۱۴۰۲ مهر ۲۷, پنجشنبه

 

جشنهای دوهزارو پانصد سالگی شاهنشاهی ایران و اثرات منفی آن در اذهان عمومی و رابطه آن با انقلاب ۱۳۵۷
چندین سال پیش تحقیقات چند محقق و تاریخ شناس ایران باستان نشانگر این حقیقت شده بود که سال ۱۳۵۰شمسی مصادف با ۲۵۰۰ سال بنیانگذاری شاهنشاهی توسط کورش کبیر بنیانگذار سلسله هخامنشی در ایران است. بهمین مناسبت از چند سال پیش کمیسیون مخصوصی برای برگزاری این جشن بوجود آمده بود.
بنابراین در۲۰ مهرماه ۱۳۵۰ این جشن بزرگ و افسانه ای آغاز و برای سه روز ادامه پیدا کرد. شهر شیراز وتخت جمشید مرکز جهان شده بود.
برای خارجیها دو مسئله وجود داشت.
اولی حس حسادت , چه کسی میتونه شجاعت اینو داشته باشه که به اجرای پروژه ای با این عظمت دست بزنه.
دومی نظر در این بود که چرا مملکتی که با فقر آموزشی ، بهداشتی وعدم وجود شبکه جاده های ارتباطی و مسائل بسیار دیگر دست بگریبانه ونزدیک به ۷ میلیارد دولار بدهی داره چه لزومی داره که این چنین سرمایه هنگفتی رو صرف جشنی بکنه که هیچگونه نتیجه مثبتی از هیچ جنبه ای برای مملکت و مردمش نخواهد داشت.
از طرف منابع سیاسی ومطبوعاتی معتبر جهان ، این عناوین به این جشن داده شده بود:
برنامه بلیون دلاری , سرخط اخبار شوایزر الوستریرت
مهمانی قرن , عنوان مجله لایف
مادر تمام مهمانی ها , مجله اشترن
در مغز و قلب اکثریتی که متوجه مسائل بودن میدونستن که در این مورد بامشکل جدی روبرو خواهیم شد. گروه کثیری از متفکرین وعاشقان صادق ایران بفکر آینده مملکت بودن و اثرات منفی این اقدامات رو بسادگی پیش بینی میکردن . در عمق این اقدام بجز رضایت فردی و ارضا حس خود بزرگ بینی شاه هیچ نفعی عاید مملکت نمیشد.
اگر چه تمام مطبوعات بین المللی از عظمت این رویداد تاریخی بطور روزمره تعریف میکردن ، ولی همزمان لبه تیز شمشیرشون متوجه هزینه این جشن و در رابطه اون با فقرعمومی ، عدم وجود بیمه های درمانی ، تعداد محدود بیمارستان و بالاخره ضریب وحشتناک جمعیت بیسواد به کل جمعیت کل کشوربود.
کل هزینه این جشن از ۳۰۰ میلیون فرانک سوئیس تا ۲ میلیارد تخمین زده میشد. شاه در تمام مصاحبهای مطبوعاتی ,طبیعتاً با خارجیها و در جواب مخالفین داخلی باین مسئله اشاره میکرد که ً این اشخاص این ارقام را از چه منبعی بدست میارن؟. تمام خرج ما فقط پرداخت هزینه ۲ شام بود. آیا پرداخت هزینه دو شام برای حدود ۶۰۰ نفر به میلیونها فرانک میرسه؟ ً
مسئله ای که شاه به اون اشاره میکرد شاید کمتر از ۵ در صد کل هزینه تمام پروژه بود ولی محاسبه کل هزینه ابعاد وسیعتری داشت که شاه عمداً حتی گوشه چشمی هم به آنها نداشت.
باید به این مسئله از دیدگاه وسیعتری نگاه کرد.
اول ـ دو پذیرائی شام تنها نبود. سه صبحانه، سه نهار و دو شام برای یک گروه و سه شام برای گروه دیگه .در فاصله زمانی بین صبحانه ، نهار و شام عملا ً سالن غذاخوری ۲۴ ساعته باز بود و انواع واقسام خوراکیها از جمله خاویار ، انواع اردور ها ، دسرهای رنگارنگ و بخصوص مشروبات الکلی فوقالعاده گرون سرو میشد.
متجاوزاز ۲۵۰۰ نفر خدمه چادرها ، مامورین سرو غذا و مشروبات الکلی ودسرها جزو کسانی نبودن که باید غذا میخوردن و مزد دریافت میکردن؟
آیا سربازان ارتشهای دوران مختلف تاریخ ایران که به تعبیری ۶۰ هزارنفر بودن مشمول غذا خور ها نبودن و مزدی دریافت نمی کردن ؟ آیا نزدیک به ۱۰۰۰ نفر مامورین حفاظتی پراکنده تنها در شهر شیرازغذا نمیخوردن و مزدی دریافت نمی کردن ,اضافه کار چه طور ؟ و فراوان بودن گروه های دیگه.
