گزارش زنده

  1. حشمت الله طبرزی می‌گوید «آماده اعدام است اما در دادگاه نمایشی» حاضر نخواهد شد

    وکیل حشمت الله طبرزدی، فعال سیاسی و زندانی سابق، می‌گوید او بنا ندارد به احضاریه دادگاه جواب دهد و در جلسه دادگاه شرکت کند.

    محمد مقیمی، وکیل دادگستری، روز شنبه به نقل از موکلش در توییتر نوشت آقای طبرزی «وارد بازی جمهوری اسلامی نمی‌شود و در دادگاه نمایشی که اصول دادرسی عادلانه (علنی بودن، حضور وکیل انتخابی و هیات منصفه) در آن رعایت نمی‌شود، شرکت نمی‌کند و اگر می‌خواهند به عنوان محاربه اعدام کنند، بدون برگزاری دادگاه کذایی این کار را انجام دهند».

    حشمت الله طبرزی که از منتقدان سرشناس حکومت در ایران است بارها به علت اظهارات و فعالیت‌های خود زندانی شده است از جمله در جریان تحولات سیاسی پس از دوم خرداد و حمله به کوی دانشگاه در خرداد سال ۱۳۷۸ و همچنین اعتراضات به نتایج انتخابات خرداد ۱۳۸۸.

  2. لیگ فوتبال ایران؛ پرسپولیس صدر را از سپاهان پس گرفت

    پرسپولیس - پیکان

    در روز دوم هفته ۲۸ لیگ برتر فوتبال ایران تیم پرسپولیس با شکست یک بر صفر پیکان توانست پس از ۲۴ ساعت دوباره صدر جدول را از سپاهان، جدی‌ترین رقیب خود پس بگیرد.

    دیدار دو تیم روز شنبه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد و پرسپولیس که در نیمه اول نتوانسته بود دروازه تیم جوان و سختکوش پیکان را تهدید کند در نیمه دوم با پنالتی که مهدی ترابی به ثمر رساند یک بر صفر پیروز شد.

    در دیگر دیدارهای روز شنبه آلومینیوم اراک توانست میزبان خود، گل گهر سیرجان را یک بر صفر شکست دهد و دو تیم نساجی و هوادار در قائمشهر به تساوی یک بر یک رسیدند.

    در پایان هفته ۲۸ لیگ برتر ایران، پرسپولیس با ۶۰ امتیاز صدرنشین و سپاهان با یک امتیاز کمتر در تعقیب سرخپوشان است اما استقلال، قهرمان فصل گذشته با تساوی روز گذشته برابر صنعت نفت آبادان ۵۶ امتیازی باقی ماند و تا حدود زیادی از رقابت قهرمانی دور شد.

    لیگ برتر فوتبال ایران که تنها دو هفته به پایان آن مانده قرار است تا پایان اردیبهشت ماه جاری به اتمام برسد.

  3. اتحادیه اروپا اعدام حبیب اسیوند را «به شدت» محکوم کرد

    اتحادیه اروپا اعدام حبیب اسیوند، شهروند سوئدی- ایرانی را به شدت محکوم کرده و بار دیگر بر مخالفت شدید خود با مجازات اعدام در هر شرایطی تاکید کرده است.

    این اتحادیه همچنین ضمن تسلیت به خانواده حبیب اسیوند گفته است که همبستگی کامل خود را با سوئد اعلام می کند.

    این نهاد همچنین از ایران خواست که از هر گونه اعدامی در آینده خودداری کند و سیاست منسجمی را برای لغو مجازات اعدام دنبال کند.

  4. «شرط وثیقه ملکی برای دریافت ارز دانشجویی حذف شد»

    مسعود توکلی، معاون بازار مرکز مبادله ایران گفته است با توافقات صورت گرفته با وزارت علوم و وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی، دانشجویان متقاضی ارز دانشجویی با ارائه تعهدنامه محضری می‌توانند ارز مورد نیاز را از بانک دریافت کند.

    او گفته که «شرط وثیقه ملکی برای دریافت ارز دانشجویی حذف شده است»، و دانشجوی متقاضی ارز فقط تعهد ارزی محضری را به سازمان دانشجویان ارائه می‌دهد و بلافاصله می‌تواند به بانک مراجعه کرده و ارز خود را دریافت کند.

    براساس این گزارش ارز پرداختی دانشجویان بورسیه برای اقامت دانشجو ۱۵۰۰ یورو ماهانه و برای اقامت خانواده ۵۰۰ یورو برای هر کدام از همسر و فرزند به صورت ماهانه تعیین شده است و میزان ارز درنظر گرفته شده برای دانشجویان غیر بورسیه هم برای تحصیل تا سقف ۱۳ هزار یورو در سال و اقامت دانشجو ۱۵۰۰ یورو ماهانه و اقامت خانواده ۵۰۰ یورو برای هر کدام از همسر و فرزند به صورت ماهانه اعلام شده است.

  5. پارک جنگلی دریاچه شورمست بخاطر «بی‌حجابی» پلمب شد

    ir

    فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه می‌گوید پارک جنگلی دریاچه شورمست به علت «هنجارشکنی در حوزه حجاب و عفاف» پلمب شد.

    به گزارش پایگاه خبری پلیس، عبدالله اکبری گفته با توجه به تذکرات متعدد پلیس به مسئولان پارک جنگلی دریاچه شورمست در خصوص رعایت «عفاف و حجاب» از سوی گردشگران و «بی‌تفاوتی» مسئولان آن پارک، با هماهنگی قضایی، این مجموعه پلمب و پرونده به مرجع قضایی ارسال شد.

    در هفته‌های اخیر شماری از مراکز تجاری، تفریحی و گردشگری و واحدهای صنفی به بهانه اجرا نشدن طرح حجاب و عفاف پلمپ شده‌اند.

  6. علی بهجت از روحانیون قم: امر به معروف فقط به چندتار مو، محدود شده

    IR

    علی بهجت از روحانیون قم از نحوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر در ایران انتقاد کرده و گفته «امر به معروف ما فقط به چند تار موئی که آشکار شده، محدود شده؛ ولی آنجا که هر روز جیب ما را خالی می‌کنند، یعنی سرقت می‌کنند از همه! دردمان نمی آید، امر به معروف هم نداریم!».

    علی بهجت فرزند محمدتقی بهجت از مراجع پیشین تقلید شیعه در گفت‌وگو با «جماران» با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر را مطابق میل خودمان کرده‌ایم گفته «وقتی که مال مردم را می‌خورند و شخصی ۱۲ هزار میلیارد می‌برد، این فساد هیچ نهیای در اسلام ندارد؟»

    آقای بهجت از کاهش ارزش پول ملی انتقاد کرده و گفته «از ابتدای انقلاب تا الان چند ده مرتبه پول ما نسبت به ارزهای جهان بی‌ارزش شده؟ چه کسی به فکر این مسأله بوده و درد حق الناس داشته؟ هیچ به فکر هستند؟ اگر بودند ارزش پول ملی ما در جهان این می‌شد؟»

    در روزهای گذشته انتقاد روحانیون از رفتار حکومت با کسانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، شدت گرفته است . روز گذشته جواد بروجردی، روحانی منتقد و نوه حسین بروجردی از مراجع پیشین شیعه گفته بود «ما الان فقط اصرار داریم که این دختر حجاب خود را درست کند، در حالیکه اصل عقاید او رفته است».

    در هفته‌های اخیر در پی اجرای طرح عفاف و حجاب، دهها فروشگاه و مراکز تجاری به دلیل رعایت نشدن حجاب اجباری پلمب و کسب و کارها تعطیل شده است.

  7. تجمع شماری از ایرانیان مخالف در وین اتریش

  8. فرمانده گروه نظامی واگنر از مسکو خواست تا مواضعش را در باخموت اوکراین به نیروهای چچن واگذار کند

    یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه نظامی واگنر از مسکو خواسته تا به او اجازه دهند مواضع خود را در شهر باخموت اوکراین به واحد های رزمی چچن تحویل دهد.

    او گفته که با نمایندگان رمضان قدیروف، رهبر نیروهای چچن تماس گرفته تا درباره این انتقال نیرو گفتگو کند.

    این اظهارات پس از انتشار ویدئویی از او در شبکه‌های اجتماعی بیان شده که در آن گفته بود که نیروهایش را چهارشنبه آینده از باخموت خارج می کند به این دلیل که مهمات کافی در اختیار ندارد.

    تلویزیون دولتی روسیه بعدا تصاویری از وزیر دفاع روسیه را نشان داد در حالی که دستور می داد تا تسلیحات مورد نیاز در اختیار نیروهای این گروه نظامی قرار بگیرد.

