۱۴۰۳ مرداد ۵, جمعه

 

بریتانیا از به چالش کشیدن درخواست دادگاه کیفری بین‌المللی در صدور حکم جلب نتانیاهو صرف‎‌‌نظر کرد

.

منبع تصویر،EPA

توضیح تصویر،نتانیاهو متهم به «گرسنگی دادن به غیرنظامیان به عنوان یک روش جنگی و همچنین کشتارهای بی‌رویه و حملات هدفمند علیه غیرنظامیان» است

بریتانیا می‌گوید که دیگر قصد ندارد درخواست دادگاه کیفری بین‌المللی را در صدور حکم جلب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به چالش بکشد.

پیش از این دولت محافظه‌کار سابق بریتانیا با درخواست دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی در این مورد مخالفت کرده بود اما دولت جدید از حزب حاکم کارگر گفت که تصمیم‌گیری در این مورد را به عهده دادگاه کیفری بین‌المللی می‌گذارد.

حزب حاکم کارگر بریتانیا به رهبر کی‌یر استارمر که خود قبلا وکیل بوده، اعلام کرد: «دولت به حاکمیت قانون، چه در سطح بین‌المللی و چه در سطح داخلی، و همچنین به تفکیک قوا عمیقا باور دارد.»

درخواست دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم جلب نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع ، به اتهام جنایات جنگی، خشم اسرائیل و نزدیک‌ترین متحدش، ایالات متحده آمریکا را برانگیخته بود و دولت سابق محافظه‌کار بریتانیا هم گفته بود که قصد دارد به این درخواست اعتراض کند.

نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل متهم به گرسنگی دادن به غیرنظامیان به عنوان یک روش جنگی و همچنین کشتارهای بی‌رویه و حملات هدفمند علیه غیرنظامیان هستند.

کریم اسد احمد خان، دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی هنگام صدور این درخواست در مورد اقدامات اسرائیل گفته بود:«تأثیرات استفاده از گرسنگی به عنوان یک روش جنگی، همراه با سایر حملات و مجازات‌های دسته‌جمعی علیه مردم غیرنظامی غزه، به طور حاد، قابل مشاهده و به طور گسترده شناخته شده است.»

اگر دیوان کیفری بین‌المللی مساله صدور حکم بازداشت نتانیاهو و وزیر دفاعش را به پیش ببرد، این احتمال وجود دارد که از آقای نتانیاهو و آقای گالانت خواسته شود که برای جلوگیری از دستگیری توسط مقامات بریتانیا پا به خاک بریتانیا نگذارند.

دیوان کیفری بین‌المللی تا امروز ۲۶ ژوئیه به بریتانیا مهلت داده بود تا استدلال‌های حقوقی خود را درباره صلاحیت دادگاه در مورد حکم جلب نتانیاهو ارائه کند.

به عقیده کارشناسان تعیین این مهلت انتخاب دشواری را بر سر راه کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر تازه بریتانیا قرار داد که به نظر می‌رسد اختلافات سیاسی آن با واشنگتن بر سر جنگ غزه آشکارتر می‌شود.

جنگ غزه از نظر سیاسی برای حزب کارگر بسیار دشوار بود، زیرا موضع آن نسبت به این جنگ باعث ناخشنودی بسیاری از حامیان سنتی آنها، به ویژه در میان جامعه مسلمان شد.

در انتخابات عمومی اخیر، جاناتان اشورث، وزیر سایه از حزب کارگر، کرسی خود را در لستر جنوبی از دست داد و در مقابل به یک نامزد به شدت طرفدار غزه رای آورد همچنین دیگر چهره‌های ارشد حزب از جمله وس استریتینگ و جس فیلیپس هم شاهد کاهش آرای خود بودند.

دیوید لامی، وزیر خارجه بریتانیا از حزب کارگر اخیرا اعلام کرد که بریتانیا کمک مالی خود به اونروا، آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی، را از سر می‌گیرد در حالی که دولت سابق محافظه‌کار بریتانیا از جمله کشورهایی بود که در پی ادعاهای اسرائیل مبنی بر مشارکت چند تن از کارکنان این آژانس در حمله ۷ اکتبر توسط حماس کمک مالی به اونروا را تعلیق کرد.

ایالات متحده که مانند اسرائیل عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست، همچنان به مخالفت با حکم جلب نتانیاهو ادامه می‌دهد.

دیوان کیفری بین‌المللی همچنین به دنبال دستگیری سه رهبر حماس است.

.

منبع تصویر،BRANDON DRENON/BBC NEWS

توضیح تصویر،هزاران نفر در واشنگتن در اعتراض به نتانیاهو تجمع کردند

کامالا هریس: زمان پایان دادن به جنگ غزه فرا رسیده است

در تحولی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که در آمریکا همچنان سرگرم دیدار با مقامات و دیگر شخصیت‌های آن کشور است، علاوه بر دیدار با جو بایدن، با کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم که انتظار می‌رود نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر باشد، مذاکراتی داشت.

خانم هریس با لحنی قاطع‌تر از جو بایدن گفت که «نگرانی‌های جدی» خود را در مورد کشته شدن تعداد زیاد غیرنظامیان در غزه آشکار کرده است.

او پس از این گفتگوی رو در رو در کاخ سفید گفت: «زمان پایان یافتن این جنگ فرا رسیده است.»

خانم هریس همچنین بر لزوم پیگیری راه‌حل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل تاکید کرده است.

دیدار با ترامپ

نخست وزیر اسرائیل امروز در فلوریدا با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ماه نوامبر ملاقات کرد.

این اولین ملاقات آنها در نزدیک به چهار سال است. آقای ترامپ از حامیان سرسخت اسرائیل بوده و برای به رسمیت شناختن رسمی اسرائیل توسط امارات و بحرین میانجیگری کرد اما گزارش شده است که روابط بین این دو زمانی تیره شد که آقای نتانیاهو به سرعت پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را تبریک گفت در حالی که آقای ترامپ از پذیرش نتیجه این انتخابات خودداری کرده بود.