۱۴۰۲ آبان ۷, یکشنبه

 

رسانه ها از تماس غرب با حزب الله برای خودداری از تنش خبر دادند

حزب‌الله: تا ۲۵ سال دیگر، اسرائیلی در کار نخواهد بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.10.2023
Telegram
نشریه آمریکایی به نقل از یک مقام غربی گزارش می دهد که غرب با مقامات لبنانی و همچنین با نمایندگان جنبش حزب الله لبنان تماس برقرار کرده و از آنها می خواهد که از تشدید درگیری ها در خاورمیانه خودداری کنند.
به گزارش اسپوتنیک، واشنگتن پست به نقل از این منبع نوشت: غرب از لبنان و حزب الله می خواهد که از هرگونه تشدید تنش از مرز خودداری کنند و به طور کلی لبنان از درگیری در غزه دور بماند." این نشریه خاطرنشان کرد که لبنان "نمی‌تواند در پس زمینه فروپاشی دولت و شرایط سخت اقتصادی از پس یک درگیری جدید برآید".
یکی دیگر از مقامات لبنانی که نامش فاش نشده است به این نشریه گفت که مقامات لبنانی نیز از حزب الله می خواهند که در درگیری ها دخالت نکند. این نشریه به نقل از یک منبع بلندپایه لبنانی گفت: ما به عنوان یک دولت به حزب الله می گوییم که نمی توانیم در برابر جنگ مقاومت کنیم. بنا بر گزارش ها، نمایندگان جنبش پاسخ می دهند: "ما شما را درک می کنیم، اما همچنین نمی توانیم اجازه دهیم حماس سقوط کند."
همانطور که این منبع لبنانی خاطرنشان کرد، پاسخ لبنان به کشورهای غربی این است که ایالات متحده باید اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا تهاجم زمینی بزرگی به نوار غزه انجام ندهد، زیرا این امر می تواند منجر به افزایش درگیری بین اسرائیل و حزب الله شود.
بیش از یک هفته است که گلوله باران حزب الله و نیروهای دفاعی اسرائیل در مرز لبنان و اسرائیل ادامه دارد. این وضعیت پس از اعلام عملیات نظامی اسرائیل علیه جنبش حماس در نوار غزه به شدت تشدید شد.
اسرائیل در 7 اکتبر مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از سوی نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، نیروهای این جنبش وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و افرادی را به گروگان گرفتند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از 1.4 هزار نفر از جمله 300 نظامی کشته و بیش از 5 هزار نفر زخمی شدند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیر آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. ظرف چند روز، ارتش اسرائیل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را تحت کنترل خود درآورد و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد.
به گفته وزارت بهداشت غزه، تعداد قربانیان نوار غزه از 8 هزار نفر گذشت که نیمی از آنها کودک بودند و بیش از 18 هزار نفر مجروح شدند. به گفته منابع مختلف، بیش از 200 اسرائیلی در اسارت حماس هستند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. بر اساس مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد.