عربستان عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بدون راه حل دو کشور اسرائیل- فلسطین منتفی دانست

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان

منبع تصویر، Reuters

توضیح تصویر،

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان گفته: «ثبات و عادی سازی واقعی تنها از طریق دادن یک کشور به فلسطینیان حاصل می‌شود»

عربستان سعودی گفته است که تا زمان عملی شدن راه حل دو کشور اسرائیل- فلسطین، روابطش با اسرائیل را عادی نخواهد کرد.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان در حاشیه اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس در روز گذشته تاکید کرد که این تنها راه حل برای دستیابی به «عادی سازی واقعی» بین دو کشور عربستان و اسرائیل خواهد بود.

شاهزاده فیصل در این اجلاس به خبرگزاری  بلومبرگ گفت: «ثبات و عادی سازی واقعی تنها از طریق دادن یک کشور به فلسطینیان حاصل می‌شود.»

وزیر خارجه عربستان این  اظهارات را پس از آن بیان کرد که بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل روز پنج شنبه (۱۹ ژانویه) در گفتگویی با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیت المقدس در مورد عادی سازی روابط با عربستان گفتگو کرد.

نخست وزیر اسرائیل بارها تمایل خود را برای پیوستن کشور پادشاهی نفت خیز عربستان به فهرست کشورهای عربی که روابط دیپلماتیک کامل خود را با اسرائیل برقرار کردند، ابراز کرده است.

امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان همگی در چارچوب توافقنامه‌ای که با میانجیگری آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، صورت گرفت، روابط خود را با اسرائیل عادی کردند.

عربستان سعودی، بزرگ ترین صادر کننده نفت جهان، شریک نزدیک آمریکا است. اما این کشور بارها از عادی سازی روابط با اسرائیل، متحد آمریکا به دلیل اشغال سرزمین‌های فلسطینی خودداری کرده است.

در پنجم ژوئن سال ۱۹۶۷، برابر با ۱۵ خرداد ۱۳۴۶، اسرائیل یک عملیات نظامی هماهنگ و گسترده را علیه مصر، اردن و سوریه آغاز کرد. اسرائیل این حمله را یک اقدام پیشگیرانه علیه تحرکات نظامی همسایگانش علیه خود می‌خواند. این درگیری شش روز طول کشید و به نبرد شش روزه مشهور شد. در این نبرد، اسرائیل کنترل کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس را از اردن، نوارغزه و صحرای سینا را از مصر و بلندی‌های جولان را هم از سوریه گرفت.