۱۴۰۱ دی ۲۸, چهارشنبه

لحظه به لحظه با خبرهایی از ایران و اعتراضات؛ چهار‌شنبه ۲۸دی ۱۴۰۱ برابر با ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳

گزارش زنده

  1. «نارضایتی» از شعارنویسی روی دیوار سفارت بریتانیا؛ «برای ما ایرانی‌ها وجهه خوبی ندارد»

    خبرگزاری دولتی ایسنا با انتشار تصاویری از شعارنویسی بر دیوار سفارت بریتانیا د تهران به گزارشی در این باره پرداخته و از «نارضایتی» در این باره خبر داده است.در این گزارش به تهدیدهای نوشته شده بر روی دیوار اشاره شده و به نقل از یکی از کسبه آمده است: «برای ما ایرانی‌ها وجهه خوبی ندارد. سفارت روسیه همین روبروست. بعد از شعارنویسی روس‌ها آمدند و عکس گرفتند.»

شاهزاده رضا پهلوی

شاهزاده رضا پهلوی در بخشی از گفتگویی که ۲۶ دی (۱۶ ژانویه) از شبکه من‌وتو پخش شد، با اشاره به احتمال «دیدار و مذاکره با شخصیت‌های سیاسی برای ارائه برنامه یا پروژه» به همراه افرادی که «با هم همسو هستیم» گفت: « فردا هر کاری که بخواهیم انجام بدیم، بایستی یک مبنای مقبولیت و مشروعیت از داخل داشته باشد و این بایستی بیشتر بیان و در عمل دیده شود.»

خبر کامل
سپاه پاسداران

چارلی وایمرز، نماینده پارلمان اروپا در پیامی که در تویئتر منتشر کرده اعلام کرده که پارلمان اروپا امروز چهارشنبه (بیست و هشتم دی ماه) به درخواست از اتحادیه اروپا و اعضای آن برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های «تروریستی» این اتحادیه رای داده است. نماینده سوئدی تبار پارلمان اروپا همچنین نوشته که اعضای گروه «ای‌سی‌آر» در پارلمان اروپا که آقای وایمرز رهبری آن را بر عهده دارد، با اکثریت آرا به متمم این درخواست رای داده‌‌اند.

خبر کامل

شکست تیم هندبال مردان ایران برابر اسلوونی

تیم ملی هندبال مردان ایران که توانسته برای نخستین بار به جمع ۲۴ تیم مسابقات قهرمانی جهان راه پیدا کند، روز چهارشنبه در نخستین دیدار مرحله اصلی این مسابقات برابر اسلوونی قرار گرفت و با نتیجه ۳۸ بر ۲۱ مغلوب این تیم اروپایی شد.

ایران در دیدار بعدی باید به مصاف فرانسه برود که یکی از تیم‌های قدرتمند هندبال جهان است.

ایران در نخستین مسابقه خود توانسته بود شیلی را شکست دهد و با همان برد و کسب دو امتیاز پس از اسپانیا و مونته نگرو، راهی مرحله اصلی مسابقات امسال شد که در لهستان و سوئد در حال برگزاری است.

هندبال ایران

انتقاد رسول خادم از ابراهیم رئیسی در مورد عملی نشدن وعده‌های دولت

رسول خادم، رئیس سابق فدراسیون کشتی، در اینستاگرام خود از عملی نشدن وعده ابراهیم رئیسی در مورد ایجاد انبوه مسکن انتقاد کرده است.

او نوشته است: اون از قیمت خودرو …! اون از قیمت ارزاق عمومی مردم …! اینم از وعده یِ مسکن … !!! خدا وکیلی همه اصحابِ قدرت، همه ارگانها و سازمان‌ها، همه نهادهای حاکمیتی و عمومی هم باهات بودن و هستن … !!! تکلیفِ میلیون‌ها نفر "غیرخودی" که باهات روشنه، ولی دیگه "خودی" ها هم نمیدونن باهات چیکار کنن!!! حالا با این کارنامه درخشان! هِی خودت و بر و بچه هایِ تیمت در دولت ، برین پُشتِ تریبون و مردم رو تهدید کنین!!!

«اقدام متقابل برابر تروریستی خواندن سپاه»؛ مجلس ایران «تروریستی» خواندن نیروهای مسلح اروپا را بررسی می‌کند

خبرگزاری فارس متن طرحی را منتشر کرده که در صورت تصویب آن نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا از نظر دولت ایران «تروریستی» قلمداد خواهند شد.

محمد خدابخشی، نماینده مجلس، به خبرگزاری فارس گفته: «این اقدام به دنبال تلاش برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی از سوی اتحادیه اروپا صورت گرفته است.»

این طرح از دولت ایران می‌خواهد در صورت تصویب ترورستی دانستن سپاه، به عنوان یکی از «ارکان حاکمیتی» ایران، «کلیه نیروهای نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در غرب آسیا و همچنین سازمان‌های مرتبط با این نیروها به عنوان تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه همکاری با این نیروها، همکاری در اقدام تروریستی محسوب می‌گردد.»

این طرح ضمن آنکه خواهان تهیه فهرستی از فرماندهان نظامی اروپایی شده، از دولت ایران می‌خواهد که از افراد «آسیب‌دیده» از تروریستی قلمداد شدن سپاه، حمایت کند.

نمایندگان پارلمان اروپا، امروز چهارشنبه (بیست و هشتم دی ماه) به متمم قطعنامه‌ای علیه سپاه پاسداران رای مثبت دادند.

این متمم، که با ۵۹۸ رای مثبت و تنها ۹ رای منفی تصویب شد، از شورای اروپا می‌خواهد که تحریم‌های سپاه را برندارد و هم سپاه و هم نهادهای وابسته به آن، همچون بسیج و سپاه قدس را در فهرست تشکیلات «تروریستی» قرار دهد.

بیشتر بخوانید.

گزارش ایسنا از «نارضایتی» درباره شعارنویسی بر دیوار سفارت بریتانیا در تهران

ISNA

خبرگزاری ایسنا با انتشار تصاویری از شعارنویسی بر دیوار سفارت بریتانیا د تهران به گزارشی در این باره پرداخته و از «نارضایتی» در این باره خبر داده است.

در این گزارش به تهدیدهای نوشته شده بر روی دیوار اشاره شده و به نقل از یکی از کسبه آمده است: «برای ما ایرانی‌ها وجهه خوبی ندارد. سفارت روسیه همین روبروست. بعد از شعارنویسی روس‌ها آمدند و عکس گرفتند.»

اخیرا سفیر بریتانیا همراه با سفرای آلمان و فرانسه در تهران از شعارهای نوشته شده بر روی دیوار علیه بریتانیا بازدید کردند.

‎در ۸ آذر ۱۳۹۰ گروهی از بسیجیان در حضور پلیس و با امکانات تصویربرداری گسترده با بالا رفتن از دیوار وارد سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و همزمان باغ این سفارتخانه در قلهک شدند که منجر به واکنش جهانی و اخراج دیپلمات‌های ایرانی از لندن شد.

سفارت بریتانیا دوباره در اول شهریور ۱۳۹۴ بازگشایی شد.

نگرانی از احتمال تشدید سرکوب همزمان با قطع اینترنت به بهانه کنکور

فعالان ایرانی ابراز نگرانی می‌کنند که احتمال دارد در روزهای پنجشنبه و جمعه و همزمان با قطع اینترنت، سرکوب مخالفان در ایران تشدید شود.

مجموعه +۱۵۰۰تصویر، که شبکه‌ای از فعالان و شهروندخبرنگاران ناشناس است، می‌گوید سپاه پاسداران شهر زاهدان را «محاصره» کرده است.

در زاهدان و برخی دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان هر جمعه تظاهرات بزرگ ضدحکومتی برگزار می‌شود.

موافق و مخالف یک هشتگ خبرساز جدید در حمایت از شاهزاده رضا پهلوی

شاهزاده رضا پهلوی در بخشی از گفتگویی که ۲۶ دی (۱۶ ژانویه) از شبکه من‌وتو پخش شد؛ با اشاره به احتمال «دیدار و مذاکره با شخصیت‌های سیاسی برای ارائه برنامه یا پروژه» گفت: «فردا هر کاری که بخواهیم انجام بدهیم، بایستی یک مبنای مقبولیت و مشروعیت از داخل داشته باشد.»

آقای پهلوی افزود: «اگر فردا قرار باشد در صحنه بین‌المللی از جانب هم‌میهنان رایزنی‌های لازم را انجام دهیم؛ لازم است نشان دهیم که این به پشتیبانی و نمایندگی از طرف زندانیان سیاسی، فعالان مدنی، جریانات فکری و سیاسی داخل کشور است.»

سعید حافظی، روزنامه‌نگار مقیم آلمان در پی انتشار این گفتگو در ویدیویی اعلام کرد که «برای رسیدن به فردایی بهتر، شاهزاده رضا پهلوی از طرف من وکالت دارند.»

پس از آن گروهی از چهره‌های شناخته‌شده ورزشی و سیاسی و سلبریتی‌ها، از جمله #علی_کریمی

، روناک یونسی، بازیگر و مهرزاد زارعی، از خانواده کشته‌شدگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی هر کدام با ذکر دلیلی به این کارزار پیوسته‌اند.

هشتگ #من_وکالت_میدهم

و نام رضا پهلوی به فارسی و انگلیسی در توییتر با شیب تندی ترند شده است. هشتگ وکالت از عصر دیروز ۱۷ ژانویه تا زمان تنظیم این گزارش بیش از ۲۸۰ هزار بار در توییتر تکرار شده است.طومار آنلاین اعطای وکالت به آقای پهلوی که احسان کرمی، بازیگر ۲۷ دی ایجاد کرده است تا زمان تنظیم این گزارش توانسته بیش از ۱۴۰ هزار امضا برای اعطای وکالت نمادین را پای خود ثبت کند.در متن این طومار آمده است: «با توجه به اینکه شاهزاده رضا پهلوی از مردم ایران خواسته است که برای رهبری این جنبش به وی وکالت دهند، این طومار کمک می‌کند تا مردم ایران نظر خود را اعلام کنند.»

البته آقای پهلوی در گفتگوی پخش شده چنین درخواستی را با عنوان «رهبری جنبش» مطرح نکرده است.

در مقابل، گروهی از مخالفان جمهوری‌خواه حکومت ایران، با انتقاد از این کارزار آن را «خلاف همبستگی و ائتلاف» می‌دانند و می‌گویند «روش هواداران رضا پهلوی فرصت‌طلبانه و انحصارگرایانه است.»

علی افشاری، فعال سیاسی در توییتی نوشته است: «اگرچه استبداد دینی معضل اصلی است اما مهمتر از رفتن مستبد، پایان خودکامگی و بازدارندگی در برابر همه اشکال استبداد است. رشد لمپنیسم وبه ابتذال کشاندن امر سیاسی نگران کننده است. محافلی در داخل و خارج آگاهانه در پی اعتبار زدایی از تشکل‌ها ‌واحزاب سیاسی برای حفظ پدرسالاری سیاسی هستند.»

هرانا: شاهین صمدپور با تودیع وثیقه آزاد شد

خبرگزاری فعالان حقوق بشر ایران - هرانا - گفته است که امروز شاهین صمدپور، مستندساز و خبرنگار با تودیع قرار وثیقه به طور موقت آزاد شده است.

او روز ۵ دی ماه پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت شده بود.

این خبرگزاری گفته است آقای صمدپور به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده اما افزوده است که از اتهامات علیه او اطلاعی در دست نیست.

هرانا یادآور شده است که چندی پیش حساب اینستاگرام و کانال تلگرامی این مستندساز پس از انتشار گزارشی از نامزد و خانواده حنانه کیا، از کشته شدگان اعتراضات اخیر از دسترس خارج شد.

