژ به کشورهای همسایه» پیش بینی شده است، بر طبق مفاد تفاهم‌نامه  روسیه باید هزینه های ساخت خط لوله گاز مورد نظر را متقبل شود. برای این کار روسیه باید حداقل 10 میلیارد دلار در ساخت لوله های گاز سرمایه گذاری کند، علاوه بر این، تا آنجا که روشن است بخشی از خط  از بستر دریای خزر عبور خواهد کرد که جزو خاک آذربایجان است، بنابراین در آینده نزدیک  باید با علی اف هم مذاکره و توافقات لازم صورت گیرد.

سئوال این است: آیا مسیر جدید (آسیایی) به گازپروم کمک می کند تا ضررهای خود را به دلیل خروج از بازار های اروپا جبران کند؟ پاسخ به این سوال ساده نیست... از یک طرف حجم تخمینی پمپاژ (109 میلیارد) تقریباً 2/3 گاز پمپ شده به اروپا در سال 2021 (155 میلیارد) است اما از طرف دیگر قیمت پایه عرضه به ایران و دیگران از این خط  هنوز ناروشن است، بنابراین این سوال همچنان باز است.

اما ، چرا ایران به گاز روسیه نیاز دارد در حالی که تقریبا 16 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان در خاک این کشور قرار دارد؟

نکته اصلی این است که طی چند سال گذشته، سرمایه گذاری در صنعت گاز ایران به پایین ترین حد خود رسیده است که به نوبه خود پروژه های توسعه میدان های امیدوارکننده را متوقف کرده است. توسعه این میادین نه تنها گران است، بلکه از نظر فناوری نیز بسیار دشوار است ، بنابراین برای رفع کمبودهای کوتاه مدت، تصمیم به تامین گاز از روسیه گرفته شده است. علاوه بر این، ایران در نظر دارد تا بخشی از گاز روسیه را مجدداً به کشورهایی مانند هند بفروشد و برای این کار( ترانزیت) مقداری ارز که البته زیاد نخواهد بود اما همچنان ارزشمند برای این کشور به ارمغان خواهد آورد.

https://t.me/naebrosh