۱۴۰۲ آبان ۹, سه‌شنبه

 

تلۀ ایران ـ روسیه برای غرب در فلسطین

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: پپه اسکوبار ــ
مترجم: ابوالقاسم گلستانی ــ

تنها کشوری که احتمالاً می‌تواند فکر غرب را از اوکراین منحرف کند، اسرائیل است. اما ایالات متحده و متحدانش اگر فکر کنند پیروزی در غرب آسیا آسانتر از اروپا خواهد بود، وارد یک تله وجودی می‌شوند.

شراکت راهبردی روسیه و ایران ـــ به انضمام چین در جناحین ـــ یک دام پیچیده برای هژمون (امریکا) در غرب آسیا ایجاد می‌کند. به جز اسراییل، هیچ موجودی در این سیاره وجود ندارد که بتواند فوراً تمرکزغرب را از ناکامی تماشایی اش در اوکراین تغییر دهد. جنگ‌افروزان مسئول در سیاست خارجی ایالات متحده، نه دقیقاً نیرو‌های بیسمارکی، بر این باورند که اگر پروژه اوکراین دست نیافتنی باشد، پروژه راه‌حل نهایی در فلسطین در عوض می‌تواند پاکسازی قومی باشد.

سناریوی محتمل‌تر اما این است که ایران ـ روسیه، و [به‌قولی] «محور شرارت» جدید یعنی روسیه ـ چین ـ ایران، تمام آنچه را که لازم است هژمون را به باتلاق دوم بکشانند، در اختیار دارند. همه چیز به تلنگرهای نامتعارف دشمن برای برهم زدن تعادل و منحرف کردن او به سمت فراموشی خلاصه می‌شود.

این تفکر واهی کاخ سفید مبنی بر اینکه جنگ های ابدی در اوکراین و اسرائیل با همان انگیزه والای «دموکراسی» برای منافع ملی ایالات متحده ضروری است، تاکنون ـــ حتی در میان افکار عمومی آمریکا ـــ نتیجه معکوس داشته است. این مانع از فریادها و زمزمه‌هایی در امتداد «کمربند» نمی‌شود که نشان می‌دهد نومحافظه کاران آمریکاییِ متحد اسرائیل، سرعت تحریک ایران را از طریق یک پرچم دروغین که منجر به حمله آمریکا می‌شود، افزایش می‌دهند. آن سناریوی آخرالزمانی، کاملاً با روان‌پریشی از نوع کتاب مقدسیِ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، همخوانی دارد.

غلامان مجبور خواهند شد با ملایمت از آنها پیروی کنند. سران کشورهای ناتو برای نشان دادن حمایت بی قید و شرط خود از تل آویو یک به یک از اسراییل بازدید به عمل می‌آورند ـــ از جمله کیریاکوس میتسوتاکیس از یونان، جورجیا ملونی از ایتالیا، ریشی سوناک از بریتانیا، اولاف شولز از آلمان، ساکن کاخ سفید [جو بایدن] و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه.

انتقام «قرن ذلت» اعراب

جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان تا کنون با نپذیرفتن هیچ طعمه‌ای خویشتن‌داری فوق‌العاده نشان داده است. حزب‌الله مقاومت فلسطین را به‌عنوان یک مجموعه می‌بیند و از آن حمایت می‌کند ـــ و تا چند سال پیش، مشکلات جدی با حماس داشت که با آن در سوریه درگیر شد. اتفاقاً حماس، در حالی که بخشی از بودجه آن توسط ایران تأمین می‌شود، توسط ایران اداره نمی‌شود. به همان اندازه که تهران از آرمان فلسطین حمایت می‌کند، گروه های مقاومت فلسطین نیز تصمیمات خود را مستقل می‌گیرند.

خبر بزرگ این است که همهٔ این اختلافات اکنون در حال حل شدن هستند. هم حماس و هم جهاد اسلامی فلسطین این هفته برای دیدار حضوری با دبیر کل حزب‌الله، حسن نصرالله، به لبنان رفتند. این نشان دهندهٔ وحدت بر روی هدف است ـــ یا آنچه که محور مقاومت منطقه آن را «وحدت جبهه‌ها» می‌نامد.

دیدار حماس از مسکو در این هفته که با خشم نومیدانه اسرائیلی ها مواجه شد، توجهات را بیشتر جلب کرد. ریاست هیئت حماس را یکی از اعضای دفتر سیاسی آن، ابومرزوق، بر عهده داشت. علی باقری معاون وزیر امور خارجه ایران به شکل با اهمیتی از تهران ورود کرد و با دو تن از معاونان کلیدی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، یعنی سرگئی ریابکوف و میخائیل گالوزین، دیدار کرد. این نشان می‌دهد که حماس، ایران و روسیه در یک میز مذاکره کرده‌اند. حماس از میلیون ها فلسطینی در دیاسپورا و همچنین از کل جهان عرب و همه سرزمین‌های اسلامی خواسته است تا با هم متحد شوند. به‌تدریج اما به‌یقین، الگویی را می‌توان تشخیص داد: آیا جهان عرب ـــ و بخش های بزرگ اسلام ـــ ممکن است در آستانه اتحاد قابل توجهی برای انتقام از «قرن تحقیر» خود باشند ـــ همان کاری که چینی ها پس از جنگ جهانی دوم با مائوتسه تونگ و دنگ شیائوپینگ کردند؟

پکن، از طریق دیپلماسی پیچیده خود، مطمئناً این تجربه چین را به بازیگران کلیدی گوشزد کرده است، حتی پیش از آنکه روابط بین ایران و عربستان با میانجیگری روسیه و چین در اوایل سال جاری ایجاد شود.

این به خودی خود وسواس همیشگی نئومحافظه‌کاران آمریکا برای بمباران زیرساخت‌های حیاتی ایران را از بین نمی برد. این نئومحافظه‌کاران که به هیچ هم نمی ارزند، وقتی صحبت از علوم نظامی می‌شود، نادیده می‌گیرند که چگونه تلافی‌جویی ایران ـــ به شکل دقیق ـــ تک تک پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه را هدف قرار می‌دهد، در حالی که خلیج فارس یک پرونده باز است. آندری مارتیانوف، تحلیلگر نظامی بی نظیر روسیه نشان داده است که در صورت حمله اسرائیل به ایران، چه اتفاقی می‌تواند برای آن وانهای آهنی گران قیمت آمریکایی در شرق مدیترانه بیفتد.

افزون بر این، دست کم ۱۰۰۰ نیروی آمریکایی در شمال سوریه حضور دارند که سرگرم دزدیدن نفت این کشور هستند ـــ نیروهایی که به یک هدف فوری نیز تبدیل می‌شوند. علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، در لفافه گفت: ما در حوزه نظامی فناوری هایی داریم که هیچکس از آن اطلاعی ندارد و آمریکایی ها زمانی متوجه آن می‌شوند که از آنها استفاده کنیم. نشانه‌ای از موشک های مافوق صوت «فتاح» ایرانی ـــ پسرعموهای کینژال و «دی.اف ـ۲۷» ـــ با سرعت ۱۵ ماخ حرکت می‌کنند و می‌توانند در ۴۰۰ ثانیه به هر هدفی در اسرائیل برسند. و جنگ افزار الکترونیک پیچیده روسیه (ای. دابلیو) را نیز به آن بیفزایید. همانطور که شش ماه پیش در مسکو تأیید شد، وقتی صحبت از پیوند نظامی به میان آمد، ایرانی‌ها سر یک میز به روس‌ها گفتند: «هر چه نیاز دارید، درخواست کنید». عکس این هم صادق است، زیرا دشمن مشترک یکی است.

