۱۴۰۲ مهر ۲۷, پنجشنبه

 ۱

ملا احمد نراقی » معراج السعادة » باب چهارم » قدرت نمائی حق در خلقت انسان

 

... و گاه باشد که مزاج زن را قوتی تام قریب به قوت ذکوریت بوده مزاج جگرش را حرارتی کامل باشد و منی که از کلیه راست جدا شود حرارت آن اشد از آنچه از کلیه چپ منفصل می شود بوده باشد به نوعی که آثار نطفه مرد از آن به ظهور رسد و قایم مقام نطفه مرد شود و منفصل از کلیه چپ به جای نطفه زن شود و رحم در جذب و امساک قوی باشد در این صورت هم ممکن است که هرگاه از خارج هم قوتی به زن رسد از نطفه او به تنهایی فرزند متکون گردد همچنان که مریم بتول علیه السلام که بعد از آنکه روح القدس خود را در نزد او به صورت بشری متمثل کرد و امداد روحانی از او به جمیع قوایش رسید حضرت مسیح علیه السلام به وجود آمد

و بالجمله بعد از استقرار نطفه مرد در رحم زن و ملصق شدن آن به رحم مانند خمیر که بر تنور زده شود شروع به خلق جنین شود پس خدای تعالی خون حیض را از دفع شدن منع فرموده و نطفه بی شعور را قوه داد تا خون را از اعماق عروق به جانب خود کشیده تا نقطه های دمومیه در آن ظاهر گشته و علقه گردید و بعد از آن سرخی آن بیشتر و ظاهرتر گشت تا شبیه به خون بسته شد و باد گرمی در آن به هیجان آمده مضغه شد

پس خالق بی چون به قدرت کامله خود نشان جوارح و اعضاء در آن پیدا و هییت شکل و صورت در آن هویدا گردانید و با وجود تشابه اجزای آن آن را به امور مختلفه از رگ و پی و استخوان و گوشت و پیه و پوست منقسم کرد و در آن اعضای مختلف الشکل را ظاهر کرد سر را مستدیر گردانید و چشم و گوش و دهان و بینی و سایر منفذها را شکافت و دست و پا را کشید و از برای هر یک پنج انگشت خلق فرمود هر انگشتی را سر انگشتی و ناخنی مقرر فرمود و در باطن آن دماغ و دل و جگر و سپرز و شش و معده و رحم و مثانه و روده ها و غیر اینها از اعضاء که هر یکی را هییتی خاص و شکلی مخصوص است ایجاد نمود و هر کدام را شغلی معین و عملی مشخص داد و در جمیع این احوال در ظلمت رحم در کیسه ای محبوس و به خون حیض فرو رفته و کفهای دست بر دو طرف روی و مرفقها بر تهیگاه نهاده و دو زانوی خود را سینه جمع کرده و زنخدان را بر سر زانو گذاشته و نافش به ناف مادر متصل و از آن غذا می مکد و پسر را روی به جانب پشت مادر و دختر را روی به جانب روی مادر نه او را از این نقشهای بدیع که بر او وارد می شود خبر و نه پدر و مادر را اطلاعی نه در اندرون نقاشی پیدا و نه در بیرون مصوری هویدا و زبان حال جنین در این حال با خداوند متعال به این مقال گویاست ...