گزارش زنده

  1. ولی الله سیف، رئیس و احمد عراقچی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی، بار دیگر محکوم شدند

    IR

    قوه قضاییه ایران اعلام کرده است که ولی الله سیف، رئیس و احمد عراقچی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی، بار دیگر محکوم شدند

    به گزارش منابع خبری پرونده این دو که برای بررسی مجدد به دیوان عالی ارجاع شده بود براساس رای صادره، به پرداخت جریمه نقدی معادل دو برابر بهای ریالی ارز موضوع قاچاق محکوم شدند.

    شعبه اول دادگاه انقلاب تهران ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی، پس از استماع اظهارات نماینده دادستان، متهمان و وکلای آن‌ها و بررسی محتویات و مستندات پرونده، رفتار ارتکابی آقایان، ولی الله سیف، احمد عراقچی و سالار آقاخانی دایر بر مداخله ارزی در بازار غیررسمی ارز را منطبق با بزه قاچاق ارز تشخیص داد و رای به محکومیت آنها صادر کرد.

    ولی‌الله سیف پیش از این به ۱۰ سال زندان و احمد عراقچی به ۸ سال زندان محکوم شده بودند.

    علاوه بر آن در خصوص اتهام سالار آقاخانی در مورد بر پرداخت رشوه و اتهام سید رسول سجاد از مدیران وقت امور بین‌الملل بانک مرکزی و میثم خدایی هر دو به بخاطر دریافت رشوه با رد اعاده خواهی آنان، حکم قبلی صادر شده عیناً از جانب دادگاه تایید و مورد ابرام قرار گرفته است.

  2. «دستور بازبینی دوربین‌های مداربسته و احضار مامورین حاضر در محل قتل کیان پیرفلک»

    سجاد پیرفلک، عموی کیان پیرفلک در حساب توییتری خود از صادر شدن «رای قرار رفع نقص در پرونده کیفری مجاهد کورکوری» خبر داده است.

    در تصاویری که او از رای دادگستری کل خوزستان منتشر کرده است، افزون بر بازبینی دوربین‌ها، بر احضار مامورین حاضر در صحنه، مواجهه روبروی مجاهد کورکوری و والدین کیان پیرفلک، تحقیق از والدین کیان پیرفلک و بررسی دلیل عدم شکایت آنها از متهم و ابلاغ نظریه کارشناس سلاح و مهمات به طرفین پرونده تاکید شده است.

  3. گشت‌های شناسایی خانه‌های خالی هم تشکیل شد

    IR

    مشاور وزیر راه و شهرسازی در ایران گفته است که گشت‌های شناسایی خانه‌های خالی از امروز در تهران و پردیس آغاز بکار کرده است.

    جواد سادات گفته که این گشت‌های مشترک شهرداری و سازمان امور مالیاتی به زودی برای سایرمناطق مختلف شهری هم فعالیت خود را شروع می‌کند.

    به گزارش ایلنا، آقای سادات گفته براساس داده‌های دستگاه‌های مختلف تعداد فراوانی از خانه‌های خالی شناسایی شده‌اند که پیشنهاد می‌دهیم تا ۱۵ روز آتی مالکان در کلانشهرها به ویژه شهر تهران نسبت به عرضه این واحدها به بازار مسکن اقدام نمایند.

    او همچنین گفته مهمترین ملاک وزارت راه و شهرسازی برای خالی نبودن خانه‌های خالی پرکردن اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان است.

    او از شهروندان خواسته اطلاعات خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند.

    به گزارش رسانه‌های ایران افزایش قیمت اجاره‌بها در تهران باعث شده است اکنون نه تنها مردم مجبور به مهاجرت به مناطق پایین‌تر شهر شوند بلکه تمایل برای اجاره واحدهایی با متراژ پایین و حداقل امکانات نیز افزایش پیدا کند؛ تا آنجا که در بین آگهی‌های مسکن به‌ویژه در جنوب شهر می‌توان میکروآپارتمان یا سوئیت‌های بسیار کوچک‌ متراژ با سن بالا و حداقل امکانات را دید که عموما نیز از سوی زوج‌ها یا حتی خانواده‌های دارای فرزند اجاره می‌شوند. متراژ برخی از این خانه‌ها تنها ده متر است.