همه چیز برمی‌گردد به تنگهٔ هرمز

موضوع مرکزی در هر راهبرد روسیه و ایران، تنگه هرمز است که از طریق آن حداقل ۲۰ درصد نفت جهان (نزدیک به ۱۷ میلیون بشکه در روز) ترانزیت می‌شود، به اضافه ۱۸ درصد گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی.) که می‌شود دست کم ۳.۵ میلیارد فوت مکعب در روز. ایران می‌تواند تنگه هرمز را در یک چشم به هم زدن ببندد. برای شروع، این یک نوع عدالت شاعرانه در حق اسرائیل است که قصد دارد به طور غیرقانونی تمام گاز طبیعی چند میلیارد دلاری کشف شده در سواحل غزه را ببلعد: از قضا این یکی از دلایل کاملاً کلیدی برای پاکسازی قومی فلسطین است. با این حال، معامله واقعی ساقط کردن ساختار مشتقۀ ۶۱۸ تریلیون دلاریِ مهندسی شدۀ وال استریت [۱] خواهد بود، همان گونه که برای سال ها توسط تحلیلگران گلدمن ساکس و جی پی مورگان و همچنین معامله گران مستقل انرژی خلیج فارس مورد تصدیق قرار گرفته است.

بنابراین، وقتی زمان وارد کردن فشار فرا برسد – و بسیار فراتر از دفاع از فلسطین و در سناریوی «جنگ توتال» ـــ نه‌تنها روسیه ـ ایران، بلکه بازیگران کلیدی جهان عربِ در شرفِ عضویت در بریکس ۱۱، مانند عربستان سعودی و امارات ـــ هرزمان که بخواهند، آنچه را که برای ساقط کردن سیستم مالی ایالات متحده لازم باشد، در اختیار دارند. همانگونه که یک عضو ارشد پیشین «دولت پنهان» امریکا که اکنون در اروپای مرکزی مشغول تجارت است، تأکید می‌کند: 

«ملت‌های اسلامی دارای مزیت اقتصادی هستند. آنها می‌توانند با قطع نفت، سیستم مالی بین المللی را از کار بیاندازند. آنها مجبور نیستند حتی یک گلوله شلیک کنند. ایران و عربستان با هم متحد هستند. حل بحران ۲۰۰۸، ۲۹ تریلیون دلار هزینه بُرد، اما بحران بعدی، اگر اتفاق بیفتد، حتی با ۱۰۰ تریلیون دلار ابزارِ بی پشتوانه نیز قابل حل نیست.»

همان‌گونه که تاجران خلیج فارس به من گفتند، یک سناریوی ممکن این است که اوپک شروع به تحریم اروپا کند؛ تحریمی که ممکن است از کویت شروع شود و سپس از یک کشور اوپک به کشور دیگر و از آنجا به همه کشورهایی که با جهان اسلام به عنوان دشمن و علوفه جنگ رفتار می‌کنند، گسترش یابد.

محمد السودانی، نخست وزیر عراق، پیش از این هشدار داده بود که ممکن است به دلیل آنچه اسرائیل در غزه انجام می‌دهد، عرضه نفت به بازارهای غربی متوقف شود. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، پیش از این خواستار تحریم کامل نفت و گاز از سوی کشورهای اسلامی علیه کشورهایی ـــ اساساً دست‌نشاندگان ناتو ـــ شد که از [بمباران غزه توسط] اسرائیل حمایت کرده‌اند.

بنابراین صهیونیست‌های مسیحی در ایالات متحده که با مهره ارزشمند نئوکانها یعنی نتانیاهو متحدند و ایران را تهدید به حمله می‌کنند، این پتانسیل را دارند که سبب سقوط کل سیستم مالی جهان شوند.

