۱۴۰۱ بهمن ۶, پنجشنبه

گزارش زنده

  1. وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران: باید فضا را باز کنیم و مردم را درک کنیم

    وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران گفته است: باید فضا را باز کنیم، مردم را درک کنیم و به مردم سخت‌گیری نکنیم.

    به گزارش ایسنا ،عزت الله ضرغامی روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفته: باز کردن فضا می‌تواند گردشگری داخلی در کشور ما نیز افزایش دهد.

    آقای ضرغامی گفته اتفاقات ماه‌های اخیر، سختگیری‌، مشکلات مربوط به اینترنت و یا مسائل جاسوسی در جذب گردشگر مشکلاتی را بوجود آورده است.

    او گفته: برخی از شهروندان برای دیدن یک کنسرت به یک کشور همسایه می‌روند که تعداد آنها زیاد است و اگر در داخل کشور با ضوابطی که داریم کنسرت خوبی برگزار شود، خیلی از آنها نمی‌روند به کشور همسایه در آنجا پول خرج کنند.

    روزنامه «آرمان ملی» امروز در واکنش به سخنان روز گذشته آقای ضرغامی نوشت «هرچند نباید او را سیاستمداری کهنه کار دانست اما نمی‌توان در زیرک بودن او شک کرد. او اکنون متمایزترین وزیر کابینه است بعید نیست او در اندیشه نشستن بر صندلی ریاست جمهوری باشد که چنین خود را در پایگاه روشنفکران نشان می‌دهد».

خلیلزاد: غنی پیام صریح من و پومپئو را درباره خروج نظامی آمریکا نادیده گرفت

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان که توافقنامه صلح آمریکا و طالبان را امضا کرد، همزمان با نشر کتاب خاطرات مایک پومپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا در رشته توییت‌های با معرفی این کتاب نوشته است که محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان«احساس می‌کرد که می‌تواند پیام‌های صریح وزیر خارجه، من و مقام‌های رسمی آمریکا را نادیده بگیرد.»

او افزوده که آقای غنی ارتباط زیادی با اعضای کنگره آمریکا، ژنرال‌های بازنشسته و لابی‌گران داشت و این ارتباطات او را به این باور رسانده بود که آمریکا حضور نظامی خود را در افغانستان حفظ خواهد کرد.

به گفته خلیلزاد علی‌رغم اینکه «من و آقای پومپئو درباره تصمیم آمریکا به خروج نظامی از افغانستان به او گفته بودیم.» اما او عدم باورمندی آقای غنی را به این گفته‌ها «اشتباه استراتژیک » او خوانده است.

در کتاب پومپئو آمده است که آقای خلیل‌زاد فرد «پنهان‌کار و رابطه باز» بود.

کتاب آقای پومپئو دیروز منتشر شد و در آن آمده است که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان «تلاش گسترده‌ای را برای تضعیف مذاکرات صلح آمریکا و طالبان انجام داد.»

پومپئو درباره عملیات ترور قاسم سلیمانی: به متحدانمان در منطقه اطلاع داده بودیم

پهپاد
Image caption: خودروهای حامل سلیمانی و همراهانش در حمله پهپاد آمریکا منهدم شدند

مایک پومپئو، که در زمان کشته شدن قاسم سلیمانی توسط پهپادهای آمریکایی، وزیر خارجه ایالات متحده بود، در بخشی از کتاب خاطرات خود با نام «یک ذره هم کوتاه نیا» به نحوه تصمیم‎‌گیری و اجرای این عملیات می‌پردازد.

آقای پومپئو در کتاب خاطراتش قاسم سلیمانی را ترکیبی از «اختیار عمل، هوش، بی‌رحمی و موقعیت عمومی در ایران» خوانده و نوشته: «می‌دانستیم پس از زدن سلیمانی، ایران بلافاصله بهترین گزینه‌اش را جایگزین او می‌کند، اما این مثل این می‌ماند که بخواهید برای یک اثر اصل رامبرانت جایگزین پیدا کنید».

