۱۴۰۱ بهمن ۴, سه‌شنبه

لحظه به لحظه با خبرهایی از ایران، افغانستان و جهان؛ سه‌شنبه چهارم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ برابر با ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳

گزارش زنده

یک کشتی تانزانیایی در بندر پارس واژگون شد

MEHR

خبرگزاری مهر به نقل از ابراهیم غریبی، رئیس مدیریت بحران منطقه ویژه پارس گفته است که یک کشتی تانزانیایی در بندر خدماتی پارس واژگون شده است.

او گفته است که کشتی «آنیل» صبح سه‌شنبه در اسکله شماره ۹ این بندر حین بارگیری ۹۱ کانتینر ۲۷ تنی به دلیل چیدمان غلط کانتینرها واژگون شد و خدمه کشتی توسط ماموران امداد تخلیه شدند و به آنان آسیبی نرسیده است.

آقای غریبی گفته تمامی خدمه این کشتی در سلامت کامل هستند و اسکان داده شده‌اند.

کنارگذاشتن بعضی از استادان حامی اعتراضات در دانشگاه فردوسی مشهد

مهشید گوهری از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد با انتشار عکس‌هایی از کلاس درس، از قطع همکاری خود و چند نفر دیگر از همکارانش خبر داده است.

او نوشته: «این ترم شرایطی فراهم شد که به صورت عملی مشق خردورزی و آزاداندیشی و حق‌جویی را در دانشگاه تمرین کنیم و همین بهانه‌ای شد برای پاکسازی گروهی از ما مدرسان ادبیات دانشگاه فردوسی.»

خانم گوهری نوشته: «از سال ۷۶ دانشگاه فردوسی خانه دوم من شد، سالها دانشجویی و تدریس. و حالا بعد از هفت سال تدریس مستمر، خبر قطع همکاری با من و چند نفر از همکارانم تایید شد.»

زمستان سخت افغانستان در یک نگاه

سرمای افغانستان

وریا غفوری «از تیم فولاد خوزستان کنار گذاشته شد»

وریا غفوری

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، وریا غفوری، بازیکن تیم فولاد خوزستان، از این تیم کنار گذاشته شده است.

وریا غفوری، کاپیتان سابق تیم استقلال و بازیکن سابق تیم ملی، با پیشنهاد جواد نکونام به باشگاه فولاد خوزستان منتقل شده بود اما به گزارش رسانه‌های داخلی، ۴۸ ساعت مانده به پایان نقل و انتقالات زمستانی از این تیم کنار گذاشته شده است.

برخی رسانه‌های داخلی این اقدام را «شوکه کننده» توصیف کرده و برخی نیز گفته‌اند که دلیل این تصمیم ارتباطی به مسایل فوتبال ندارد.

آقای غفوری به خاطر انتقاد از شرایط داخلی ایران و همچنین برخورد خشونت با معترضان شهرت دارد.

پایگاه خبری بهار در خبر کنار گذاشته شدن وریا غفوری نوشته است که «اگر فولاد قرار بود برای تقویت خود در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بازیکن جدیدی را جذب کند، در این تیم چند بازیکن تحمیلی و سفارشی حضور دارند که طی فصل جاری فقط نیمکت‌نشین بوده‌اند که آنها باید در اولویت قطع همکاری می‌بودند نه وریا غفوری».

به گزارش این نشریه، «یکی از همین بازیکنان خاص» اخیرا در سر جلسه تمرینات فولاد با وریا گلاویز شده بود.

وریا غفوری چندی پیش در ارتباط با اظهاراتش در حمایت از خواسته‌های معترضان بازداشت و چند روز زندانی شد. مربی تیم در اعتراض به این بازداشت، تمرین تیم را برای چند روز متوقف کرد.

در جریان اعتراضات اخیر، بسیاری از دوستداران فوتبال در شبکه‌های اجتماعی حمایت خود را از وریا غفوری و مواضع او ابراز داشته‌اند.

کشیده شدن دامنه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به کشورهای «دوست» ایران

خبرگزاری ایلنا به نقل از مهرداد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفته است که تحریم‌های خارجی علیه ایران «به کشورهای دوست ما از جمله چین، عراق و امارات هم کشیده شده است».

به گفته آقای عباد، بسیاری از شرکت‌ها در این کشورها روابط تجاری خود با ایران را محدود کرده و از ارتباط مستقیم با ایران اجتناب می‌کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفته است که ایران در انتقال دانش و فناوری به اروپا وابسته است اما در سال‌های اخیر این روند کاهش یافته و در حال حاضر، صادرات ایران به اروپا نیز به کمترین میزان رسیده که بخش اعظم آن به خصوص به شرق اروپا «با واسطه ترکیه انجام می‌شود».

