۱۴۰۲ اردیبهشت ۱۶, شنبه

 

شاسی بلندهای رانتی؛ نماینده مجلس می‌گوید نهاد ریاست‌جمهوری هم خودروهایی گرفته

خط تولید بهمن موتور

منبع تصویر،ECOIRAN.COM

توضیح تصویر،

به گفته یک نماینده مجلس خودروهای مورد بحث دو مدل دیگنیتی و فیدلیتی بوده‌اند

یک نماینده مجلس ایران می‌گوید ماجرای تحویل رانتی خودروهای شاسی بلند دامن چند وزارتخانه و نهاد ریاست جمهوری ایران را هم گرفته است.

احسان ارکانی، دبیر کمیته تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری، به ایلنا گفته است: «اطلاعاتی به دست ما رسیده درخصوص قرارداد یکی از شرکت های خودروسازی که محصولات شاسی بلند نیز تولید می کند که تعدادی خودرو به وزارتخانه‌های دولتی و نهاد ریاست جمهوری واگذار کرده و این مسیر تداوم دارد.»

آقای ارکانی با اشاره به «واگذاری خارج از نوبت» گفته است که تحقیقات در این باره ادامه دارد.

او از بازرس ویژه ابراهیم رئیسی برای سکوت در این زمینه انتقاد کرده است.

پیش از این دو نماینده دیگر مجلس رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را متهم کردند که برای نجات از استیضاح و کسب رای اعتماد به ده‌ها نماینده حواله خودروهای شاسی‌بلند داده است. بازرس منصوب ابراهیم رئیسی اصل تخلف در واگذاری را تایید کرده، اما آن را به دوران ریاست جمهوری حسن روحانی مرتبط کرده است.

آقای فاطمی امین هفته گذشته برای دومین بار در مجلس اصولگرا استیضاح شد، اما با وجود حضور ابراهیم رئیسی در مجلس برای دفاع از این وزیر کابینه، مجلس به برکناری او رای داد.

احسان ارکانی روز شنبه اعلام کرده است که وزارت آموزش پرورش، صندوق بازنشستگی کشوری، وزارت راه و شهرسازی، وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی، وزارت ارتباطات، وزارت نیرو، وزارت ورزش و جوانان و نهاد ریاست جمهوری، همگی قراردادهایی برای دریافت خارج از نوبت خودرو داشته‌اند.

آقای ارکانی گفته: «اما بازرس ویژه ریاست جمهوری یا از این موضوع بی اطلاع است یا ایشان با نادیده انگاشتن این اتفاق در دولت سعی دارند اذهان را به سمت دیگری منحرف کند.»

او از حسن درویشیان انتقاد کرده که «وظیفه اصلی آقای درویشیان بازرسی و نظارت بر دستگاه های دولتی و حوزه ریاست جمهوری در قوه مجریه است» اما در صحبت‌هایش به تخلف در نهادهای زیرمجموعه دولت اشاره‌ای نکرده است.

دبیر کمیته تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری گفته است که به جز مدیران دولتی ممکن است اعضای خانواده آنها نیز از این امتیاز غیرقانونی بهره‌مند شده باشند.

واگذاری خارج از نوبت خودروهای شاسی بلند تازه‌ترین نمونه از رسوایی‌های مالی وابستگان جمهوری اسلامی است. ابراهیم رئیسی در دوران ریاست خود بر قوه قضاییه تبلیغات گسترده‌ای درباره مبارزه با فساد مالی انجام می‌داد.