او همچنین می‌نویسد «تنها غیرنظامیانی که محتمل بود جان‌شان در جریان این عملیات به خطر بیفتد، مسافرانی بودند که در همان هواپیمای مسافربری حامل قاسم سلیمانی از دمشق عازم بغداد بودند».

قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه همراه با ۹ نفر دیگر از جمله ابومهدی المهندس، از فرماندهان حشد شعبی در ساعات اولیه سوم ژانویه ۲۰۲۰ هدف موشک‌های پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد.

در بخش‌هایی از این خاطرات که نشریه میدل ایست آی منتشر کرده، آمده است که آمریکا متحدان خود در منطقه را از این حمله آگاه کرده بود.

به گفته او، اسرائیل که احتمال داشت هدف حمله تلافی‌جویانه قرار گیرد در جریان حمله بود و به کشورهای خلیج فارس هم بدون ذکر ماهیت عملیات اطلاع‌رسانی شده بود.

مایک پومپئو همچنین می‌گوید پیام‌هایی برای «آیت‌الله» - احتمالا رهبر ایران - ارسال شد با این مضمون که آمریکا در صدد «قطع سر رژیم نیست».

تاکید مقامات جمهوری اسلامی بر نماز جماعت در ادارات؛ وزیر کشور می‌گوید کوتاهی در نماز گزارش شود

وزیر کشور ایران از شهروندان خواسته تا «کوتاهی نسبت به نماز» را گزارش کنند.

احمد وحیدی گفته که ملاک ارزیابی‌آنها «در پذیرش مسئولیت‌ها امر نماز است.»

آقای وحیدی در اختتامیه بیست و نهمین اجلاسیه سراسری نماز گفته: تعداد قابل توجهی از مساجد ما امام جماعت ندارد.

«عادت کردیم در مسجد را می‌بندیم؛ یعنی با عادت‌ها و رویه‌هایی مواجهیم که معلوم نیست از کجا نشأت گرفته است؛ از استانداران و بخشداران و ... همگان مکلفند در ترویج نماز اقدام کنند.»

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران هم در این مراسم از مسئولان خواست نسبت به برگزاری نماز جماعت در ادارات حساس باشند.

ضمیر کابلوف و حنا ربانی کهر درباره افغانستان گفتگو کردند

افغانستان

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان با سفر به اسلام آباد با خانم حنا ربانی کهر، وزیر دولت در امور خارجه پاکستان دیدار و درباه مسایل افغانستان گفتگو کردند.

در صفحه توییتر وزارت خارجه پاکستان آمده است که دو طرف درباره تامین امنیت و صلح در منطقه، لزوم تعامل با «حکومت موقت افغانستان» تاکید کردند و متعهد شدند تا راه حل‌های منطقه‌ای را براساس «فرمت مسکو» برای افغانستان جستجو کند.

۲۵ عقرب/آبان میزان امسال چهارمین نشست مشورتی موسوم به «فرمت مسکو» در مورد افغانستان با ابتکار روسیه در مسکو برگزار شد. نمایندگانی از ده کشور منطقه از جمله ایران و پاکستان درآن شرکت کرده‌اند، اما از حکومت طالبان برای اشتراک در این نشست دعوت نشده بود.

از نکات مهم بیانیه مشترک این نشست این بود که از مقامات افغان در کابل خواسته شده بود تا اقدامات عملی را برای تشکیل یک دولت فراگیر قومی-سیاسی انجام دهند.

هانیه توسلی: توان روحی و روانی حضور در جشنواره فیلم فجر امسال را ندارم

هانیه توسلی،‌ بازیگر مشهور سینمای ایران با انتشار متنی نوشته که «توان روحی و روانی» شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال را ندارد.

خانم توسلی در اینستاگرام خود این متن را منتشر کرد: «در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱، حدود پنج سکانس، در فیلم (چرا گریه نمیکنی) بازی کردم. در چند ماه گذشته برخلاف نام فیلم خیلی گریه کرده‌ام و توان روحی و روانی شرکت و حضور در جشنواره را ندارم. حضور این فیلم در هر رویدادی انتخاب و تصمیم من نیست و نخواهد بود.»

