۱۴۰۲ اردیبهشت ۱۴, پنجشنبه

 

مدیرکل وزارت رفاه دو روز پس از اظهارات جنجالی درباره فروش جزایر ایران برکنار شد

سجاد پادام

منبع تصویر،SALAMATNEWS

سجاد پادام، مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در پی سخنانش درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی برکنار شد.

آقای پادام در سخنانی که واکنش‌های شدیدی را برانگیخت، با اشاره به کمبود منابع تامین حقوق بازنشستگان در ایران گفته بود «۳۰۰ هزار شهید دادیم که یک وجب خاک از دست ندهیم، اما ممکن است به جایی برسیم که مجبور شویم کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم.»

این سخنان به‌سرعت خبرساز شد و دیروز آقای پادام با انتشار ویدئویی توضیح داد که ویدیوی خبرساز سخنان او در دوازدهم اردیبهشت‌ماه، تقطیع شده است.

او در صفحه توئیترش نوشته بود «بحران سالمندی پدیده‌ای جهانی است و ایران هم از این اتفاق مستثنی نیست و بحران سالمندی منجر به بحران در صندوقهای بازنشستگی می‌شود».

آقای پادام هشدار داده است که «ایران هم برای اینکه مانند یونان برای پرداخت بدهی‌های ناشی از وضعیت صندوق‌های بازنشستگی مجبور به فروش جزایرش نشود، باید مانند بسیاری از کشورها اصلاحات اقتصادی را آغاز کند.»

با وجود انتشار این توضیحات، روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که اظهارات آقای پادام درباره ناتوانی دولت در پرداخت حقوق بازنشستگان، «حاشیه‌ساز» و «خلاف واقع» بوده و به همین دلیل او «با دستور معاون رفاه و امور اقتصادی این وزارتخانه از سمت خود برکنار شده است.»

رسانه‌های ایران می‌گویند آقای پادام در توییترش در واکنش به خبر برکناری‌اش، نوشته است: «ما که رفتیم؛ اما شما صداقت را، صراحت را، شفافیت را و اصلاحات را دوست نداشتید» اما چنین متنی در حساب توییتر او دیده نمی‌شود.

رسانه‌های حامی دولت اظهارات آقای پادام را «حاشیه‌ساز‌، خلاف‌ واقع، نسنجیده و ناتوان نشان دادن دولت در پرداخت حقوق بازنشستگان» خوانده‌اند. اما گروهی از منتقدان می‌گویند بسیاری هشدارهای او را رها کردند و اشاره‌اش به سرنوشت یونان و فروش جزایر را برجسته کردند.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت ایران هم به صحبت‌های آقای پادام واکنش نشان داده و موضع‌گیری او را «بی‌دقت» توصیف کرده و گفته است این اظهارات «شخصی و خلاف سیاست‌های دولت است.»

سخنان آقای پادام در روزنامه‌های ایران و شبکه‌های اجتماعی نیز بازتابی گسترده‌ داشت.

روزنامه «هم‌میهن» دیروز، چهارشنبه، تیتر نخستش را به همین موضوع اختصاص داد و نوشت «مشکلات صندوق‌های بازنشستگی ماحصل سیاست‌های اشتباه‌ گذشته و انباشت آنهاست و نمی‌توان آن را تنها به اشتباه‌های مدیریتی دولت کنونی نسبت داد. اما می‌توان به جرأت گفت که تصمیمات اشتباه از ابتدای دولت کنونی و حضور مسئولان کم‌تجربه در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روند چالش‌های صندوق‌ها را تسریع کرده است.»

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی نیز در واکنش به مشکلات صندوق‌های بازنشستگی از آن‌ به‌عنوان هشدار وحشت‌انگیز، یاد کرد.

حرف‌های «پادام» و واکنش «نود اقتصادی»

سجاد پادام، در مصاحبه با «نود اقتصادی» گفته بود که «در جایی ۳۰۰ هزار شهید دادیم که یک وجب خاک از دست ندهیم، اما ممکن است به جایی برسیم که مجبور شویم کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم».

براساس اظهارات آقای پادام، کشور یونان ۱۰۰ جزیره فروخت تا بتواند مطالبات بازنشستگان و استقراض از صندوق‌های بین‌المللی را بدهد، «ما هم به‌زودی به این وضعیت دچار می‌شویم.»

به گفته او، حتی اگر ۳ میلیون بشکه نفت را بدون تحریم بفروشیم و پولش را کامل بگیریم باز هم نمی‌توانیم بحران بازنشستگان را حل کنیم و در صورت رفع هزینه‌های بازنشستگی با مشکل بودجه عمرانی روبرو خواهیم بود.

او همچنین به نود اقتصادی گفته بود که بایست در ۵ ماه سال گذشته ۸۵ هزار میلیارد تومان در بخش عمرانی هزینه می‌شده ولی فقط ۱۳ هزار میلیارد اجرایی شده؛ یعنی ۲۰ درصد.

براساس اظهارات آقای پادام، در این شرایط با این وضعیت اولویت اول تامین هزینه‌های حقوق و مستمری است و اولویت عمرانی و توسعه‌ای در بودجه سازمان تامین اجتماعی نیست و برنامه‌ای هم برای اصلاحات در سیاست صندوق تامین اجتماعی تدوین نشده است.

پایگاه خبری «نود اقتصادی» دیروز به واکنش‌های گسترده به سخنان آقای پادام و «تقطیع» مصاحبه واکنش نشان داد.

«نود اقتصادی» نوشت ویدئویی که از آقای پادام پخش شده بخش بسیار کوچکی از یک نشست تخصصی و کارشناسی سه ساعت و نیمه و با حضور بیش از ۵ کارشناس مسائل اقتصادی و بودجه‌ای بوده است.»

این رسانه نوشت به دلیل محدودیت‌های رسانه‌ای در فضای مجازی به‌ناچار «دقایق کوتاهی از این نشست را در یک ویدئو به مخاطبان عرضه کرده است» و زمان برگزاری نشست به حدود دو ماه قبل برمی‌گردد.