شعله‌ور کردن مجدد آتش جنگ ابدی علیه سوریه

زیر آتشفشان کنونی، مشارکت راهبردی روسیه و چین بسیار محتاطانه پیش رفته است. برای جهان بیرون، موضع رسمی متقابل آنها این است که از جانبداری از فلسطین یا اسرائیل اجتناب کنند؛ خواستار آتش بس به دلایل بشردوستانه بشوند؛ راه حل دو دولتی را درخواست کنند؛ و به قوانین بین المللی احترام بگذارند. هژمون [ایالات متحده] تمام ابتکارات آنها را در سازمان ملل طبق برنامه بی اثر کرده است. فعلاً، واشنگتن برای تهاجم زمینی اسرائیل به غزه چراغ سبز نشان نداده است. دلیل اصلی اولویت فوری ایالات متحده است: خرید مقداری زمان برای گسترش جنگ به سوریه، که به‌عنوان نقطه ترانزیت کلیدی تسلیحات ایران به حزب‌الله «متهم» است. این به مثابه بازگشایی همان جبهه جنگ قدیمی علیه روسیه نیز است. در مسکو هیچ توهمی وجود ندارد. دستگاه اطلاعاتی آنها به خوبی واقف است که در زمانی که تل‌آویو تحت فشار جدی آمریکا به اوکراین سلاح می‌فرستاد، عوامل اسرائیلی موساد به کی‌یف مشاوره می‌دادند. این موجب خشم «سیلوویکی» [۲] شد واحتمالاً یک اشتباه مرگبار برای اسرائیل رقم زد.

نئوکان ها به نوبه خود هرگز متوقف نمی شوند. آنها تهدیدی موازی را پیش می‌برند: اگر حزب الله با چیزی غیر از چند موشک پراکنده به اسرائیل حمله کند ـــ و این به سادگی اتفاق نخواهد افتاد ـــ پایگاه هوایی روسیه حمیمیم در لاذقیه به عنوان یک «هشدار» برای ایران «حذف» خواهد شد. این حتی ارزش بازی کودکان در جعبه شنی را ندارد. به گفته برخی منابع اطلاعاتی روسی، پس از حملات سریالی اسرائیل به فرودگاه‌های غیرنظامی دمشق و حلب، مسکو قبل از تقدیم امکانات خود در حمیمیم به سوریه ـــ جایی که پروازهای باری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مجوز کامل دارند ـــ حتی پلک هم نزد. نتانیاهو با بمباران یک پایگاه هوایی روسیه که به‌طور کامل مجهز به سیستم ضد دسترسی است، آرزوی مرگ نخواهد کرد. مسکو همچنین به‌طور واضح می‌بیند که آن وانهای آهنی گران‌قیمت آمریکایی در شرق مدیترانه در چه حد می‌توانند باشند. پاسخ سریع بوده است: جنگنده های «میگ ـ ۳۱ ک» که در حال گشت زنی ۲۴ ساعته در فضای بی طرف بر فراز دریای سیاه هستند، به کینژال مافوق صوت مجهزند و رسیدن آنها به دریای مدیترانه تنها ۶ دقیقه زمان نیاز دارد.

در میان این همه جنون نئوکانها، همراه با استقرار مجموعه عظیمی از تسلیحات که پنتاگون به کار گرفته، به علاوه دارایی‌های «فاش نشدهٔ» آنها در شرق مدیترانه، هدف خواه حزب‌الله باشد یا سوریه یا ایران یا روسیه یا همه این موارد، به انضمام چین و کره شمالی ـــ که بخشی از «محور شرارت» جدید معرفی شده توسط آمریکا به شمار می‌آیند ـــ حاکی از آن بوده اند که آنها تماشاچیان صرف نخواهند بود.

نیروی دریایی چین برای تمام اهداف عملی از ایران از راه دور محافظت می‌کند. با این حال، اظهارات نخست وزیر لی کیانگ حتی قوی تر از آن بوده است ـــ چیزی که در دیپلماسی چین به شکل غیرمعمولی صریح و نادر است:

چین به حمایت قاطع از ایران در حفظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و کرامت ملی خود ادامه خواهد داد و به شدت با هرگونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی ایران مقابله خواهد کرد.

هرگز فراموش نکنید که چین و ایران با یک مشارکت راهبردی جامع با هم مرتبط هستند. ضمناً، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه، در دیدار با معاون اول رئیس جمهور ایران، محمد مخبر، شراکت راهبردی روسیه و ایران را تقویت کرد.