با آزاد نشدن جعفر پناهی،‌ خانواده او می‌گویند از اجرای قانون ناامید شده‌اند

بعد از دستگیری جعفر پناهی سینماگران بسیاری در سراسر دنیا از جمله در جشنواره ونیز (عکس بالا) خواستار آزادی او شدند
Image caption: بعد از دستگیری جعفر پناهی سینماگران بسیاری در سراسر دنیا از جمله در جشنواره ونیز (عکس بالا) خواستار آزادی او شدند

طاهره سعیدی،‌ همسر جعفر پناهی،‌ فیلمساز زندانی در ایران می‌گوید که با اینکه قرار بوده که جعفر پناهی تا آخر این هفته به قید وثیقه آزاد شود اما او آزاد نشده است.

چند روز پیش صالح نیکبخت، وکیل جعفر پناهی گفته بود که مقام‌های قضایی در روز شنبه به او گفته‌اند که تا پایان این هفته درباره آزادی این کارگردان سرشناس سینمای ایران تصمیم خواهند گرفت.

خانم سعیدی با ابراز ناامیدی ازاجرای قانون در سیستم قضایی ایران در اینستاگرام خود

از طرف خانواده جعفر پناهی نوشت: «دیگر ناامید شده ایم…..چرا که ضرورت ازادی جعفر مبتنی بر قوانینی است که خودشان قبول دارند ولی این خودشان،هم آنانی هستند که اعمالشان فرا قانونی است،.مانع اجرای قانون و قانون گریزند!»

در تیرماه سال ۱۴۰۱، بعد از دستگیری محمد رسول‌اف، کارگردان سینما و مصطفی آل‌احمد، مستندساز، آقای پناهی برای پیگیری وضعیت آنها به دادسرای اوین رفت و همان جا بازداشت شد.

کمی بعد قوه قضائیه ایران اعلام کرد که آقای پناهی برای اجرای حکم شش سال حبس، در اوین زندانی شده است.

جعفر پناهی در سال ۱۳۹۰ در دادگاهی که بعد از اعتراض‌های سال ۸۸ تشکیل شده بود، به اتهام «اجتماع و تبانی» به پنج سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس (در مجموع شش سال زندان) محکوم شده بود.

اما این حکم به مدت بیش از یک دهه اجرا نشد.

وکیل آقای پناهی به خبرگزاری فرانسه گفت که پرونده این کارگردان سینمای ایران از مهرماه در دادگاه به بن‌بست خورده بود، اما سرانجام اعتراض آقای پناهی برای رسیدگی به دادگاه تجدید نظر فرستاده شد و او تا حکم دادگاه تجدیدنظر میتواند با وثیقه آزاد باشد.

وکیل جعفر پناهی: مقام‌های قضایی وعده داده‌اند تا آخر هفته درباره آزادی او تصمیم بگیرند

خبر فوریکیوان صمیمی آزاد شد

کیوان صمیمی

کیوان صمیمی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ملی-مذهبی با پایان یافتن دوران محکومیتش امروز از زندان سمنان آزاد شد.

این زندانی سیاسی ٧۴ ساله به خاطر دفاع از حقوق کارگران و حضور در اجتماع روز جهانی کارگر (اول می) در سال ٩٨ به دو سال حبس محکوم شد.

آقای صمیمی، که سردبیر نشریه ایران فردا بود در خرداد ٨٨ تا سال ٩۴ نیز زندان بوده است.

کیوان صمیمی سال گذشته به دستور مقامات امنیتی از اوین به زندان سمنان تبعید شد و امروز ششم بهمن با پایان یافتن دوره محکومیت، آزاد شد.

دادستان تهران یک ماه پیش، کیفرخواست جدیدی با اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور برای وی صادر کرده وپرونده را به دادگاه انقلاب فرستاده است.

