شش قدم؛ استقلال جا ماند، پرسپولیس و سپاهان همچنان در مسیر قهرمانی

فوتبال

منبع تصویر،FARS NEWS AGENCY

هفته بیست و هشتم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، با تساوی استقلال و صنعت نفت آغاز و با پیروزی سپاهان و پرسپولیس ادامه یافت و به پایان رسید. به نظر می‌رسد استقلال از جمع مدعیان قهرمانی لیگ برتر در فاصله دو هفته مانده به پایان مسابقات خارج شده باشد. در قعر جدول رده‌بندی، صنعت نفت آبادان شانس خود برای بقا را افزایش داده است.

در پایان هفته بیست و هشتم این مسابقات پرسپولیس با ۶۰ امتیاز صدرنشین است و سپاهان با ۵۹ امتیاز این تیم را تعقیب می‌کند. استقلال نیز با ۵۶ امتیاز در رده سوم قرار گرفت.

ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال که تیم بدون شکست و قهرمان فصل گذشته لیگ برتر را از کورس قهرمانی خارج کرده، در کنفرانس خبری خود از عبدالله ویسی سرمربی صنعت نفت که با حضورش در این تیم، اندک شانس تیم آبادانی برای بقا را زنده کرد خواسته «هرگز نام او را» به زبان نیاورد. آقای ساپینتو همچنین به آقای ویسی گفت: «اول مدارک شناسایی‌ات را نشان بده بعد در مورد من حرف بزن.»

بازی هفته: پیکان – پرسپولیس

فوتبال

منبع تصویر،منیبان نیوز

پس از برگزاری دو دیدار تیم‌های صدر جدول در بازی‌های روز جمعه، مسابقه پرسپولیس و پیکان از همه جهات مهمترین بازی هفته بیست و هشتم لیگ برتر بود.

تساوی یا شکست پرسپولیس، نه تنها سپاهان را در صدر جدول قرار می‌داد که استقلال را هم امیدوار می‌کرد که در دو هفته باقی‌مانده یا با یک معجزه به صدر برود یا لااقل جای پرسپولیس را در رده دوم بگیرد.

پرسپولیس مقابل پیکان، با حریفی می‌جنگید که تمام تلاشش را می‌کرد بازی جوانمردانه‌ای به سود سایر تیم‌هایی که منتظر نمایشش هستند ارائه کند.

یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس برای این مسابقه از ترکیب هفته‌های اخیر خود استفاده کرد با این تفاوت که به دلیل همراه نداشتن گیورگی گولسیانی در خط دفاعی، هم یکی از عناصر اصلی دفاعی خود را در اختیار نداشت و هم بهترین پنالتی‌زن تیمش را.

نیمه اول این بازی، مطابق انتظار با حملات پرسپولیس و ضد حملات پیکان همراه بود. اتفاقی که هرچند با گل همراه نبود، اما بازی را برای تماشاگران گرم می‌کرد. اما در نیمه دوم، پرسپولیس که نیاز جدی به گل‌ داشت، در احساسات فرو رفت، با ترس به توپ ضربه زد و همین کار پیکان را ساده‌تر می‌کرد.

اگر پنالتی دقیقه ۸۰ نبود، احتمالا پرسپولیس برای باز کردن دروازه پیکان باز هم به مشکل می‌خورد.

کیفیت فنی این دیدار و تلاش‌هایی که مربیان برای پاتک زدن به یکدیگر داشتند، این مسابقه را از جذاب‌‌ترین‌های هفته بیست و هشتم لیگ برتر فوتبال ایران کرده بود.

اتفاق ویژه: تغییر ورزشگاه از اکباتان به آزادی

فوتبال

منبع تصویر،MEHR NEWS AGENCY

در فاصله ۴۸ ساعت مانده به دیدار تیم‌های پیکان و پرسپولیس، با تصمیم «شورای تامین»، ورزشگاه دیدار این دو تیم تغییر کرد.

بسیاری معتقدند تغییر ورزشگاه این دیدار، به دلیل «فراخوان علی کریمی» برای «تجمع در شهرک اکباتان» بوده است. پیش از این قرار بود دیدار تیم‌های پیکان و پرسپولیس در ورزشگاه دستگردی در محله اکباتان تهران و بدون تماشاگر برگزار شود.

باشگاه پرسپولیس نسبت به برگزاری این دیدار بدون تماشاگر اعتراض کرده و خواهان حضور هوادارانش در ورزشگاه شده بود. با این وجود هم فدراسیون فوتبال ایران، هم سازمان هم و هم شورای تامین امنیت، با برگزاری این دیدار در ورزشگاه آزادی و یا با حضور تماشاگران مخالفت کرده بودند.

برخی از هواداران این تیم نیز با فراخوان‌هایی در کانال‌های هواداری اعلام کردند به نشانه اعتراض پشت درهای بسته این ورزشگاه، در زمان برگزاری این مسابقه می‌ایستند.

پس از این اعلان هواداران، علی کریمی از «مردم تهران» خواست به این جمعیت بپیوندند و «شهرک اکباتان» را «تسخیر» کنند. محله اکباتان یکی از محلات مهم در زمان اعتراضات سراسری بود.

سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از «تصمیم شورای تامین برای تغییر ورزشگاه» خبر داد و مدعی شد این مسابقه «با حضور تماشاگران» و در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.

