۱۴۰۳ مرداد ۹, سه‌شنبه

 

11h 
🔸پیامبر نقابدار
🔻قیام مقنع عنوان مقاله محققانه ای است در کتاب جنبش های اجتماعی در ایران پس از اسلام.نویسنده ،رضا رضازاده لنگرودی در این کتاب تقریبا به تمام منابع موجود در مورد مقنع به زبان های فارسی،عربی،انگلیسی و روسی مراجعه و ضمن معرفی هریک، با مقایسه و مقابله مطالب در آن منابع ، متن قابل توجه و صحیحی در مورد مقنع ارائه داده است.
🔻رهبر جنبش
دانسته های ما از آغاز زندگی مقنع درخور شهرتش نیست. و درباره تاریخ تولد و بخشی از زندگی اش که در مرو گذشته است گزارشی در دست نیست.سعید نفیسی زادروز او را سال۱۱۳هجری یاد کرده است. زادگاه مقنع را مرو و در دهکده ای به نام کازه دانسته اند.
پدرش حکیم از مردان بلخ و از سرهنگان امیر خراسان و همروزگار منصور دوانیقی خلیفه عباسی بوده است.
در نامگذاری او ، وی را هاشم ،ابوهاشم و عطا یاد کرده اند.
🔸وجه تسميه مُقنَّع
تاریخنگاران اسلامی دربارۀ سبب شهرت او به مُقنع آورده اند که همواره نقابی بر روی داشت تا روی او کس نتوانست دید. دشمنانش میگفتند که این نقاب را به روی از آن جهت دارد که تا زشتی و بدرویی خویش را فرو پوشاند، و پیروان او بر آن بودند که این امر از آنجا ریشه گرفته بود که پوششی باشد برای جلوگیری از درخشش نور الهی .
🔸فرقه رزَامیه
ابوهاشم ،جانشین محمد حنفیه، فرزندی نداشت و اصحاب او پس از مرگش به پنج گروه تقسیم شدند و به گفته شهرستانی در ملل و نحل عده ای امامت را به ابومسلم خراسانی رساندند و گفتند او را در امامت نصیبی است و ادعا کردند که روح خدا در او حلول کرده است. این گروه رزَامیه خوانده میشوند و مقنع در آغاز بر این مذهب بود.مقنع  به هنگام دعوی خود گفت که روح خدا ابتدا در آدم و تا حضرت رسول، بعد در ابومسلم، و سپس در مقنع حلول کرده است.و آغاز فعالیت های مقنع به عنوان یک مبارز سیاسی بر ضد خلیفه عباسی زمانی بود که خود را پیامبر خواند.و خود و پیروانش در برابر عباسیان که سیاه جامه بودند به جامه سپید ملبس و به سپید جامگان معروف شدند.
این مطلب از کتاب "جنبش های اجتماعی در ایران پس از اسلام" اخذ شد و لازم است در تکمیل مطلب جهت علاقه مندان پست دیگری هم ارسال شود.