شش قدم: رقابت پرتغالی‌ها، سانسور گل پیروزی

فوتبال

منبع تصویر، Tarafdari

توضیح تصویر،

رامین رضاییان در پنجمین دقیقه از وقت‌های تلف شده نیمه دوم، دروازه استقلال را از روی نقطه پنالتی باز کرد. پس از آن، روی زمین زانو زد و مچ دست‌هایش را روی هم گذاشت و پیش روی صورتش گرفت.

هفته شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، باز هم بدون حضور تماشاگران برگزار شد. با وجود ادعای نهادهای حکومت مبنی بر پایان یافتن اعتراضات در شهرهای ایران، تمایل شفاهی فدراسیون و سازمان لیگ مبنی بر برگزاری بازی‌ها با حضور تماشاگران و همچنین اصرار برخی از مربیان و بازیکنان برای بازگشت هواداران به روی سکوهای ورزشگاه، مهمترین مسابقات لیگ پیش روی سکوهای خالی برگزار می‌شود.

در هفته شانزدهم، سپاهان مقابل استقلال پیروز شد تا داربی مربیان پرتغالی را ژوزه مورایس مقابل ریکاردو ساپینتوبا پیروزی به پایان برساند. پرسپولیس با پیروزی مقابل ذوب‌آهن صدر را همچنان در برای خود نگه داشت و در انتهای جدول، همچنان تیم‌های نفت مسجد سلیمان و نفت آبادان قعرنشین هستند.

 

فوتبال

منبع تصویر، Mehr

بازی هفته: تراکتور – گل گهر  

زیباترین هفته شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر، به پرگل‌ترین مسابقه هم تبدیل شد. تراکتور با مربیگری پاکو خمس، مقابل تیم گل‌گهر با مربیگری امیر قلعه‌نویی قرار گرفت.

نشانه این‌که هر دو تیم بازی را هجومی آغاز کردند و هجومی هم ادامه دادند، چهار گلی بود که از دقیقه پنج تا دقیقه ۴۰ از خط دروازه‌ها عبور کرد. هر دو تیم با انگیزه، برای تغییر دادن جایگاه خود، تلاش می‌کردند هیچ فرصتی را برای خلق موقعیت از دست ندهند.

نیمه نخست این بازی چهار گل داشت و هرچند در نیمه دوم، هر دو تیم با حملات مکرر روی دروازه هم سعی در رسیدن به گل برتری داشتند، اما توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد.

تراکتور و گل‌گهر به تساوی دو بر دو رسیدند و هیچ تیمی به اندازه پرسپولیس از این نتیجه خوشحال نشد.

فوتبال

منبع تصویر، Isna

تیم هفته: پرسپولیس

پرسپولیس و ذوب‌آهن جمعه ۳۱ بهمن در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی، درحالی مقابل هم قرار گرفتند که هر یک از دو تیم تلاش می‌کرد برای به دست آوردن جایگاهی متفاوت در جدول، این مسابقه امتیازات کامل این بازی را کسب کند.

یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس مقابل ذوب‌آهن تیمش را با آرایش ۲-۴-۴ به زمین فرستاد. در طرف مقابل هم مهدی تارتار از همین روش برای امتیاز گرفتن از پرسپولیس در تهران تیم خود را آرایش کرد.

آن‌چه این مسابقه را بخصوص در نیمه دوم جذاب‌تر می‌کرد، گردش توپ در یک سوم‌ دفاعی دو تیم بود. حتی زمانی که ذوب‌آهن زیر فشار میزبانش قرار می‌گرفت سعی داشت با ضدحملات سریع خود، توپ را با حداکثر نفرات به منطقه خطر پرسپولیس برساند.

نیمه دوم، پرسپولیس روی ضربه ایستگاهی به گل رسید که محصول تعویض‌های یحیی گل‌محمدی بود. سرمربی پرسپولیس بخش عمده‌ای از توان تیمش را روی نیمکت قرار داد و از دقیقه ۶۸ با وارد کردن سروش رفیعی به عنوان هافبک طراح و کمال کامیابی‌نیا در نقش هافبک تخریبی در مرکز زمین، نبض بازی را در دست گرفت. یک دقیقه پس از این تعویض‌ها هم سروش رفیعی با ارسال ضربه ایستگاهی، امید عالیشاه را در موقعیت گل‌زنی و باز کردن دروازه حریف قرار داد.

پرسپولیس با تک گل امید عالیشاه پیروز شد، صدر را همچنان در اختیار نگه داشت و ذوب‌آهن فرصت رسیدن به تیم‌های میان جدول را از دست داد. این تیم هم‌اکنون تنها تیمی است که تعداد پیروزیهایش در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر را دو رقمی کرد.