موارد دیگر مخارج:
تمام وزارتخانه ها بشکلی مجبوربه پرداخت قسمتی از مخارج این جشن شده بودن وشاه اون مخارج هنگفت را بحساب مخارج جشنها نمی آورد .
نزدیک به۱۵۰ تا ۲۰۰ طراح و تزئین کننده برای طراحی و تزئین چادرها ، خوابگاها و لوازم و وسائل داخلی اونها بمدت یکسال و نیم مشغول کار بودن. این گروه که به راحتی از کیسه خلیفه می بخشیدن نتنها هرگزدر گیر مسئله قیمت نمیشدن بلکه به روال معمول بدنبال درآمد برای جیب خودشان هم بودن.
این دو گروه که اکثر قریب باتفاق اونها خارجی بودن از دستمزدهای بسیار بالائی هم برخوردار بودن .همزمان ، برای مدتی نزدیک به دو سال گروه بسیار بزرگی از تاریخ شناسان و محققین ایران باستان هم مشغول مطالعه و بررسی مسئله لباس ، اسلحه و ادوات جنگی ارتشهای دورانهای مختلف تاریخ ایران بودن.
برای مطبوع و ملایم کردن هوای گرم و خشک تخت جمشید ، جنگلی از درختان سرسبز در اطراف محوطه چادرها بوجود آورده بودن.
یک باند مجهز برای نشست و برخاست هواپیماها ساخته شده بود. من شخصا ً ندیدم ولی از منابع موثقی شنیده بودم که یک اتوبان ۱۰۰۰کیلومتری از تهران به تخت جمشید احداث شده بوده.
آیا متجاوز از۶۰۰۰ نفرمامورین امنیتی که دراکثر شهرهای بزرگ پراکنده بودن و ۲۴ ساعته مراقب فعالیتهای غیرعادی مردم بودن اضافه حقوق نمیگرفتن؟ آیا ۶۰۰۰۰ سربازان رژه رونده برای حد اقل دو ماه تمرین و گروه سازندگان ابزار و آلات جنگی برای حداقل شش ماه حقوق دریافت نمیکردن؟.
شاه در دفاع از مسئله هزینها به این نکته اشاره میکرد که ً خیلی از مخارج جشن را بازرگانان و صاحبان صنایع با خوشحالی و داوطلبانه تقبل کرده اند ً ولی چیزی روکه پنهان میکرد اینبود که همون بازرگانان و صاحبان صنایع بسته به رقم خرجی که میکردن بین ۳ تا ۷ از دادن مالیات معاف میشد که این رقم بدون شک درهرسال به رقمی متجاوز ازچند میلیارد تومان بالغ میشد.
این رقم ضربدر ۷ سال، ببینید چه خدماتی که با این پول ها نمیشد انجام داد. یک مثال که شخصاً چند سال بعد شنیدم از این قرار بوده که یکی از شرکتهای بزرگ داروئی قبل ازاین معافیت ,در سال مالیاتی نزدیک به ۷۵ میلیون تومن به دولت پرداخت میکرده که برای ۷ سال از مالیات معاف شده بود.
وسعت چادر اصلی که اختصاص به پذیرائی صبحانه ، نهار، شام و پذیرائیهای ۲۴ ساعته داشت ، ۶۸ متر طول و۲۴ متر عرض داشت. برای تزئین این چادرها ۳۷ کیلو متر ابریشم بکار رفته بود. تمام این تاسیسات در کنار خرابه های تخت جمشید برپا شده بود. در آبانماه ۱۳۵۰، ۱۸ تن مواد خوراکی به تخت جمشید وارد شد.
دانته فرانزتی و اسوالد طووتسچه, دو سرآشپز یکی از ماکسیم پاریس و دیگری ازیکی دیگه از رستورانهای بسیار معروف اروپا, مسئول طبخ و تزئین غذاها بودن.
هواپیماهای ارتشی ۱۵۰ تن وسائل و لوازم آشپزخانه رو از پاریس به تخت جمشید حمل کرده بودن. از اوائل سال ۱۳۴۹ قرارداد پخت وپز غذاها با رستوران ماکسیم پاریس بسته شده بود.
اسوالد طووتسچه، یکی از سرسرورها گفته است که ً سه روزقبل از آمدن مهمانها درمیان ۱۸ تن مواد غذائی این ارقام به چشم میخورد: ۲۷۰۰ کیلو مرغ ، گوشت خوک وگوشت گاو. ۱۲۸۰ کیلو انواع پرندگان ، ۵۰ تا ۱۲۰ (چند نظر مختلف وجود داشته) کیلو خاویار. فلیکس ریئل ، یکی از دو سرآشپز جشن اضافه میکند که ًهمه چیز از پاریس آورده شده بود حتی شنبلیله و پیازچه فقط خاویار از ایران تهیه شده بود
شرم آور این که از این سفره سخاوتمندانه ,دیناری نصیب تولید کنندگان ایرانی نشده بود.
