۱۴۰۱ بهمن ۵, چهارشنبه

لحظه به لحظه با خبرهایی از ایران، افغانستان و جهان؛ چهارشنبه پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ برابر با ۲۵ ژانویه ۲۰۲۳

گزارش زنده

  1. گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان از «سرکوب» کارگران کارخانه سیمان شمال

    کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ ایران روز چهارشنبه در گزارشی از فشار نهادهای امنیتی بر کارگران کارخانه سیمان شمال در شهر پردیس در شرق تهران خبر داده است.

    این کمیته به نقل از منابع آگاه می‌نویسد هادی شکاری اولین کارگر این کارخانه بود که در جریان اعتراضات ضدحکومتی اخیر بازداشت شد و بعدا با وثیقه پنج میلیاردی آزاد شد.

    در این گزارش آمده است: «پس از دستگیری او اداره اطلاعات شهرستان پردیس، با احضار رئیس حراست کارخانه و کسب اطلاعات از وی، شروع به پرونده‌سازی برای پنج تن از دیگر کارگران این کارخانه می‌کند.»

    به نوشته این کمیته میثم ابراهیمی، یک کارگر دیگر، در روز ۲۶ مهرماه در محل کار دستگیر و به «تبلیغ علیه نظام»، «شرکت در اعتراضات و تحریک کارگران برای شرکت در تظاهرات» متهم شد.

    در این گزارش آمده که او با گذشت بیش از صد روز از زمان دستگیری در زندان جابان دماوند نگهداری می شود و از صدور قرار وثیقه برای او نیز جلوگیری شده است.

    این گزارش همچنین از مسعود محمدی، مهدی سامنی، صمد ابراهیمی، هادی فاضلی، مجتبی نوروزی و مسعود یارندپور به عنوان دیگر کارگرانی که «به طرق مختلف تحت فشار نهادهای امنیتی قرار گرفته‌اند» نام می برد.

    در این گزارش آمده است: «فشارهای سنگین امنیتی به کارگران این کارخانه، احضار و بازجویی و آزادی آنها با فیش حقوقی و یا وثیقه‏‌های سنگین تنها به دلیل پست کردن یک استوری در صفحه اینستاگرام، شدت سرکوب و فضارهای امنیتی بر کارگران در این کارخانه را نشان می‌دهد.»

پوشش ویژه اعتراضات ایران در نشریه «ال»

زر امیرابراهیمی

مجله معروف «ال» با انتشار عکس‌هایی از گلشیفته فراهانی و زر امیرابراهیمی را در حالیکه عکس‌هایی از مهسا امینی و نیلوفر شاکری، از بازادشت‌شدگان اعتراضات اخیر، به دست گرفته‌اند، شماره ویژه‌ای در حمایت از اعتراضات ایران منتشر کرده است.

در این پوشش ویژه به غیر از گلشیفته فراهانی و زرامیرابراهیمی ده چهره معروف دیگر هم از زنان معترض ایرانی حمایت کرده‌اند و تصاویری از این اشخاص با عکس‌هایی که از زنان بازداشت شده یا کشته شده در دست گرفته‌اند به همراه مصاحبه‌هایی از آنها منتشر شده است.

در توضیح عکس‌های این دو بازیگر مشهور ایرانی که در اینستاگرام «ال»‌منتشر شده است نوشته شده است که این دو بازیگر در ایران «خشونت رژیم ملاها» را با پوست و استخوان خویش تجربه کرده‌اند و هر دو در تبعید شاهد اعتراضات در کشورشان بوده‌اند و حالا قبول کرده‌اند که در شماره ویژه این مجله از هموطنان خود حمایت کنند و صدای اعتراض آنها باشند. ‌

مجله «ال» نوشته است «هدف حمایت از زنان و مردان شجاع ایران است که همچنان با شجاعت مقابل این رژیم به شدت بی‌رحیم ایستادگی می‌کنند.» ‌

در توضیح این پست همینطور به کشته شدن مهسا امینی و بازداشت نیلوفر شاکری اشاره شده است که عکس‌هایشان در دستان گلشیفته فراهانی و زر امیرابراهیمی است. ‌

نیلوفر شاکری در ۱۹ مهر در کرج دستگیر شد و بر اساس گزارش‌ها با گذشت ۵ ماه از بازداشت او در زندان کرج وضعیتش همچنان بلاتکلیف است و خانواده‌اش نگران سلامتی او هستند.

«ال» در فرانسوی ضمیر اشاره « او » برای جنس مونث است. مجله «ال»‌ درباره مد، زیبایی، هنر، زندگی و قدرت‌مندسازی زنان اس

ابراز نگرانی در مورد وضعیت جسمانی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد

داود رضوی

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بیانیه‌ای می‌گوید که داود رضوی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، در زندان تهران بزرگ دچار خونریزی معده شده است.

براساس این گزارش آقای رضوی که روز ۵ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در بند ۲۴۰ وزارت اطلاعات نگهداری می‌شد، پس از مدت‌ها انفرادی و بازجویی‌های طولانی در شرایط بد زندان اوین ۸ کیلو کاهش وزن پیدا کرد.

این بیانیه می‌افزاید که او را پس از اتمام بازجویی به زندان تهران بزرگ انتقال دادند و طی این مدتی که آنجاست دچارمشکلات داخلی (خونریزی معده)شده و احتیاج شدید به مراقبت های درمانی در خارج از زندان را دارد.

سندیکای کارگران شرکت واحد «تداوم بازداشت موقت او را ظالمانه و غیر قابل توجیه» خواند.

مارتین

با وجود فشارهای بین‌المللی طالبان تاکنون تغییری در موضع خود نیاورده‌اند. هرچند به برخی از نهادهای بین‌المللی به طور استثنایی و محدود اجازه داده شده از کارمندان زن در ارائه خدمات استفاده کنند. رئیس بخش امدادرسانی سازمان ملل اما گفته که بر اساس گفتگو‌هایی که با مقامات طالبان در روزهای اخیر داشته امیدوارند که مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های مکتوب ایجاد شود تا به سازمان‌های غیردولتی اجازه دهد در هفته های آینده با کارمندان زن در زمینه‌های بیشتری با اطمینان فعالیت کنند. هفته گذشته نیز امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل به کابل، قندهار و هرات سفر کرد و مقام‌های طالبان درباره

خبر کامل

فرانسه: مهاجران ایرانی را به زور اخراج نمی‌کنیم و به ایران باز نمی‌گردانیم

ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه در جریان یک جلسه پرسش و پاسخ در پارلمان گفت این کشور هیچ پناهنده ایرانی را به زور از خاک این کشور اخراج نخواهد کرد و انها را به ایران باز نخواهد گرداند.

آقای دارمنن این اظهارات را در واکنش به سوالی درباره بازداشت یک زن ایرانی قبل از پرواز به بریتانیا ایراد کرد.

خبر بازداشت این زن ایرانی که نام او «مرجان» گزارش شده دو روز پیش در یک رسانه فرانسوی منتشر شد اما وزیر کشور فرانسه می‌گوید او تاکنون هیچ تقاضای پناهندگی به دولت فرانسه نداده چرا که بنا دارد به خانواده خود در بریتانیا بپیوندد.

در جریان این پرسش و پاسخ از وزیر کشور فرانسه، آقای دارمنن تصریح کرده که کشورش هیچ پناهجو یا شهروند ایرانی را به ایران باز نمی‌گرداند.

از حدود ۴ ماه پیش و همزمان با آغاز اعتراضات سراسری در ایران که با کشته شدن مهسا امینی آغاز شد، بسیاری از کشورهای اروپایی روند اخراج و بازگرداندن مهاجران غیرقانونی ایرانی را به علت نگرانی از برخورد قهری با آنها در داخل کشورشان، متوقف کرده‌اند.

با این حال، صدور حکم ترک خاک و رد تقاضای پناهندگی بسیاری از ایرانیان دراین کشورها موجب افزایش نگرانی از سرنوشت آنها و احتمال اخراج آنها و ارجاع به کشور مبداء - ایران - را افزایش داده است.

اعتراضات ایران؛ امام جماعت یک مسجد جوانرود به ۱۷سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

بنابر گزارش فعالان کرد، ماموستا سیف‌الله حسینی، امام جماعت مسجد خاتم النبیاء شهر جوانرود به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» مجموعا به ۱۷ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اخلال در نظم عمومی»، «تحریک مردم برای برهم زدن امنیت کشور»، «توهین به بنیانگذار و رهبر جمهوری اسلامی ایران» از دیگر اتهامات ماموستا حسینی است که در مجموع به صدور حکم ۱۷ سال زندان برای این روحانی اهل سنت در جوانرود منجر شده است.

فهرست اتهامات معترضانی که در جریان ۴ ماه گذشته و پس از کشته شدن مهسا امینی بازداشت شده‌اند در اغلب موارد مفصل و به گونه‌ایست که به عقیده مخالفان جمهوری اسلامی آنها را می‌توان «تاوانی در برابر هرگونه انتقاد و اعتراض علیه نظام» تلقی کرد.

ان طور که شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده ماموستا سیف‌الله حسینی در روز ۲۲ آذر گذشته و طی اقدام خشن مامورانی که به خانه او یورش برده بودند بازداشت و از آن زمان در سلول انفرادی بوده است.

Video content

Video caption: چرا شهرهای کردنشین در کانون اعتراضات ایران قرار داشته؟
رسانه های ایران از قول وزیر اطلاعات گفته‌اند که این «۱۲ تیم» قصد داشتند در ایران «با انجام عملیات، انتقام شکست‌های اخیر را بگیرند»

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران گفته است که اعضای «۱۲ تیم تروریستی» که همگی به اسرائیل وابسته بودند، دستگیر شده‌اند. رسانه های ایران از قول وزیر اطلاعات گفته اند که این «۱۲ تیم» قصد داشتند در ایران «با انجام عملیات، انتقام شکست‌های اخیر را بگیرند».

خبر کامل
تجمع مقابل قزلحصار

شماری از اعضای خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام در برابر زندان قزلحصار کرج تجمع کرده و با شعار «اعدام نکنید» خواهان توقف احکام مجازات مرگ برای عزیزانشان شدند. هرانا می‌گوید این تجمع «با برخورد خشونت آمیز ماموران زندان همراه بود که در پی آن شماری از شهروندان معترض زخمی شدند.»

خبر کامل

گزارش مرکز آمار از «کاهش» نرخ بیکاری در ایران

بهرنگ تاج‌دین

بی‌بی‌سی

مرکز آمار ایران می‌گوید نرخ بیکاری در ایران اندکی کم شده و از ۸/۹ درصد در تابستان به ۸/۲ درصد در پاییز رسیده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران یکشنبه ۲بهمن، در مجلس گفت در یک سال گذشته یک میلیون شغل جدید در کشور ایجاد شده است؛ ولی بررسی‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شمار شاغلان در یک سال گذشته تنها حدود نیم میلیون نفر بالا رفته است.

طبق برآورد این نهاد، تعداد افراد شاغل از ۲۳میلیون و ۵۳۵ هزار نفر در پاییز ۱۴۰۰ به ۲۴میلیون و ۷۰هزار نفر در پاییز افزایش یافته است.

این آمارها نشان می‌دهد شمار کل شاغلان در ایران همچنان حدود ۷۰۰ هزار نفر کمتر از تابستان ۱۳۹۸است. دلیل اصلی این موضوع، افت شمار زنان شاغل است.

با شروع همه‌گیری کووید-۱۹ در اواخر ۱۳۹۸ شمار شاغلان در بین زنان و مردان افت شدیدی کرد. در حالی که شمار مردان شاغل در ایران به حد پیش از کرونا رسیده، اما عده زنان شاغل همچنان حدود ۷۳۵هزار نفر کمتر از پاییز ۱۳۹۸، و نزدیک به یک میلیون نفر از اوج آن در چهار سال پیش، کمتر است.

گمان می‌رود سیاست‌های حکومت در تشویق به فرزندآوری و تأکید بر نقش زنان در خانه به عنوان مادر، باعث کاهش نرخ مشارکت اقتصادی و نیز فرصت‌های شغلی برای زنان شده است.

بیکاری

نادر انقطاع، فیزیکدان ایرانی-آمریکایی، برنده جایزه بنجامین فرانکلین شد

نادر انقطاع
Image caption: نادر انقطاع استاد دانشگاه پنسیلوانیا و مقیم شهر فلادلفیا آمریکاست

موسسه بنجامین فرانکلین در آمریکا که یکی از قدیمی‌ترین جوایز معتبر علمی جهان را هر ساله به دانشمندان و محققان اهدا می‌کند، نادر انقطاع، فیزیکدان آمریکایی-ایرانی و از پیشگامان فناوری نانو، را در میان دریافت‌کنندگان مدال در سال ۲۰۲۳ معرفی کرده است.

مراسم اعطای این مدال در ماه آوریل آینده برگزار خواهد شد.

این جایزه که از سال ۱۸۲۴ آغاز شده و سال آینده ۲۰۰ ساله می‌شود تا کنون به چهره‌های علمی برتری چون آلبرت اینشتن، توماس ادیسون، ماری و پیر کوری، نیکلا تسلا، الکساندر گراهام بل اهدا شده و بیش از ۱۲۰ نفر از دریافت کنندگان آن موفق به دریافت جایزه نوبل هم شده‌اند.

گفتگوی بی‌بی‌سی فارسی با نادر انقطاع در برنامه به عبارت دیگر را در زیر ببینید.

توزیع بیش از ۹ میلیون شناسنامه الکترونیک در افغانستان

اداره ملی احصائیه و معلومات (مرکز آمار) افغانستان تحت کنترل طالبان اعلام کرده که از آغاز روند توزیع شناسنامه الکترونیک (تذکره) در این کشور بیش از ۹ میلیون شناسنامه توزیع شده است. از این میان ۵ میلیون و ۸۰ هزار نفر مرد و ۴ میلیون و ۷۷ هزار نفر زنان هستند.

بعد از تسلط طالبان دراوت سال ۲۰۲۱ حدود ۳ میلیون و ۷۰ هزار آن توسط طالبان توزیع شده است.

بیشترین شناسنامه در ولایت کابل توزیع شده که حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است، در ولایت هرات نیز بیش از ۵۲۰ هزار، در ولایت ننگرهار نزدیک به ۴۸۰ هزار، در ولایت بلخ ۳۲۰ هزار و در ولایت قندهار نزدیک به ۲۰۰ هزار شناسنامه توزیع شده است.

این نهاد افزوده است که در حال حاضر در ۶۹ مرکز و ۳ تیم سیار مسئولیت توزیع تذکره را دارند و این نهاد وعده داده که توزیع تذکره الکترونیکی را در ولسوالی‌ها نیز فعال کند.

پنجشنبه ۱۳ ثور/اردیبهشت ۱۳۹۷ محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان با اخذ نخستین شناسنامه الکترونیکی روند توزیع این شناسنامه‌ها را آغاز کرد.

افغانستان

مولوی عبدالحمید: تشدید جو امنیتی و بازداشت‌ها به نارضایتی بیشتر می‌انجامد

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در تازه‌ترین پیام خود از «تشدید جو امنیتی بازداشت گسترده جوانان» انتقاد کرده است.

او نوشته «این روش نتیجه‌ای ندارد بلکه به نارضایتی گسترده تر می‌انجامد.»

هفتمین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری برگزار شد

هفتمین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری در سوئد با حضور وکلای مدافع او برگزار شد.

حمید نوری به اتهام جنایت جنگی و قتل عمد در جریان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم شده؛ دادگاه تجدیدنظر او چهارشنبه ١١ ژانویه آغاز شد.

در جلسه امروز وکلای مدافع حمید نوری دفاعیات خود را ارائه کردند.

وکیل مدافع حمید نوری گفته: «برخی از اسناد و مدارک در دادگاه سوئد علیه حمید نوری از سوی افرادی ارائه شده که این افراد به نوعی از این پرونده نفع می‌برند.»

وکلای او همچنین گفته‌اند «در برخی موارد از حدس و گمان استفاده شده است و برخی افراد تنها موضوعی را حدس زده‌اند.»

قاضی دادگاه تجدیدنظر سوئد اعلام کرده ادامه دادگاه‌ها از ۷ فوریه(۱۸ بهمن) پیگیری خواهد شد.

داد‌ستان‌های سوئدی کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ ذیل اتهام «نقض مجرمانه و فاحش قوانین بین‌‎المللی» معادل جنایت جنگی بررسی کرده‌اند.

در جریان اعدام‌های سال ۶۷ ظرف حدود دو ماه (مرداد و شهریور) هزاران زندانی سیاسی با «حکم» آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار و رهبر جمهوری اسلامی اعدام و مخفیانه در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند.

بسیاری از زندانیانی که اعدام شدند، پیشتر محاکمه و به حبس‌ محکوم شده بودند و در حال سپری کردن حکم خود در زندان بودند.

تعداد دقیق اعدام‌شدگان هنوز روشن نیست.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فعلی ایران نیز متهم است که یکی از عوامل اصلی اعدام‌های سال ۶۷ بوده است.

سارا خادم الشریعه با نخست وزیر اسپانیا ملاقات کرد

سارا خادم الشریعه، استاد ایرانی شطرنج، با پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا دیدار کرده است.

خانم خادم پس از اینکه در مسابقات جهانی شطرنج در قزاقستان بدون حجاب شرکت کرد، از بازگشت به ایران خودداری ورزید و همراه با خانواده‌اش اقامت در اسپانیا را برگزید.

نخست وزیر اسپانیا در توییتر خود در مورد ملاقات با این استاد شطرنج نوشته است: «امروز از زنی که الهام بخش من است بسیار آموختم، از سارا خادم، استاد شطرنج».

آقای سانچز با ابراز حمایت از تمامی زنان ورزشکار افزوده است: «الگوی کسانی مانند شما به ایجاد جهانی بهتر کمک می‌کند».

جمهوری اسلامی بعضی نهادها و اشخاص اروپایی و بریتانیایی را تحریم کرد

وزارت خارجه ایران در پاسخ به تحریم‌های اخیر غرب علیه این کشور به دلیل «نقض حقوق بشر» ۳۴ نهاد و مقام‌ اروپایی و بریتانیایی را به فهرست تحریمهای خود افزوده است.

وزارت خارجه ایران از این تحریمها بعنوان «عمل متقابل» یاد کرده و علت آن را «حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، تحریک و تشویق به اقدامات تروریستی و خشونت علیه مردم ایران، دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، ترویج خشونت و ناآرامی در ایران، نشر اکاذیب و ترویج اطلاعات غلط در مورد ایران و نیز مشارکت در تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران» اعلام کرده است.

رادیو «جی» فرانسه، گروه دوستان اسرائیل در پارلمان اروپا، شهردار پاریس، یکی از نمایندگان آلمان در پارلمان اروپا، رئیس پلیس دورتموند آلمان و مدیر و سردبیر «شارلی ابدو» در میان تحریم شدگان هستند.

نمایندگان چندین کشور عضو اتحادیه اروپا در پارلمان اروپا از جمله اتریش، هلند و ایتالیا هم در این فهرست قرار گرفته‌اند.

دادستان و معاون دادستان کل بریتانیا بهمراه رئیس ستاد کل ارتش و مدیر کل زندانهای بریتانیا هم در فهرست تحریم‌های اعلام شده قرار دارند.

وزارت خارجه ایران این افراد را شامل ممنوعیت صدور ویزا و عدم امکان ورود به قلمروی ایران و همچنین «مسدود شدن حساب های بانکی در نظام مالی و بانکی و توقیف اموال و دارایی در قلمرو تحت صلاحیت» این کشور کرده است.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که با تصویب چهارمین بسته تحریمی علیه ایران از زمان آغاز اعتراض‌ها، ۱۹ مقام جمهوری اسلامی فرد و ۱۷ نهاد حکومت ایران را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرده است.

بریتانیا نیز در همین روز اعلام کرد که پنج فرد نظامی و امنیتی و دو نهاد بنیاد تعاون بسیج و نیروی مقاومت بسیج را با اتهاماتی مشابه تحریم کرده است.

همزمان در اتحادیه اروپا و بریتانیا، تلاش‌های جداگانه‌ای برای اضافه کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی در جریان است.

نخست وزیر بریتانیا در مورد اعدام اکبری: بی‌اعتنایی به کرامت انسانی ویژگی رژیم ایران است

اکبری
Image caption: علیرضا اکبری

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا از حکومت ایران خواست در مورد اعدام و تدفین علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی و از مقامات پیشین وزارت دفاع ایران به خانواده او توضیح دهد.

در روز ۲۴ دی رسانه‌های داخلی ایران گزارش کردند که حکم اعدام آقای اکبری که به اتهام جاسوسی برای بریتانیا محاکمه شده بود به اجرا گذاشته شده است.

آقای سوناک در گزارش به مجلس عوام از خودداری حکومت ایران از دادن اطلاعات کامل و شفاف به خانواده اکبری انتقاد کرد.

او گفت «رژیم [ایران] باعث تشدید رنج این خانواده می‌شود» و افزود «بی اعتنایی به کرامت انسانی ویژگی این رژیم است».

او تاکید کرد که حکومت ایران باید جزئیات مرگ و دفن علیرضا اکبری را در اختیار خانواده او قرار دهد.

حکم اعدام علیرضا اکبری با وجود درخواست‌های مکرر بریتانیا و ایالات متحده برای خودداری از اعدام او اجرا شد.

این اقدام باعث شد دولت بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه شماری از مقامات ایران به اجرا بگذارد

در جلسه امروز پارلمان، اندی اسلاتر، عضو مجلس عوام از حزب کارگر گفت که قرار است روز پنجشنبه همراه با خانواده اکبری، که ساکن حوزه انتخابیه او هستند، با وزیر امور خارجه بریتانیا دیدار کند. او گفت هدف از این دیدار درخواست حمایت و کمک دولت برای این خانواده داغدار است.

طالبان: ما با مشکلات اقتصادی فروپاشیدنی نیستیم

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفته است که گزارش«اوچا»، اداره هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه این سازمان در باره «فروپاشی سیستم حکومتی طالبان» به دلیل مشکلات اقتصادی درست نیست.

او در صفحه توییترش نوشته است که «امارت اسلامی (حکومت طالبان) ریشه عمیق دارد» و به روند کمک‌های بین‌المللی وابسته نیست که به دلیل مشکل اقتصادی فروبپاشد.

آقای مجاهد مدعی شده است که هر کشوری، همانند افغانستان که جنگ طولانی و «اشغال» را پشت سرگذاشته باشد، بعضی اوقات با مشکلات اقتصادی روبرو خواهد شد.

سخنگوی طالبان مدعی شده که آنان تمام اقتصاد کشور را بررسی، اقتصاد را بازسازی و در یک سال و نیم گذشته «قدم‌های برداشته شده و تلاش‌ها ادامه دارد.»

در آخرین گزارشی اوچا درباره وضعیت اقتصادی افغانستان آمده که این کشور با یک بحران بشردوستانه بی‌سابقه و با خطر بسیار واقعی سقوط سیستم و فاجعه انسانی مواجه است.

صفحه 1 از 3
  • پنج سال زندان پویا مظلومی فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی «تایید شد»

    پویا مظلومی

    شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش می‌دهد که درخواست تجدید نظر پویا مظلومی، فارغ التحصیل ادبیات نمایشی دانشگاه خوارزی، رد شده و به این ترتیب حکم زندان او به مرحله اجرا در آمده است.

    براساس این گزارش او پیش‌تر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به ۵ سال حبس، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲ سال ممنوعیت از هر نوع فعالیت در فضای مجازی محکوم شده بود.

    این شورا همچنین گزارش داده است که امیررضا حسینی دانشجوی روانشناسی دانشگاه آزاد شهر قدس که روز هفتم آبان بازداشت شده بود پس از ۸۸ روز همچنان در حبس به سر می برد و دادگاه از تعیین کردن قرار وثیقه امتناع می کند.

    براساس این گزارش این دانشجو در دادگاه بدوی به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به ۳‌ سال و ۷ ماه حبس محکوم شده بود و اکنون در انتظار دادگاه تجدیدنظر است.

    در همین حال دانشجویان دانشگاه سوره با چسباندن کاغذ بر دیوارها از ژاسمین حاج میرزامحمدی، مهتات انصاریان و ملیکا هاشمی، سه دانشجوی زندانی این دانشگاه حمایت کرده اند.

  •