 

اتفاق ویژه هفته: سانسور دوباره یک شادی گل

رامین رضاییان در پنجمین دقیقه از وقت‌های تلف شده نیمه دوم، دروازه استقلال را از روی نقطه پنالتی باز کرد. پس از آن، روی زمین زانو زد و مچ دست‌هایش را روی هم گذاشت و پیش روی صورتش گرفت.

این شادی گل رامین رضاییان، اعتراضی بود به دستگیری‌های گسترده شهروندان ایرانی طی ماه‌های گذشته از سوی نیروهای حکومتی.

از دقایقی بعد، ویدیوی شادی گل او در صفحات رسمی رسانه‌های نزدیک به حکومت حذف شد. سانسور شادی گل اعتراضی بازیکنان فوتبال ایران در ماه‌های گذشته، بارها اتفاق افتاده است. اما واکنش اعتراضی یک بازیکن تیم سپاهان، تا حدودی تازگی داشت.

پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران، محمدرضا ساکت عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و مدیرعامل باشگاه سپاهان، در نامه‌ای به تمامی ورزشکاران این باشگاه در رشته‌های مختلف، خواهان سکوت و عدم همراهی با اعتراضات شده و تهدید کرده بود در صورت هرگونه واکنش در فضای مجازی یا در جریان مسابقات، با آن‌ها برخورد قضایی خواهد شد.

فوتبال

منبع تصویر، Tarafdari

بازیکن هفته: عارف رستمی  

عارف رستمی با به ثمر رساندن دو گل، بهترین بازیکن دیدار تیم‌های مس کرمان و نفت مسجد سلیمان بود. وینگر چپ تیم فوتبال مس کرمان در دقایق ۵ و ۸۶ دو بار دروازه نفت مسجد سلیمان را باز کرد و بارها با نفوذهایش موفق شد خط دفاعی حریف را آزار دهد.

عارف رستمی را می‌توان موثرترین بازیکن هفته شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر هم دانست. مس کرمان با گل‌های این بازیکن تا حدودی از دو تیم قعر جدول جدا شد و امتیازاتش را به همسایه‌های بالاتر از خود یعنی پیکان، هوادار، ملوان و ذوب‌آهن رساند. 

منبع تصویر، Fars

گل هفته: امید نورافکن

در گل هفته شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، نقش دروازه‌بان تیم استقلال قابل چشم‌پوشی نیست. اشتباه علی‌رضا رضایی در محاسبه برای زاویه دفع کردن توپی که با قدرت از میانه زمین شلیک شده بود، گل نخست سپاهان را رقم زد.

با این حال، ضربه‌ای که امید نورافکن بازیکن تیم سپاهان از میانه زمین زد قابل چشم پوشی نیست. امید نورافکن از فاصله‌ای بیش از ۳۰ متر، ضربه ایستگاهی که همه بازیکنان سپاهان و استقلال تصور می‌کردند قرار است به صورت سانتر روی دروازه استقلال ارسال شود را با شلیکی محکم به گوشه دروازه استقلال فرستاد. علی‌رضا رضایی که ناگهان با ورود توپ به محوطه شش قدم مواجه شده بود، در دفع توپ اشتباه کرد. قدرت ضربه به حدی بالا بود که پس از برخورد به مشت دروازه‌بان استقلال وارد دروازه این تیم شود.

منبع تصویر، Footbali. net

مربی هفته: ژوزه مورایس

سپاهانی که در هفته‌های گذشته، از کورس قهرمانی دور شده بود، حالا بار دیگر یکی از مدعیان پس گرفتن صدر جدول از پرسپولیس است. نقش ژوزه مورایس در بازگشت سپاهان به فهرست صدرنشین‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت و البته برنامه‌های این مربی برای از کار انداختن مهم‌ترین رقیب هفته‌های اخیر را هم نباید از یاد برد.

ژوزه مورایس مقابل استقلال در اصفهان، نه ریسک‌پذیری را کنار گذاشت و نه به بازی احساسی روی آورد.

سرمربی پرتغالی، تیمش را با آرایش اولیه ۳-۳-۴ به زمین فرستاد که در اکثر دقایق بازی به ۱-۵-۴ تغییر حالت می‌داد. اضافه شدن دو مهاجم کناری به خط میانی، هم باعث تراکم بازیکنان در میانه زمین و ممانعت از بازیسازی هافبک‌های استقلال می‌شد و هم به این تیم کمک می‌کرد به محض گرفتن توپ، بیشترین بازیکن را در میانه میدان برای هجوم داشته باشند.

برنامه‌های مورایس بیشتر بر پایه بر هم زدن نظم هجومی استقلال بنا شده بود و بازیکنان این تیم هم در اجرای خواسته‌های این مربی موفق بودند.