گزارش زنده

  1. نماینده آمریکا در سازمان ملل: دولت بایدن «خیلی خیلی» نگران پیشرفت غنی سازی در ایران است

    لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه در کنگره گفته است که دولت جو بایدن «خیلی، خیلی» نگران پیشرفت برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران است.

    به گزارش روزنامه واشنگتن اگزمینر او در مجلس نمایندگان گفت: «این موضوع خیلی، خیلی نگران کننده است. و من می‌دانم که درحال بررسی چگونگی نشان دادن واکنش به آن هستیم.»

    آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گفت که مشغول مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی درباره آثار اورانیوم با غنای نزدیک به ۸۴ درصد است که در تأسیسات ایران پیدا شده. در نسخه‌ای از یک گزارش این سازمان آمده که ایران پذیرفته احتمالا نوسانات ناخواسته‌ای در فرآیند افزایش خلوص اورانیوم به ۶۰ درصد رخ داده باشد.

    خانم گرینفیلد تایید کرد که این گزارش را دیده است.

    هال راجرز نماینده جمهوری خواه از کنتاکی در مجلس نمایندگان در این جلسه گفت: «با توجه به سنگ‌اندازی‌های قبلی ایران در فعالیت بازرسان سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی، چگونه می‌توانیم مطمئن باشیم که ایران عمدا درحال تشدید فعالیت‌های غنی سازی برای استفاده در ساخت بمب اتمی نیست؟ حالا دیگر وقت گفتگو نیست. وقت عمل است.»

    خانم گرینفیلد در پاسخ گفت: «من پیش‌بینی نمی‌کنم که دولت چه زمانی و چگونه واکنش نشان خواهد داد، اما می‌دانیم که دولت برای این کار آماده است.»

    به گزارش خبرگزاری رویترز کالین کال، معاون وزارت دفاع آمریکا، در جلسه‌ای در مجلس نمایندگان کنگره در پاسخ به سوال نمایندگان جمهوری‌خواه در این باره که چرا دولت جو بایدن می‌خواهد توافق هسته ۲۰۱۵ را احیا کند گفت: «به این دلیل که پیشرفت برنامه اتمی ایران از زمانی که ما برجام را ترک کردیم قابل توجه بوده. در سال ۲۰۱۸، زمانی که دولت قبلی تصمیم گرفت از برجام خارج شود، برای ایران حدودا ۱۲ ماه وقت می‌برد تا مواد هسته‌ای کافی برای یک بمب اتمی را تولید کند. حالا حدود ۱۲ روز وقت می‌برد.»

  2. فردوسی‌پور در واکنش به مسمومیت دختران: «بیش از این با جسم و روان فرزندان ایران بازی نکنید»

  3. رافائل گروسی جمعه به ایران می‌رود

    تاسیسات اتمی ایران

    به گزارش خبرگزاری فارس رافائل گروسی، مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز جمعه برای دیدارهایی در سطح بالا به ایران خواهد رفت.

    این سفر در خلال گفتگوها با ایران درباره سرمنشاء ذرات اورانیومی که تا ۸۳.۷ درصد غنی شده - که خیلی نزدیک به خلوص لازم برای تولید بمب اتمی است - صورت خواهد گرفت.

    موضوع کشف این ذرات در تاسیسات فردو در یک گزارش آژانس مطرح شده است.

    آژانس اتمی سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت که مشغول مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی درباره این موضوع است.

    مقام‌های ایران پیشتر کشف آثار اورانیوم ۸۴ درصدی را به رسوب مواد رادیواکتیو در سانتریفیوژها و اشتباه بازرس آژانس نسبت داده بودند.

    بیشتر بخوانید: آژانس انرژی اتمی: آثاری از اورانیوم غنی‌شده حدود ۸۴ درصد در ایران پیدا شده است

  4. رضا پهلوی: دیگر کسی تردید ندارد که جمهوری اسلامی باید سقوط کند

  5. مسمومیت دانش آموزان دبستان «شهید یارجانی»

    ‌در ادامه مسمومیت‌های سریالی در مدارس ایران امروز ۱۰ اسفند، دانش‌آموزان دبستان «شهید یارجانی» نیز دچار مسمومیت شده‌اند.

    بر اساس ویدیوهای دیگری که امروز منتشر شده، جمعی از والدین با تجمع مقابل این مدرسه شعار «مرگ بر حکومت بچه‌کش» سر دادند.

    در پی روایت‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی چندین مدرسه در تهران، کرمانشاه و اردبیل دچار مسمومیت شده‌اند.

  6. گزارش‌ها از بازداشت خواهر و بردار و نزدیکان میلاد سعیدیان‌جو

    بنابر گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، تلاش خانواده و نزدیکان میلاد سعیدیان‌جو، برای برگزاری جشن تولد او بر سر مزارش با مداخله ماموران امنیتی روبرو شده است به طوری که گفته شده خواهر و برادر این کشته شده اعتراضات در ایذه، بازداشت شده‌اند.

    میلاد سعیدیان‌جو روز ۲۵ آبان همزمان با کیان پیرفلک در ایذه به ضرب گلوله کشته شد. او در یک مغازه نان فانتزی در اهواز کار می‌کرد و قرار بود فردای روزی که کشته شد، به محل کارش در اهواز برگردد.

    روز چهارشنبه - ۱۰ اسفند - کاربران شبکه‌های اجتماعی از «دستگیری زهرا و امید سعیدیان‌جو، خواهر و برادر میلاد و چند نفر از نزدیکان این خانواده» نوشتند.

  7. روایت‌های شاهدان و و الدین از مسمومیت دانش‌آموزان در نقاط مختلف ایران

  8. یک تحلیل؛ چرا اتحادیه اروپا سپاه پاسداران را «سازمان تروریستی» نمی‌خواند

    شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، با حضور در پارلمان اروپا بار دیگر خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شده است؛ خواسته‌ای که پارلمان اروپا هم آن را تصویب کرده است اما اتحادیه اروپا که نقش مهمتری در امور اجرایی دارد هنوز چنین نکرده.

    در گفتگویی تلویزیونی از علیرضا آخوندی، عضو پارلمان سوئد پرسیدیم دلیل خودداری اتحادیه اروپا از تروریست خواندن سپاه پاسداران چیست؟

  9. جو ملتهب و خشمگین در تهرانسر پس از حمله با گاز سمی به دبیرستان ۱۳ آبان

    امروز ۱۰ اسفند ۱۴۰۱، تصاویری از وحشت و خشم دانش‌اموزان و والدین آنها در پی حمله با گاز سمی به#دبیرستان۱۳ آبان#تهرانسر منتشر شد. در تصاویر دیده می‌شود که خانواده‌های خشمگین و نگران در مقابل و اطراف#مدرسه تجمع کرده‌اند.

    تصاویری هم از شعار دادن والدین و دانش آموزان این مدرسه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در یک ویدیو دختران دانش‌آموز شعارهای «مرگ بر حکومت بچه‌کش» و «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند. شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «بی‌شرف بی‌شرف» هم در اطراف مدرسه سر داده می‌شود.

    گمانه‌زنی‌ها درباره عاملان این مسمومیت‌ها ادامه دارد که به اذعان مقامات جمهوری اسلامی ناشی از حملات عمدی است. وزیر کشور ایران که از امروز مسئول خبررسانی رسمی در این باره شده، خبر دستگیری افراد مظنون به دست داشتن در این حملات را تکذیب کرد.

    گفته می‌شود که عامل مسمومیت گاز نیتروژن است که به گفته شاهدان عینی به وسیله «چیزی شبیه نارنجک دست‌ساز» در مدارس هدف انداخته می‌شود. اما هنوز مقامات رسمی این روایت‌ها را تائید نکرده‌اند.گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند که حکومت در حال «انتقام ‌گرفتن» از دختران به دلیل اعتراضات جنبش مهسا با شعار اصلی «زن، زندگی، آزادی» است.

  10. شمار مدارس درگیر با مسمومیت دانش‌آموزان به ۲۶ رسید

    دانش آموزان دست کم ۲۶ مدرسه در ایران مسموم شده اند. از آغاز این مسمومیت های سریالی سه ماه می گذرد و رفته رفته شهرهای بیشتری درگیر این حادثه مرموز می شوند. با این حال حکومت هنوز اقدام موثری برای امنیت کودکان به ویژه دختران دانش آموز انجام نداده است. علی خردپیر، بی‌بی‌سی، نگاهی انداخته به آخرین تحولات این اخبار نگران‌کننده برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی.

  11. رضا پهلوی در پارلمان اروپا: دیگرر کسی تردید ندارد که جمهوری اسلامی باید برود

    شاهزاده رضا پهلوی برای جلب حمایت کشورهای اروپایی از اعتراضات سراسری در ایران به پارلمان اتحادیه اروپا در بروکسل رفته و در آنجا از اتحاد بی‌سابقه مخالفان جمهوری اسلامی گفته است.

