۱۴۰۱ بهمن ۸, شنبه

نگرانی از ناآرامی گسترده همزمان با انتشار ویدیو ضرب و جرح منجر به مرگ تایر نیکولز توسط پلیس ممفیس

ویدیو دوم

منبع تصویر، Memphis PD

توضیح تصویر،

یکی از چهار ویدیو منتشر شده لحظات لت و کوب تایر نیکولز از زاویه دوربین شهری را نشان می‌دهد

پلیس شهر ممفیس آمریکا، ویدیوهایی را منتشر کرده که نشان می دهد ماموران پلیس، یک مرد سیاهپوست را در خیابان مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند که این باعث شد او سه روز بعد جان خود را از دست بدهد.

پلیس به صورت تایر نیکولز اسپری فلفل پاشید و با لگد، مشت و باتوم با او برخورد کرد. در این ویدیوها، صدای فریاد او که مادرش را صدا می‌زد، شنیده می‌شود.

پنج پلیس سیاهپوست اخراج و به قتل او متهم شده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از مشاهده فیلم خشم و درد عمیق خود را ابراز کرد. تظاهرات در ممفیس و چندین شهر دیگر ایالات متحده برگزار شده است. این پرونده خشم عمومی را در ایالات متحده به دلیل خشونت پلیس علیه سیاه پوستان زنده کرده است.

خط

تایر نیکولز، ۲۹ ساله که یک سیاه‌پوست آمریکایی بود، روز دهم ژانویه بر اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشت. او سه روز پیش از مرگ - هفتم ژانویه - در حین رانندگی توسط ۵ مامور پلیس، که همگی آنها هم سیاه‌پوست‌اند، به اتهام «بدراندن خودرو» متوقف شد و ساعتی بعد بر اثر شدت جراحات راهی بیمارستان شد.

تایر نیکولز

منبع تصویر، Reuters

توضیح تصویر،

تایر نیکولز، ۲۹ ساله دهم ژانویه بر اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشت

مرگ او در دو هفته گذشته موجب شکل‌گیری موج جدیدی از اعتراضات به خشونت پلیس در شهر ممفیس ایالت تنسی و دیگر نقاط آمریکا شده و اکنون با انتشار ویدیو چگونگی این رویداد، انتظار می‌رود این اعتراضات به اوج برسد.

این ۵ افسر پلیس ممفیس پس از اخراج رسما به اتهام قتل روبرو شده و باید دادگاهی شوند

منبع تصویر، MPD

توضیح تصویر،

این ۵ افسر پلیس ممفیس پس از اخراج رسما به اتهام قتل روبرو شده و باید دادگاهی شوند

محتوای ویدیوها چیست؟

غروب جمعه مقام‌ها در ممفیس چهار ویدیو مرتبط با این رویداد را علنی کردند. در ویدیو اول که از زاویه دوربین روی یونیفورم یکی از ماموران پلیس ماجرا را نشان می‌دهد، خودرویی مشاهده می‌شود که متوقف شده و چند مامور پلیس در حال نزدیک شدن به آن هستند.

دشنام‌هایی که ماموران پلیس در هنگام نزدیک شدن به خودرو تایر نیکولز سر می‌دهند به قدری زیاد است که تقریبا بخش اعظم این ویدیو اول با بوق‌گذاری آماده انتشار عمومی شده است.

تایر نیکولز حدود ساعت ۲۰:۳۰ توسط پلیس متوقف شد، پس از مواجهه با پلیس با پای پیاده فرار کرد و پس از درگیری دوم دستگیر شد
توضیح تصویر،

تایر نیکولز حدود ساعت ۲۰:۳۰ توسط پلیس متوقف شد، پس از مواجهه با پلیس با پای پیاده فرار کرد و پس از درگیری دوم دستگیر شد

پادکست
رادیو فارسی بی‌بی‌سی

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی – دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

پادکست

پایان پادکست

در لحظه بعدی این ویدیو، یک مامور پلیس در حالی که به شدت عصبانی است و دشنام می‌دهد در خودرو تایر نیکولز را باز می‌کند و او را به پایین می‌کشد و در حالی که او را می‌زند فریاد می‌زند که روی زمین دراز بکشد.

در این ویدیو صدای تایر نیکولز شنیده می‌شود که می‌گوید: «اوکی. باشه. باشه. اما من که کاری نکردم».

در این ویدیو صدای یک افسر پلیس دیگر شنیده می‌شود که تایر نیکولز را تهدید می‌کند که روی زمین به شکم دراز بکشد وگرنه دستش را که در اختیار افسر پلیس بود می‌شکند.

به نظر می‌رسد این گلاویز که طی آن افسران دایما از او می خواهند روی زمین دراز بکشد، پیش درآمد لحظه‌یست که تایر نیکولز از دست ماموران خود را رها می‌کند و پا به فرار می‌گذارد.

ماموران با اسپری فلفل و دست کم یک بار شلیک اسلحه برقی - تیزر - تلاش در متوقف کردن او می‌کنند.

مابقی ویدیو دوم چند مامور پلیسی که به طور اتفاقی آنها هم اسپری فلفل خورده‌اند را نشان می‌دهد که با آب در حال شستشوی چشمان خود هستند و افسری که دوربین روی یونیفورم او را می‌بینیم به دیگران می‌گوید امیدوار است این بار که تایر نیکولز را گرفتند زیر لگد له‌اش کنند.

افسری که تصاویر دوربین یونیفورم او در ویدیوی اول دیده می‌شود سفیدپوست است و یکی از ۵ افسر اخراجی پلیس ممفیس نیست - آنها همگی همچون تایر نیکولز آفریقایی‌تبارند.

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر،

معترضان عکسی از تایر نیکولز را در هنگام کنفرانس خبری مقام‌های ممفیس بالا بردند

در ویدیو دوم که بخشی از تصاویر یک دوربین شهری و از زاویه بالاست، به نظر می‌رسد افسران پلیس دوباره موفق به متوقف کردن تایر نیکولز شده‌اند و این بار او را به شدت زیر مشت و لگد می‌گیرند. این ویدیو دوربین شهری صدا ندارد.

در این ویدیو یک افسر پلیس باتومی را بیرون می‌آورد و چندین بار با آن تایر نیکولز را که در ویدیو سوم می‌شنویم نام مادرش را در این لحظات فریاد می‌کشد، می‌زند. مامور دیگری با مشت به سر و صورت او می‌زند.

شدت ناسزاگویی ماموران پلیس در ویدیوی سوم هم کاملا مشهود است. ویدیو سوم مجددا از زاویه یک دوربین روی یونیفورم پلیس است و از نزدیک تصاویر ضرب و جرح شدید تایر نیکولز را نشان می‌دهد، تصاویری که بخشی از آن را از بالا و دوربین شهری هم می‌شود در نمای باز مشاهده کرد.

ویدیوی چهارم که آخرین ویدیو منتشر شده در غروب جمعه - ۲۷ ژانویه - است از لحظه تعقیب و گریز دوم میان ماموران و تایر نیکولز شروع می‌شود و بعد لحظات ضرب و جرح او پس از آن که ماموران او را متوقف می‌کنند نشان می‌دهد.

در این ویدیو تایر نیکولز بعد از آن که به شدت لت و کوب شده در مقابل یک خودرو بدون آرم و نشان پلیس دیده می‌شود در حالی که سر و صورت او خونین است و نمی‌تواند سر پا خود را نگه‌ دارد.

منبع تصویر، Memphis PD

توضیح تصویر،

در این ویدیوها ماموران پلیس تایر نیکولز را که بارها نام مادرش را فریاد می‌زند زیر مشت و لگد می‌گیرند و مکررا به او ناسزا می‌گویند به طوری که رئیس اف‌بی‌آی هم گفته از دیدن تصاویر وحشت‌زده شده

در ویدیو چهارم مکالمه میان افسران پلیس شنیده می‌شود که اتهاماتی را علیه تایر نیکولز عنوان می‌کنند. مانند این که تصور می‌کنند تایر نیکولز مواد مصرف کرده و یا این که تلاش می‌کرده اسلحه پلیس را تصاحب کند و این که قصد داشته با خودرو پلیس فرار کند. اتهاماتی که هیچ نشانی از وقوع انها در ویدیوها دیده نمی‌شود و هیچ‌کدام هنوز رسما طرح یا اثبات نشده است.

افسران همچنین در ویدیو چهارم شنیده می‌شوند که می‌گویند در داخل خودرو تایر نیکولز «چیزی» پیدا نکرده‌اند.

انتشار این تصاویر موجب نگرانی از شکل‌گیری موج جدیدی از اعتراضات علیه خشونت پلیس شده و در شهر ممفیس اوضاع متشنج گزارش شده به طوری که خیلی از مغازه‌ها با نصب تخته و پایین‌کشیدن کرکره‌ها در صدد پیشگیری از خسارات احتمالی ناآرامی در این شهر بر آمده‌اند.

همزمان در بسیاری از شهرهای دیگر آمریکا چون آتلانتا، شیکاگو و چند شهر دیگر معترضان خود را برای برگزاری تجمع در روزهای آخر هفته آماده می‌کنند و ساعت‌ها و نقاط تجمع را هم اعلام کرده‌اند.

روز جمعه - ۲۷ ژانویه - قبل از انتشار ویدیوهای شهری و پلیس تحولات دیگری هم در همین رابطه روی داد:

  • خانواده نیکلولز و وکلای سرشناسی که به خدمت گرفته‌اند ساعتی قبل از انتشار ویدیوها کنفرانس خبری برگزار کردند. مادر تایر نیکولز - رووان ولس - به مادران و والدین توصیه کرد که نگذارند کودکان این ویدیوهای «هولناک» را تماشا کنند.
  • بن کرامپ، وکیل حقوق بشر که وکالت خانواده نیکولز را برعهده گرفته در این کنفرانس خبری مرگ تایر را نتیجه «رسم و عرف سازمان یافته در نیروی پلیس» دانست؛ اشاره‌ای به استفاده از خشونت فزاینده که معترضان آن را علت مرگ بسیاری از قربانیان می‌دانند.
  • کریستوفر ری، رییس پلیس فدرال آمریکا - اف‌بی‌آی - در واشنگتن به خبرنگاران گفت: «من این ویدیوها را دیده‌ام و باید به شما بگویم که وحشت کردم».
  • سریلین دیویس، رئیس پلیس ممفیس هم اظهارات مشابهی در گفتگو با بی بی سی طرح کرد.
  • بسیاری از شهرهای آمریکا منتظر شکل‌گیری تجمع‌های بزرگ و ناآرامی در ساعات پس از انتشار ویدیوها و احتمالا در دو روز آخر هفته هستند.