کنایه نماینده پارلمان اروپا: جوزپ بورل جا زد و در بحث درباره ایران شرکت نکرد

عبیر السهلانی، یکی از نمایندگان کشور سوئد در پارلمان اروپا، در توییتی کنایه‌آمیز از غیبت جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان بحث بر سر ایران انتقاد کرد.

پارلمان اروپا قطعنامه‌ای در ارتباط با اعتراض‌های ایران تهیه کرده که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته در صحن علنی به بحث گذاشته شد. روز پنج‌شنبه درباره این قطعنامه رای‌گیری خواهد شد.

درخواست از اعضای اتحادیه اروپا برای اضافه کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه از جمله خواسته‌های این قطعنامه است.

خانم السهلانی در توییتر نوشت: «جوزپ بورل امروز جا زد و در بحث پارلمان اروپا درباره ایران شرکت نکرد.»

زلزله خوی؛ «۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیدند و تعداد مجروحان به ۱۵۰ نفر رسید»

به گفته مقام‌های دولتی در پی زلزله امروز در خوی۱۵۰ مجروح بر جای گذاشته است.

امیرعباس جعفری، مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان غربی گفته: «همچنین زمین لرزه خوی تاکنون موجب خسارت به ۵۰۰ واحد مسکونی در شهرفیرورقو ۱۵ روستا اطراف نیز شده است.»

این زلزله که به بزرگی ۵.۴ بعد از ظهر امروز در خوی رخ داد، در تبریز و ارومیه نیز احساس شد.

.
.
.
.

«درخواست تروریستی دانستن سپاه به یکی از گزارش‌های سالانه پارلمان اروپا اضافه شد»

به گفته چارلی وایمرز، از نمایندگان پارلمان اروپا، این نهاد در روز سه‌شنبه به اصلاحیه‌ای برای گزارش سالانه اجرای سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا (CFSP) رای داده که بر اساس آن، از اعضای این اتحادیه خواسته شده که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهند.

این اصلاحیه توسط فراکسیون «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» که یک فراکسیون راست میانه محسوب می‌شود، پیشنهاد شده بود.

در نسخه اصلی گزارش سالانه اجرای سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا که توسط دیوید مک‌‌آلیستر، رئیس کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا تهیه شده، سرکوب خشن معترضان در ایران توسط سپاه پاسداران محکوم شده بود و ضمن اشاره به جزییاتی از برخورد با معترضان در ایران، از اتحادیه اروپا خواسته شده بود که در ارتباط با نقش ایران در جنگ اوکراین، پاسخی قاطع بدهد.

در اصلاحیه پیشنهادی این بخش از گزارش، متن قبلی حفظ شده، اما درخواست اضافه شدن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا نیز گنجانده شده است.

پارلمان اروپا همچنین در روز پنج‌شنبه درباره قطعنامه‌ای با عنوان «پاسخ اتحادیه اروپا به اعتراض‌ها و اعدام‌ها» در ایران رای‌گیری خواهد کرد که در آن نیز از اتحادیه اروپا خواسته شده تا نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

این آرای پارلمان اروپا برای شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا که ۲۷ وزیر خارجه کشورهای عضو اتحادیه در آن حضور دارند و مسئولیت تعیین سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا را برعهده دارد، الزام آور نیست.

آلودگی هوای پایتخت افزایش خواهد یافت

اداره کل هواشناسی استان تهران پیش‌بینی کرده که آلودگی هوای پایتخت در روزهای پیش رو افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، اداره هواشناسی استان تهران اعلام کرده که «با توجه به سکون نسبی جو، عدم وزش باد قابل ملاحظه و ماندگاری هوای سرد در صورت عدم مهار کانون‌های تولید و انتشار آلاینده‌های ثابت و متحرک» انتظار می‌رود که علاوه در تهران در دیگر مناطق شهری و صنعتی استان تهران نیز، آلودگی هوا افزایش یابد.

تصاویری از وضعیت امروز تهران که توسط خبرگزاری فارس منتشر شده است:

.
.
.
.