به گفته او به خاطر تبعیت شرکت‌های بزرگ اروپایی از تحریم‌های آمریکا، بخش عمده مبادلات تجاری ایران و اروپا را شرکت‌های کوچک و متوسط انجام می‌دهند که در صورت تشدید تحریم اروپا، این ارتباط هم به مخاطره می‌افتد.

آقای عباد همچنین برنامه حذف نقش دلار در مبادلات تجاری ایران را هم «نشدنی» توصیف کرده است؛ ایران سال‌هاست حذف دلار از مبادلات خارجی خود را دنبال می‌کند.

این اظهارات با انتشار گزارش‌هایی از تصمیم دولت آمریکا برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران به خاطر نحوه سرکوب اعتراضات مردم ایران همزمان شده است.

براساس این گزارش‌ها، مقامات آمریکایی علاوه بر استقبال از تشدید تحریم ایران توسط کشورهای اروپایی، فشار بر شرکت‌های چینی برای خودداری از خرید نفت و فشار بر بانک‌های عراقی جهت جلوگیری انتقال دلار به ایران را تشدید کرده‌اند.

رسول خادم برگزاری کنگره زنان تاثیرگذار را «اسباب شرمندگی» خواند

رسول خادم، قهرمان کشتی و مربی سابق تیم ایران در صفحه ایستاگرام خود از برگزاری کنگره «زنان تاثیرگذار» انتقاد کرده و آن را «مایه شرمندگی» دانسته است.

او تصاویری از دو زن تاثیرگذار ایرانی، بی‌بی خانم استرآبادی و مریم میرزاخانی منتشر کرده است.

آقای خادم نوشته است: «اسباب شرمندگیست که بی‌بی خانم استرآبادی ها و مریم میرزاخانی‌ها و مه لقا ملاح ها و خدیجه افضل ها و انوشه انصاری ها و بی بی مریم بختیاری ها و … را داشته باشی و بعد به جای هزینه کرد برای معرفی این بانوان اثرگذار ایرانی به مردم دنیا، کنگره بگذاری آنهم با جماعتی هیچ که هیچ هویتی از خودشان ندارند ، برای هیچ …»

اخیرا «کنگره زنان تأثیرگذار جهان» در ایران برگزار شده که متولی آن جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی بوده و مبالغی هم به شرکت کنندگان داده شده است.

تشکیل پرونده قضایی برای تهیه کننده فیلم «برادران لیلا»

ISNA

جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» از تعقیب قضایی خود به دلیل ساخت این فیلم خبر داده است.

او به خبرگزاری ایسنا گفته: «این پرونده قضایی درباره فیلم برادران لیلاست و وقتی به دادسرا رفتم هم عنوان اتهامی من به صراحت ساخت این فیلم مطرح شده بود.«

آقای نوروزبیگی گفته: «پرونده نیز اکنون در مرحله دادسرا و بررسی و طی مراحل حقوقی است و خودم هم فعلا به قید کفالت آزاد هستم.»

ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، محمد علی محمدی و سعید پورصمیمی از بازیگران فیلم هستند.

این فیلم راوی زندگی زن ۴۰ ساله‌ایست که زندگی خود را صرف مراقبت از پدر و مادر و چهار برادرش کرده است؛ لیلا در حالی که برادرانش در تلاش برای گذراندن زندگی خود هستند، نقشه‌ای می‌کشد تا با راه‌اندازی یک تجارت خانوادگی آنها را از فقر نجات دهد.

وکیل محمد قبادلو پذیرش فرجام خواهی درباره «افساد فی الارض» را رد کرد

مهدخت دامغان‌پور، یکی از وکلای محمد قبادلو، از معترضان محکوم به اعدام در ایران، پذیرش فرجام خواهی درباره حکم اعدام را رد کرده است.

او در توئیتر نوشته: «پذیرش فرجام خواهی در خصوص پرونده با اتهام قتل ،در اعتراض به رای دادگاه کیفری یک صورت گرفته. همچنین ما خواستار پذیرش اعاده دادرسی در خصوص پرونده با موضوع افساد فی الارض با حکم اعدام که توسط دادگاه انقلاب صادر شده برای محمد هستیم.»

دیروز امیر هاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی در ایران اعلام کرده بود فرجام خواهی محمد قبادلو پذیرفته شده است.

او گفته بود: ««در پی محکومیت محمد قبادلو به قصاص نفس، فرجام خواهی وکیل وی در دیوان عالی کشور ثبت و پرونده جهت رسیدگی به یکی از شعب ارجاع شد.»

محمد قبادلو از زندانیانی است که به زیرگرفتن عمدی گروهی از ماموران نیروی انتظامی و قتل استوار فرید کرم‌پور متهم شده است.

نصب بنرهایی در حمایت از سپاه پاسداران در مقابل بعضی سفارتخانه‌های خارجی در تهران

SOCIAL MEDIA

بر اساس تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، بنرهایی در حمایت از سپاه پاسداران در مقابل بعضی سفارت‌خانه‌های کشورهای اروپایی در تهران نصب شده است.

