۱۴۰۲ مهر ۳۰, یکشنبه

 


 

پیش بینی سقوط دولت ها

زلزله جنگ غزه، زیرپای

تل آویو، لندن و امریکا

 
 
 

  
 

 

دولت اسرائیل، همچنان بر سر دوراهی ورود ارتش آن کشور به غزه و یا خود داری از ورود به غزه است و این خود بهترین دلیل است که هم در ارتش و هم در کابینه دولت، نظر واحدی درباره ورود به غزه وجود ندارد. سنگین تر شدن کفه ترازوی تردید در ورود به غزه، معنائی جز سقوط دولت نتانیاهو ندارد، ورود به غزه و گسترش جنگ و تلفات و ویرانی سنگین در اسرائیل نیز به همین نتیجه ختم خواهد شد. دلائل این دو دلی در اظهار نظرها و تصمیمات نتانیاهو و اعضای کابینه اش آشکار است:

نتانیاهو پس از استعفای اعتراضی وزیر اطلاع‌رسانی دولت او، کل وزارت اطلاع‌رسانی را منحل کرد.

کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل ضمن گزارشی از جنگ گفت: نهادهای امنیتی مطمئن هستند در صورت ورود ارتش اسرائیل به غزه حزب‌الله لبنان با تمام ظرفیت نظامی خود علیه اسرائیل وارد جنگ خواهد شد. روز گذشته حزب الله لبنان یک موشک ضد ناوگان را در دهانه یک تونل زیر زمینی به نمایش گذاشت و اعلام کرد که این موشک آماده شلیک علیه ناوگان امریکاست. در بلندی های جولان، ارتش سوریه آرایش جنگی به خود گرفته است. هنوز تا رسیدن نوبت به ایران، واحدهای شبه نظامی عراق و حوثی های یمن در نوبت پیوستن به جنگند. در صورت ورود شبه نظامیان عراق و حتی حزب الله لبنان به جنگ، ارتش آن کشورها نیز ناچار به حمایت از آنها خواهد بود.

نتانیاهو در تازه ترین اظهار نظرش گفته است که شکست در عملیات غزه به معنای نابودی اسرائیل است. البته او خود و کابینه اش را در قامت اسرائیل می بیند!

هنوز شلیک موشک از غزه و لبنان و حملات هوائی اسرائیل به غزه و بصورت پراکنده علیه لبنان ادامه دارد و تصمیم به قبول آتش بس و یا تصمیم به حرکت ارتش اسرائیل به داخل غزه، تصمیمی نیست که به این سادگی بتوان گرفت. روز گذشته اسرائیل از پشت مرز غزه «برج موسی» را بمباران کرد. این برج که در غرب غزه قرار داشت بکلی ویران شد.

همه چیز در مرز غزه خلاصه نمی شود، چرا که در تل آویو مردم مخالف جنگ به خیابانها آمده اند. روز گذشته هزاران تن در تل‌آویو دست به تظاهرات زدند و خواستار استعفای نتانیاهو شدند. آنها، درعین حال خواهان توافق بر سر آزادی اسرای اسرائیلی شدند که دراختیار حماس هستند.

گفته می شود چند ژنرال ارتش اسرائیل که در جریان حمله حماس به داخل اسرائیل به اسارت درآمده بودند، دیگر در غزه نیستند. حدس قریب به یقین وجود دارد که آنها به همراه اسناد و لبت تاپ های امنیتی و جنگی که به چنگ حماس افتاد، یا به دمشق منتقل شده اند و یا به تهران تا تخلیه اطلاعاتی شوند. یکی از این ژنرال ها فرمانده تیپ عملیات مخفی در ایران بوده که با واحدهای امنیتی و نظامی اسرائیل در آذربایجان نیز همآهنگ عمل می کرده است. به همین دلیل باید حدس زد که اکنون رهبری جمهوری اسلامی اطلاعات زیادی از طرح ها، نقشه ها و ارتباط های اسرائیل در داخل ایران و در منطقه در اختیار دارد.