    براساس گزارش‌ها، اجاره یک سوئیت ۱۸ متری با عمر بیشتر از ۳۲ سال در منطقه شمیران نو، ۴۰ میلیون تومان ودیعه و سه میلیون تومان اجاره ماهانه آگهی شده است.

    صاحبخانه به «تجارت‌نیوز» گفته: «شما روی ۱۰ متر حساب کن، بقیه فضا سرویس بهداشتی و آشپزخانه است!» به این ترتیب هر فرد در نهایت پنج متر فضا برای زندگی خواهد داشت؛ فضایی با طول و عرض دو نیم متر!

  4. تجمع ایرانیان مخالف حکومت ایران در بریزبن استرالیا

  5. واکنش ها به واگذاری خودروی شاسی بلند؛ فریدون عباسی: «چرا باید این گدابازی‌ها را درآوریم و به ماشین شاسی بلند گیر بدهیم»

    IR

    واکنش‌ها به واگذاری خودروهای شاسی بلند به نمایندگان مجلس ادامه دارد و فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید «نظام روزانه‌ای و دقیقه‌ای هزینه می‌کند تا این نماینده در مجلس بنشیند چرا باید این گدابازی‌ها را درآوریم و به ماشین شاسی بلند گیر بدهیم؟ مگر قیمت ماشین شاسی بلند چقدر است؟»

    به گزارش ایرنا، آقای عباسی با اشاره به استیضاح وزیر صنعت، تجارت و معدن (صمت) در هفته گذشته گفته «بهتر است که این حرف‌ها را در جامعه به دروغ پخش نکنیم که به نماینده‌ها باج می‌دهند و یا الکی به آنها پول می دهند. مشخص است کسی که شغل و درآمد ندارد فکر می‌کند در مجلس چه خبر است در صورتی که نمی‌داند که چقدر خرج یک نماینده مجلس است».

    همچنین در پی تائید واگذاری خودرو به نمایندگان مجلس، احد آزادی خواه نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با «خانه‌ ملت»، اظهارات بازرس ویژه رئیس جمهور را «تشویش اذهان» خوانده و گفته موضوع تحویل خودرو به نمایندگان، در قبال پس گرفتن امضاء استیضاح متاسفانه به ادبیات جاری در رسانه‌های کشور تبدیل شده در حالی که تا کنون هیچ خبر دقیقی در این زمینه به دست مردم نرسیده واظهارات بازرس ویژه رئیس جمهور باعث «مشوش» کردن اذهان علیه تمامی نمایندگان شده است.

    همزمان با حمله شماری از نمایندگان مجلس به گزارش بازرس ویژه رئیس جمهور، روزنامه «ایران»، روزنامه رسمی دولت امروز به گزارش‌ها درباره واگذاری شاسی بلند واکنش نشان داده و خواستار شفاف‌سازی ماجرای واگذاری خودروهای شاسی‌بلند به برخی نمایندگان شد.

    روزنامه دولت یادآور شده «ماجرای این خودروها، پس از ادعاهای یک نماینده رسانه‌ای شد. این نماینده البته مدعی شد که این خودروها، به تازگی و از سوی فاطمی امین وزیر سابق صمت به نمایندگان داده شده است تا باعث رأی‌آوری وی در جریان استیضاح سال ۱۴۰۱ شود اما بررسی‌های دقیقی که از سوی بازرس ویژه رئیس‌جمهور انجام شد، نشان داد که واقعیت ماجرا، درست برخلاف آن چیزی است که این نماینده ادعا کرده است».

    روزنامه ایران نوشته «اکنون، مشخص شده نه تنها این رانت ارتباطی با بحث استیضاح ندارد، بلکه ساحت دولت از چنین رانتی مبرا است».