هفته پیش پارلمان اروپا از این اتحادیه خواسته بود سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های «تروریستی» قرار دهد.

دیروز هم شورای وزری اتحادیه اروپا بر سر تصویب چهارمین بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیدند و ۳۷ فرد و نهاد مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض حقوق شهروندان ایرانی، وارد فهرست تحریم های حقوق بشری کرد.

همزمان آمریکا و بریتاینا هم تحریمهایی را علیه افراد و نهادهای جمهوری اسلامی اعلام کردند.

سفارتخانه‌های بعضی کشورهای اروپایی و بریتانیا پس اعتراضات ضدحکومتی اخیر در ایران بعضا شاهد تجمعات حامیان جمهوری اسلامی بوده و بر روی دیوار آنها هم شعارنویسی‌هایی که حاوی تهدید بوده را هم به همراه داشته است.

سرمای شدید در افغانستان؛ جان باختن بیش از ۱۲۰ نفر و تلف شدن ده‌ها هزار دام

زمستان افغانستان

یک مقام طالبان می‌گوید سرمای هوا در سراسر افغانستان بیش از صد و بیست کشته برجای گذاشته است.

او گفت که حدود هفتاد هزار راس دام/مواشی نیز در زمستان امسال که سردترین زمستان یک دهه اخیر افغانستان است، تلف شده‌اند.

برف راه‌های ارتباطی چندین منطقه را قطع کرده و تیم‌های امدادی برای رسیدن به مناطق دورافتاده کوهستانی با مشکل روبرو شده‌اند.

عملیات امدادرسانی به دلیل فرمان طالبان که زنان را از همکاری با سازمان‌های امداد منع کرده، با مشکل مواجه شده است.

محمد عباس آخوند، سرپرست اداره مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که این فرمان تغییر نخواهد کرد.

خبر مرتبط:

هشدار در مورد «افزایش ۱/۵ برابری مهاجرت از ایران»

G

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان «افزایش ۱/۵ برابری مهاجرت از ایران» به نقل از رییس رصدخانه ملی مهاجرت ایران گفته است که مهاجرت از حالت فرار مغزها به حالت عمومی درآمده» و از دانشجویان به گروه‌های پزشکی، مهندسان، استارت‌آپ‌ها و تخصص‌های هنری مانند فرش‌بافان و رفوگران آن و سایر گروه‌ها رسیده است.

در این گزارش پیش‌بینی شده که شمار مهاجران از ۶۵ هزار نفر در سال‌های گذشته به ۱۰۰ هزار نفر برسد.

بهرام صلواتی، رییس رصدخانه ملی مهاجرت ایران گفته است که «با وجود هشدارهایی که ظرف دو، سه‌ سال گذشته اعلام و پیشنهاد‌های اجرایی آن به حکمرانان داده شده است، در یک سال گذشته اراده، توانمندی و شاخص‌های بهبود را نمی‌بینیم».

این گزارش می‌افزاید در حال حاضر «خانواده‌ها از دوران مدرسه هوای رفتن را به سر بچه‌ها می‌اندازند» و کشورهای دیگر امکاناتی را برای جذب نیروی کارآمد فراهم می‌کنند.

تا پیش از انقلاب اسلامی، موارد مهاجرت گسترده در تاریخ ایران عمومیت نداشت ولی با انقلاب اسلامی، مهاجرت از ایران با خروج مقامات حکومت سابق آغاز شد و با وقوع جنگ با عراق و سپس تشدید مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شدت گرفت.

عزیمت نابهنگام ابوالحسن مختاباد

ابوالحسن مختاباد، روزنامه‌نگار سرشناس و پژوهشگر موسیقی ایرانی، شب دوم بهمن بناگاه بر اثر سکته قلبی در سان‌فرانسیسکوی آمریکا درگذشت. او پنجاه و سه سال داشت.‏

در چشم‌انداز بامدادی سه‌شنبه چهارم بهمن ۱۴۰۱ (۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ میلادی) داریوش رجبیان نگاهی گذرا داشت به حضور او در برنامه‌های فرهنگی بی‌بی‌سی.

رابرت مالی: تحریمهای اخیر اقدام هماهنگ برای مقابله با نقض حقوق بشر در ایران است

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید اقدام هماهنگ بریتانیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده تازه‌ترین مثال هماهنگی «نزدیک» متحدان و شرکای آمریکا برای مقابله با نقض حقوق بشر رژیم ایران است.

آقای مالی در پیام خود، توئیت وزیر خارجه بریتاینا را بازنشر کرده که گفته بود «برای نقض حقوق بشر جایی برای پنهان شدن نیست.»