آرش صادقی «ممنوع‌التماس» شد

حسین صادقی، پدر آرش صادقی، فعال سیاسی که در جریان اعتراضات در ایران بازداشت و زندانی شده، گفته است که به دستور دادستان، او به مدت دوماه حق تماس با بیرون را ندارد.

آقای صادقی ابتدا در سال ۱۳۸۸ بازداشت شد. در زمانی که موقتا از زندان آزاد بود، ماموران برای بازداشت او به خانه‌اش رفتند که به گفته فعالان حقوق بشر، همین یورش ماموران امنیتی موجب سکته مادر آقای صادقی و در نهایت مرگش شد.

او بار دیگر در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ بازداشت و برای تحمل حبس به زندان اولین منتقل شد. مقام های جمهوری اسلامی او را در مهر ماه سال ۱۳۹۶ به زندان رجایی شهر کرج که به خاطر استاندارد پایین نگهداری زندانیان مورد انتقاد است منتقل کردند.

او در سال ۹۶ در اعتراض به بازداشت دوباره همسرش گلرخ ایرایی برای بیش از هفتاد روز در اعتصاب غذا بود که به گزارش هرانا «صدمات جبران ناپذیری به سلامت جسمی او وارد کرد.»

وزیر کشور ایران در مورد تروریست دانستن سپاه توسط پارلمان اروپا: جای هیچ نگرانی ندارد

احمد وحیدی، وزیر کشور، مذاکرات پارلمان اروپا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های توریستی را بی‌اهمیت دانست و گفت: «این طرح جای هیچ نگرانی ندارد و سپاه با قدرت به راه خود ادامه خواهد داد.»

آقای وحیدی گفت: «اینکه در غرب بخواهند کاری خارج از قواعد بین‌الملل انجام بدهند و یک نیروی رسمی را تروریسم [تروریست؟] بنامند، نشان‌دهنده ضعف فکری، اخلاقی و سیاسی‌شان است.»

در واکنش به نقش سپاه پاسداران در سرکوب اعتراضات مردم در ایران، شماری از نمایندگان پارلمان اروپا موضوع قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را دنبال می‌کنند و برخی دولت‌های عضو اتحادیه اروپا نیز تروریستی دانستن این نهاد از سوی کشورهای عضو اتحادیه را مطرح کرده‌اند.

گغته می‌شود سپاه پاسداران نقش عمده‌ای در اقتصاد ایران ایفا می‌کند و فرار گرفتن آن در فهرست سازمان‌های تروریستی می‌تواند بر ارتباط خارجی موسسات مرتبط با آن تاثیر منفی بگذارد.

وزیر کشور که خود عضو سپاه پاسداران بوده گفته است که سپاه پاسداران «در دل مردم جا دارد و به مردم خدمت می کند» و افزوده است که «سپاه مهمترین نیروی ضد تروریست است و در راس آن شهید سلیمانی عزیز نماد جهانی مبارزه با تروریسم قرار دارد».

علاوه بر آقای وحیدی، تعدادی از نمایندگان مجلس نیز به این مساله واکنش نشان دادند و تاکید کردند که در صورتی تروریستی دانسته شدن سپاه پاسداران، جمهوری اسلامی ایران به این مساله پاسخ خواهد داد.

صفحه 1 از 3


  • تصاویر جدیدی از آذر و توران، دو توله یوزی که یک چوپان پیدا کرده بود

    سازمان حفاظت محیط زیست ایران تصاویر جدیدی از آذر و توران، دو توله‌یوز ماده در دی‌ماه ۱۴۰۱ منتشر کرده است.

    سازمان محیط زیست سمنان پیشتر اعلام کرد که این دو توله یوزپلنگ ماده را پاییز امسال یک «چوپان ناآگاه» از طبیعت پارک ملی توران جدا و تحویل این سازمان داده بود. تلاش‌ها برای پیدا کردن مادر این توله‌ها بدون نتیجه ماند و به ناچار تحویل تیم دامپزشکی شدند و هم اکنون محیط‌بانی مسئول نگهداری آنهاست.



















  •