    هفته گذشته نمایندگان با اکثریت آرا، با طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر «صمت» موافقت کرده و او از وزارت «صمت» برکنار شد.

  6. مراسم تاجگذاری چارلزم سوم، پادشاه بریتانیا و ملکه کامیلا را از تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی دنبال کنید

  7. رئیس انجمن دفاتر مسافرتی ایران: بلیت هواپیما در برخی مسیرها ۱۰۰ درصد گران شده

    هواپیماهای مسافربری

    حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر مسافرتی در ایران گفته که قیمت بلیت هواپیما در برخی مسیرهای پرتقاضا نه تنها «۱۰۰ درصد » افزایش داشته بلکه «کمیاب» هم شده است.

    او با اشاره به این که این افزایش قیمت، هزینه‌های سفر را تا «۱۰۰ درصد گران می کند» گفته «مگر آقایان نمی‌گویند ۵ درصد عموم مردم مصرف‌کننده هواپیما هستند، چرا ۹۵ درصد مردم باید تاوان این ۵ درصد را بدهند. »

    رئیس انجمن دفاتر مسافرتی درباره اظهارات شرکت‌های هواپیمایی که گفته‌اند قیمت بلیت هواپیما دو سال است افزایش نداشته گفته شرکت‌های هواپیمایی که هر بار به بهانه‌ای قیمت‌ها را افزایش می‌دهند؛« سال ۹۹ قصد افزایش ۳۰۰ درصدی» را داشتند که پس از اعتراض و واکنش‌های زیاد، به ۱۰۰ درصد رساندند .«اوایل سال ۱۴۰۱ هم که آهنگ دلاری کردن بلیت هواپیما برای خارجی‌ها» را زدند و به این بهانه یک گرانی دیگر اتفاق افتاد. در بهمن‌ماه سال گذشته هم بی‌آنکه مصوبه‌ای صادر شود، « ۳۰ درصد» افزایش قیمت داشتند.

  8. پوشش ویژه مراسم تاجگذاری شاه چارلز سوم و ملکه کامیلا از بی‌بی‌سی فارسی

    پوشش ویژه مراسم تاجگذاری شاه چارلز سوم و ملکه کامیلا را از ساعت ۱۲:۳۰ به وقت ایران از بی‌بی‌سی فارسی دنبال کنید

  9. پزشکی قانونی: علت فوت ابراهیم فاضل، روحانی مفقود شده را «غرق شدگی در دریا» اعلام کرد

    IR

    درپی پیدا شدن جسد یک روحانی در سواحل جویبار، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران اعلام کرد که براساس معاینات تخصصی انجام شده علت فوت ابراهیم فاضل، «غرق شدگی در دریا است».

    به گزارش ایرنا، علی عباسی گفته حسب دستور مقام قضایی جسد ابراهیم فاضل در روز جمعه ۱۵ اردیبهشت به پزشکی قانونی انتقال یافت و هویتش احراز شد.

    ابراهیم فاضل برادر همسر محمود نبویان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی است و جسد او در حالی روز گذشته در سواحل جویبار پیدا شد که طبق اطلاعات موجود از سه شنبه گذشته یعنی ۱۲ اردیبهشت ماه اطلاعی از او در دست نبود.

    پزشکی قانونی توضیج بیشتری درباره معاینات جسد این روحانی نداده است.

    به گفته مدیر حوزه علمیه بابل: «ابراهیم فاضل، از قم برای دیدار با خانواده به بابل مراجعه کرد و برای چند ساعت به ساحل بابلسر رفته بود.»

    او در ادامه گفته بود: « ابتدا یک صیاد، لباس روحانیت را به همراه موبایل آقای فاضل در ساحل جویبار پیدا کرده است.»

    پلیس هم گزارش کرد که ابراهیم فاضل پس از تهیه وسایل شنا به ساحلی در «بهنمیر» رفته است و با راننده خودرو برای بازگشت قرار داشته است.