دیروز شورای وزری اتحادیه اروپا بر سر تصویب چهارمین بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیدند و ۳۷ فرد و نهاد مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض حقوق شهروندان ایرانی، وارد فهرست تحریم های حقوق بشری کرد.

همزمان آمریکا و بریتاینا هم تحریمهایی را علیه افراد و نهادهای جمهوری اسلامی اعلام کردند.

امیرعبداللهیان قطعنامه پارلمان اروپا درباره سپاه را برای کشورهای اروپایی «هزینه زا» خواند

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره قطعنامه اخیر پارلمان اروپا که در آن خواسته شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد را «قطعنامه مداخله جویانه و نامتعارف» خوانده است.

آقای امیرعبداللهیان گفته «تبعات منفی چنین رفتارهای احساسی برای اروپا هزینه زا است».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) به تاشکند سفر کرده است.

ایران با محکوم کردن تحریم های اخیر بریتانیا و اتحادیه اروپا گفت به عمل متقابل دست می‌زند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تحریم های اخیر بریتانیا و اتحادیه اروپا علیه اشخاص و سازمان های ناقض حقوق بشر ایرانیان را محکوم کرده است.

آقای کنعانی گفته «اقدام اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس نشانه ناتوانی ذهنی آنها از درک درست واقعیت‌های ایران و نیز سردرگمی آنان در قبال اقتدار جمهوری اسلامی ایران است».

بریتانیا دیروز ۷ مقام و نهاد جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا ۳۷ نهاد و تبعه این کشور را وارد فهرست تحریم های ناقضان حقوق بشر کردند.

ایالات متحده هم دیروز ۱۰ مقام و نهاد نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته است که در واکنش به این تحریم ها، تهران «به زودی فهرست تحریم‌های جدید علیه ناقضان حقوق بشر و مروجان تروریسم در اتحادیه اروپا و انگلیس را اعلام خواهد کرد.»

تحریم شده ها

بیشتر بخوانید:

اتحادیه اروپا ۳۷ فرد و نهاد را به دلیل نقض حقوق ایرانیان تحریم کرد

بریتانیا فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، ۴ فرد نظامی امنیتی و دو نهاد مرتبط با بسیج را تحریم کرد

وضعیت آلودگی هوای تهران «قرمز» اعلام شد

یک مقام بهداشتی در وزارت بهداشت ایران گفته «بعضی روزها در تهران غلظت ذرات معلق بیش از ۱۰ برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت می‌شود»
Image caption: یک مقام وزارت بهداشت ایران گفته «بعضی روزها در تهران غلظت ذرات معلق بیش از ۱۰ برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت می‌شود»

رسانه های ایران می گویند وضعیت آلودگی هوای تهران امروز قرمز و برای همه گروه ها ناسالم اعلام شده است.

خبرگزاری تسنیم می گوید در حال حاضر ۲۲ایستگاه سنجش هوا در شرایط قرمز هستند.

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با احتمال تغییر شاخص آلودگی برای تعطیل نشدن مدارس در شرایط بحرانی آلودگی مخالفت کرده و گفته این وضعیت سلامت کودکان ایرانی را تهدید می کند.

آقای شاهسونی به خبرگزاری ایسنا گفته «بعضی روزها در تهران غلظت ذرات معلق بیش از ۱۰ برابر راهنمای سازمان جهانی بهداشت می‌شود که این یعنی غلظت ذرات معلق به حدی زیاد است که برای سلامتی مردم و بویژه گروه‌های حساس خطرناک است».

پیش از این سرتیپ احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران از طرح پیشنهادی در دولت از سوی سازمان محیط زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا خبر داد تا لازم نباشد در این شرایط مدارس تعطیل شود.

مقام بهداشتی ایران گفته «خوشبختانه با زیرساختی که خود وزارت آموزش و پرورش به دنبال شیوع کرونا راه انداخت و اپلیکیشن شاد را طراحی کرد، مدارس امسال هیچ وقت تعطیل نشدند و به شکل مجازی فعال بودند درحالی که سال‌های قبل که زیرساختی وجود نداشت، مدارس تعطیل می‌شدند. اما اکنون آموزش از راه دور برقرار است».

دو مامور فرماندهی انتظامی در سیستان و بلوچستان کشته شدند

به گفته منابع رسمی محلی، دو مامور فرماندهی انتظامی (ناجای سابق) اوایل بامداد امروز به وقت محلی به ضرب افراد ناشناس در بمپور در استان سیستان و بلوچستان کشته شدند.

سرتیپ محمد قنبری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان به خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران گفته این حمله در ورودی شهر بمپور صورت گرفته است و ضاربان از محل گریخته‌اند.

در جریان این حمله دو مامور با درجه سرگردی و ستوان سومی کشته شده اند و یک نفر هم مجروح شده است.

صفحه 1 از 2
  •