آن برنج‌خواران کره‌ای را به‌خاطر داشته باش

شبه‌نظامیان طرفدار ایران در سراسر «محور مقاومت»، به طور دقیق درجه ای از تقابل با اسرائیل، چیزی شبیه به ضربه و فرار چریکی، را حفظ می‌کنند. آنها فعلاً درگیر حملات گسترده نخواهند شد. اما همه شرط بندیها بی‌نتیجه خواهد بود اگر اسراییل به غزه حمله کند. آشکار است که جهان عرب، با وجود تمام تضادهای داخلی عظیم خود، قتل‌عام غیرنظامیان را تحمل نخواهد کرد.

بی‌پرده بگوییم، در برهۀ آتش ا‌فروزانۀ کنونی، هژمون از تحقیر پروژه اوکراین خویش نتیجه‌ای گرفته است. آنها به اشتباه بر این باورند که همان «جنگ ابدی» قدیمی که در غرب آسیا دوباره شعله‌ور شده، می‌تواند به‌میل خود «تعدیل» شود. و اگر دو جنگ به یک آلباتروس [۳] سیاسی عظیم تبدیل شوند، چه چیز جدیدی وجود دارد؟ آنها جنگ جدیدی را در «ایندو ـ پاسیفیک» آغاز خواهند کرد.

هیچ یک از این‌ها روسیه ـ ایران و نظارت سردشان بر هژمون در حال چرخش و بال زدن در هر گام را فریب نمی‌دهد. یادآوری آنچه مالکوم ایکس قبلاً در سال ۱۹۶۴ پیش‌بینی می‌کرد، روشنگرانه است:

تعدادی برنج خوار او را از کُره خارج کردند. بله، آنها او را از کره خارج کردند. برنج خوارانی که چیزی جز کفش ورزشگاهی و تفنگ و کاسه ای برنج نداشتند، او و تانک‌ها و ناپالم‌اش و تمام چیزهای دیگری را که او قرار بود داشته باشد، بردند و او را از رود یالو عبور دادند. چرا؟ زیرا روزی که او بتواند در زمین مسابقه پیروز شود، سپری شده است.

ـــــــــــ

افزوده های مترجم:

[۱] اصطلاح «وال استریت» به‌معنای بازارهای مالی ایالات متحده به‌عنوان یک کل، صنعت خدمات مالی آمریکا، منافع مالی مبتنی بر نیویورک یا خود منطقه مالی تبدیل شده‌است. نیویورک که توسط وال استریت لنگر انداخته‌است به عنوان مرکز مالی اصلی جهان توصیف شده ‌است.

[۲] معمولا شامل افسران «کا.گ.‌ب» سابق، اداره اصلی اطلاعات، سرویس امنیت فدرال روسیه، سرویس اطلاعات خارجی، یا دیگر نیروهای مسلح می‌شود. در روسیه تعدادی سازمان امنیتی و اجرایی قانون وجود دارد که به آنها “سیلوویکی” می‌گویند. خود ولادیمیر پوتین کارش را در یکی از آنها آغاز کرد. در حالیکه کاگ‌ب در دوران پساشوروی به سرویس امنیت فدرال روسیه تبدیل شد، نفوذ “سیلوویکی” نیز از زمان روی کار آمدن پوتین در حال افزایش بوده است.

[۳] آلباتروس‌ها بزرگ‌ترین پرندگان دریایی پروازگر هستند که با داشتن طول بال بیش از ۳٫۷ متر و فوق‌العاده قوی می‌توانند مدت زیادی بدون بال زدن پرواز کنند. آلباتروس می‌تواند سال‌ها پرواز ‌کند. در تمام عمرش یک جفت برای خود انتخاب می‌کند و تا انتهای زندگی‌اش با همان جفت سر می‌کند و اگر جفتش زودتر بمیرد، او هیچگاه جفت دیگری انتخاب نمی‌کند و بقیهٔ عمرش را تنها سپری می‌کند. تشبیه چیزی به آلبارتوس معمولاً بدین معنی است که آن چیز به وبال گردن بدل شده است.

منبع: وب‌سایت «کریدل»، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳
https://new.thecradle.co/articles/iran-russia-hamas-officials-discuss-gaza-israel-war-in-moscow

٪ نظرات