    بیشتر بخوانید:

    جنگ اوکراین؛ رئیس گروه واگنر می‌گوید نیروهایش را از باخموت خارج می‌کند

  9. برگزار کنندگان مسابقه ماراتن شیراز به دلیل حضور دوندگان زن بدون حجاب احضار شدند

    ‌پس از انتشار تصاویری از مسابقه دو میدانی شیراز که در آن تعدادی از دوندگان زن بدون حجاب اجباری شرکت کردند، دادستان شیراز از تشکیل پرونده و احضار مسئولان برگزاری این مسابقه خبر داد.

  10. نروژ اعدام حبیب اسیود را «شدیدا» محکوم کرد

    وزارت خارجه نروژ در واکنش به اعدام حبیب اسیوند، شهروند ایرانی- سوئدی در توییتی این اقدام جمهوری اسلامی ایران را «به شدت» محکوم کرده است.

    در این توییت گفته شده که «نروژ با مجازات اعدام همیشه و تحت هر شرایطی مخالف است.»

    وزارت خارجه نروژ همچنین گفته: «قتل هایی که توسط دولت تایید می‌شود، تاثیراتی وحشیانه و غیرانسانی بر جامعه دارد.»

    نروژ همچنین از ایران خواسته که اعدام ها را متوقف کند.

    بیشتر بخوانید:

    حبیب اسیود اعدام شد

  11. دانمارک اعدام حبیب اسیود را محکوم کرد

    وزارت خارجه دانمارک در توییتی گفته که در محکومیت اعدام امروز حبیب اسیود، تبعه سوئدی -ایرانی حمایت کامل خود را از سوئد اعلام می‌کند.

  12. نشست سه جانبه وزیران خارجه چین، پاکستان و طالبان در اسلام آباد؛ «وعده همکاری اقتصادی»

    وزیران خارجه چین، پاکستان و حکومت طالبان

    نشست سه جانبه وزیران خارجه چین، پاکستان و حکومت طالبان در اسلام آباد امروز انجام شده است و دو کشور چین و پاکستان وعده همکاری اقتصادی با حکومت طالبان را داده‌‌اند.

    چین گانگ، وزیر خارجه چین در اولین سفر خود به اسلام آباد با بلاول بوتو زرداری همتای پاکستانی خود و وزیر خارجه طالبان دیدار کرده است.

    آقای گانگ پس از گفتگو با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در اسلام آباد صحبت می‌کرد گفت کشورش آماده حمایت از کابل در بازسازی اقتصادی است.

    وزارت خارجه طالبان می‌گوید در این نشست سه جانبه در مورد مناسبات اقتصادی، سیاسی و تجارت و ترانزیت منطقه‌ای صحبت شده است.

    همچنین در چهارمین دور گفتگوهای استراتژیک اسلام آباد- پکن نیز افغانستان یکی از موضوع‌های مورد بحث بوده است.

    در بیانیه‌ای که در این مورد وزارت خارجه پاکستان منتشر کرده، آمده است که دو کشور تاکید کردند که «صلح و ثبات در افغانستان برای توسعه اجتماعی-اقتصادی، اتصال و رفاه در منطقه حیاتی است»، هر دو کشور خواهان تداوم کمک‌های جامعه بین‌المللی و آزادشدن دارایی مسدود شده بانک مرکزی افغانستان در خارج شده‌اند.

    پکن و اسلام آباد بر گسترش گریدور اقتصادی چین- پاکستان به افغانستان نیز توافق داشتند.

    آقای متقی روز جمعه در راس هیاتی برای یک سفر چهار روزه وارد اسلام آباد شد، او دیدارهای دوجانبه با مقام‌های پاکستانی خواهد داشت و در پنجمین دور گفتگوهای سه جانبه چین-پاکستان-افغانستان شرکت کرده است.

  13. یک نویسنده طرفدار پوتین در انفجار بمب مجروح شد، روسیه غرب را عامل این حمله دانسته

    رسانه‌های دولتی روسیه گفته‌اند که زاخار پریلپین، یک نویسنده سرشناس طرفدار دولت بر اثر انفجار بمبی که در خودرویش کار گذاشته شده بود، زخمی و راننده اش کشته شده است.

    این حادثه در منطقه نیژنی نووگورود در ۴۰۰ کیلومتری شرق مسکو رخ داده است.

    سخنگوی کرملین اظهارنظری درباره این باره نکرده است.

    اما سخنگوی وزارت خارجه روسیه غرب را عامل این حمله دانسته است.