امیل ریئل برگزار کننده جشن ,لیست مشروبات رو باین شرح توضیح داده : ما معروفترین و گرانترین شرابهای دنیا رو سرو میکردیم تمام مشروبات الکی در ۴۱۰ بشکه در محل سردخانه مخصوصی که برای همین منظور ساخته شده بود
( این وصدها هزینه های دیگه رو هم به کل هزینه اضافه کنید) نگهداری میشد. او همچنین محل سکونت مهمانها رو باین شکل تشریح میکند:
هرقسمت مسکونی شامل دو اطاق خواب ، دو اطاق نشیمن ، دو حمام ، یک سالن پذیرائی و عکس مهمان که بر روی پارچه دوخته شده بود و یک سالن نشیمن برای پذیرائی از۱۲ نفر، تشکیل میشد.
در رابطه با هزینه جشن به این ارقام هم توجه کنید:
برای پذیرائی از میهمانان ۵۰ چادر بصورت آپارتمانها ی مستقل چند اطاقه آماده شده بود.
این خرجها جزو مخارج جشن نه بود؟
از صمیم قلب از شهبانوی ایران سپاسگزارم که در رابطه با جشنهای ۲۵۰۰ساله باین نکات اشاره فرموده بودند.
ً در حالیه درسراسر ایران و بخصوص در محل برگزاری جشن ,نام ایران همراه با داستانهائی از قدرت ، عظمت، اقتدار و شوکت ایران در طی تاریخ به چشم میخورد حتی یک صفحه بروشور در مورد شعرا ، فیلسوفان ، پزشکان ، ستاره شناسان وسایر مشاهیر تاریخ ایران که جهان نامشون را با احترام یاد میکنه، در تمام محوطه برگزاری جشن وجود نداشت. نام یک ایرانی در رده های بالای پذیرائی دیده نمیشد .به لیست غذاها نگاه کنید ، برای نمونه نام یک غذای ایرانی در این لیست وجود نداشت. ً
ً چون ترجمه نام غذاها به زبان فارسی برای من عملی نیست بنابراین لیست غذاها رو به زبان اصلی ذکر میکنم. ً
- Oeufs de Cailles aux Perles
- Mousse de Queues d'Ecrevisses
- Selle d'agneau des grands plateaux farcie et rôtie dans son jus
- Sorbet au vieux Champagne
- Paon à l'Imperiale
- Turban de Figues
- Café Mokk
در یکی از مصاحبه ها با خبرنگاران ,شاه در مورد رقم هزینه این جشن ، ادعا میکند که قسمتی ازاین هزینه ها , هزینه های سرمایه گزاری بوده و از ساختمانها و تاسیسات بوجود آمده استفادهای زیادی در بعضی از بخشهای اقتصادی از جمله بخش جلب سیاحان و آموزش و پرورش استفاده خواهد شد.
نزدیک به ۵۰ درصد تمام تاسیسات در تخت جمشید درظرف حدود ۹ ماه اول بعد از خاتمه جشنها یا به تاراج رفت و یا براثر بی ملاحظگی واهمال مسئولین از بین رفته بود.
همچنین شهبانو در خاطراتشون به ساختمان ۲۵۰۰مدرسه در نقاط مختلف کشور بعنوان سمبلی از ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی ایران اشاره کردن. با احترام بینهایت که نسبت به شهبانو داشته و دارم و شکی ندارم که علیاحضرت بر اساس آمارهائیکه به ایشون داده شده بوده، این مورد رو عنوان کردن ، ولی به ایشون اطمینان میدم لآقل در سه استانی که من اطلاع داشتم تعدادی از این مدارس ساخته نه شده بود ولی گزارش هزینه ساختمان و حتی حقوق پرسنل گزارش شده بود و بودجه آن به اداره آموزش و پرورش مربوطه پرداخت شده بود. اینکه پولها به جیب چه کسانی ریخته شده بود ,بماند.
منصفانه نیست که این وقایع و سواستفاده ها رو تنها تقصیر شاه بدونیم . این خیانتها متوجه فرصت طلبان و خائنین به مملکت هم بوده که از وطن پرستی بوئی نبرده بودن.
از بنده نخواهید که معضل اجتماعی ، اقتصادی و اختلاف وحشتناک زندگی زاغه نشینان مهاجر از دهات به اطراف شهرهای بزرگ و آمار دزدیها از یک طرف و تجاوزات جنسی شهرنشینان به زاغه نشینان و بلعکس از طرف دیگر را برای شما بازگو کنم.
اصلاحات ارزی هم یکی دیگر از شاهکارهای بدون مطالعه شاه در بهمن ۱۳۴۱ بعنوان « انقلاب شاه و ملت » بود که نتنها ۷۰ در صد بودجه برنامه عمرانی سوم مملکت را بباد داد بلکه از میانه سال ۱۳۴۲ اقتصاد کشورزی مملکت رو بزوال گذاشت و در نتیجه نه تنها بهبودی در اوضاع کشاورزی مملکت دیده نشد ، بلکه کشاورزان گروه گروه به شهرهای بزرگ مهاجرت کردند و گروه زاغه نشینها رو در اطراف شهرهای بوجود آوردند که تبدیل به مشکل لاینحل شهرهای بزرگ شد.
All reactions:
You and 8 others