۱۴۰۱ آبان ۲۶, پنجشنبه

«شورای حکام با صدور قطعنامه‌ای از ایران خواست که با آژانس همکاری کند»

.

به گفته دیپلمات‌های مطلع، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه با صدور قطعنامه‌ای از ایران خواست که در ارتباط با آثار اورانیوم کشف‌شده در سه نقطه کشور، به سرعت با آژانس همکاری کند.

خبرگزاری فرانسه، به نقل از دیپلمات‌هایی که نامشان فاش نشده نوشت که در این قطعنامه از عدم همکاری ایران با آٰژانس انتقاد شده است.

این دومین قطعنامه‌ای است که در سال جاری در شورای حکام آژانس در ارتباط با فعالیت‌های ایران صادر شده است.

این قطعنامه توسط کشورهای آمریکا، بریتانیا،‌آلمان و فرانسه به شورای حکام ارائه شده بود.

کشورهای روسیه و چین به این قطعنامه رای مخالف دادند.

کسری ناجی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص صدور این قطعنامه گفت «سرکوب‌های معترضان در ایران فشار سیاسی و دیپلماتیک بر ایران را به شدت افزایش داده و ایران را بیش از از پیش منزوی کرده و آخرین نشانه‌اش صدور همین قطعنامه بوده است».

به گفته آقای ناجی این قطعنامه «ایران را توبیخ می‌کند و تهدید می‌کند که ممکن است پرونده را به شورای امنیت ارجاع داده شود».

خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در مقر آژانس در خصوص جزییات این قطعنامه می‌گوید که در آن «از ایران خواسته شده فورا در مورد سه نقطه ای که در آن رد مواد رادیواکتیو پیدا شده و بیش از دو سال است که آژانس در خصوص آنها سوال دارد که این مواد چگونه در این محل‌ها پیدا شده، تجهیزات مربوط به این مواد کجاست و خود مواد امروز کجاست و از ایران سوال کرده که در خصوص اینها توضیح داده شود».

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از دیپلمات‌هایی که در جلسه غیرعلنی رای‌گیری حضور داشته نوشت که شورای حکام «تصمیم گرفت که بسیار ضروری و حیاتی است» تا ایران درباره آثار اورانیوم کشف شده، به سوالات آژانس توضیح دهد.

این پرونده مربوط به سه مکان مختلف در ایران است که در آنها آثار مواد رادیواکتیو کشف شد. اما هیچ کدام از این مناطق به عنوان بخشی از برنامه هسته‌ای، به آژانس اعلام نشده بودند.

(این خبر به مرور تکمیل می‌شود.)