هشدار مجلس ایران به «سازمان‌های نظامی اروپا»: عواقب منفی دارد

مجلس ایران

منبع تصویر، Tasnim

در واکنش به صدور قطعنامه پارلمان اروپا برای «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران، امروز (دوم بهمن/ بیست و دو ژانویه) مجلس ایران طی بیانیه‌ای این اقدام پارلمان اروپا را محکوم کرد و هشدار داد عملی شدن چنین اقدامی، برای «نهادهای وابسته به سازمان‌های نظامی» این اتحادیه و کشورهای اروپایی «عواقب منفی» خواهد داشت.

مجلس ایران نشست غیرعلنی و مشترکی با فرماندهان سپاه داشت که پس از آن مجلس بیانیه‌ای درباره قطعنامه پارلمان اروپا صادر کرد.

در این بیانیه که احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم آن را در نشست علنی مجلس خواند، آمده که اقدام پارلمان اروپا براساس «اطلاعات نادرست، قضاوت‌های غلط وتحت‌تاثیر اغراض سیاسی» بوده است.

نمایندگان گفتند تروریستی خواندن سپاه پاسداران، با «واکنش قاطع» مجلس روبرو خواهد شد که «عواقب منفی با نهادهای وابسته به سازمان های نظامی اتحادیه و کشورهای اروپایی را در پی خواهد داشت.»

این بیانیه، از «استانداردهای دوگانه» پارلمان اروپا انتقاد کرده و هشدار داده است در صورت «ابرام مفاد» قطعنامه از سوی «شورای اروپا و یا اجرا توسط کشورهای اروپایی، عواقب منفی آن متوجه بانیان این اقدام» خواهد بود.

مجلس ایران این بیانیه را در حالی صادر کرده که تصمیم‌گیری درباره تروریستی خواندن سپاه بر عهده «شورای اروپا» است و قطعنامه پارلمان اروپا در این زمینه الزام‌آور نیست. در واقع تروریستی خواندن یک گروه یا خارج کردن نام یک گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا از اختیارات «شورای اروپا» است و این شورا هر شش ماه یک‌بار این فهرست را فقط بررسی می‌کند. اما وقتی تروریستی خواندن یک گروه یا برعکس، از سوی یکی از کشورهای عضو به شورا ارائه شود، شورا موظف است که این درخواست را بررسی کند. در حال حاضر هنوز هیچ کشوری چنین درخواستی را به «شورای اروپا» ارائه نکرده و چنین اقدامی به شکل رسمی در دستور کار این نهاد نیست.

پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه ( ۲۹ دی ۱۴۰۱) با صدور قطعنامه‌ای از مقام‌های ایران خواست که به نقض‌ حقوق بشر، اعدام معترضان و سرکوب مخالفان پایان دهد و از اعضای اتحادیه اروپا نیز درخواست کرد ضمن افزایش حمایت از معترضان در ایران، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه قرار بدهند.

اعتراضات سراسری در شهرهای متعدد ایران با کشته شدن مهسا (ژینا) امینی تحت بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و ابتدا اعتراضات به قتل این دختر و حجاب اجباری بود اما معترضان در خیابان‌ها خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی شدند. حکومت در واکنش به این اعتراضات، شدیدا معترضان را سرکوب کرد وبه‌گفته سازمان‌های حقوق بشری حدود ۵۰۰ نفر کشته ، تعداد بسیاری مجرو و خزارات نفر نیز بازداشت شده‌اند. حاکمیت شماری از بازداشتی‌ها را محکوم به اعدام کرده و تاکنون حکم اعدام محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد‌مهدی کرمی و محمد حسینی را بدون دسترسی به وکیل انتخابی اجرا کرده است.  

جریان افتادن «طرح اصلاح قانون اقدام متقابل»

همزمان با انتشار بیانیه محلس، احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس هم از به جریان افتادن «طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا» خبر داد.

براساس این طرح که مصوبه اردیبهشت ۱۳۹۸ است «کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که مبادرت به اعلام نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی نمایند، کلیه نیروهای نظامی وابسته به کشورهای عضو اتحادیه و سازمان ها و نهادهای تحت اختیار این نیروها مشمول این قانون خواهند بود.»

وزیر خارجه ایران هم درباره جلسه مشترک مجلس و سپاه اظهارنظر کرد.

وزیر خارجه ایران چه گفت؟

حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر خارجه ایران ساعتی پس از جلسه غیرعلنی با فرمانده سپاه پاسداران و نمایندگان مجلس ایران درباره قطعنامه پارلمان اروپا در توییتی تهدید کرد: «مجلس در اقدامی متقابل در صدد قرار دادن عناصر ارتش کشورهای اروپا در لیست تروریستی است.»

آقای امیرعبداللهیان اظهارات چند روز پیش خود را تکرار کرد و گفت: «پارلمان اروپایی به پای خود شلیک کرد.» و تاکید کرد که «پاسخ، متقابل است.»

آقای امیرعبدالهیان همچنین در واکنش به پارلمان اروپا گفت: «بنابر اظهارات رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، غربی ها به دنبال اجرای این قطعنامه نیستند اما اگر اروپا مواضعش را تغییر ندهد احتمال انجام هر اقدام تقابلی متصور است.»

او افزود اگر موضع اروپا در این باره «اصلاح نشود»، هشدار داد که احتمال دارد ایران از «معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» (NPT) خارج شود.