    زخار پریلیپین رمان نویسی است که از حامیان اقدامات روسیه در اوکراین شناخته می شود.

  14. مریم وحیدیان روزنامه نگار به ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد

    مریم وحیدیان، روزنامه‌نگار به ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

    روزنامه شرق نوشته که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی این حکم را برای مدت پنج سال تعلیق کرده است.روزنامه شرق پیش از این در زمان بازداشت خانم وحیدیان گفته بود که او با این رسانه همکاری دارد.

  15. اعدام حبیب اسیود؛ وزارت خارجه سوئد در اعتراض کاردار ایران را احضار کرد

    وزارت خارجه سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که در اعتراض به اعدام حبیب اسیود، شهروند ایرانی - سوئدی کاردار ایران را احضار کرده است.

    در این بیانیه گفته شده که سوئد «محکومیت شدید» خود را در مورد اجرای این حکم ابراز کرده است.

    قوه قضائیه جمهوری اسلامی امروز اعلام کرد که حکم اعدام حبیب اسیود شهروند ربوده شده ایرانی- سوئدی را به اجرا درآورده است.

    آقای اسیود، رهبر سابق و یکی از بنیان‌گذاران "جنبش نضال" از گروه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی با اتهاماتی مانند "فساد فی‌الارض" از طریق تشکیل و اداره جنبش نضال و همچنین "طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی در خوزستان و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام" مواجه بود.

    ایران «حرکه النضال» را یک گروه تروریستی می‌داند. این گروه ادعای دخالت در عملیات مسلحانه در ایران را رد کرده است.

    بیشتر بخوانید:

    حبیب اسیود اعدام شد

  16. هه‌نگاو نسبت به احتمال «اعدام شش زندانی سیاسی عرب در زندان شیبان اهواز» هشدار داد

    سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در توییتی نسبت به احتمال اعدام شش زندانی سیاسی عرب در زندان شیبان اهواز هشدار داده است.

    براساس این خبر علی مجدم، معین خنفری، محمدرضا مقدم، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی شش زندانی عرب محکوم به اعدام هستند که به قرنطینه زندان شیبان در اهواز منتقل شده اند.

  17. سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان؛ تلاش برای عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل

    جیک سالیوان

    جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا برای دیدار و گفتگو با رهبران عربستان سعودی و همچنین مقامات امارات و هند به ریاض سر کرده است.

    از جمله موضوعات مورد بحث بین کشورها، گفتگو در مورد زمینه‌های جدید همکاری بین هند،‌ آمریکا و عربستان، درگیری‌ها در یمن و عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل عنوان شده است.

    انتظار می‌رود آقای سالیوان در این سفر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار و گفتگو کند.

    در همین حال اسرائیل ابراز امیدواری کرده که در تلاش برای عادی سازی روابط با عربستان در جریان سفر جیک سالیوان به عربستان پیشرفتی حاصل شود.

    آقای سالیوان هم قبل از سفر به عربستان گفته بود که واشنگتن تمام تلاش خود را برای عادی شدن روابط دو کشور خواهد کرد.

  18. در درگیری مسلحانه در اهواز یک مامور پلیس کشته شد

    IR

    پلیس گزارش داده که در درگیری مسلحانه یک مامور پلیس در اهواز کشته شده است.

    پایگاه خبری پلیس با انتشار این خبر گفته ضارب «قاتل فراری» بوده و در این درگیری مسلحانه ستوان سوم «سعید ربیعی» بر اثر اصابت گلوله مجروح و پس از انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحات وارده کشته شده است.

    گفته شده پلیس به دنبال ضارب است.

  19. تجمع خانواده‌های جانباختگان اعتراضات اخیر بر مزار فرزندانشان در کردستان

    هرانا، ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران از تجمع شماری از خانواده های جانباختگان اعتراضات اخیربر سر مزار فرزندانشان که در اعتراضات کشته شده‌اند، خبر داده است.

  20. کافه‌ای در قم به دلیل برگزاری بازی «مختلط » پلمب شد

    یک کافه در قم به دلیل برگزاری بازی «مافیا» بصورت «مختلط» پلمب شده است.

    براساس اخبار منتشره، دراین کافه «۲۲ مرد و ۷ زن» حضور داشتند و در بازرسی های انجام گرفته از این کافه و خودروهای افراد در این کافه «سه لیتر مشروب و یک تیغه چاقو» به دست آمده است.

    گفته شده که دو نفر در این کافه بازداشت شده اند.