    ولیعهد سابق ایران در سخنرانی خود تاکید کرده: «دیگر کسی تردید ندارد که جمهوری اسلامی باید سقوط کند».

    همزمان با سخنان آقای پهلوی در پارلمان اروپا، تجمعی از مخالفان جمهوری اسلامی در مقابل ساختمان این پارلمان در بروکسل بلژیک برگزار شده است.

  12. نگاهی به مهمترین خبرها تا این لحظه

    • مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس عمدتا دخترانه همچنان شهر به شهر و روز به روز ادامه دارد و در تازه‌ترین موارد، به تهران، کرمانشاه و اردبیل نیز رسیده است و در مواردی گزارش شده است که به دنبال این مسمومیت گسترده برخی از مدارس تخلیه شد‌ه‌اند.
    • نمایندگان مجلس ایران در ادامه رسیدگی به بودجه سال آینده بسیج را از پرداخت حق انشعاب خدمات شهری معاف کردند.
    • یک هفته پس از اخراج دو دیپلمات جمهوری اسلامی ایران از آلمان، وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که دو دیپلمات آلمانی مامور در تهران را اخراج کرده است. آلمان گفته این اخراج قابل انتظار بوده اما دیپلمات‌هایش مرتکب اشتباهی نشده بودند.
    • جواد طباطبایی، نویسنده حوزه تاریخ اندیشه در سن ۷۷ سالگی در بیمارستانی در کالیفرنیای آمریکا درگذشت.
    • بانک مرکزی ایران برای اولین بار بعد از چهار سال اقدام به انتشار آمار مرتبط با تورم کرده است. این نهاد در تازه‌‌ترین گزارش خود نرخ تورم سالانه مناطق شهری در بهمن‌ماه را ۴۳/۶ درصد اعلام کرده است.
    • وزارت خارجه ایران برای سرپرست پیشین سفارت افغانستان در تهران مراسم خداحافظی برگزار کرد.
    • کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار نامه‌ای خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به موضوع مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان در ایران پرداخته است.
    • مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، از تشکیل پرونده علیه بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت خبر داده است.
  13. معافیت بسیج از پرداخت هزینه آب، برق، گاز و عوارض شهرداری در بودجه سال آینده

  14. بانک مرکزی ایران نرخ تورم سالانه مناطق شهری در بهمن‌ ماه را نزدیک به ۴۴ درصد اعلام کرد

    G

    بانک مرکزی ایران برای اولین بار بعد از چهار سال اقدام به انتشار آمار مرتبط با تورم کرده است.

    انتشار این شاخص اقتصادی در سال ۹۷ که حسن روحانی رئیس جمهور بود، به مرکز آمار ایران سپرده شده بود.

    بانک مرکزی در تازه‌‌ترین گزارش خود نرخ تورم سالانه مناطق شهری در بهمن‌ماه را ۴۳/۶ درصد اعلام کرده است.

    منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین قیمت در یک سال منتهی به بهمن، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

    مرکز آمار پیشتر نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری را ٤٦/٩ درصد اعلام کرده بود.

    این ارقام در حالی ارائه شده که منابع مستقل نرخ واقعی تورم در ایران را فراتر از این‌ها می‌دانند.

    گزارش‌ منابع مختلف از ایران از افزایش قیمت نجومی اقلام خوراکی اساسی حکایت دارد.

    قیمت هر کیلو مرغ تا حدود ۶۷ هزار تومان هم پیش رفته؛ نرخ مصوب دولت برای هر کیلو مرغ ۶۳ هزار تومان است.

    قیمت ران گوسفند به بالای ۵۰۰ هزار تومان و ران گوساله به حدود ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

    رسانه‌های ایران اخیرا گزارش داده بودند قیمت هر کیلو گوشت قرمز در بازار تهران به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده که بازتاب گسترده‌ای هم داشت.

    وزارت جهاد کشاورزی هفته پیش عرضه گوشت لخم در بسته‌بندی‌های لوکس را پس از انتشار تصویری از قیمت گوشت بسته بندی شده ممنوع کرد.

  15. وزارت خارجه ایران برای سرپرست پیشین سفارت افغانستان در تهران مراسم خداحافظی برگزار کرد

    رسول موسوی، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران با انتشار عکس‌هایی از برگزاری مراسم «پایان ماموریت» عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست پیشین سفارت افغانستان در تهران از سوی وزارت خارجه این کشور خبر داد.

