۱۴۰۱ دی ۲۸, چهارشنبه

باید از تبدیل جنگ اوکراین به جنگ بین روسیه و ناتو جلوگیری کنیم

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نسبت به تبدیل شدن جنگ اوکراین به جنگ بین روسیه و ناتو هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، اولاف شولتز صدراعظم آلمان درباره تبدیل شدن جنگ روسیه و اوکراین به جنگ بین مسکو و پیمان ناتو هشدار داد.

بر اساس این گزارش، این اظهارات صدراعظم آلمان روز چهارشنبه در جریان مشارکت در یکی از جلسات نشست اقتصادی در شهر داووس سوئیس صورت گرفت.

شولتز با هشدار نسبت به تشدید جنگ اوکراین همزمان با درخواست‌های روزافزون از آلمان برای ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ به اوکراین، افزود: ما تسلیحات زیادی را که بسیار مهم هستند به اوکراین ارائه کردیم.

صدراعظم آلمان در عین حال گفت که حمایت نظامی از اوکراین تا زمانی که ضروری باشد ادامه خواهد یافت.

شولتز در پاسخ به اینکه آیا دولت آلمان تانک‌های لئوپارد را به اوکراین ارسال خواهد کرد، به صورت دوپهلو گفت: اوکراینی‌ها می‌توانند روی حمایت ما در نبرد شجاعانه خود حساب کنند اما واضح است که ما باید از تبدیل این جنگ به جنگ بین روسیه و پیمان ناتو جلوگیری کنیم.

صدراعظم آلمان همچنین گفت که این کشور به صورت یکجانبه عمل نخواهد کرد و درباره حمایت نظامی از اوکراین، به صورت نزدیک با ایالات متحده و دیگر شرکا هماهنگی خواهد کرد.

علیرغم درخواست‌های مکرر از سوی شرکای غربی، به نظر می‌رسد که دولت آلمان همچنان درباره ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین مردد است.

این در حالی است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه در سخنانی از طریق ارتباط ویدئویی در مجمع جهانی اقتصاد «داووس» در سوئیس در سخنانی ادعا کرد: روسیه تروریسم را گسترش می‌دهد و جهان را به چالش می‌کشد!

رئیس جمهور اوکراین در این خصوص مدعی شد: ما باید علیه دشمن مشترک خود متحد شویم! ارسال تانک به اوکراین باید قبل از حمله جدید روسیه تسریع شود.

لازم به ذکر است که ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است. به نوشته اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از هشت سال تحت نسل‌کشی و آزار و اذیت رژیم کی‌یف قرار داشتند».

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.

کد خبر 5686408