    ساعتی بعد سرهنگ ساداتی معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس مازندران نیز اعلام کرد که در پی مفقود شدن آقای فاضل، در سواحل دریای بابلسر در روز ۱۲ ردیبهشت ماه، صبح روز گذشته (جمعه) پیکر بی جان او در ساحل روستای «گلدشت» جویبار بعلت غرق شدگی کشف شد.

    حدود ده روز پیش نماینده پیشین علی خامنه‌ای در سیستان و بلوچستان نیز در بابلسر با حمله مسلحانه به قتل رسید. مسئولان ایران گفتند که ضارب انگیزه شخصی داشته و این فرد را با شخص دیگری اشتباهی گرفته است.

  10. سازمان حقوق بشر ایران اعدام حبیب اسیود را بشدت محکوم و «مصداق بارز تروریسم حکومتی» دانست

    حبیب اسیود

    سازمان حقوق بشر ایران اعدام حبیب اسیود را بشدت محکوم کرده و خواستار واکنش «شدید جامعه جهانی نسبت این قتل فراقضایی» شده است.

    این سازمان اعدام حبیب اسیود را «مصداق بارز تروریسم حکومتی» دانسته و گفته است که «این عمل تروریستی جمهوری اسلامی باید با واکنش قوی اتحادیه اروپا و بخصوص دولت سوئد مواجه شود.»

    قوه قضائیه جمهوری اسلامی امروز اعلام کرد که حکم اعدام حبیب اسیود شهروند ربوده شده ایرانی- سوئدی به اجرا در آمده است.

    بیشتر بخوانید:

    حبیب اسیود اعدام شد

  11. «آب‌های ژرف سیستان به هشت عنصر سنگین آلوده‌اند»

    روزنامه پیام ما، چاپ تهران در گزارشی می‌گوید نتایج آنالیز آب‌های چاه ژرف در سیستان نشاندهنده آلودگی این آب‌ها به هشت عنصر سنگین است.

    از مدت‌ها پیش وزارت نیرو در ایران طرح‌هایی برای مطالعه و بهره برداری از آب‌های ژرف در ایران داشته که دو مورد آن به استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان بر می‌گردد.

    سازمان حفاظت محیط زیست ایران در زمان حضور کاوه مدنی به عنوان معاون این سازمان، «با هر گونه استحصال و بهره برداری از منابع آب ژرف تجدیدپذیر و غیرتجدیدپذیر مخالفت کرد.»

    رئیس شاخۀ مهندسی عمران فرهنگستان علوم هم اخیرا در نشست تحلیلی وضعیت تالاب‌های کشور با اشاره به آنالیز نمونه‌های استخراج شده در آزمایشگاهی در آلمان، این پروژه را شکست‌خورده دانست

    دولت ابراهیم رئیسی از زمان شروع به کار از اوج‌گیری فعالیت‌ها در زمینۀ توسعۀ تحقیقات و اکتشافات آب ژرف خبر داده است و قرار بوده آب شهر ادیمی (نیمروز) که با معضل کم آبی مواجه بوده از این راه تامین شود.

    روزنامه پیام ما در گزارشی از سلسله نشست‌های آینده‌پژوهی برنامه‌های حفاظت و احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور به نقل از رضا مکنون، رئیس شاخۀ مهندسی عمران فرهنگستان علوم نوشت «آب‌های ژرف استخراج‌شده برای آنالیز به آلمان ارسال شد که نتایج آنالیز آنها حکایت از وجود ۸ عنصر سنگین در آن دارد. بنابراین، امکان شرب ندارد و در این زمینه شکست خورده‌ایم.»

  12. خوان گوایدو از سوی حزبش کنار گذاشته شد

    خوان گوایدو، رهبر سابق مخالفان ونزوئلا، از سوی حزب خود برای انتخابات سال آینده کنار گذاشته شد.

    اعضای کمیته اجرایی اراده مردمی فردی سوپرلانو، نامزد سابق فرمانداری ایالت باریناس را برای به چالش کشیدن نیکولاس مادورو انتخاب کردند. آنها گفتند آقای گوایدو که ماه گذشته به ایالات متحده گریخت، نمی تواند نماینده حزب از تبعید باشد.

