۱۴۰۱ بهمن ۹, یکشنبه

ایستگاه خبر؛ یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ برابر با ۲۹ ژانویه ۲۰۲۳ از ایران، افغانستان، جهان، علم و دانش، ورزش، دنیای هنر، سرگرمی و...

گزارش زنده

  1. سفر وزیر خارجه قطر به تهران: پیامی از طرف آمریکا به ایران منتقل شد

    وزیر خارجه ایران و وزیر خارجه قطر
    Image caption: وزرای خارجه ایران و قطر در تهران نشست مطبوعاتی برگزار کردند

    شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر که صبح امروز به تهران سفر کرد در جلسه مطبوعاتی مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران شرکت کرد.

    آقای امیرعبداللهیان در این جلسه گفت که امروز از طرف‌های مقابل در مذاکرات احیای برجام از طریق وزیر خارجه قطر پیام‌هایی دریافت کرده است.

    خبرگزاری ایسنا هم از این نشست خبری گزارش داده که وزیرخارجه قطر هم در مقابل پرسشی مبنی بر اینکه آیا از طرف آمریکا هم پیامی به مقامات ایران منتقل کرده است یا نه پاسخ داد: «آمریکایی‌ها نیز یک سری پیام به ما داده‌اند تا آن را به ایران منتقل کنیم. در خصوص موضوعی که مرتبط و در رابطه با توافق است و شاید به صورت مستقیم با این موضوع مرتبط نباشد.»

    او گفت دوحه در ارتباط با موضوع احیای برجام «همه طرف‌ها را تشویق می‌کند که به این توافق بازگردند.»

    وزیر خارجه ایران در این جلسه خبری همچنین گفت که از طریق یک واسطه پیامهایی میان ایران و بحرین رد وبدل شده است.

    او همچنین درباره مذاکرات میان ایران و عربستان گفت: «قرار است طبق توافقی که صورت می‌گیرد دور جدید گفت وگوهای میان ایران و عربستان ادامه پیدا کند.»

حسین علیزاده دیپلمات پیشین: ریزپهپادها از داخل ایران پرواز کردند

وزارت دفاع ایران از حمله «ناموفق» سه «ریزپرنده» به یک مجتمع مهمات‌سازی در اصفهان خبر داده است.

تحلیل حسین علیزاده دیپلمات پیشین را در این باره ببینید و بشنوید:

کشته‌شدن دستکم ۵۰ نفر در دو حادثه جداگانه در پاکستان

بیش از پنجاه نفر در دو حادثه جداگانه در پاکستان کشته شدند. دست‌کم ۴۱ نفر از ۴۸ سرنشین یک اتوبوس که از کویته، مرکز ایالت بلوچستان به شهر جنوبی کراچی سفر می‌کردند، بر اثر سقوط به دره‌ای جان باختند.

به گزارش «رویترز» و به نقل از«حمزه انجم»، دستیار کمیسر منطقه‌ای در بلوچستان پاکستان، این اتوبوس با یک پل برخورد کرده و باعث سقوطش به دره و آتش گرفتن آن شده است. مقامات می‌گویند که راننده ممکن است کنترل خود را به دلیل رانندگی با سرعت زیاد از دست داده باشد.

همزمان و در حادثه دیگری، دست‌کم ۱۰ کودک در اثر واژگون شدن یک قایق در دریاچه «سند تاندا» در شمال غربی پاکستان جان خود را از دست دادند.

دانش‌آموزانی که در این حادثه کشته شده‌اند همگی بین ۷ تا ۱۲ ساله بودند. قربانیان دانش‌آموزان یک مدرسه مذهبی محلی هستند که برای یک اردو در نزدیکی این دریاچه جمع شده بودند.

مقامات محلی ایالت خیبر پختونخوا، محل وقوع این حادثه می‌گویند حدود ۸ دانش‌آموز همچنان مفقود هستند و هفت مجروح به بیمارستان منتقل شده‌اند و حال چند کودک در بیمارستان وخیم است. پلیس پاکستان می‌گوید عملیات نجات در محل ادامه دارد.

پیش از این نیز در پاکستان چنین اتفاقی رخ داده بود. در ماه ژوئیه سال گذشته، ۱۸ زن بر اثر واژگونی یک قایق پرازدحام حامل مهمانان یک جشن عروسی در رودخانه سند در رحیم یارخان غرق شدند.

حامد اسماعیلیون خواهان کنار گذاشتن «اختلافات» شد: «ناگزیریم کنار هم بایستیم»

حامد اسماعیلیون در یادداشتی که در آستانه سالگرد انقلاب اسلامی در ایران منتشر کرد بر ضرورت کنار گذاشتن اختلافات تاکید کرده است.

او نوشت: ««ما بسیاری از اشتباهات را تکرار نخواهیم کرد اگر فقط به جنگیدن با دشمن مشترک فکر کنیم. امروز روز منازعه با یکدیگر نیست. ما ناگزیریم در کنار هم بایستیم. با ناسزا و جنگیدن با یکدیگر به مقصود نمی‌رسیم.»

او از جوانان و نوجوانانی که در اعتراضات اخیر و در طول ۴۳ سال حکومت جمهوری اسلامی جانشان را از دست دادند، یاد کرد و نوشت: «ما زیباترین بچه‌های جهان را در خاک گذاشته‌ایم و باید به آن‌ها وفادار بمانیم. ما رقصنده‌های شورانگیز و صداهای پر از شور زندگی را به خاک سپرده‌ایم و باید به مرگ‌شان معنا ببخشیم.»

او دختر و همسرش را در ماجرای شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی از دست داد و پیگیر دادخواهی خون آنهاست.

چندین تجمع میلیونی ایرانیان خارج از ایران در سراسر جهان از جمله برلین آلمان به دعوت او برگزار شد.

انتقاد ترامپ از خروج آمریکا از افغانستان: طالبان اکنون بهترین مدل دوربین‌های دید در شب آمریکایی را دارند

دونالد ترامپ در آغاز کارزارهای انتخاباتی خود در کارولینای جنوبی
Image caption: دونالد ترامپ روز شنبه در آغاز کارزارهای انتخاباتی خود در کارولینای جنوبی سخنرانی می‌کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، که در حال آغاز کارزارهای خود برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ است، در یک سخنرانی انتخاباتی، بار دیگر از روند خروج سربازان آمریکا از افغانستان انتقاد کرده و گفته است که سلاح‌های مدل جدید آمریکایی «مانند دوربین‌های دید در شب» به دست طالبان افتاده است که آنها را قادر به جنگ در شب کرده است.

آقای ترامپ که حدود دو ماه پیش تصمیم به نامزدی در انتخابات پیش‌رو را گرفته است، در سخنرانی روز شنبه خود گفت: «طالبان جنگجویان خوبی هستند اما هرگز قادر به جنگ در شب به دلیل نداشتن دوربین دید در شب 'دوچشمی' نبودند، ما هزاران مدل جدید آنرا به آنها دادیم که خیلی بهتر از خود ماست، بهترین مدل جدید است.»

بنا به ارزیابی وزارت دفاع آمریکا، حدود ۸ میلیارد دلار سلاح‌های نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان به دست طالبان افتاده است.

آقای ترامپ در سخنرانی خود یادآوری کرد زمانی که افغانها با شوروی در دهه ۱۹۸۰ می‌جنگیدند نیز «ما تسلیحات آنها را تهیه کردیم.»

رئیس جمهور سابق آمریکا مدعی شد که شنیده است که «روسیه به طالبان سلاح داده» است، او اما تاکید کرد که «من این را شنیده‌ام اما با این وجود (چنین اطلاعاتی) هرگز به میز من نرسید.»

آقای ترامپ با مقایسه تاریخی به سیاست روسیه در افغانستان اشاره کرده و گفته است: «روسیه قبلاً چیزی به نام اتحاد جماهیر شوروی بود. به خاطر افغانستان، ورشکست شدند، روسیه شدند... آخرین کاری که روسیه می‌خواهد انجام دهد این است که بیش از حد در افغانستان دخالت کند، یک بار این کار را کرد و جواب نداد.»

از ابوالقاسم صلواتی، قاضی معروف «احکام اعدام» در ایران تقدیر شد

ابوالقاسم صلواتی در حال دریافت لوح تقدیر
Image caption: ابوالقاسم صلواتی در حال دریافت لوح تقدیر از قوه قضائیه ایران؛ او به صدور احکام ناعادلانه شهرت دارد و از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده است

قوه قضائیه ایران از ابوالقاسم صلواتی،‌ از قضات دادگاه انقلاب تهران که به دلیل صدور احکام اعدام به لقب‌هایی چون «خلخالی دوم» و «قاضی مرگ» هم معروف است،‌ تقدیر کرد و به او لوح داد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه از آقای صلواتی به دلیل آنچه که «تلاش های خالصانه و زحمات صادقانه» او در عرصه خطیر قضاوت و اجرای عدالت خواند از او تقدیر کرد و به او لوح تقدیر داد.

آقای صلواتی به صدور احکام ظالمانه شهرت دارد و به دلیل نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده است.

صدور حکم اعدام برای روح الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، مجید جمالی فشی از متهمان پرونده جاسوسی هسته‌ای، محسن امیراصلانی مفسر قرآن، فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، زانیار مرادی و لقمان مرادی از فعالان کرد، آرش رحمانی و محمدعلی زمانی از اعضای انجمن پادشاهی از جمله احکام اعدامی است که ابوالقاسم صلواتی صادر کرده است.

در جریان اعتراضات اخیر هم او حکم اعدام محمد قبادلو به اتهام «افساد فی‌الارض» و سامان صیدی را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» صادر کرد که اولی در دیوان عالی تایید و دومی نقض شد.

او همچنین قاضی پرونده فعالان محیط زیست در ایران بود و همچنین شش نفر از فعالان محیط ‌زیستی را با اتهام‌های «جاسوسی و امنیتی» به ۶ تا ۱۰ سال حبس محکوم کرده است.

اعدام‌ها در ایران؛ قضاتی که طناب‌ دار گره می‌زنند

برادر مهدی حاجتی، فعال سیاسی مخالف حکومت ایران با قید وثیقه از زندان آزاد شد

کیانوش سنجری، روزنامه‌نگار می‌گوید در دادگاه انقلاب تهران به «تبلیغ علیه نظام» متهم شد

کیانوش سنجری، روزنامه‌نگار، در توییتی نوشته که در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به «تبلیغ علیه جمهوری اسلامی» متهم شده است.

آقای سنجری نوشته که وزارت اطلاعات این اتهام را بر اساس اظهارنظرهایش در شبکه‌های مجازی به او وارد کرده است. به‌گفته او، «ممنوع‌الخروج» هم شده است.

او پیش از این هم به زندان و ممنوع‌الخروجی محکوم شده بود.

این روزنامه‌نگار در مهر ماه ۱۳۹۵ بعد از چند سال سکونت در آمریکا به ایران بازگشت و چند روز بعد از ورود به ایران بازداشت و به ۱۱ سال زندان (پنج سال حبس تعزیری، ۶ سال حبس تعلیقی) و دو سال ممنوع‌الخروجی محکوم شده بود.

آقای سنجری فروردین سال جاری از ایران خارج شد اما مدتی بعد دوباره به ایران بازگشت.

بیشتر بخوانید:

کیانوش سنجری در گفت‌‌وگو با بی‌بی‌سی: در یک دادگاه پنج‌دقیقه‌ای گفتند 'آمدی جاسوسی کنی و برگردی'

خلیلزاد: حالا مشخص شده که تصمیم طالبان در منع آموزش دختران موقتی نیست

زلمی خلیلزاد
Image caption: زلمی خلیلزاد

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین آمریکا در افغانستان می‌گوید تصمیم طالبان در مورد منع آموزش دختران، برخلاف وعده‌های قبلی، «موقتی» نیست و تلاش برخی از آنها که موافق نبودند «رد» شده است.