«ابهام» درپرونده رسیدگی شکایت از یک مدرسه فوتبال در مشهد: «شکایت از ۲ خبرنگار» به دلیل رسانه‌ای کردن این خبر

با وجود انتشار خبر شکایت خانواده‌های تعدادی از نوجوانان از یک مدرسه فوتبال در شهر مشهد و ابهامات درباره مجوز کار این باشگاه ورزشی، و با وجود قول مسئولان وزرش و دستگاه قضایی مشهد از پیگیری این مساله گزارش شده که این تیم امروز صبح در مسابقات زیر ۱۵ سال به شکل رسمی بازی داشته است و خبری از توقف فعالیت این باشگاه نیست.

با وجود انعکاس این خبر در روزنامه‌های ایران،‌ روزنامه اعتماد امروز درباره آخرین تحولات رسیدگی به این پرونده از طرح شکایت از دو خبرنگار مشهدی به دلیل رسانه ای کردن این ماجرا خبر داد.

فردی که اتهامات به سوی او نشانه رفته است و گفته شده متهم این پرونده است به روزنامه اعتماد گفته که از این دو خبرنگار شکایت کرده و بار دیگر همه این ماجرا را «توطئه ضد انقلاب علیه مسائل دینی و اعتقادی نظام خوانده و گفته که از شبکه های معاند آمریکا سرچشمه گرفته است.»

اعتماد میگوید: «تا امروز بعد از تاييد و تكذيب‌های اوليه، مهم‌ترين تغيير در اين پرونده سكوت همه طرف‌های درگير در ماجرا، سردرگمی خانواده‌ها و پاسخگو نبودن هيات فوتبال مشهد به آنهاست.»

روزنامه طرفداری هم چند روز پیش از بازی امروز این تیم ابراز تعجب کرده و نوشته بود: «با تمام شکایات صورت گرفته و اتهام تعرض به یک مربی نما در فوتبال پایه مشهد، با کمال تعجب هیات فوتبال این شهر روز پنج شنبه برای تیم این مربی که متهم به انحراف اخلاقی شده، بازی رسمی گذاشته است.»

دادستان مشهد از رسیدگی به این ماجرا خبر داده بود واز رسانه‌ها خواسته بود«تا پایان تحقیقات قضایی از هرگونه اظهارنظر در این زمینه جدا خودداری کنند.»

واکنش امرالله صالح به خاطرات وزیر خارجه آمریکا: کتاب پومپئو پر از دروغ است

افغانستان

امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهوری پیشین افغانستان به مطالب نشر شده در کتاب خاطرات مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا زیر نام «یک ذره قدم عقب نگذار: مبارزه برای آمریکایی که دوست دارم» واکنش نشان داده و در یک رشته توییت نوشته که «دولت جمهوری اسلامی افغانستان مانع صلح نبود. کتاب پمپیو پر از دروغ است.»

در کتاب آقای پومپئو که بخش‌های از آن در رسانه‌ها نشر شده آمده است که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان «تلاش گسترده‌ای را برای تضعیف مذاکرات صلح آمریکا و طالبان انجام داد.»

او افزوده است که با آقای غنی پس از اگست ۲۰۲۱ ارتباط ندارد «اما برملاسازی دروغ و دسیسه‌های غربی‌ها و بخصوص آمریکایی‌ها در قبال مردم ما معنای دفاع از کدام شخص نیست. در آخرین مکالمه‌ای که من حاضر بودم بلینکن (وزیر خارجه کنونی آمریکا) گفت قانون اساسی شما دیگر مفهومی ندارد، غیر متعارف فکر کنید.»

در بخشی از این خاطرات آقای پمپئوآقای غنی را «کلاهبردار تمام عیار» معرفی کرده که «زندگی آمریکایی‌ها را تلف کرده بود» و تنها مایل بود به قدرت بماند.

آقای صالح دراین باره نوشته که «رئیس جمهور غنی بارها گفت که حاضر است انتخابات زودهنگام مطابق به زمان بندی ملل متحد برگزار شود و در انتقال قدرت ارزش‌ها حراست گردد. اما طالبان انتخابات را به مثابه نابودی خود تلقی می‌کردند و می‌کنند.»

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی: دامداری پلنگ گرفتار در آغل را کشت

پلنگ
Image caption: تصویری که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است، مشخص نیست که مربوط به پلنگ کشته شده است یا تصویر آرشیوی است

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از کشته شدن یک قلاده پلنگ در حاشیه منطقه حفاظت شده قرچغه شهرستان قوچان توسط یک روستایی با شلیک مستقیم اسلحه دولول خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهدی اله‌پور گفته شب گذشته یک قلاده پلنگ با شلیک مستقیم اسحله دولول کالیبر ۱۲ یکی از اهالی روستایی در حاشیه منطقه حفاظت شده قرچغه شهرشتان قوچان تلف شده است.

گزارش شده که این پلنگ به آغل گوسفندان حمله کرده.

آقای اله‌پورگفته متاسفانه قبل از رسیدن محیط بانان به محل، صاحب گوسفندان به رغم در خطر نبودن مردم، پلنگ را از پای درآورد.

گفته شده ضارب، دستگیر و سلاح او نیز ضبط شده و به مراجع قضائی تحویل شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی در این حادثه ۱۱ رأس گوسفند تلف و ۱۴ رأس دیگر توسط پلنگ به شدت زخمی می‌شوند.

گفته شده با وجود نامه نگاری و آموزش و اطلاع رسانی حضوری به روستائیان حاشیه مناطق حفاظت شده، برای عدم آسیب رسانی به حیوانات در زمان تعارضات، این اقدام عجولانه زمانی صورت گرفته که پلنگ در آغل گوسفندان گیر افتاده بوده و خطری برای ساکنان روستا با وجود بسته بودن در آغل نداشته است.

خبرگزاری ایسنا می‌گوید پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین گربه‌سانان در ایران است و در خطر انقراض قرار دارد، اما اخبار بسیاری مبنی بر تصادفات جاده‌ای و یا آسیب به این حیوان منتشر می‌شود.

«اقدامی بی‌سابقه» در ایجاد محدودیت اینترنت در ایران: فیلتر دامنه‌های آنلاین و سایت

طبق گزارش‌ها از ایران، تمام دامنه‌ها با پسوند آنلاین و سایت (online و site) فیلتر شده‌اند.

فعالان حوزه اینترنت این اقدام را بی‌سابقه توصیف کردند.

از زمان شروع اعتراضات سراسری در ایران،‌ وضعیت اینترنت از قبل هم بدتر شده است و دیروز برای مدت ۲۰ دقیقه اینترنت کل ایران قطع شده بود.

فرماندار شیراز از ابلاغ بخشنامه ممنوعیت برداشتن حجاب در مجتمع‌های تجاری و ادارات خبر داد

فرماندار شیراز می‌گوید «ممنوعیت کشف حجاب در مغازه‌ها و مجتمع‌های تجاری به اصناف اعلام شده و مشتریان و مراجعان به واحدهای تجاری، حق کشف حجاب ندارند».

به گزارش خبرگزاری فارس، لطف‌الله شیبانی گفته «طبق بخشنامه دادستان کل کشور مبنی بر ممنوعیت کشف حجاب، برخورد با زنانی که هرگونه رابطه استخدامی با ادارات دولتی دارند و مبادرت به کشف حجاب می کنند»، در دستور کار است.

فرماندار شیراز گفته به تازگی یک درمانگاه دندانپزشکی در شیراز، به دلیل کشف حجاب پرسنل و مراجعان آن، پلمب شده است.

او با اشاره به کمپین‌های مقابله با حجاب اجباری در ایران و کمپینی که در مترو شیراز به راه افتاده است گفت: «شهرداری‌ها که نهاد عمومی و غیردولتی هستند نیز در زمینه قانون حجاب، وضعیتی مشابه ادارات دولتی دارند و باید قوانین مطرح شده را رعایت کنند.»

تابلو یادبود بنیانگذار جمهوری اسلامی در نوفل لوشاتو فرانسه شکسته شد

خبرگزاری فرانسه گفته است که تابلوی یادبود آیت‌الله روح‌الله خمینی،‌ بنیانگذار جمهوری اسلامی در محل اقامت موقت او در نوفل لوشاتو فرانسه شکسته شده است.یک منبع در ژاندارمری منطقه ایولین به خبرگزاری فرانسه گفته است که افرادی شیشه تابلو را شکسته و تابلوی حاوی عکس آقای خمینی را از قاب چوبی آن در آورده و به زمین انداخته‌اند.

این تابلو در یک ملک شخصی نصب شده و شامل یک عکس از او و چند کلمه به فرانسه و فارسی است و از خیابان دیده می‌شد.

با تشدید اعتراضات سیاسی در ایران پس از درگذشت مهسا امینی و سرکوب معترضان، فشار بر شهرداری این شهرک برای برداشتن تابلو افزایش یافت.

پوشش مجله فرانسوی «ال» از اعتراضات ایران

در پوشش ویژه مجله فرانسوی «ال»،‌ به غیر از گلشیفته فراهانی و زرامیرابراهیمی،‌ ۱۰ چهره معروف دیگر هم از زنان معترض ایرانی حمایت کرده‌اند و تصاویری از این اشخاص با عکس‌هایی که از زنان بازداشت شده یا کشته شده در دست گرفته‌اند به همراه مصاحبه‌هایی از آنها منتشر شده است.

علم‌الهدی از نیروی انتظامی تقدیر کرد

ردادن
Image caption: علم الهدی در ملاقات با احمد رادان (دوم از راست) از عملکرد نیروی انتظامی علیه معترضان تقدیر کرد

احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، با احمدرضا رادان، فرمانده جدید نیروی انتظامی ملاقات کرد و گفت که «امروز حقیقت این است که ما در جنگ هستیم».

به گزارش تسنیم، او با یادآوی جنگ هشت ساله ایران با عراق گفت: «امروزه همین وضع بلکه حتی شدیدتر در عرصه‌های دیگری در جریان است».

احمد علم‌الهدی با تقدیر از نیروی انتظامی گفت «با اخلاصی که نیروی انتظامی در انجام مأموریت‌های خود دارند، باید گفت که عزیزان انتظامی ما، خادمان مخلص امنیت مردم هستند».

امام جمعه مشهد گفت که «در دیگر کشورها، وظیفه پلیس فقط مشتمل بر سرفصل‌های مربوط به حفظ امنیت، جان و مال مردم است اما نیروی انتظامی در ایران اسلامی باید به‌موازات پاسداری از ثبات جامعه، از امنیت عقیده، ایمان و اندیشه انقلابی مردم هم حفاظت کند».

در حریان اعتراضات ضدحکومتی در ایران، خشونت ماموران نیروی انتظامی علیه معترضان ابراز انزجار و محکومیت گسترده در داخل و خارج ایران از جمله در نهادهای بین‌المللی را در پی داشته و تحریم‌هایی علیه برخی مقامات حکومتی به همراه آورده است.

کاربرد گلوله جنگی و ساچمه‌ای علیه تظاهرکنندگان غیرمسلح به کشته و زخمی شدن شماری از معترضان از جمله زنان و کودکان منجر شد. احمد علم‌الهدی پدر همسر ابراهیم رئیسی است.

شعارهای شبانه محله‌های تهران علیه حکومت

گزارش‌هایی از شعارهای شبانه ساکنان برخی محله‌های تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در یکی از این گزارش‌ها، ساکنان نارمک شعار «مرگ بر دیکتاتور» می‌دهند.

حکم آرش صادقی صادر شد: حبس و محرومیت از حضور در تهران و استان‌های شمالی و مجاور

ارش و حسین صادقی
Image caption: آرش صادقی و پدرش

حسین صادقی، پدر آرش صادقی، در توییتر خود از صدور حکم دادگاه علیه او خبر داده است.

براساس این حکم، آرش صادقی علاوه بر پنج سال و هشت ماه زندان به مجازات‌های دیگری از جمله دو سال منع حضور در تهران و استانهای شمالی و مجاور، منع خروج از کشور و فعالیت در فضای مجازی محکوم شده است.

