قدیمی ترین روزنامه ایران با ۹۷سال انتشار مستمر
به گزارش خبرنگارما، این نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که باند فرودگاه بین المللی مهرآباد به طور کامل بهسازی شده است. ارزش ریالی این پروژه ۷۵۰۰ میلیارد ریال بوده و ظرف مدت ۱۵ ماه به مرحله افتتاح رسیده است. همچنین دیگر پروژه ای که دیروز کلنگ ساخت آن به زمین خورد، ترمینال ۱۰۰ هزار متر مربعی فرودگاه بین المللی مهرآباد با ظرفیت ۲۰ میلیون مسافر در سال است که آغاز طراحی و احداث آن امروز اعلام شد.
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بهره برداری از این طرح ها گفت: وضعیت فرودگاههای کشور مناسب نیست و نیاز به تغییر دارد و همزمان وضعیت معیشت کارکنان صنعت هوایی نیاز به اقدام جدی دارد.
وی گفت:در حملونقل اصلاً شرایط خوبی نداریم. کمتر از ۱۰ کیلومتر در ساعت سرعت قطارهای باری است و در بخش مسافری هم عمر واگنها و لکوموتیوها به ۲ برابر سن واقعی خود رسیده است. همچنین در جادههای کشور ۲۰۰ هزار ناوگان فرسوده داریم که سالی بیش از چند میلیارد دلار هزینه مازاد سوخت برای آنها میدهیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش هوایی هم در شرایط سخت در حال اداره کشور هستیم. سه مشکل اساسی در بخش هوایی داریم، نخست وضعیت کارکنان است، وضعیت کاری کارکنان بخش هوایی منطقی نیست و وضعیت معیشتی کارکنان بخش هوایی فاجعه است و درخواست دارم در مجلس برای کارکنان سختترین بخش کشور کاری شود.
وی گفت: در نظر داشته باشید این موضوع به ایمنی پروازها ارتباط پیدا میکند. فقط کافی است یک هواپیمای ۴۰ نفره سقوط کند آنوقت قضاوتها درباره بخش هوایی ایران شروع میشود.
قاسمی افزود: در دوران کرونا فرودگاه استانبول بالاترین پروازها را داشت و برای ۲۰۰ میلیون مسافر طراحی شده است. اما برخی از سالنهای فرودگاه مهرآباد متعلق به ۵۰ سال پیش است و وضعیت فرودگاهها نیاز به تغییر اساسی دارد. در مشهد هم باید شهر جدید فرودگاهی بسازیم.
وی گفت: برای حل مسئله حملونقل انتظاراتی داریم؛ اما نامهربانی میبینیم. مجوزی را دریافت کردم برای بخش حملونقل که اگر بگذارند اجرا شود، کل بخش حملونقل تغییر خواهد کرد که خرید هواپیما در آن وجود دارد و تا ۲۰ میلیارد دلار هزینه بخش حملونقل خواهد شد.
حمیدرضا سیدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هم با اعلام اینکه دوران محرومیت فرودگاه مهرآباد به اتمام رسیده است، گفت: اگر مجلس و قوه قضاییه موانع را رفع کنند، ترمینال ۱۰۰ هزار متر مربعی فرودگاه مهرآباد تا ۳ سال آینده ساخته میشود.وی افزود: تمام خلبانها از وضعیت باند فرودگاه مهرآباد گلایه داشتند و فرسوده بودن باند را از عوامل مهم کاهش ایمنی پروازها اعلام میکردند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها توضیح داد: عملیات بهسازی باند از سال گذشته آغاز شد و اگر در تامین گازوییل و سوخت ماشینآلات درگیر در این پروژه به مانع نخورده بودیم، خیلی زودتر از اینها باند ۲۹ چپ فرودگاه افتتاح شده بود.
وی با اشاره به اینکه ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار بهسازی باند بود که نهایتاً با استانداردهای روز دنیا ساخته شد، افزود: فرودگاه مهرآباد سالها در محرومیت قرار گرفته بود با این توجیه که فرودگاه امام خمینی (ره) قرار است ساخته شود؛ اعلام میکنیم که فرودگاه مهرآباد تعطیل شدنی نیست و برای همیشه باید بماند.
به گفته سیدی، فرودگاه مهرآباد اکنون دو باند استاندارد دارد و همزمان تکمیل و توسعه فرودگاه مهرآباد مطابق نیاز مردم در دستور کار است.
وی اضافه کرد: ترمینال یک و دو با قدمت ۷۰ سال اکنون کهنه و فرسوده شده است. این دو ترمینال در سال ۱۳۳۷ به بهرهبرداری رسید. ترمینال ۴ و ۶ هم به نوعی سوله صنعتی است که در شأن جمهوری اسلامی نیست و به دنبال ساخت ترمینال باشکوهی هستیم.
