۱۴۰۲ آبان ۷, یکشنبه

 

وزارت خارجه ایران از تلاش برای کشاندن تهران به درگیری در اسرائیل خبر داد

وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.10.2023
Telegram
وزارت خارجه ایران: تهران تلاش هایی را برای کشاندن آن به درگیری در خاورمیانه مشاهده می کند.
به گزارش اسپوتنیک، محمد حسن شیخ الاسلام معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد که تهران شاهد تلاش هایی برای وارد ساختن آن به درگیری در خاورمیانه می باشد.

این دیپلمات در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ONT بلاروس اظهار کرد: "امروز بسیاری تلاش می کنند تا ایران را به درگیری در خاورمیانه بکشانند".

شیخ الاسلام حوادث جاری در منطقه را "فاجعه ای بزرگ" نامید و تصریح کرد: "اسرائیل تمامی قوانین ممکن حقوق بین الملل را نقض می کند. آنها می کشند و اقدامات خشونت باری علیه شهروندان غیر نظامی صورت می دهند".

وی افزود: "توصیه های ما برای حل این مسئله پیشتر اعلام شده اند. می بایست همه پرسی با حضور تمامی ملت هایی که در این منطقه زندگی می کنند و از جمله فلسطینی ها و آوارگان برگزار شود. ما این کار را راه حل مشکل می دانیم".

سید ابراهیم رئیسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.10.2023
رئیس جمهور ایران: اسرائیل از خطوط قرمز عبور کرده است
اسرائیل در 7 اکتبر مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، جنگنده های این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و گروگان ها را نیز گرفتند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از 1.4 هزار نفر از جمله 300 پرسنل نظامی کشته و بیش از 5 هزار نفر زخمی شدند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. ظرف چند روز، ارتش اسرائیل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را تحت کنترل خود درآورد و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد و تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت را متوقف کرد .
به گفته وزارت بهداشت محلی، تعداد قربانیان نوار غزه از 8 هزار نفر گذشت که نیمی از آنها کودک بودند و بیش از 18 هزار نفر مجروح شدند. با تشدید درگیری، حداقل 20 روس کشته شده اند، سه نفر گمان می رود گروگان باشند و چندین نفر دیگر ناپدید هستند. به گفته منابع مختلف، بیش از 200 اسرائیلی در اسارت حماس هستند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. با توجه به موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد.