۱۴۰۱ بهمن ۶, پنجشنبه

گزارش زنده

  1. پس از تعلیق مادرش از کار،‌ برای پدر کیان پیرفلک که حتی توان نشستن ندارد «احضاریه فرستادند»

    مهرداد پیرفلک،‌ عموی کیان پیرفلک گفته برادرش با وجود مشکلات حرکتی و «زخم‌های عمیق» احضار شده است.

    او در یک استوری اینستاگرام نوشت: «در این زمان که برای خانواده ما مصیبت عظیم و استرس غیرقابل تحمل به وجود آوردند و برای پرستاری و تیمار از برادرم که در ۲۴ ساعت باید چندین نفر در کنارش باشند و نیاز به آرامش و تمرکز در این فضای آشفته داریم، زن برادرم را تعلیق کردند و برای او و برادرم که حتی توان نشستن ندارد و با زخم‌های عمیق و تن بی‌رمق که فقط بابرانکارد می‌توان جا‌به‌جایش کرد، احضاریه فرستادند.»

    در شب کشته شدن کیان پیرفلک، میثم،‌ پدر کیان هم که با خانواده اش در خودرو بود هدف گلوله قرار گرفت و به شدت مجروح شد.

    برادر میثم پیرفلک گفته که آسیب جدی به نخاع و ستون فقرات او وارد شده و مداوای او چندین ماه دیگر طول می‌کشد اما او با وجود مرخص شدن از بیمارستان قادر به راه رفتن، ایستادن و حتی نشستن نیست.

    چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه از حضور زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک در هنرستان محل کارش در شهر ایذه جلوگیری شده و حراست اداره آموزش و پرورش به او اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی حق رفتن به مدرسه محل خدمتش را ندارد.

    کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله اهل ایذه ۲۵ آبان هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. مادر کیان می‌گوید ماموران خودرو آنها را هدف قرار دادند اما در روایت حکومت آمده که تیراندازی کار «تروریست‌ها» بوده است.

رسانه‌ها و فعالین بلوچ از تشدید فضای امنیتی در زاهدان خبر می‌دهند

اکانت توییتر ۱۵۰۰ تصویر با انتشار این عکس نوشت: «پیام: کل شهر زاهدان یکی شده با بلوک و سنگر و دژ و ایست»
Image caption: اکانت توییتر ۱۵۰۰ تصویر با انتشار این عکس نوشت: «پیام: کل شهر زاهدان یکی شده با بلوک و سنگر و دژ و ایست»

بنا به گزارش‌ها از زاهدان، یک روز پیش از برگزاری نماز جمعه اهل سنت در این شهر، فضای امنیتی در زاهدان تشدید شده است.

رسانه «حال‌وش» و «کمپین فعالین بلوچ» با انتشار تصاویری از ایست و بازرسی‌ها در زاهدان، خبر دادند که همانند دو هفته‌ اخیر نیروهای امنیتی و نظامی با ایجاد ایستگاه‌های ایست و بازرسی در سطح شهر، فضای امنیتی را بیش از گذشته تشدید کردند.

کمپین فعالین بلوچ می‌گوید از زمان انتخاب «محمد کرمی» از فرماندهان سابق سپاه پاسداران به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان، تدابیر امنیتی در زاهدان تشدید شده است.

جمعه هفته گذشته، ۳۰ بهمن ماه با وجود جو شدید امنیتی و نظامی، معترضان بلوچ با جمعیتی هزاران نفری پس از ادای نماز جمعه دوباره به خیابان ها آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

همچنین گزارش شده نیروهای نظامی سپاه و انتظامی با پشتیبانی هلی کوپترهای نظامی روستای سورجاه (سیرجاه) واقع در شهرستان لاشار را «محاصره و باعث رعب و وحشت زنان و کودکان شدند.»

روستای سورجاه (سیرجاه) یکی از مناطق محروم توابع شهرستان لاشار است.

از آغاز اعتراضات اخیر در ایران و کشتار خونین مردم زاهدان در دهم مهرماه، در سیستان و بلوچستان جو امنیتی شدیدی در شهرها و روستاهای این استان حاکم‌ شده است و با وجود چنین شرایطی نمازگزاران هرهفته پس از نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید دست به راهپیمایی می‌زنند.

براساس گزارش فعالان حقوق بشر در هفته‌های اخیر روزانه تعداد زیادی از شهروندان بدون دلیل بازداشت شده اند.

IRAN

ابوالفضل قدیانی در دیدار با آرش صادقی و خانواده او بر «همبستگی» گروه‌ها تاکید کرد: برای تحقق ایران دموکراتیک ایستادگی کنیم

ابوالفضل قدیانی،‌ آرش صادقی و پدرش
Image caption: ابوالفضل قدیانی،‌ آرش صادقی و پدرش،‌ حسین صادقی

ابوالفضل قدیانی، از چهره‌های سیاسی منتقد حکومت ایران در دیدار با آرش صادقی، زندانی سیاسی که به تازگی به صورت موقت از حبس آزاد شده، او را یکی از نمادهای مردم رنجدیده ایران و یکی از جوانان شجاع و پایدار بر عهد مردم دانست.

آقای قدیانی در این دیدار گفت: " آقای صادقی خود را در دفاع از حقوق مردم متعهد می داند و وفاداری اش موجب تحمل سختی ها و مرارت هایی از جمله محرومیت از حق جوانی و زندگی و آسیب جسمانی شده".

آقای قدیانی با تمجید از «ایستادگی آرش صادقی در مطالبه دموکراسی و حقوق شهروندی» گفت: «جوانان با عزتی نظیر آرش صادقی و مصطفی نیلی که تجربه زندان در سالهای گذشته و بخصوص در جنبش سبز و اعتراضات پس از سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ را دارند و در جنبش کنونی نیز بخاطر ایستادن در سمت ملت مورد کین و غضب نهادهای حکومتی قرار گرفتند؛شایسته قدرشناسی از سوی جامعه اند.»

آقای قدیانی «شعارهای شجاعانه مردم بر علیه نظام» را باعث ریختن ترس مردم از قدرت پوشالی ولایت فقیه دانست.

او اعتراض خیابانی را روش موثر و کارآمدی برای پایان بخشیدن به استبداد دینی دانست و هدف نهایی جنبش «زن،‌ زندگی آزادی را تحقق حاکمیت دموکراتیک و گذار از نظام مستبد دینی به جمهوری دانست.»

آقای قدیانی در این دیدار «ایران آزاد و دموکراتیک» را فارغ از تعلقات مذهبی و قومی و جنسیتی،‌ خواست مبنایی و مشترک مردم اعلام کرد و پیروزی این جنبش را منوط به همبستگی بیشتر بین معترضان دانست.

او گفت: «افزایش این همبستگی تیغ سرکوب مستبد را کندتر خواهد کرد و مانع از تداوم فضای امنیتی و خفقان سیاسی خواهدشد.»

آقای قدیانی گفت که در شرایط کنونی شهروندان و فعالان سیاسی جامعه باید تقویت کننده صدای زندانیان مظلوم و معترضان اسیر و به گروگان گرفته شده باشند و و احکام غیرقانونی و ضد انسانی اعدام را محکوم کنند.

آقای قدیانی بر اصل همبستگی تا شکست استبداد و قرار دادن ایران در مسیر توسعه تاکید کرده است.

تصویر ۱۰۰۰ تومانی بر بیلبورد میدان انقلاب تهران

میدان انقلاب تهران
Image caption: میدان انقلاب تهران

در آستانه سالگرد انقلاب ۵۷ و «دهه فجر» یک دیوارنگاره از تصویر اسکناس هزار تومانی بر بیلبوردی در میدان انقلاب تهران نصب شده است.

خبرگزاری مهر این تصویر را «بزرگترین دیوارنگاره در ایران» خواند و با توجه به تورم و گرانی‌هایی اخیر و کاهش شدید ارزش پول رسمی ایران نوشت که این بیلبورد «قصد دارد توجه مردم و مسئولان را به توان داخلی برای حفظ ارزش پول ملی جلب کند.»

روی این تصویر نوشته شده «اعتبارش به اراده هاست.»

این بیلبورد در حالی نصب شده است که ارزش ریال در برابر دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی کاهش یافته است.

ابراز نگرانی دولت فرانسه درباره وضعیت جسمی برنارد فیلان، شهروند فرانسوی ایرلندی زندانی در ایران

برنارد فیلان

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه امروز در جمع روزنامه نگاران به شدت درباره وضعیت برنارد فیلان،‌ شهروند ایرلندی، فرانسوی ابراز نگرانی کرد و ممنوعیت دسترسی پزشکی او را «غیرقابل قبول» خواند.

آن کلر لژاندر، از سخنگویان وزارت خارجه فرانسه گفت که مراقبتهای پزشکی لازم برای برنارد فیلان باید فراهم شود و دولت ایران او را فورا آزاد کند.

پیشتر خانواده برنارد فیلان،‌ شهروند ۶۴ ساله اهل جمهوری ایرلند که از سه ماه پیش در ایران زندانی است،‌ نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کردند.

او با پاسپورت فرانسوی خود به ایران سفر کرده بود و احتمالا یکی از ۷ تبعه فرانسه است که طی سه ماه اخیر در ایران بازداشت شدند.

بر اساس این گزارش او همه اتهامات علیه خود را از جمله عکس گرفتن از ماموران امنیتی ایران را رد کرده است و به گفته خواهرش فقط «در زمان اشتباه در مکان اشتباهی بوده است.»

خانواده او بر این باورند که بازداشت او به عنوان بخشی از اختلاف سیاسی میان دولت فرانسه و ایران در رابطه با سرکوب اعتراضات اخیر در ایران است.

از شروع اعتراضات اخیر در ایران تعدادی از شهروندان دو تابعیتی و شهروندان غیرایرانی در رابطه با اعتراضات بازداشت شدند.

رضا پهلوی: به زودی با مقامات ارشد کشورهای دیگر درباره اعتراضات مردم ایران گفتگو می‌کنم

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه اسکای‌نیوز گفت در هفته‌های آینده با مقامات ارشد حکومتی و اعضای پارلمان چند کشور درباره اعتراضات مردم ایران گفتگو خواهد کرد.

گفتگو با جمشید برزگر، تحلیلگر مسائل سیاسی ایران:

عبدالجبار ثابت دادستان کل پیشین افغانستان درگذشت

افغانستان

براساس گزارش‌ها از افغانستان عبدالجبار ثابت، دادستان کل پیشین افغانستان درگذشته است. او در بیمارستانی در شهر پیشاور پاکستان درگذشته است.

علت مرگش هنوز اعلام نشده است. مرگ او در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های زیادی به همراه داشته است و کاربران از او را به دلیل داشتن «صراحت لهجه و جدی بودن در عملکردش» ستوده‌اند.

عبدالجبار ثابت در سال ۱۳۲۴ خورشیدی در ولایت ننگرهار، در شرق افغانستان به دنیا آمد و در اوائل جوانی به کابل نقل مکان کرد.

آقای ثابت در رشته حقوق در سال ۱۳۵۰ از دانشگاه کابل مدرک لیسانس گرفت و پس از آن به آمریکا رفت و در دو رشته حقوق و اقتصاد مدرک فوق لیسانس/کارشناسی ارشد دریافت کرد.

او برای مدت طولانی عضو حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار بود، ولی گفته بود که عملاً در کارهای سیاسی دخیل نبوده است.

عبدالجبار ثابت در پست‌های مختلف در وزارت عدلیه/دادگستری کار کرده بود.

آقای ثابت در سال‌های جنگ با شوروی سابق به پاکستان آواره شد و چند سالی را در آن جا گذراند.

او پس از سقوط طالبان به افغانستان برگشت و در یک سازمان غیردولتی موسوم "کمیسیون ملی حقوق بشر"، که او خود بنیانگذار آن بود، کار کرد.

آقای ثابت در سال ۱۳۸۴ به عنوان مشاور حقوقی وزارت داخله/کشور افغانستان بار دیگر به کارهای رسمی روی آورد.

او در سنبله/شهریور ۱۳۸۵ به عنوان دادستان کل افغانستان آغاز به کار کرد و به یکی از چهره‌های خبرساز حکومت حامد کرزی مبدل شد.

آقای ثابت علیه فساد اعلام "جهاد" کرد و شماری از والی‌ها و فرماندهان پیشین جهادی را به عنوان مانع اجرای این جهاد یاد کرد.

او که در آن زمان می‌گفت حمایت دولت و به ویژه رئیس جمهوری را با خود دارد، بعد از برکناری‌اش از این سمت مدعی شد که هیچ کسی، از او در "جهاد علیه فساد" حمایت نمی‌کرد.

عبدالجبار ثابت در ماه سرطان/تیر ۱۳۸۷ اعلام کرد که تصمیم دارد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، این اعلام او از سوی رئیس جمهوری "استعفا" تلقی شد و از کار برکنار شد.

در سال‌های اخیر خبری از او نبود و مشخص نبود که مشغول چه فعالیت‌های است.

برگزاری «مراسم نمادین چهلم» محمود احمدی و حسن سعیدی: رد ادعای حکومت توسط خانواده

‌تصاویری از مراسم نمادین چهلم محمود احمدی امروز ۶ بهمن به بی‌بی‌سی فارسی ارسال شده است که در آن خواهر او ادعای حکومت درباره دست داشتن محمود احمدی و حسن سعیدی در کشتار ۲۵ آبان ایذه را رد می‌کند.محمود احمدی روز ۲۹ آذرماه در جریان حمله نیروهای امنیتی به روستای پرسوراخ ایذه به همراه حسن سعیدی کشته شد. یکی دیگر از همراهان این دو به نام «مجاهد کورکور» در جریان این حمله بازداشت شد.روز نهم دی ماه پس از آنکه نیروهای امنیتی از تحویل پیکر محمد احمدی به خانواده‌اش امتناع کردند، لباس‌های او را به شکل نمادین به خاک سپردند.مقامات امنیتی می‌گویند محمد احمدی، حسن سعیدی و مجاهد کورکور عاملان شلیک به معترضان ایذه در شامگاه ۲۵ آبان هستند که در جریان آن میلاد سعیدیان و کیان پیر فلک کودک ۹ ساله کشته و پدرش به شدت زخمی شد.خانواده میلاد سعیدیان این ادعای نیروهای امنیتی را رد کرده و با حضور در مراسم چهلم نمادین محمد احمدی با خانواده او ابراز همدردی کردند.پیش‌تر هم خانواده کیان پیرفلک این ادعای نیروهای امنیتی را رد کرده و با حضور در مراسم خاکسپاری نمادین محمد احمدی اعلام کردند: «ما تحت هیچ شرایطی روایت های جعلی و غیر واقعیت از قتل کیان و مجروح شدن میثم را نمی پذیریم».

مراسم خاکسپاری ابوالحسن مختاباد، روزنامه نگار فردا در آمریکا برگزار می‌شود

آگهی مراسم خاکسپاری ابوالحسن مختاباد، روزنامه‌نگار و پژوهشگر موسیقی
Image caption: آگهی مراسم خاکسپاری ابوالحسن مختاباد، روزنامه‌نگار و پژوهشگر موسیقی

بر اساس اطلاعیه خانواده ابوالحسن مختاباد، روزنامه‌نگار و پژوهشگر موسیقی ایران فردا، جمعه در شهر ساکرامنتو در شمال کالیفرنیا برگزار می‌شود.

آقای مختاباد،‌ دوم بهم ماه در اثر سکته قلبی در سانفرانسیسکو آمریکا درگذشت. او هنگام مرگ ۵۳ ساله بود.

او در تابستان سال ۱۳۷۲ به کار در نشریه «ری» مشغول شد.

بهمن همان سال با کار در بولتن جشنواره تئاتر فجر، کار حرفه‌ای خود را آغاز کرد و سپس در بهار سال ۱۳۷۳ به عنوان عضو تحریریه روزنامه همشهری وارد این روزنامه شد و تا همین اواخر با این روزنامه و تعداد دیگری از رسانه‌ها همکاری داشت.

ابوالحسن مختاباد، کارشناسی ارشد در رشته علوم ارتباطات اجتماعی داشت و برادر عبدالحسین مختاباد، خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی بود.

Video content

Video caption: عزیمت نابهنگام ابوالحسن مختاباد

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران: باید فضا را باز کنیم و مردم را درک کنیم

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران گفته است: باید فضا را باز کنیم، مردم را درک کنیم و به مردم سخت‌گیری نکنیم.

به گزارش ایسنا ،عزت الله ضرغامی روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفته: باز کردن فضا می‌تواند گردشگری داخلی در کشور ما نیز افزایش دهد.

آقای ضرغامی گفته اتفاقات ماه‌های اخیر، سختگیری‌، مشکلات مربوط به اینترنت و یا مسائل جاسوسی در جذب گردشگر مشکلاتی را بوجود آورده است.

او گفته: برخی از شهروندان برای دیدن یک کنسرت به یک کشور همسایه می‌روند که تعداد آنها زیاد است و اگر در داخل کشور با ضوابطی که داریم کنسرت خوبی برگزار شود، خیلی از آنها نمی‌روند به کشور همسایه در آنجا پول خرج کنند.

روزنامه «آرمان ملی» امروز در واکنش به سخنان روز گذشته آقای ضرغامی نوشت «هرچند نباید او را سیاستمداری کهنه کار دانست اما نمی‌توان در زیرک بودن او شک کرد. او اکنون متمایزترین وزیر کابینه است بعید نیست او در اندیشه نشستن بر صندلی ریاست جمهوری باشد که چنین خود را در پایگاه روشنفکران نشان می‌دهد».

خلیلزاد: غنی پیام صریح من و پومپئو را درباره خروج نظامی آمریکا نادیده گرفت

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان که توافقنامه صلح آمریکا و طالبان را امضا کرد، همزمان با نشر کتاب خاطرات مایک پومپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا در رشته توییت‌های با معرفی این کتاب نوشته است که محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان«احساس می‌کرد که می‌تواند پیام‌های صریح وزیر خارجه، من و مقام‌های رسمی آمریکا را نادیده بگیرد.»

او افزوده که آقای غنی ارتباط زیادی با اعضای کنگره آمریکا، ژنرال‌های بازنشسته و لابی‌گران داشت و این ارتباطات او را به این باور رسانده بود که آمریکا حضور نظامی خود را در افغانستان حفظ خواهد کرد.

به گفته خلیلزاد علی‌رغم اینکه «من و آقای پومپئو درباره تصمیم آمریکا به خروج نظامی از افغانستان به او گفته بودیم.» اما او عدم باورمندی آقای غنی را به این گفته‌ها «اشتباه استراتژیک » او خوانده است.

در کتاب پومپئو آمده است که آقای خلیل‌زاد فرد «پنهان‌کار و رابطه باز» بود.

کتاب آقای پومپئو دیروز منتشر شد و در آن آمده است که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان «تلاش گسترده‌ای را برای تضعیف مذاکرات صلح آمریکا و طالبان انجام داد.»

رئیس سازمان هواشناسی ایران: نمی‌توان استانداردهای سنجش آلودگی هوا را تغییر داد

IRAN

رئیس سازمان هواشناسی ایران گفته است نمی‌توان استانداردهای سنجش آلودگی هوا را تغییر داد چرا که در تمام دنیا شاخص‌ها و تعاریف آن‌ها به همین شکل است و تنها می‌توان نحوه برخورد و واکنش نسبت به آن را تغییر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، سحر تاج‌بخش در یک برنامه تلویویزنی گفت: این تغییرات در سلامت مردم تاثیرات منفی دارد. چراکه آلاینده‌ها در ضریب هوش و تنفس آنها تاثیرگذار است.

خانم تاج‌بخش با بیان اینکه دائم نمی‌توان مدارس و ادارات را تعطیل کرد گفته «اقدام مناسب کنترل آلاینده‌ها است».

سه روز پیش، وزیر کشور ایران از طرح پیشنهادی دولت از سوی سازمان محیط زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا خبر داد تا لازم نباشد در این شرایط مدارس تعطیل شود.

احمد وحیدی گفته بود: تعطیلی مدارس به خاطر رفع آلودگی نیست، بلکه به خاطر سلامتی دانش آموزان است. مصوبه‌ای وجود دارد که در آن مشخص کرده در چه شاخصی از آلودگی، مدارس باید تعطیل باشند.

پومپئو درباره عملیات ترور قاسم سلیمانی: به متحدانمان در منطقه اطلاع داده بودیم

پهپاد
Image caption: خودروهای حامل سلیمانی و همراهانش در حمله پهپاد آمریکا منهدم شدند

مایک پومپئو، که در زمان کشته شدن قاسم سلیمانی توسط پهپادهای آمریکایی، وزیر خارجه ایالات متحده بود، در بخشی از کتاب خاطرات خود با نام «یک ذره هم کوتاه نیا» به نحوه تصمیم‎‌گیری و اجرای این عملیات می‌پردازد.

آقای پومپئو در کتاب خاطراتش قاسم سلیمانی را ترکیبی از «اختیار عمل، هوش، بی‌رحمی و موقعیت عمومی در ایران» خوانده و نوشته: «می‌دانستیم پس از زدن سلیمانی، ایران بلافاصله بهترین گزینه‌اش را جایگزین او می‌کند، اما این مثل این می‌ماند که بخواهید برای یک اثر اصل رامبرانت جایگزین پیدا کنید».

او همچنین می‌نویسد «تنها غیرنظامیانی که محتمل بود جان‌شان در جریان این عملیات به خطر بیفتد، مسافرانی بودند که در همان هواپیمای مسافربری حامل قاسم سلیمانی از دمشق عازم بغداد بودند».

قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه همراه با ۹ نفر دیگر از جمله ابومهدی المهندس، از فرماندهان حشد شعبی در ساعات اولیه سوم ژانویه ۲۰۲۰ هدف موشک‌های پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد.

در بخش‌هایی از این خاطرات که نشریه میدل ایست آی منتشر کرده، آمده است که آمریکا متحدان خود در منطقه را از این حمله آگاه کرده بود.

به گفته او، اسرائیل که احتمال داشت هدف حمله تلافی‌جویانه قرار گیرد در جریان حمله بود و به کشورهای خلیج فارس هم بدون ذکر ماهیت عملیات اطلاع‌رسانی شده بود.

مایک پومپئو همچنین می‌گوید پیام‌هایی برای «آیت‌الله» - احتمالا رهبر ایران - ارسال شد با این مضمون که آمریکا در صدد «قطع سر رژیم نیست».

تاکید مقامات جمهوری اسلامی بر نماز جماعت در ادارات؛ وزیر کشور می‌گوید کوتاهی در نماز گزارش شود

وزیر کشور ایران از شهروندان خواسته تا «کوتاهی نسبت به نماز» را گزارش کنند.

احمد وحیدی گفته که ملاک ارزیابی‌آنها «در پذیرش مسئولیت‌ها امر نماز است.»

آقای وحیدی در اختتامیه بیست و نهمین اجلاسیه سراسری نماز گفته: تعداد قابل توجهی از مساجد ما امام جماعت ندارد.

«عادت کردیم در مسجد را می‌بندیم؛ یعنی با عادت‌ها و رویه‌هایی مواجهیم که معلوم نیست از کجا نشأت گرفته است؛ از استانداران و بخشداران و ... همگان مکلفند در ترویج نماز اقدام کنند.»

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران هم در این مراسم از مسئولان خواست نسبت به برگزاری نماز جماعت در ادارات حساس باشند.

ضمیر کابلوف و حنا ربانی کهر درباره افغانستان گفتگو کردند

افغانستان

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان با سفر به اسلام آباد با خانم حنا ربانی کهر، وزیر دولت در امور خارجه پاکستان دیدار و درباه مسایل افغانستان گفتگو کردند.

در صفحه توییتر وزارت خارجه پاکستان آمده است که دو طرف درباره تامین امنیت و صلح در منطقه، لزوم تعامل با «حکومت موقت افغانستان» تاکید کردند و متعهد شدند تا راه حل‌های منطقه‌ای را براساس «فرمت مسکو» برای افغانستان جستجو کند.

۲۵ عقرب/آبان میزان امسال چهارمین نشست مشورتی موسوم به «فرمت مسکو» در مورد افغانستان با ابتکار روسیه در مسکو برگزار شد. نمایندگانی از ده کشور منطقه از جمله ایران و پاکستان درآن شرکت کرده‌اند، اما از حکومت طالبان برای اشتراک در این نشست دعوت نشده بود.

از نکات مهم بیانیه مشترک این نشست این بود که از مقامات افغان در کابل خواسته شده بود تا اقدامات عملی را برای تشکیل یک دولت فراگیر قومی-سیاسی انجام دهند.

هانیه توسلی: توان روحی و روانی حضور در جشنواره فیلم فجر امسال را ندارم

هانیه توسلی،‌ بازیگر مشهور سینمای ایران با انتشار متنی نوشته که «توان روحی و روانی» شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال را ندارد.

خانم توسلی در اینستاگرام خود این متن را منتشر کرد: «در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱، حدود پنج سکانس، در فیلم (چرا گریه نمیکنی) بازی کردم. در چند ماه گذشته برخلاف نام فیلم خیلی گریه کرده‌ام و توان روحی و روانی شرکت و حضور در جشنواره را ندارم. حضور این فیلم در هر رویدادی انتخاب و تصمیم من نیست و نخواهد بود.»

با آزاد نشدن جعفر پناهی،‌ خانواده او می‌گویند از اجرای قانون ناامید شده‌اند

بعد از دستگیری جعفر پناهی سینماگران بسیاری در سراسر دنیا از جمله در جشنواره ونیز (عکس بالا) خواستار آزادی او شدند
Image caption: بعد از دستگیری جعفر پناهی سینماگران بسیاری در سراسر دنیا از جمله در جشنواره ونیز (عکس بالا) خواستار آزادی او شدند

طاهره سعیدی،‌ همسر جعفر پناهی،‌ فیلمساز زندانی در ایران می‌گوید که با اینکه قرار بوده که جعفر پناهی تا آخر این هفته به قید وثیقه آزاد شود اما او آزاد نشده است.

چند روز پیش صالح نیکبخت، وکیل جعفر پناهی گفته بود که مقام‌های قضایی در روز شنبه به او گفته‌اند که تا پایان این هفته درباره آزادی این کارگردان سرشناس سینمای ایران تصمیم خواهند گرفت.

خانم سعیدی با ابراز ناامیدی ازاجرای قانون در سیستم قضایی ایران در اینستاگرام خود

از طرف خانواده جعفر پناهی نوشت: «دیگر ناامید شده ایم…..چرا که ضرورت ازادی جعفر مبتنی بر قوانینی است که خودشان قبول دارند ولی این خودشان،هم آنانی هستند که اعمالشان فرا قانونی است،.مانع اجرای قانون و قانون گریزند!»

در تیرماه سال ۱۴۰۱، بعد از دستگیری محمد رسول‌اف، کارگردان سینما و مصطفی آل‌احمد، مستندساز، آقای پناهی برای پیگیری وضعیت آنها به دادسرای اوین رفت و همان جا بازداشت شد.

کمی بعد قوه قضائیه ایران اعلام کرد که آقای پناهی برای اجرای حکم شش سال حبس، در اوین زندانی شده است.

جعفر پناهی در سال ۱۳۹۰ در دادگاهی که بعد از اعتراض‌های سال ۸۸ تشکیل شده بود، به اتهام «اجتماع و تبانی» به پنج سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس (در مجموع شش سال زندان) محکوم شده بود.

اما این حکم به مدت بیش از یک دهه اجرا نشد.

وکیل آقای پناهی به خبرگزاری فرانسه گفت که پرونده این کارگردان سینمای ایران از مهرماه در دادگاه به بن‌بست خورده بود، اما سرانجام اعتراض آقای پناهی برای رسیدگی به دادگاه تجدید نظر فرستاده شد و او تا حکم دادگاه تجدیدنظر می‌تواند با وثیقه آزاد باشد.

همسر آقای پناهی در یادداشت خود نوشته: جعفر پناهی «باید با وثیقه بلافاصله آزاد می‌شد که نشد. ۱۲ آذرماه مطلع شدیم که از طرف دستگاه امنیتی نامه ای جهت عدم اجرای قانون به شعبه ۲۱ ارسال شده است.»

وکیل جعفر پناهی: مقام‌های قضایی وعده داده‌اند تا آخر هفته درباره آزادی او تصمیم بگیرند

خبر فوریکیوان صمیمی آزاد شد

کیوان صمیمی،‌ امروز و پس از آزادی از زندان سمنان
Image caption: کیوان صمیمی،‌ امروز و پس از آزادی از زندان سمنان

کیوان صمیمی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ملی-مذهبی با پایان یافتن دوران محکومیتش امروز از زندان سمنان آزاد شد.

این زندانی سیاسی ٧۴ ساله به خاطر دفاع از حقوق کارگران و حضور در اجتماع روز جهانی کارگر (اول می) در سال ٩٨ به دو سال حبس محکوم شد.

آقای صمیمی، که سردبیر نشریه ایران فردا بود در خرداد ٨٨ تا سال ٩۴ نیز زندان بوده است.

کیوان صمیمی سال گذشته به دستور مقامات امنیتی از اوین به زندان سمنان تبعید شد و امروز ششم بهمن با پایان یافتن دوره محکومیت، آزاد شد.

دادستان تهران یک ماه پیش، کیفرخواست جدیدی با اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور برای وی صادر کرده وپرونده را به دادگاه انقلاب فرستاده است.

«ابهام» درپرونده رسیدگی شکایت از یک مدرسه فوتبال در مشهد: «شکایت از ۲ خبرنگار» به دلیل رسانه‌ای کردن این خبر

با وجود انتشار خبر شکایت خانواده‌های تعدادی از نوجوانان از یک مدرسه فوتبال در شهر مشهد و ابهامات درباره مجوز کار این باشگاه ورزشی، و با وجود قول مسئولان وزرش و دستگاه قضایی مشهد از پیگیری این مساله گزارش شده که این تیم امروز صبح در مسابقات زیر ۱۵ سال به شکل رسمی بازی داشته است و خبری از توقف فعالیت این باشگاه نیست.

با وجود انعکاس این خبر در روزنامه‌های ایران،‌ روزنامه اعتماد امروز درباره آخرین تحولات رسیدگی به این پرونده از طرح شکایت از دو خبرنگار مشهدی به دلیل رسانه ای کردن این ماجرا خبر داد.

فردی که اتهامات به سوی او نشانه رفته است و گفته شده متهم این پرونده است به روزنامه اعتماد گفته که از این دو خبرنگار شکایت کرده و بار دیگر همه این ماجرا را «توطئه ضد انقلاب علیه مسائل دینی و اعتقادی نظام خوانده و گفته که از شبکه های معاند آمریکا سرچشمه گرفته است.»

اعتماد میگوید: «تا امروز بعد از تاييد و تكذيب‌های اوليه، مهم‌ترين تغيير در اين پرونده سكوت همه طرف‌های درگير در ماجرا، سردرگمی خانواده‌ها و پاسخگو نبودن هيات فوتبال مشهد به آنهاست.»

روزنامه طرفداری هم چند روز پیش از بازی امروز این تیم ابراز تعجب کرده و نوشته بود: «با تمام شکایات صورت گرفته و اتهام تعرض به یک مربی نما در فوتبال پایه مشهد، با کمال تعجب هیات فوتبال این شهر روز پنج شنبه برای تیم این مربی که متهم به انحراف اخلاقی شده، بازی رسمی گذاشته است.»

دادستان مشهد از رسیدگی به این ماجرا خبر داده بود واز رسانه‌ها خواسته بود«تا پایان تحقیقات قضایی از هرگونه اظهارنظر در این زمینه جدا خودداری کنند.»

صفحه 1 از 2
  • حرکت واکنش‌برانگیز سفیر ایران در مادرید در مقابل ملکه اسپانیا

    ‌ویدیوی از برخورد حسن قشقاوی،‌ سفیر جمهوری اسلامی با ملکه اسپانیا در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی به دنبال داشته است.

    در مراسم استقبال پادشاه و ملکه اسپانیا از مقامات دیپلماتیک، جمعی از سفرای کشورهای مختلف با پادشاه فیلیپ ششم و همسرش ملکه لتیسیا دیدار کردند.

    سفرای کشورهای مختلف با پادشاه و ملکه اسپانیا دست دادند اما حسن قشقاوی، سفیر ایران، نه فقط با ملکه اسپانیا دست نداد بلکه با حرکتی خارج از عرف و بدون ادای احترام از مقابل او به سرعت گذشت.این حرکت واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است. برخی کاربران برخورد او را نشانه «بی‌ادبی و بی‌احترامی» دانسته‌اند. برخی دیگر هم گفته‌اند که این حرکت نشان‌دهنده «نگاه جمهوری اسلامی به زنان» است.

  •