۱۴۰۲ آبان ۹, سه‌شنبه

 


 

گاز، نفت و پتروشیمی

پیشنهاد ایران به اعضای شانگهای

برای تشکیل یک "هاب گاز"

 
 
 

 

خبرگزاری فارس به نقل از معاون اول رئیس‌جمهور گزارش داد:

 تهران پیشنهاد ایجاد یک "هاب گاز" منطقه‌ای در سازمان همکاری شانگهای (SCO) را برای تضمین امنیت انرژی به اجلاس شانگهای داده است.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور که در نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در بیشکک، پایتخت قرقیزستان شرکت کرده بود گفته است 9 عضو اتحادیه تجارت و تبادل انرژی از جمله سوخت های فسیلی، برق و انرژی های تجدید پذیر می توانند در یک "هاب گاز"جمع شوند. برای این هدف صندوقی برای کشورهای سرمایه‌گذار می تواند تشکیل شود. علاوه بر نفت و گاز، این "هاب گاز" می تواند در زمینه پتروشیمی نیز فعال شود. مخبر این پیشنهاد را همآهنگ با فعالیت تجاری "اورآسیا" مطرح کرده است.

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان است و  سازمان همکاری شانگهای که در دهه ۱۹۹۰ با نام شانگهای پنج تشکیل شد، در ابتدا شامل چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان بود. ازبکستان در سال ۲۰۰۱ به آن ملحق شد و سپس در سال ۲۰۱۷ هند و پاکستان به این پیمان پیوستند و در اوایل سال جاری، جمهوری بلاروس نیز طی یادداشتی پیوستن خود به شانگهای را امضا کرد. غیر از بلاروس، افغانستان و مغولستان نیز در حال حاضر بعنوان ناظر در شانگهای حضور دارند و ۱۰ کشور دیگر نیز در حال گفتگو و رایزنی برای پیوستن به شانگهای هستند. ایران نزدیک به دو سال پیش رسما به عضویت شانگهای پذیرفته شد.