یک روز پیش از این مسابقه، دیدار تیم‌های استقلال و صنعت نفت در ورزشگاه آزادی برگزار شده بود؛ برگزاری دو مسابقه پیاپی در فاصله ۲۴ ساعت روی زمین چمن یک ورزشگاه، در فوتبال حرفه‌ای جهان کم سابقه است.

تیم هفته: مس رفسنجان

فوتبال

منبع تصویر،فوتبالی

صنعت نفت آبادان، شایستگی انتخاب به عنوان تیم برتر هفته بیست و هشتم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران را داشت. آن‌ها مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی جسورانه جنگیدند، یک امتیاز گرفتند، هم خودشان را برای بقا امیدوار کردند و هم معادله صدر جدول را بیش از قبل تغییر دادند.

اما بدون تردید، شایسته‌ترین تیم هفته بیست و هشتم، مس رفسنجان بود؛ تیمی که موفق شد مقتدرانه در انزلی مقابل ملوان به پیروزی ۴ بر صفر برسد. چنین نتیجه‌ای برای هر تیمی، در انزلی یکی از غیرممکن‌هاست که شاگردان محمد ربیعی آن‌ را ممکن کردند.

مس رفسنجان در این دیدار از روش همیشگی ۲-۴-۴ مورد علاقه محمد ربیعی استفاده کرد. استفاده از دو هافبک میانی هم عرض که روی دست هم قرار می‌گیرند و چه در دفاع و چه در حمله، با هم مشارکت می‌کنند. گادوین منشا در خط حمله، یکی از بهترین روزهای زندگی‌اش را سپری کرد و فراز امامعلی دیگر مهاجم این تیم و مهدی حسینی هافبک راست مس، موثر و کم نقص ظاهر شدند.

مس با این نتیجه ۴۶ امتیازی شد و به تعقیب تراکتور برای کسب رده چهارم ادامه داد. احتمال این‌که سهمیه چهارم لیگ برتر فوتبال ایران بتواند سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند، وجود دارد و به همین دلیل مبارزه تیم‌ها برای به دست آوردن این جایگاه، با هیجانی در سطح سه تیم مدعی قهرمانی دنبال می‌شود.

مربی هفته: عبدالله ویسی

منبع تصویر،IRNA

برای توصیف تیمی که عبدلله ویسی مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی قرار داد، همین بس که دو موقعیت اول بازی متعلق به تیم او بود.

صنعت نفت، تیمی که در خطر جدی سقوط است، پس از حضور عبدالله ویسی در این تیم، تا حدودی به بقا در لیگ امیدوار شده است. این تیم در هفته‌های گذشته فاصله ۹ امتیازی‌اش با تیم چهاردم جدول را کاهش داد و پس از تساوی مقابل استقلال با مس کرمان هم امتیاز شد.

عبدالله ویسی هرچند در این بازی، از روش‌های دفاع و ضدحمله استفاده کرد، اما از ابتدای مسابقه چشم به باز کردن دروازه استقلال داشت. پس از به ثمر رساندن گل تساوی هم برنامه‌اش را به سمت بازی صرفا دفاعی نبرد و حتی در تعویض‌هایش کوشید که سرعت در خط میانی و هجومی‌اش را بالاتر ببرد.

عبدالله ویسی شایستگی انتخاب به عنوان مربی هفته را دارد، چون از دشوارترین بازی باقی مانده تیمش امتیاز گرفت، معادله صدر و قعر جدول را با هم تغییر داد تا تیمش به بقا در لیگ بیش از قبل امیدوار شود.

بازیکن هفته

منبع تصویر،فوتبالی

در قلب خط دفاعی سپاهان، یک مدافع برزیلی، از درخشان‌ترین بازیکنان لیگ برتر بود.

در جریان دیدار روز جمعه تیم‌های نفت مسجد سلیمان و سپاهان، نیلسون جونیور مدافع برزیلی سپاهان نه تنها گل نخست تیمش را در شرایط حساسی به ثمر رساند که بارها در جدال با مهاجمان تیم نفت مسجد سلیمان نیز پیروز شد تا دروازه سپاهان را نجات دهد.

او در دقیقه ۴۸ با پروازی بلند موفق شد ارسال رامین رضاییان از روی نقطه کرنر را وارد دروازه نفت کند. تا پیش از این گل، سپاهان به نظر می‌رسید که زیر استرس و فشاری قابل توجه به دلیل نگرانی از دست دادن موقعیت‌ها و در نهایت از دست دادن امتیاز این مسابقه بازی می‌کند.

گل هفته: گادوین منشا (مس رفسنجان)

گادوین منشا، رکورد سریع‌ترین گل تاریخ فوتبال ایران را شکست. او با گل‌زنی در ثانیه هشتم دیدار تیم‌های ملوان و مس رفسنجان، موفق شد رکورد سریع‌ترین گل تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران که پیش از این در دست غلامرضا رضایی مهاجم پیشین تیم فوتبال پرسپولیس بود را بشکند.

غلامرضا رضایی سال ۱۳۹۱ با گلی که در ثانیه یازدهم مقابل فجرسپاسی به ثمر رساند، سریع‌ترین گل لیگ را به مدت ۱۱ سال در اختیار داشت.

این رکورد در بازی روز جمعه تیم‌های ملوان و مس رفسنجان در انزلی با گل‌زنی گادوین منشا در ثانیه هشتم شکست و در اختیار مهاجم نیجریه‌ای مس درآمد.