    او در توییتر خود نوشته است: «دیپلمات‌ها روزی می‌آیند، روزی می‌روند. اصل روابط بین کشورها و مردم آن‌هاست که باید باقی بماند.»

    او افزوده است: «روابط دوستی با افغانستان بدون تغییر و در چارچوب تعریف‌شده در راستای منافع مردم دو کشور ادامه دارد.»

    دو روز قبل وزارت خارجه ایران سفارت افغانستان در تهران را به نمایندگان طالبان تحویل داد، هرچند گفت که این موضوع «امری داخلی مربوط به افغانستان است» و یک روز پیش از آن آقای سلیمانی و حدود ۱۵ دیپلمات دیگر این سفارت گفتند که کلید سفارت را به وزارت خارجه تحویل دادند و حاضر نیستند با طالبان کار کنند.

    فضل محمد حقانی، سرپرست معرفی شده از سوی طالبان در سفارت افغانستان در تهران با ۷ دیپلمات تازه فرستاده شده از سوی طالبان کار خود را آغاز کرده‌اند و طالبان گفته فعالیت‌های این سفارت «به صورت معمول» جریان دارد.

    خبر مرتبط:

    سفارت افغانستان در تهران؛ استقرار دیپلمات‌های طالبان و آغاز کار فضل محمد حقانی به عنوان کاردار

  16. Post update

    مسمومیت دانش آموزان
  17. تجمع ایرانیان در بروکسل در همبستگی با معترضان درون ایران

  18. محمد صادق، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان از سمت خود کناره‌گیری کرد

    صادق خان

    محمد صادق، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، پس از حدود سه سال در این سمت، استعفای خود را اعلام کرد.

    او در توییت‌هایی نوشت که استعفای خود را به دولت پیشکش کرده است و دلیل این تصمیم را «مسایل شخصی از جمله تمرکز روی خانواده، کتاب و کشاورزی و محیط زیست» خوانده است.

    محمد صادق از شهباز شریف، نخست وزیر و سایر همکاران خود اظهار قدردانی کرده و افزوده است: «عمیقاً از تلاش بسیاری از همکارانم که ساعت‌های طولانی را صرف موفقیت‌آمیز بودن روابط پاکستان و افغانستان کردند، قدردانی می‌کنم.»

    آقای صادق طرفدار تعامل دولت پاکستان با طالبان بود. او قبلاً از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ به عنوان سفیر پاکستان در کابل کار کرد.

    برخی رسانه‌های پاکستانی او را «از چهره‌های کلیدی در تلاش‌های پاکستان برای آوردن طالبان به میز مذاکره در سال ۲۰۱۸، پس از درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای آغاز سریع روند صلح» خوانده‌اند.

    نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در حالی استعفا می‌کند که روابط پاکستان و طالبان اخیراً پرتنش بوده است.

  19. رکوردار بیشترین تعداد گل یک دوره جام جهانی در ۸۹ سالگی درگذشت

    ژوس فونتن

    ژوست فونتن، رکورددار بیشترین گل زده در یک دوره جام جهانی در ۸۹ سالگی درگذشته است. او در جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد تنها در ۶ بازی برای فرانسه ۱۳ گل زد. تیم فرانسه در این دوره جام جهانی سوم شد.

    او در فهرست گل‌های زده شده در دوره‌های مختلف جام جهانی، در کنار لیونل مسی آرژانتینی در رده چهارم قرار دارد.

    پاری‌سن‌ژرمن، یکی دیگر از باشگاه‌هایی که او برایش بازی کرد، گفت: «یادی از ژوست فونتن می‌کنیم. نمادی از فوتبال فرانسه که ما را ترک گفت.»

    فدراسیون فوتبال فرانسه فونتن را «گلزن ابدی» و «اسطوره فوتبال جهان» توصیف کرده است. فیلیپ دیالو، رئیس موقت فدراسیون فوتبال فرانسه گفته است: «مرگ فونتن فوتبال فرانسه را در اندوهی عمیق و عظیم فرو برده است. او یکی از زیباترین صفحات تاریخ تیم فرانسه را نوشت.»

    دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه،نیز در مورد اسطوره فوتبال کشورش گفت: «هر کسی را که عاشق فوتبال باشد غمگین خواهد کرد زیرا او اسطوره تیم فرانسه است و خواهد بود.»

    به مناسبت درگذشت ژوست فونتن مسابقات فوتبال سراسر فرانسه با یک دقیقه سکوت آغاز می‌شود.

  20. مهراب قاسم‌خانی از سفرهای داخلی هم منع شد