آقای خلیلزاد در توییتی

نوشته است «حالا مشخص شده که برخلاف اطمینانی که داده‌اند، قصد موقتی بودن ممنوعیت تحصیل دختران ندارند و این تصمیم غیرمنطقی همچنین نشان می‌دهد که تلاش‌های آن عده رهبران طالبان که مخالف این ممنوعیت هستند، رد شده است.»

روز گذشته، مکتوبی از وزارت تحصیلات عالی طالبان منتشر شد که از دانشگاه‌های خصوصی خواسته است از «ثبت نام» و «اخذ امتحان» متقاضیان زن خودداری کنند، و با متخلف «برخورد» خواهد شد.

آقای خلیلزاد نوشته که این تصمیم «چکش‌کاری بیشتر فرمان قبلی منع تحصیلات عالی طالبان است.»

نماینده پیشین آمریکا که توافقنامه صلح دوحه با طالبان در سال ۲۰۲۰ امضا کرد افزوده است که اگر رهبران طالبان «صادق باشند و بخواهند جلوی سقوط کشورشان را به یک دولت منزوی بگیرند، باید اقدامات مؤثری را روی دست بگیرند.»

او افزوده است: «علمای برجسته مسلمان در سطح جهان، مانند مولوی عبدالحمید، [امام جمعه اهل سنت زاهدان در ایران] به صراحت اعلام کرده‌اند که این ممنوعیت غیراسلامی و فاقد مشروعیت دینی است.»

زلزله در شمال غرب ایران: ابراز همدردی سفیر بریتانیا در تهران با مردم شهر خوی

زلزله
Image caption: بارش برف امروز در منطقه زلزله زده شرایط را برای مردم سخت تر کرده است

در پی زلزله شدید شب گذشته در شمال غرب ایران، سایمون شرکلیف، سفیر بریتانیا در تهران در توییتی با مردم شهر خوی در آذربایجان غربی همدردی کرد.

او نوشت: «با مردم شهرستان خوی در آذربایجان غربی که در این سرمای سخت زمستان دچار زلزله شده اند ابراز همدردی می کنم.»

در اثر زلزله به بزرگی ۵.۹ بخش‌های زیادی از شهر خوی و اطرافش تخریب شده و دستکم ۳ نفر کشته و بیش از ۸۰۰ نفر مجروح شدند.

بارش برف و سرمای شدید هوا شرایط را برای ساکنان منطقه سخت تر کرده است.

ابراز خشنودی شاهزاده رضا پهلوی از خبر بازداشت سه نفر در آمریکا به اتهام توطئه برای ترور یک فعال سیاسی مخالف حکومت ایران

شاهزاده رضا پهلوی

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران امروز در توییتی از خبر بازداشت سه نفر در آمریکا به اتهام برنامه‌ریزی برای ترور یک روزنامه‌نگار مخالف حکومت ایران ابراز خوشحالی کرد.

آقای پهلوی در توییتی

نوشت: «چهار دهه پس از ترور علی‌اکبر طباطبایی در آمریکا، هشیاری امروز ایالات متحده در حفاظت از مسیح علی‌نژاد موجب خوشحالی‌ست.»

او «تلاش‌های» جمهوری اسلامی برای «حذف روزنامه‌نگاران و مخالفان» را محکوم کرد و گفت: « ۴۳ سال جنایت این جمهوری ترور و وحشت در سراسر جهان فقط با سرنگونی آن پایان می‌یابد.»