    برای بیش از سه سال، ایالات متحده و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین آقای گوایدو را به عنوان رهبر قانونی ونزوئلا به رسمیت شناختند و آقای مادورو را به تقلب در انتخابات و نقض حقوق بشر متهم کردند.

  13. خبر فوریدو فلسطینی در کرانه غربی اشغالی کشته شدند

    وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌گوید در حمله روز شنبه نیروهای اسرائیلی به کرانه غربی اشغالی دو فلسطینی کشته شده‌اند.

    ارتش اسرائیل هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است.

  14. نماینده رئیسی: «در گزارشی محرمانه» متخلفانِ واگذاری رانتیِ خودرو را معرفی کردیم

    نماینده ویژه ابرهیم رئیسی در مبارزه با فساد می‌گوید «در گزارشی محرمانه» متخلفانِ واگذاری رانتیِ خودرو را معرفی کرده است.

    حسن درویشیان‌ به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است پس از احراز تخلف، «از ادامه واگذاری خودروهای درخواستی جلوگیری کردیم‌.»

    نماینده دولت ابراهیم رئیسی در این مصاحبه، واگذاری خودروهای شاسی بلند به نمایندگان را به دولت حسن روحانی مرتبط کرده و مدعی شده چنین تفاهم‌نامه‌ای پیش از تشکیل دولت آقای رئیسی منعقد شده است.

    اما احسان ارکانی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهارات آقای درویشیان را «ژورنالیستی» خوانده و گفته است این سخنان «در زمره صحبت‌های بعد کنار گذاشتن رضا فاطمی امین توسط مجلس قرار می‌گیرد.»

    آقای فاطمی امین چند روز پیش استیضاح شد و او نتوانست مجلس رای اعتماد بگیرد و از این سمت برکنار شد. نمایندگان استیضاح‌کننده منتقد وضعیت صنعت خودروسازی و واردات خودرو بودند. شماری از این نمایندگان گفته بودند که وزیر برکنار شده در استیضاح قبلی از طریق اعمال نفوذ و تحویل خودروهای شاسی بلند به ده‌ها نماینده، رای مثبت آنها را جلب کرده بود تا در این سمت باقی بماند. خود او این اتهام را رد کرده بود.

    آقای ارکانی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا خواهان ارائه گزارش آقای درویشیان به مجلس شده و گفته است اگر او انگیزه‌ای برای این کار ندارد کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌تواند ورود کرده و بررسی کند تاکنون چه تعداد خودرو به نهاد ریاست جمهوری و وزارتخانه‌های دولتی واگذار شده است.

    آقای ارکانی در این مصاحبه اشاره کرده است که مجلس شورای اسلامی سال پیش رای به تحقیق و تفحص از عملکرد آقای درویشیان در زمان حضور در بازرسی کل استان خراسان رضوی داده بود.

    مجلس شورای اسلامی سال پیش تهران رای به تحقیق و تفحص از بازرسی کل استان خراسان رضوی داد. آقای درویشیان در مقطعی بازرس کل استان خراسان رضوی بود و نمایندگان خواهان اطلاعات بیشتری در مورد میزان حقوق دریافتی او و نحوه پذیرشش در مقطع دکتری دانشگاه فردوسی مشهد شدند.

  15. احمدرضا احمدی «در بیمارستان بستری شد»

    احمدرضا احمدی، شاعر سرشناس ایرانی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده است. خبرگزاری‌ ایسنا این خبر را به نقل از ماهور احمدی، فرزند این شاعر اعلام کرده است.

    احمدرضا احمدی بیش از ۳۰ کتاب در زمینه شعر ، نثر و ادبیات کودکان دارد. او متولد ۱۳۱۹ در کرمان است

  16. خبر فوریحبیب اسیود شهروند ایرانی سوئدی اعدام شد

    حبیب اسیود در دادگاه

    خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی می گوید که حبیب اسیود از مخالفان حکومت ایران که شهروند سوئد بود روز شنبه اعدام شده است.