آرش صادقی که به دلیل فعالیت‌ در دفاع از حقوق بشر چند بار بازداشت و زندانی شده بود، در مهرماه امسال نیز بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

اتهامات او چندان مشخص نیست مشابه به اتهامات بسیاری دیگراز زندانیان سیاسی است.

وزیر خارجه فرانسه خواستار آزادی زندانیان فرانسوی از ایران شد و بار دیگر سرکوب اعتراضات ایران را محکوم کرد

به گزارش وزارتخارجه فرانسه، کاترین کولونا، وزیر خارجه این کشور، در گفتگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، خواستار آزادی شهروندان فرانسوی و دو تابعیتی از زندان‌های ایران شد.

به گزارش وزارت خارجه فرانسه، خانم کولونا در این گفتگو «بار دیگر خواستار آزادی فوری ۷ گروگان فرانسوی شد که به طور خودسرانه بازداشت شده‌اند و از ایران خواست به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد». او همچنین موضع فرانسه در محکومیت سرکوب اعتراضات ایران را تکرار کرد.

وزارتخارجه ایران هم در گزارشی در مورد این تماس تلفنی گفته است که حسین امیرعبداللهیان «با اشاره به دیدار اخیر خود با همتای فرانسوی در اردن ، به مناسبات تاریخی دو کشور اشاره و مواضع فرانسه در تشویق اغتشاش در ایران را غیر دوستانه خواند» و با انتقاد «از اطهارات مداخله‌جویانه برخی مقامات فرانسه» گفت «تهران همواره مسیر مذاکره و دیپلماسی را ترجیح می‌دهد، اما همانگونه که شاهدید، در رویکرد تقابلی، اقدام ما نیز فوری، موثر و‌ متقابل است».

او تصویب قطعنامه تروریستی شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پارلمان اروپا را «غیر سازنده» خواند و گفت که «جمهوری اسلامی ایران به دقت رفتار اتحادیه اروپا را تحت نظر داشته و متناسب با آن گام‌های بعدی خود را تنظیم خواهد کرد».

حسین امیرعبداللهیان گفت انتشار کاریکاتورهای رهبر ایران در نشریه شارلی ابدو «تعرض به مقدسات دینی» است.

وزارت خارجه ایران با تایید اینکه وزیرخارجه فرانسه خواستار آزادی زندانیان فرانسوی شد، گفته است «لازم به‌ذکر است که این افراد به جرم جاسوسی و اقدامات مداخله آمیز و ضد امنیت در بازداشت بسر می‌برند».

صفحه 1 از 2
  • رئیس سازمان هواشناسی ایران: نمی‌توان استانداردهای سنجش آلودگی هوا را تغییر داد

    IRAN

    رئیس سازمان هواشناسی ایران گفته است نمی‌توان استانداردهای سنجش آلودگی هوا را تغییر داد چرا که در تمام دنیا شاخص‌ها و تعاریف آن‌ها به همین شکل است و تنها می‌توان نحوه برخورد و واکنش نسبت به آن را تغییر داد.

    به گزارش همشهری آنلاین، سحر تاج‌بخش در یک برنامه تلویویزنی گفت: این تغییرات در سلامت مردم تاثیرات منفی دارد. چراکه آلاینده‌ها در ضریب هوش و تنفس آنها تاثیرگذار است.

    خانم تاج‌بخش با بیان اینکه دائم نمی‌توان مدارس و ادارات را تعطیل کرد گفته «اقدام مناسب کنترل آلاینده‌ها است».

    سه روز پیش، وزیر کشور ایران از طرح پیشنهادی دولت از سوی سازمان محیط زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا خبر داد تا لازم نباشد در این شرایط مدارس تعطیل شود.

    احمد وحیدی گفته بود: تعطیلی مدارس به خاطر رفع آلودگی نیست، بلکه به خاطر سلامتی دانش آموزان است. مصوبه‌ای وجود دارد که در آن مشخص کرده در چه شاخصی از آلودگی، مدارس باید تعطیل باشند.

  •