روز جمعه وزارت دادگستری آمریکا از بازداشت سه نفر که قصد داشتند در ازای دریافت پول یک روزنامه نگار و منتقد حکومت ایران را در آمریکا ترور کنند خبر داد.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا نامی از این روزنامه نگار برده نشده اما رافت امیروف، پولاد عمروف و خالد مهدی‌اف متهمان بازداشت شده هستند که به گفته وزارت دادگستری آ«ریکا پذیرفته‌اند در ازای دریافت پول، دست به ترور بزنند.

در این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران حامی این نقشه توصیف شده است.

از میان سه متهمی که نامشان ذکر شده، خالد مهدی‌اف همان کسی است که سال گذشته در برابر خانه مسیح علی‌نژاد در نیویورک دستگیر شد.

علی اکبر طباطبایی، وابسته مطبوعاتی و سخنگوی سفارت ایران در آمریکا در دوران قبل از انقلاب بود که در تابستان ۱۳۵۹ توسط عوامل جمهوری اسلامی در آمریکا کشته شد.

قاتل او داود صلاح‌الدین با نام اصلی دیوید تئودور بلفیلد،‌ یک آمریکایی بود که پس از انجام این قتل به ایران گریخت و سال‌هاست در ایران زندگی می‌کند. او در مطبوعات، خبرگزاری و همچنین تلویزیون دولتی انگلیسی زبان ایران در بخش های ویراستاری و سردبیری کار کرده است.

تصویب قطعنامه سنای دانشگاه‌های کالیفرنیا در حمایت از دانشجویان، استادان، و دانشگاهیان آزادیخواه ایران

اعتراض در یکی از دانشگاههای ایران/ اغلب دانشگاه‌های ایران طی چند ماه گذشته صحنه اعتراضات دانشجویان بود
Image caption: اعتراض در یکی از دانشگاههای ایران/ اغلب دانشگاه‌های ایران طی چند ماه گذشته صحنه اعتراضات دانشجویان بود

سنای دانشگاه‌های ایالتی کالیفرنیا در حمایت از جنبش زن زندگی آزادی و دانشجویان، استادان، و دانشگاهیان آزادیخواه ایران قطعنامه‌ای را تصویب کرده است.

سنای آکادمیک که در سال ۱۹۶۳ تأسیس شد،‌ هدفش ارتقای توانایی دانشگاهی در «دانشگاه‌های ایالتی کالیفرنیا» ست و در این زمینه سیاست‌هایی را به هیئت امنا توصیه می‌کند.

این نهاد شامل بیست و سه دانشگاه در ایالت کالیفرنیاست و صدای رسمی اعضای هیئت علمی «دانشگاه ایالتی کالیفرنیا» است که درباره موضوعات کلی نظر می‌دهد.

این قطعنامه ضمن اینکه خواستار همبستگی با مردم ایران شده، گفته «بحران حقوق بشری» در ایران بر دانشگاه‌ها و جوامع ایرانی در آمریکا اثر می‌گذارد.

در این قطعنامه به تعداد قابل توجه ایرانیان مهاجر اشاره کرده و خواستار کمک به دانشجویان و پژوهشگران در ایران شده که به‌دلیل «واکنش‌های خشونت‌آمیز» قصد پناهجویی در آمریکا دارند.

قطعنامه افزوده است که باید از طریق اطلاعاتی که در میان ایرانیان مهاجر در گردش است، از شرایط در حال تغییر در ایران مطلع شد.

همزمان با اعتراضات سراسری در ایران،‌ اغلب دانشگاههای این کشور هم طی ماه‌های گذشته صحنه اعتراضات دانشجویان بود. دانشجویان زیادی بازداشت و یا با تعلیق تحصیلی و یا تهدید رو به رو شدند.

نماینده مجلس ایران: در مورد حق‌آبه با طالبان اتمام حجت کنید

محمد سرگزی، نماینده مردم زابل ، زهک ، هیرمند ، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی‌
Image caption: محمد سرگزی، نماینده مردم زابل ، زهک ، هیرمند ، نیمروز و هامون در مجلس ایران

محمد سرگزی، نماینده مجلس ایران، گفته است که با حکومت طالبان «اتمام حجت» شود که اگر حق‌آبه هیرمند را «ندهند» تمام مهاجران افغان در استان سیستان و بلوچستان «اخراج شوند.»

آقای سرگزی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است: «در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به حوزه سیستان نیز به نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفته شد که به هیات حاکمه افغانستان اعلام کنند در صورتی که حقابه سیستان را ندهند تمام اتباعی را که در استان حضور دارند اخراج خواهند کرد.»

او تاکید کرده است که «با توجه به اینکه فصل سیلاب را داریم حتما هیرمند آورده آبی خواهد داشت، بنابراین باید از طریق دیپلماسی و کمیساریای آب پیگیری شود که حق‌آبه را دریافت کنیم، در غیر این صورت ما دچار مشکل خواهیم شد.»

اخیرا، رئیس جمهور ایران، وزیر خارجه و حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه و کاردار ایران در کابل را مامور پیگیری حق‌آبه هیرمند کرده است. آقای قمی در دیدارهای اخیر با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در مورد حق‌آبه ایران و مدیریت آب هیرمند و جلوگیری از هدر رفتن آب گفتگو کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه طالبان، آقای متقی گفته که حکومت طالبان پایبند به تعهدات موافقت‌نامه آب میان دو کشور است و «خشک‌سالی و کمبود بارندگی در سال‌های اخیر» را دلیل نرسیدن آب کافی به ایران دانسته است.

وزارت فواید عامه افغانستان می‌گوید با وجود بارش شدید برف شاهراه‌های کشور را «باز» نگه داشته است

سالنگ

وزارت فواید عامه طالبان می‌گوید با وجود بارش شدید برف در ولایت‌های مختلف افغانستان، شاهراه‌های عمده کشور را «باز» نگه داشته است.

در خبرنامه این وزارت آمده که «ریاست‌های ولایتی وزارت فواید عامه در هماهنگی با شرکت‌های خصوصی آمادگی کامل دارد تا در فصل زمستان تمام شاهراه‌های کشور را از وجود برف، پاک کاری و بروی ترافیک باز نگه دارد.»

این وزارت سفارش کرده که در سفرها، البسه گرم، مواد خوراکی، تجهیزات زمستانی و زنجیر (چین) را با خود داشته باشند و بدون ضرورت از شاهراه‌های صعب العبور رفت وآمد نشود.

به گفته وزارت فواید عامه با بارش شدید برف در گذرگاه سالنگ، حرکت خودروهای مسافربری در این مسیر جریان دارد. در بامیان نیز مسیر پسته شش پل - کوتل حاجگک براثر طوفان موقتا بروی ترافیک مسدود شده است، بقیه تمام ‌راه‌های این ولایت بروی ترافیک باز هستند.

دیروز عبدالرحمن زاهد، مسئول وزارت رسیدگی به حوادث طالبان گفت «بیش از ۱۶۰ نفر» براثر موج سرما که اخیرا افغانستان را فراگرفته است، در ولایت‌های مختلف کشور جان باخته‌اند.

پلمب یک داروخانه در مازندران بخاطر «کشف» حجاب اجباری

محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری استان مازندران از پلمب یک داروخانه در شهرستان آمل «به خاطر کشف حجاب و عدم ارائه خدمات به مشتری» خبر داد.

آقای اکبری گفته است که پزشک متصدی این داروخانه به «فرد آمر به معروف» در آمل «توهین و اهانت» کرده بود.

به گفته وی «صاحب داروخانه عامدانه کشف حجاب کرده بود».

رئیس دادگستری استان مازندان گفته است که برای این داروخانه «پرونده قضایی در یکی از شعب دادسرای آمل تشکیل» شده است.

همزمان با اعتراضات اخیر به حجاب اجباری در ایران و سرکوب معترضان فشارهای نهادهای حکومتی برای برخورد با مخالفان حجاب اجباری افزایش یافته است و کسب و کارهای مردم هدف قرار گرفته است.

جمهوری آذربایجان امروز کارکنان سفارت خود در تهران و خانواده‌هایشان را از ایران «خارج می‌کند»

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گزارش داد که این کشور امروز،‌ یکشنبه ۹ بهمن کارکنان سفارت و خانواده هایشان را از ایران خارج میکند.

رویترز می‌گوید که مشخص نیست که آیا سفارت جمهوری آذربایجان در تهران به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

صبح جمعه در حمله یک فرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، مسئول حفاظت سفارت کشته و دو مامور حفاظت دیگر مجروح شدند. رئیس پلیس تهران گفت که عامل این حمله انگیزه «شخصی» داشته است.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان تیراندازی در سفارت این کشور در تهران را یک «حمله تروریستی» خواند و خواستار تحقیقات فوری شد.

حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران: مسئول حفاظت سفارت کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند

دادگستری استان فارس از صدور کیفرخواست برای ۷ نفر در رابطه با طرح یک «بمبگذاری در شیراز» خبر داد

کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس از صدور کیفرخواست ۷ نفر در رابطه با «بمب‌گذاری در شیراز» خبر داد و گفت که پرونده این افراد به دادگاه ارسال شده است.

آقای موسوی می‌گوید: «۴ تن از این متهمان با قرار تأمین مناسب از زندان آزاد شده‌اند و ۳ تن دیگر هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند.»

او گفت که «این ۷ نفر به اجماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور متهم شدند.»

خبرگزاری میزان درباره آنچه که این افراد به آن متهم شدند نوشته که همزمان با حمله به حرم شاهچراغ در شیراز، ماموران وزارت اطلاعات ایران از یکی از متهمان این پرونده یک بسته انفجاری دست ساز کشف و خنثی کردند و پس از آن ۶ فرد دیگر این پرونده هم بازداشت شدند.

پیشتر تسنیم، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران تصاویری از اعترافات اجباری پنج نفر از ورزشکاران شیرازی را پخش کرده بود و آنها را به عنوان عوامل «بمبگذاری» که همزمان با حمله به حرم شاهچراغ گفته شده کشف و خنثی شده، معرفی کرد.

صفحه 1 از 2
  • دبیر «شورای عالی فضای مجازی» در ایران استعفا داد

    خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران ایران می‌گوید ابوالحسن فیروزآبادی، از سمت دبیر «شورای عالی فضای مجازی» در ایران استعفا داده است.

    آقای فیروزآبادی در سال ۱۳۹۴ به این سمت منصوب شده بود.

    مشخص نیست چرا آقای فیروزآبادی از سمت خود استفعا داده اما پیشتر گزارش‌هایی از اختلاف بر سر چگونگی تصویب بخش‌هایی از طرح «صیانت» بین نمایندگان مجلس ایران و ارجاع آن به شورای عالی فضای مجازی منتشر شده بود.

    این شورا در سال ۱۳۹۰ با حکم علی خامنه‌ای شکل گرفت. جمهوری اسلامی با تشکیل نهادها از جمله شورای عالی فضای مجازی و پلیس سایبری و تصویب طرح‌های مختلف از جمله «طرح صیانت» تلاش کرده بود تا کنترل فضای مجازی را به دست آورد.

    مقامات ایرانی ازجمله رهبر ایران بارها از آنچه که «ولنگاری» فضای مجازی خواندند، گلایه کرده‌اند.

    پیش از اعتراضات سراسری در ایران، طرح موسوم به «طرح صیانت» ارائه شده بود که بر اساس آن قرار است از «حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسانهای اجتماعی» محافظت شود. مخالفان این طرح اما می‌گویند که حکومت می‌خواهد شبکه‌های مجازی را کنترل کند.

    بیشتر بخوانید:

    طرح صیانت در ایران؛ 'نظرات شورای عالی فضای مجازی اعمال شده است'

    واکنش‌ها به مصوبات جنجالی شورای عالی فضای مجازی؛ طرح صیانت کلید خورد؟

  •