    حبیب فرج‌‌الله چعب موسوم به "حبیب اسیود" رهبر سابق "جنبش نضال" از گروه‌های مخالف حکومت ایران بود که با اتهاماتی نظیر "فساد فی‌الارض" از طریق تشکیل و اداره جنبش نضال و همچنین "طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی در خوزستان و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام" روبرو شد.

    دیوان عالی ایران حکم اعدام او را اسفند ۱۴۰۱ تایید کرده بود.

    حکومت ایران آقای اسیود را متهم کرده بود که در چندین بمب‌گذاری و همچنین حمله ۳۱ شهریور ۹۷ به رژه نظامی سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق در اهواز دست داشته است؛ در این حمله ۲۴ نفر از جمله ۱۸ نفر نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند.

    "جنبش نضال" هدف خود را دفاع از حقوق اقلیت عرب این کشور اعلام کرده است.

    ایران "حرکه النضال" را یک گروه تروریستی می‌داند؛ این گروه اما ادعای دخالت در عملیات مسلحانه را رد می‌کند.

    شواهد حاکی از آن است که او در مهر ماه ۱۳۹۹در ترکیه ربوده و به ایران منتقل شد.

    یک ماه بعد او در ویدئویی که از تلویزیون حکومتی ایران پخش شد، گفت که حملاتی را انجام داده و با نهادهای اطلاعاتی عربستان سعودی کار کرده است.

    ماموران وزارت اطلاعات بعدا اعلام کردند که در عملیاتی "پیچیده" او را دستگیر کرده‌اند؛ مدتی بعد گزارش‌هایی منتشر شد که حکایت از آن داشت که ماموران امنیتی آقای اسیود را با هماهنگی یک باند قاچاق بین‌المللی ربوده و به ایران منتقل کرده بودند.

    بیشتر بخوانید: دیوان عالی کشور حکم اعدام حبیب اسیود را تایید کرد

  17. پلیس تهران دورهمی کم‌توان‌های جسمی را بر هم زد

  18. همبستگی خانواده‌های دادخواه در مراسم هفتم صدیقه تورانی

  19. وحید بهشتی «به دلایل پزشکی» به اعتصاب غذا در برابر وزارت خارجه بریتانیا پایان داد

    دیدار وحید بهشتی با معاون وزارت خارجه بریتانیا

    وحید بهشتی، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، بعد از ۷۲ روز اعتصاب غذا مقابل وزارتخارجه بریتانیا با هدف فشار بر دولت این کشور برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران می‌گوید فعلا به دلایل پزشکی به اعتصاب خود پایان می‌دهد.

    او جمعه شب در توییتی نوشت: «بر اساس توصیه پزشکان و برای ادامه مبارزه با تروریستهای سپاه پاسداران به طور موقت به اعتصاب غذا پایان میدهم و به محض بازگشت سلامتی به محل تحصن کنار همرزمانم بازخواهم گشت. قسم به خون یاران، ایستاده ایم تا پایان.»

    آقای بهشتی یک روز پیشتر در میهمانی دربار بریتانیا به مناسبت تاجگذاری چارلز سوم حاضر شد و گفت که در این میهمانی نامه‌ای را که خطاب به پادشاه نوشته بود تحویل داده است.

    او هدف از این اقدام را وارد کردن حداکثر فشار برای تحقق خواسته‌های خود اعلام کرده است.

    روز یکشنبه گذشته گروه کثیری از ایرانیان برای حمایت از بهشتی و خواسته‌های او در لندن راهپیمایی کردند.

    شماری از مقامات و شخصیت‌های سیاسی بریتانیایی تاکنون با آقای بهشتی ملاقات کرده و گروهی از اعضای پارلمان از خواسته‌های او حمایت کرده‌اند.

    از جمله طارق احمد، معاون این وزارتخانه و مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا، با او دیدار کرد.

    برخی از شخصیت‌های ایرانی مخالف جمهوری اسلامی نیز با او دیدار کرده و حمایت خود را از او ابراز داشته‌‎اند.